Beginneling

jaxxon

\\\Rock Hard & Prosper///
Nou hier gaat ie dan...op aanraden!

Ik ben nog zo groen als gras als het aankomt op electronische muziek.

Ik heb een Yamaha Rx8 en een Roland sc-55. Voor de Roland ben ik op zoek naar een synth die hem met MIDI kan aansturen. Het zou leuk zijn als de synth ook nog wat mogelijkheden heeft om geluiden te creëren. Ook moet hij low-budget zijn omdat ik ik nog gewoon aan het proberen ben of dit iets is voor mij.
Verder hou ik wel van draaiknoppen. Ik wil eerst gewoon wat gaan proberen te maken kijken wat er allemaal mogelijk is voordat ik echt me een bepaalde stijl aanmeet. Dus veel experimenteren.

Oh ja binnenkort heb ik ook een computer tot mijn beschikking die ik kan aansluiten.

En nou mijn vraag: Welke synth zou mogelijk iets voor mij zijn?
Sugesties, tips, hints, aanbiedingen zijn welkom!

J

Elke tweedehands synth onder de 300€ met midi lijkt me een prima keuze. ;)

Nou ik zat meer te denken aan een bedrag tussen 100 en 200 euro. Maar waar moet ik op letten als beginner?

Kijk of je een Yamaha CS1x tweedehands op de kop kan tikken. Leuke synth voor de "beginner" en het mooie ervan: het dingetje heeft draaiknoppen! Bovendien heeft ie een PC-host aansluiting zodat je 'm zo op je aankomende kompjoeter kan aansluiten. Moet voor zo'n 175 a 200 euro te vinden zijn.

ik zit ook idd te denken aan een cs1x aangezien je niet meer geld uit wilt geven. Eigenlijk zou je een an1x als eerste synth moeten hebben:) Kost rond de 300 maar dan heb je ook echt een synth die talloze geluiden kan crieeren. Een cs1x is sample based oftewel een rompler waarvan alle geluiden er eigenlijk al in zitten.

Ok dan zonder de draaiknoppen een yamaha ys200. Is dawat? Volgens mij niet sample-based...

Origineel geplaatst door jaxxon
Ok dan zonder de draaiknoppen een yamaha ys200. Is dawat? Volgens mij niet sample-based...

Nee, dat is een synth met 4 operator FM synthese, 8 stemmig, 8 part-multitimbraal, 8 sporen sequencer.... Ze hadden 'm de Yamaha YS-8 moeten noemen.

FM synthese is wel lastig om mee te beginnen.... ingewikkeld, maar kan heel mooie geluiden produceren.

Attachments

• ys200.jpg
    ys200.jpg
    20,1 KB · Bekeken: 71
Ik dacht ook meteen aan een CS1x. Eenvoudig, goed geluid, knopjes(!), arpeggiator, drums, redelijk ding.

Die Yamaha Ys200 (of 100, maar dan zonder de sequencer, die ook niet echt handig is) is wel leuk (absoluut niet moeilijk, je kunt trouwens bijna niks instellen, dus FM=moeilijk klopt niet, ik heb hem zelf) maar om nou te zeggen, goh... Nee. Hij is leuk voor erbij, leuke basjes en pingeltjes (klinkt wat ouderwets door de FM klankjes).

Misschien een rack-versie van 't een of ander? Kijk eens op marktplaats.nl, daar staat een Cs1x voor 199. Zou ik gewoon doen! Lijkt me een zeer redelijke prijs.

Origineel geplaatst door wesko
Die Yamaha Ys200 (of 100, maar dan zonder de sequencer, die ook niet echt handig is) is wel leuk (absoluut niet moeilijk, je kunt trouwens bijna niks instellen, dus FM=moeilijk klopt niet, ik heb hem zelf)

Maar als je nix kunt instellen dan is het dus meer een soort keyboard zonder ingebouwde speakers, dus?? En geen synth?? :confused:

En serieuze FM synthese is wel lastig hoor voor een "beginneling" lijkt mij zo....

En Jaxxon: ik zou idd. ook voor een CS1x gaan. Hebbe ikke ook veel plezier aan beleefd.

Origineel geplaatst door shortwave
FM synthese is wel lastig om mee te beginnen...
voor hem dus al helemaal... maar als ie alleen een beetje presets wil varanderen lijkt het mischien wel een goede optie...

* 6 trak heeft het dus over het zelf syntheseren qua FM vanaf scratch...

Origineel geplaatst door 6 trak
* 6 trak heeft het dus over het zelf syntheseren qua FM vanaf scratch...

* daar had shortwave het dus ook over... ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
voor hem dus al helemaal... maar als ie alleen een beetje presets wil varanderen lijkt het mischien wel een goede optie...

Maar dat schijnt dus niet of nauwelijks te kunnen met die YS200 volgens Wesko......

Het zou leuk zijn als de synth ook nog wat mogelijkheden heeft om geluiden te creëren. Ook moet hij low-budget zijn omdat ik ik nog gewoon aan het proberen ben of dit iets is voor mij.
Verder hou ik wel van draaiknoppen.

Bij deze vraag denk ik: CS1x....!!! En niet aan FM-synthese
als de synth ook nog wat mogelijkheden heeft om geluiden te creëren

Bedankt voor de reacties tot zover! :okdan:

Ik merk al wel dat de cs1x veel wordt aangeboden maar dat hij ook gewild is. Dus de prijzen liggen hoger dan 200 euro. Zijn er nog andere synths die wat zijn voor mij misschien?

Is de Siel dk-80 iets. Wat valt hier uit te halen? Het probleem is dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat een synth nou allemaal kan. Het technisch verhaal is vaak nog te technisch, nog wel :)

J.

Beginneling

He,

Je kan bijv. ook denken aan een Poly800 van Korg, die worden meestal tussen de 100 en 200 euro aangeboden. Dit is een vier octaafs synth met aan boord een polyfone sequencer en er zit ook een joystick op voor allerhande effecten. Heel leuk, ik heb hem zelf ook en gebruik hem zowel voor de interne klanken alswel als masterklavier.:W

Origineel geplaatst door jaxxon
Ik merk al wel dat de cs1x veel wordt aangeboden maar dat hij ook gewild is. Dus de prijzen liggen hoger dan 200 euro. Zijn er nog andere synths die wat zijn voor mij misschien?

Nou, ik zie ze hier op het forum toch regelmatig voor minder voorbij komen:

Zie HIER

Maar als je nix kunt instellen dan is het dus meer een soort keyboard zonder ingebouwde speakers, dus?? En geen synth?? :confused:

En serieuze FM synthese is wel lastig hoor voor een "beginneling" lijkt mij zo....

En Jaxxon: ik zou idd. ook voor een CS1x gaan. Hebbe ikke ook veel plezier aan beleefd.

Nee je kunt het geluid alleen aanpassen met
- brilliance (filter, steeds vetter)
- wave (boventonen, voor met name klokken en bells)
- enter 4 no's: 4 cijfers 0000..7777 waarmee je (volgens mij binair gecodeerd) zomaar wat moet doen en je een ander geluid krijgt (ik denk de 4 fm parameters, maakt niet uit in welke volgorde de cijfers staan). Verder helemaal niks! EN geen speakers!

Verder: hipste design ever (grr hm pff), statische voice allocation maar wel makkelijk multitimbraal. Leuke sounds, nooit meer wegdoen.

Laatst gewijzigd:
Ermmm wat bedoel je daarmee????? (nooit mee wegdoen....) :confused:

Lettertje weggevallen...

Dit is een contradictio in terminis....
:confused:

Hehe er is iemand wakker. Was een grapje. Flauw he.

en de dx200? oke, zou ook fm zijn, maar is da nie interessant in dit geval?

Back