Roland S760 sampler: midi en sysex implementatie

raabje

Korg Gadget!
hallo,

Ik ben aan het stoeien met mijn nieuwe Roland S760 sampler. Ik heb geen OP-760 bordje erin, ik doe het met het schermpje op de sampler. Gaat op zich prima, maar het zou mooi zijn als ik in real-time met een midi controller parameters kan tweaken, op patch of partial niveau. Gaat om:

ADSR envelope, en filter cutoff & resonance

In de midi implementation chart in de handleiding staan deze functies niet benoemd. Op mijn Edirol PCR-300 kan ik midi en sysex toewijzen aan knoppen.

Volgens mij kan het, ik heb Sounddiver geprobeerd, en elke fader en knop op het scherm stuurt data uit naar de S760. Met midi monitor in Sounddiver kan ik de sysex data zien. Alleen een beetje lastig om de codes te ontcijferen. Ik weet ook niet zeker of de draaiknoppen van mijn Edirol een sysex-range uit kunnen sturen, mogelijk is sysex alleen een gefixeerd commando, dus iets aan of uit, en niet om b.v. cutoff mee te besturen. Nog niet geprobeerd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of gewoon maar helemaal niet aan beginnen....

Laatst gewijzigd:
Ik zag in die lijst dat de CC's voor cuttoff en resonance 71 en 74 zijn.

Ik heb deze waarden toegewezen aan een draaiknop, geen resultaat. Cuttoff & resonance blijven (in patch mode) op 0 staan op de sampler als ik draai, geluid blijft ook hetzelfde.

Zie de JPG met de midi tabel.

Er staat wel 0-95, alsof CC 1 t/m 95 herkend worden. Op sysex reageert de sampler wel.

link naar Manual:

http://media.rolandus.com/manuals/S-760_OM.pdf

Er is niet veel in te vinden over midi. Het enige wat uitgelegd wordt is dat de EQ per output met midi aangestuurd kan worden, hier worden 32 CC waarden voor gebruikt.

Attachments

• midi_chart.jpg
    midi_chart.jpg
    33,1 KB · Bekeken: 165
Ik zag in die lijst dat de CC's voor cuttoff en resonance 71 en 74 zijn.

Ik heb deze waarden toegewezen aan een draaiknop, geen resultaat. Cuttoff & resonance blijven (in patch mode) op 0 staan op de sampler als ik draai, geluid blijft ook hetzelfde.

Zie de JPG met de midi tabel.

Er staat wel 0-95, alsof CC 1 t/m 95 herkend worden. Op sysex reageert de sampler wel.
(Als je op PC werkt kan je ook de MCC tool gebruiken die op m'n website staat.)

Voor de CC is ook het MIDI-kanaal van belang als je daar kennis van hebt check dat dan even. Het is veel makkelijker met CC's te werken dan met sysex.

Betreft die jpg, je toestel kan wel al sysex ontvangen maar dan dien je ook nog te weten welke sysex-commando's. Zoek dat even op of plaats daarvan de link a.u.b.

[EDIT]ooops je hebt de link al geplaats zie... ok dan effe geduld hm[/EDIT]

Bedankt voor de hulp hè, wordt zeer gewaardeerd! :P

In patch mode is de sampler omni, dan maakt mid kanaal niet uit, in performance mode werk ik op 1. Midi kanaal stond op 1.

In sounddiver is de sysex code voor Cutoff:

F0 41 00 34 12 00 04 00 2C 00 0D 43 F7

Die 0D en 43 op het einde reageren op de virtuele fader, deze waarden verspringen.

Heb geprobeerd deze waarde te koppelen aan een draaiknop, vervelende is dat ik dan nog 4 opties heb op de Edirol

Data type:
DT0: 7 bit
DT1: 4bit/4bit
DT3: 7 bit/7 bit (LSB/MSB)
DT4: 4 bit/4 bit/ 4bit /4 bit

Ik heb wel eens een Environment in Logic gebouwd, best leuk, maar hier gaat bij mij het licht uit....:?

Ik werk op PC, zal z.s.m. de MCC tool bekijken.

raabje plaats die tekstfile die je hieronder vind in de Voice List map van m'n MCC tool en
open ze daarin. Kies dan in het tweede venster de sysex commando's (is er voorlopig maar één zoals die jij opgegeven hebt). Vreschuif dan de twee knoppen bovenaan en zie wat er gebeurt. Kies daarna de benodigde midi poort en je bent vertrokken.

Laat maar horen hoe dat gaat.

Attachments

• Roland S760 sampler.txt
    4 KB · Bekeken: 231
raabje die handleiding is een gescande copy en dus zeer lastig om te doorzoeken (geen mogelijkheid om op zoektermen te werken).
Maar dit is wat ik vond (en daar laat ik het bij omwille van je betere werkwijze met SoundDiver) :
Midi EQ-control : high-low frequency en level regeling door Midi controller in te stellen op de juiste nummer => op blz 3-100.
Midi Control : controllers instellen/aktiveren op de juiste nummer => op blz 3-96

Midi control gaat alleen over standaard dingen als patch wisselen, master volume, en EQ met midi besturen. Komt er op neer dat alleen wat in de tabel benoemd is aan te sturen is.

Ik zal vanavond het e.e.a. met de MCC tool proberen, ben benieuwd.

De filters zijn een van de sterkste punten van deze sampler, zou zonde zijn als ik die niet kan tweaken en opnemen in mijn sequencer.

raabje plaats die tekstfile die je hieronder vind in de Voice List map van m'n MCC tool en
open ze daarin. Kies dan in het tweede venster de sysex commando's (is er voorlopig maar één zoals die jij opgegeven hebt). Vreschuif dan de twee knoppen bovenaan en zie wat er gebeurt. Kies daarna de benodigde midi poort en je bent vertrokken.

Laat maar horen hoe dat gaat.

Ik heb de txt file bij de andere txt files gezet in de voicelist , PLU, MU, etc. In de lijst staat nu Roland S760 sampler.

Ik kan helaas in het 2e scherm geen sysex aanklikken, of iets met die strekking.

Zie de JPG met screenshot. De pull down is blanco.

In de midi lijst zie ik alleen note on / note off commando's voor de test toon vanuit Sounddiver, als ik een fader schuif. Waarden op de sampler wijzigen wel.

Attachments

• midi_tool.jpg
    midi_tool.jpg
    79,9 KB · Bekeken: 162
Ik heb de txt file bij de andere txt files gezet in de voicelist , PLU, MU, etc. In de lijst staat nu Roland S760 sampler.

Ik kan helaas in het 2e scherm geen sysex aanklikken, of iets met die strekking.
...
Klik gewoon eerst even op die filenaam 'Roland S760 sampler'.
Zo wordt die geladen en alles getoond.

ben bang dat het niet lukt, als ik op Roland S760 sampler dubbel klik, dan wordt er een program message gestuurd, maar er verschijnt geen sysex functie in beeld. 2 faders doen (variabel value 1 en 2) ook niet veel

zie JPG.

Heb ondertussen wel de Edirol controller aan de praat gekregen, met data mode 3, 7bit/7 bit (LSB/MSB) kan ik een sysex waarde uitsturen.

Het is een draaiknop, de waarde die ik heb gebruikt (F0 41 00 34 12 00 04 00 2C 00 0D 43 F7) is gefixeerd. Als ik aan de knop draai dan stuur ik nu voor Cutoff waarde "13" uit. Sampler reageert, waarde stond op 63.

De getallen 0D en 43 in de sysex code door NN NN vervangen werkt niet (zoals gebruikt in de voicelist in MCC), dan geeft de Edirol editor op de PC een fout melding, waarde niet geaccepteerd. 0D en 43 weglaten kan ook niet, dan stuurt de knop niets meer uit, kan ik zien in Midi Monitor.

Ik ben er bijna, moet iets zien te vinden om die draaiknop dynamisch te maken. Ik snap ondertussen dat 43 een Roland checksum is. In een hexadecimal tabelletje zie ik dat 0D is 13 is, dat klopt. In de Edirol handleiding kan ik met DT variabelen laten bepalen, en met S1 een auto checksum. Nog even puzzelen....

Attachments

• midi_check_2.jpg
    midi_check_2.jpg
    53,3 KB · Bekeken: 162
Laatst gewijzigd:

Attachments

• edirol sysex.jpg
    edirol sysex.jpg
    84,1 KB · Bekeken: 153
Laatst gewijzigd:
ben bang dat het niet lukt, als ik op Roland S760 sampler dubbel klik, dan wordt er een program message gestuurd, maar er verschijnt geen sysex functie in beeld. 2 faders doen (variabel value 1 en 2) ook niet veel
...
Je dient zoals ik reeds zei te klikken niet dubbel-klikken.
Je figuur is nog steeds hetzelfde => geen lijst ingeladen.
(dit zijn toch gewoon computer gebruik basic's...)

De getallen 0D en 43 in de sysex code door NN NN vervangen werkt niet (zoals gebruikt in de voicelist in MCC), dan geeft de Edirol editor op de PC een fout melding, waarde niet geaccepteerd. 0D en 43 weglaten kan ook niet, dan stuurt de knop niets meer uit, kan ik zien in Midi Monitor.
Die Edirol editor zal zoals wel meer het geval is wss andere variabelen gebruiken i.p.v. NN bijvoorbeeld XX of wat ook dat staat in de handleiding wss.

Ik heb het e.e.a. geprobeerd, kan cutoff tussen 0 en 15 aansturen.
Ben je zeker dat je DT3 hebt en niet een 4-bit type zoals DT 1 of 4 (trouwens waar is DT2 in die lijst).
4 bits geeft maximum 15 dus...
Verder als SoundDiver het doet zou ik die sysexstrings gebruiken en niet die 9 groepjes getallen. Sysexstrings kunnen altijd gevarieerd zijn qua aantal 'groepjes'.

Laatst gewijzigd:
Edirol handleiding:

http://media.rolandus.com/manuals/PCR-300_500_800_OM.pdf

pagina 29, zie JPG. Kwestie van DT, SS en S1 op de juiste plek zetten.

edit: Ik heb het e.e.a. geprobeerd, kan cutoff tussen 0 en 15 aansturen. Moet -63 + 63 zijn, dus ik ben er nog niet. Sysex code moet uit 9 groepjes getallen bestaan volgens: http://www.2writers.com/eddie/TutSysEx.htm

Die code uit Sounddiver heeft 13 groepjes. Gaat dus niet goed, even pauze nu... Dit is me te vaag allemaal.
Als de info klopt raabje dan moet je dit in die Edirol invullen :
F0 41 00 34 12 00 04 00 2C 00 DT0 S1 F7
DT0 is die 7 bit variable-aanduiding (type DT0 dus) en S1 is de checksum.
(MCC werkt niet met een checksum.)

ja,leuke dingen hoor die hardware samplers :-)

ja,leuke dingen hoor die hardware samplers :-)
Inderdaad, maar...
dit is normaal een éénmalig iets en als je dat vergelijkt met al het werk om zoiets op computer te kunnen : OS installeren, midi-poort-kaart installeren, drivers installeren software installeren en uitzoeken hoe het moet. Ben je ook effe bezig hé. :P
Bovendien gaat het hier duidelijk om iemand die wil leren en daar ook moeite voor doet (dat kan nog weinig gezegd worden van velen...)

het is idd mooi dat iemand de drive heeft om met zo'n hardware sampler aan de gang te gaan.

Maar ik las deze thread voor de lol eens en door en kreeg spontaan medelijden met Raabje..

Ik heb zelf 3 hardware samplers maar werk veel liever met de samplers binnen Ableton.

Daarnaast werken mn s950's en esi4000 toch een stuk simpeler als ik dit hele s760 verhaal zo lees..

een reactie:

MCC: klik of dubbelklik, daar wil ik van af wezen, bij mij op een Windows XP computer komt er niets in beeld na "aanklikken". Er verschijnt alleen:

Channel 1 Program 0 Roland S760 sampler

in de activiteiten lijst, verder niets, geen midi of sysex activiteit.

Codes voor de Edirol: werkt helaas niet, punt is dat er nog ergens SS in moet worden gevoegd om begin van de waardes t.b.v checksum te bepalen, met S1 wordt de checksum ingevoegd. S1 kan volgens mij niet zonder SS bestaan. Ik heb random het e.e.a. geprobeerd, ook data modes afgewisseld, geen resultaat.

Data type 2 = 7 bit (MSB/LSB)

Maar goed, dit is wel heel specifiek, gaat een beetje voorbij aan de 1e vraag. De S760 is volledig te besturen met sysex, als ik een controller vind die de juiste waarden uitstuurt. Misschien kan ik wat in Logic (versie 5.51 voor PC) doen.

Waarom? De S760 klinkt echt fantastisch, zeer fijne convertors, geluid knalt uit de speakers. ik ben bezig met een hardware-only setup met hardware sequencer, PC met VST (vanaf de 1e gevolgd, Steinberg Neon?) gebeuren heb ik na 15 jaar wel een beetje gezien. Midi response van de S760 is ook erg strak.

MCC: klik of dubbelklik, daar wil ik van af wezen, bij mij op een Windows XP computer komt er niets in beeld na "aanklikken".
Ik werk ook op XP hieronder een afbeelding van het rechtste venster nadat er op die filenaam geklikt werd.
Pas als dit zichtbaar is kun je die schuivers gebruiken en zien wat er gebeurt.
Aktiveer daarvoor die 'Cutoff' zoals in de figuur.
(MCC werkt (nog) niet met een checksum, dus...)

Codes voor de Edirol: werkt helaas niet, punt is dat er nog ergens SS in moet worden gevoegd om begin van de waardes t.b.v checksum te bepalen, met S1 wordt de checksum ingevoegd. S1 kan volgens mij niet zonder SS bestaan. Ik heb random het e.e.a. geprobeerd, ook data modes afgewisseld, geen resultaat.
Kan zijn maar ik heb de juiste sysextabel nog niet gevonden van die Roland S760.
Enkel als de checksum ergens halverwege de string wordt opgebouwd i.p.v. aan de start heb je nog een SS nodig.
(Blijkt dat Roland nog erger is dan yamaha in heel dat sysex gedoe.)

De S760 is volledig te besturen met sysex...
Waar is die sysex tabel dan wel ? (welke blz van de manual ?)
Het is niet omdat er sysex-dumps uitgevoerd kunnen worden dat afzonderlijk settings te beinvloeden zijn.
Zonder die tabel kan ik niet echt met zekerheid iets doen hoor.

(Volgens de SoundDiver output zou het in de Edirol mogelijk dit wel eens moeten worden =>F0 41 00 34 12 00 04 00 2C SS MSB/LSB S1 F7)

Attachments

• S760.jpg
    S760.jpg
    36 KB · Bekeken: 153
Laatst gewijzigd:
Back