Six-Trak vs Prophet 600

justindylan

Stamgast
Welke zouden jullie kiezen (los van de prijs)? En waarom?
En wat als de Multitrak ook wordt meegenomen in de vergelijking?

Groet,
Justin

ik las de andere draad

toevallig gisteren een prophet600 gekocht en opgehaald, zit dan toch ook weer te twijfelen over de multi-trak - al met al een leuke set, zeker met de drumtraks en tom erbij.

maar ze zijn zo verschillend, dat jij weinig aan de keuze van een ander hebt. het gaat erom wat jij zoekt.

de prophet600 is de duurste van de 3 denk ik, en die heeft ook de stevigste sound (maar kan daarnaast ook heel mooi zacht klinken, mooie strings en pads. lekkere analoge sounds. dat kan de multi-trak ook, maar die mist de brutale geluiden. is gewoon allemaal wat liever. wel 6 outputs en multitimbraal, 6 track sequencer, voor wat het tegenwoordig nog waard is (hangt af van de rest van je setup).
en wat de knoppen versus multi-trak bediening betreft. alles went en multi-trak is ook te editten, maar wat minder makkelijk vraag is of je zo nodig aan alle knoppen moet draaien, heel de tijd. ze hebben allebei 100 presets. dus je kan wat kwijt aan basisgeluiden waar je met het veranderen van 1, 2 of 3 parameters weer veel verder op kan borduren. en dat kan met de multi-trak dus (bijna) net zo makkelijk als met de p600.

six trak zijn sommige mensen weg van, maar doe mij dan toch maar de multi of p600.

ik kies de p600 eerst, omdat die ook zo lekker industrieel kan klinken, is gewoon de brutaalste van de 3.

Thanks Leo! De Prophet 600 staat momenteel ook bij mij boven aan m'n lijstje (en een Prophet 5, someday.. :halleluja).
Moet eerlijk zeggen dat de look van de 600 ook wel een rol speelt (slaat soundwise nergens op natuurlijk, maar toch).
Ik las dat de Six-Trak door velen toch als iets bijzonders wordt gezien. Ik heb zelf nog nooit een SCI synth in mijn bezit gehad (voornamelijk Roland en Korg), dus ben sowieso al benieuwd hoe dat gaat bevallen. Schijnt toch een ander verhaal te zijn.
Heb ook de Prophet 08 nog overwogen, maar dat wordt 'm niet. Het grote pluspunt is natuurlijk de betrouwbaarheid technisch gezien, maar de sound is niet wat ik zoek.

tja prophet08 is weer een heel ander verhaal. ik was gisteren bij een forumlid die een p08 te koop heeft (ik dacht voor 1000 of 1100, maar dat kan je zo terugvinden bij te koop aangeboden) en die klinkt toch niet verkeerd.

mist ook dat hele stevige brutale, maar doet naar mijn idee niet onder voor de multi of 6 trak. en heeft veel meer mogelijkheden, wel zeer uitgebreide bedieningsmogelijkheden, modulatie links en rechts, te veel om op te noemen, sequencer, arpeggiator.... inderdaad waarschijnlijk meer betrouwbaar - als jo dat ook aanstaat en jeh ebt een ruimer budget (als je met 1000 een prophet600 of multitrak gaat kopen hou je bijna de helft over, als je voor een sixtrak gaat, ruim de helft, maar aan een p08 gaat alles op) zou ik die nog eens overwegen. heb je hem al uitgebreid beluisterd? hij is minder heftig dan de p600, braver, maar een mooie synth. die ik gisteren zag leek wel zo uit de doos te komen...

Toch ook even op het evidente wijzen: P600=2oscillators/voice + knoppen om te editen / six en multitrak=1oscillator/voice en geen knoppen (wel met midi te editen en stack/multitimbrale modus)

Toch ook even op het evidente wijzen: P600=2oscillators/voice + knoppen om te editen / six en multitrak=1oscillator/voice en geen knoppen (wel met midi te editen en stack/multitimbrale modus)

Goed punt. Ook al zal het vast snel wennen, het knoppen verhaal scoort punten..
Toch niks fijner dan het hands on bedienen van de parameters.

Ik zou voor de P600 gaan, een synth die ik ook graag een keer zou bezitten. De sound vind ik erg mooi, en de bediening ziet er gelikt uit. De Sixtrak vind ik op het oog geen fijne bediening hebben (maar geen ervaring). Maar ik vind de "klassieke polysynth met knoppen" gewoon erg fijn. Ik zou eerder voor een P08 kiezen dan een Sixtrak, maar dan ben je ook meer poen kwijt natuurlijk.

het hangt er een beetje vanaf wat je wilt...
de P600 is een ¨gewone¨ synth, en idd, een erg lekere synth.
de 6trak is wat meer een synth die vooral als multitimbrale geluidenbak een en ander kan presteren.
dus de keuze lijkt mij redelijk helder...
als je een goeie performance synth wilt, kies de P600
wil je een , nu nog relatief goedkope, bak om wat meer te experimenteren, neem de 6trak.
programmeren op de 6trak gaat overigens bijna net zo snel als een bak met knoppen.
je moet dan wel helemaal 100% weten wat je aan het doen bent.

:mega:

Ik had het net gelezen op internet ;) Ik zoek nm een goede midi synth editor en ik zag hem tussen de lijst van gesupport synths (midi quest XL).

Wel tof dat ie dat doet. Misschien koop ik er eentje bij dan. Leuk als effecten/drum bak. Heeft ie snelle envelops? De p600 niet namelijk wat ik overigens niet erg vind.

Niet echt snappy meen ik me te herinneren. Voor effecten & drums lijkt me een van de moderne DSI synths me een betere keuze (een tetra-bv). Die hebben wel snappy envelopes (in zekere zin vind ik de prophet 08 bv beter als mono dan als poly-synth). Joris

Back