Roland S760 sampler: midi en sysex implementatie

"besturen met sysex", ik bedoel dan waarschijnlijk "uitvoeren van sysex dumps", ik had niet in de gaten dat dit niet hetzelfde is.

Het vervelende is dat er geen sysex chart is opgenomen in de manual van de S760. Mogelijk staat het in de service manual, maar die heb ik nog niet kunnen downloaden ergens. Ik heb wel een manual van de SP-700 gevonden, dit is een S760 zonder sample functie, dus alleen een sample player. Zo te zien is het OS bijna gelijk. S760 patches kunnen ingeladen worden in de SP-700.

http://media.rolandus.com/manuals/SP-700_OM.pdf

Hier staan pagina's vol over sysex, pagina 371 - 386. Op pagina 381 (appendix p. 45) staan de patch parameters, zijn gelijk aan de S760. Ik moet het eerst printen en er op studeren, gaat even duren.

MCC tool, ik heb de standaard map met voices leeg gemaakt, na MCC opstarten moest ik deze keer handmatig de TXT file zoeken (eerder niet), Roland S760 geladen, en nu komt de lijst op het scherm. Cutoff staat erbij, faders bewogen. Als ik de originele waarde uit Sounddiver reproduceer, dus 0D (=13) en 43 (=67), dan springt de Cutoff op de sampler op 13. Alle andere (random) waarden die ik genereer komen niet door in de sampler.

Edirol controller: ik heb nog wat combi's geprobeerd, maar het wordt een te lastig verhaal. Er is ook de optie om een vrije sysex code in te voeren. Het was me gelukt om alleen de waarde voor cuttof te laten verlopen, maar net als in MCC wordt ook hier de sysex code zonder de juiste checksum niet verwerkt.

Andere route is het bestand dat in Sounddiver wordt gebruikt (S760.apa) open zien te krijgen om de sysex chart te pakken te krijgen, dit bestaat uit een of andere machine taal, in notepad kan ik het niet volledig lezen.

Zowel van sysex als van programmeren heb ik geen verstand, ik ben bang dat het hier eindigt. Frustrerend, ik ben net niet ver genoeg gekomen. Ik kan misschien nog even de technische dienst van Roland vragen of ze de lijst hebben, ik moet toch nog bellen voor een reserve onderdeeltje (nieuwe data draaiknop).

Zie nu in de manual bij Patch control, CTRL SELECT, (3-18 t/m 3-21) dat CC's kunnen worden ingesteld voor o.a. TVF (cutoff frequency) en TVA (attack). Kan ook e.e.a linken aan de pitch bend controller. Ga ik proberen vanavond, misschien is dit een work around for een paar basic functies.

Als ik die sysex code kraak (=berekening van de checksum), dan kan ik veel meer aansturen. Controle over resonance zou b.v. ook mooi zijn.

1) "besturen met sysex", ik bedoel dan waarschijnlijk "uitvoeren van sysex dumps", ik had niet in de gaten dat dit niet hetzelfde is.
Het vervelende is dat er geen sysex chart is opgenomen in de manual van de S760. Mogelijk staat het in de service manual, maar die heb ik nog niet kunnen downloaden ergens. Ik heb wel een manual van de SP-700 gevonden, dit is een S760 zonder sample functie, dus alleen een sample player. Zo te zien is het OS bijna gelijk. S760 patches kunnen ingeladen worden in de SP-700.
http://media.rolandus.com/manuals/SP-700_OM.pdf
Hier staan pagina's vol over sysex, pagina 371 - 386. Op pagina 381 (appendix p. 45) staan de patch parameters, zijn gelijk aan de S760. Ik moet het eerst printen en er op studeren, gaat even duren.
2)
MCC tool, ik heb de standaard map met voices leeg gemaakt, na MCC opstarten moest ik deze keer handmatig de TXT file zoeken (eerder niet), Roland S760 geladen, en nu komt de lijst op het scherm. Cutoff staat erbij, faders bewogen. Als ik de originele waarde uit Sounddiver reproduceer, dus 0D (=13) en 43 (=67), dan springt de Cutoff op de sampler op 13. Alle andere (random) waarden die ik genereer komen niet door in de sampler.
3)
Edirol controller: ik heb nog wat combi's geprobeerd, maar het wordt een te lastig verhaal. Er is ook de optie om een vrije sysex code in te voeren. Het was me gelukt om alleen de waarde voor cuttof te laten verlopen, maar net als in MCC wordt ook hier de sysex code zonder de juiste checksum niet verwerkt.
4)
Andere route is het bestand dat in Sounddiver wordt gebruikt (S760.apa) open zien te krijgen om de sysex chart te pakken te krijgen, dit bestaat uit een of andere machine taal, in notepad kan ik het niet volledig lezen.
5)
Zowel van sysex als van programmeren heb ik geen verstand, ik ben bang dat het hier eindigt. Frustrerend, ik ben net niet ver genoeg gekomen. Ik kan misschien nog even de technische dienst van Roland vragen of ze de lijst hebben, ik moet toch nog bellen voor een reserve onderdeeltje (nieuwe data draaiknop).
1) Wat in die SP-700_OM.pdf, pagina 371 - 386 staat is n.m.i. de opbouw van een sysexdump, waarbij alle parameters op hun positie en naam opgesomd worden (Offset Adress zoals ze het daar noemen).
Ik denk echter dat wat aan sysex charts in de manual van de S760 is opgenomen ook alles is wat er is voor dat toestel...
2) Betreft de MCC tool installeer en gebruik het gewoon zoals ik hierboven eerder zei en het zal makkelijker werken (wel zoals vermeld zonder checksum).
De voice list die in S760 tekstfile staat is gewoon een copy van de GM-midi file (en kan je achterwege laten).
3) Als een checksum benodigd is zal het idd maar bij toeval lukken op bepaalde waarden. Als ik exact weet hoe de checksum hier opgebouwd wordt kan ik het mogelijk in MCC ook toevoegen (als ik zin en tijd heb).
4) Je kan allicht die waarde copieren vanuit het SoundDiver midi-monitor venster : openen en de benodigde schuivers en knoppen veranderen en hop daar staan ze (wel met checksum e.d.).
Dit lijkt me ook de beste manier om te achterhalen welke parameters je wel en niet kan met sysex kan veranderen. (ik kan die ook wel zien maar heb geen S760).
Een adaptation (ADA file) kan je in SoundDiver zelf editeren (maak eerst een copy van die S760-ADA file voordat je daaraan begint).
5) Bij Roland in Belgie zijn ze meestal heel behulpzaam.
Verder lijkt me dat je op de goede weg bent om het te leren. Wel mogelijk wat meer geduld moet opbrengen en niet te snel zonder nadenken maar wat gaan experimenteren, daar verlies je meestal veel tijd mee. Ben je het beu stop dan beter effe en doe iets leuk ;-). Nadien krijg je dan mogelijk weer even zin om verder te zoeken.

Nee, dacht het niet, het deel wat jij noemt is midi EQ control en midi control. In de manual gaat het hier specifiek over de EQ aansturen met CC's. De sampler heeft max. 8 outputs, en van elke output kan je 4 waarden tweaken met midi, high/low frequency, high/low gain. Midi control gaat over master volume, master pan, program switch. Patch control is weer wat anders. In de S760 kan je op meerdere niveaus parameters aanpassen, van klein naar groot:

sample-partial-patch-performance.

Met de functie patch control in het OS krijg je blijkbaar via CC's toegang tot een heel beperkt aantal parameters (TVA, TVF, LFO) op patch niveau.

Zowel het OS als de manual zijn nogal cryptisch, is niet alleen mijn mening maar van een hoop gebruikers. Er is zelfs een "S760 demystified" artikel geschreven om het toch wat duidelijker uit te leggen. Hierin wordt de S760 1 van de meest complexe Roland instrumenten genoemd.

Ik zie MCC vooral als een tooltje om codes te checken, mijn doel is om een hardware controller te gebruiken, dan kan de PC uit de midi keten gehaald worden.

In een DAW/VST omgeving zou het mooi zijn als ik een midi of VST plug kan invoegen met wat draaiknoppen die gewenste functies aansturen. Met een midi learn functie in een DAW kan ik dan misschien hardware knoppen toewijzen aan software knoppen. Misschien kan zo een plug gemaakt worden met synthedit, of synth maker, MAX for Live o.i.d. Dit uitzoeken is echter hele lange termijn planning, ik heb die software ook niet. Ander idee is om in Logic 5.51 een environment te maken die ik kan gebruiken als sysex commando station voor cutoff, resonance, ADSR. Met transformers inkomende CC's linken en dan sysex weer naar buiten sturen (via mijn hardware sequencer naar de S760). Jammer dat Sounddiver geen soort van midi learn heeft (zover ik weet).

Geduld, tsja, mijn tijd is heel beperkt, zoontje van 20 maanden verdient en krijgt ook alle aandacht... :)

Laatst gewijzigd:
...In een DAW/VST omgeving zou het mooi zijn als ik een midi of VST plug kan invoegen met wat draaiknoppen die gewenste functies aansturen. Met een midi learn functie in een DAW kan ik dan misschien hardware knoppen toewijzen aan software knoppen. Misschien kan zo een plug gemaakt worden met synthedit, of synth maker, MAX for Live o.i.d. Dit uitzoeken is echter hele lange termijn planning, ik heb die software ook niet. Ander idee is om in Logic 5.51 een environment te maken die ik kan gebruiken als sysex commando station voor cutoff, resonance, ADSR. Met transformers inkomende CC's linken en dan sysex weer naar buiten sturen (via mijn hardware sequencer naar de S760). Jammer dat Sounddiver geen soort van midi learn heeft (zover ik weet).
In Logic moet dat wel lukken. (zie eventueel andere voorbeelden op m'n website).
Een MIDI-vst is volgens mij dan haast volledig overbodig.
Betreft de learnfunctie...als die S760-sysexstrings met een checksum werken, vrees ik er wel voor, maar ja, dat is puur beredeneerd. Ikzelf gebruik zelden de learnfuncties van die programma's. (Ik leer het liever zelf ;)
(Als je de juiste sysexstrings hebt wil ik wel een klein voorbeeldje in Logic voor je aanmaken, mocht je er niet uitraken.)

weer een stapje verder:

dit was nuttige info: ftp://ftp.monash.edu.au/pub/midi/DOC/Roland-checksum

Uit mijn Sounddiver code: F0 41 00 34 12 00 04 00 2C 00 0D 43 F7

heb ik de reeks gehaald waarover checksum wordt berekend:

00 04 00 2C 00 0D

gecontroleerd in de Roland checksum calculator, uitkomst is 43 in hex, dus correct.

00 04 00 2C 00 is het adres, en 0D is de data

In de Edirol PCR-300 moet ik dan voor een draaiknop invoeren:

F0 41 00 34 12 SS 00 04 00 2C 00 DT S1 F7

SS= start checksum
DT=dynamische waarde uit de knop, vervangt de waarde 13 (=0D) die is bepaald door de Sounddiver fader
S1 = invoegen checksum

Moet een correcte waarde inclusief checksum opleveren voor Cuttoff offset op patch niveau. Is nog even theorie, kan nog niet proberen thuis.

Lijkt een saaie topic, maar deze info lijkt me ook handig voor midi controllers op de Ipad zoals TouchOSC, mits daar ook een automatische Roland checksum functie inzit.

Effe gechecked en inderdaad dat is h'm. Dat is een flinke stap vooruit.
Volgens de SoundDiver output zou de DT wel van het type MSB/LSB moeten worden (ook daarvoor klopt deze checksum-positie dan nog steeds). Ergens is dit is wel raar, omdat Cutoff meestal met waarden tussen 0 en 127 geregeld wordt, maar sysex is sysex, dus...

(Saai... enigzins wel ja, maar de meeste software-hardware combinatie werkt op eenzelfde manier. Alleen die autolearn functies laten niets van dit alles zien en de gebruiker blijft 'lekker dom'.)

Ergens is dit is wel raar, omdat Cutoff meestal met waarden tussen 0 en 127 geregeld wordt, maar sysex is sysex, dus...

De waarde in de sampler die ik had gebruikt als voorbeeld is voor de Cutoff offset, deze heeft een range van -63 tot +63 (totaal 127). Ik hoop dat de draaiknop op de Edirol dit ook snapt, deze heeft bij selectie van het juiste data type alleen een range van 0 tot 127.

Data type selectie is een aparte functie op de Edirol, wordt niet in de sysex code opgenomen.

Op partial niveau is er ook een cutoff functie, deze gaat wel van 0 tot 127.

CTRLR software?

CTRLR software?

Gaat niet lukken met de Edirol controller. MSB/LSB werkt niet goed (wat voor mij vaag blijft, most significant bit, least significant bit). Controller stuurt nu waarden uit die buiten de range -63 -+63 liggen. Volgorde van de waardes is ook in de war, niet netjes van laag naar hoog als je draait.

Uit de sysex lijsten van de S770 en SP-700 kan ik de adressen halen voor de functies die ik wil gebruiken. Ik snap nog niet helemaal wat er in de sysex tabellen wordt bedoeld met 0000 aaaa en 0000 bbbb, plek van de bits o.i.d.

Dit spoor parkeer ik even, ik zag wel dat er een freeware midi controller omgeving is CTRLR

http://ctrlr.org/

Kan je controllers mee ontwerpen in een editor, en hier midi of sysex aan hangen. Heeft als het goed is een Roland checksum berekening aan boord. Iemand kan er een SH-32 mee aansturen, zelfde soort sysex als de S760, ik hoop dat het voor de S760 ook gaat lukken. Eindresultaat kan als VST in een DAW worden ingeplugd.

Ik ben benieuwd of hier iemand ervaring heeft met CTRLR?

Laatst gewijzigd:
heb het ook wel eens geprobeerd ( sysex aansturing van een roland sampler), maar roland en sysex, da's een heel ander verhaal dan bv yamaha.
alleen al dat gechecksum de gehele tijd.
roland is zo iets van " klinkt best goed , maar er zit altijd wel een kleine vervelende tekortkoming in , die eigenlijk helemaal niet nodig was geweest, als iemand maar iets beter had nagedacht".
en verder veel belofte over wat mogelijk zou moeten zijn, maar het nooit concreet wordt.
voor mij in ieder geval reden om na de w30 nooit meer iets nieuws van roland aan te schaffen. maar ja misschien ben ik wat te veeleisend...

Checksums op zich waren destijds denk ik best een goed idee. Controllers zoals die vandaag de dag te koop zijn bestonden toen natuurlijk niet. Sysex was puur voor communicatie met computers en eventueel een midi recorder. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze niet gedacht hebben aan faderboxen of iets dergelijks die pas jaren later op de markt kwamen.

@raabje
MSB/LSB = most significant byte, least significant byte (en niet bit), je hebt dus 2 x 255 mogelijkheden maximum (midi gebruikt 2 x 0 tot 127).
Die range -63 -+63 is meestal gewoon een weergave in de display, die je kan instellen, en niet de variabele zelf. Deze blijft meestal gewoon tussen 0 en 127.
Ik heb hier een environment met een sysexfader gemaakt die je kan uitproberen.
De waarde die hij zou moeten verzenden is die F0 41 00 34 12 SS 00 04 00 2C 00 DT S1 F7, met checksum ingesteld op het Roland type (kan ikzelf niet verder uittesten). Maar ls het werkt kan je al de rest ook in Logic doen, indien gewenst. Het werk dat je in die CTRLR software zou moeten doen, is net hetzelfde als dit.

De environment installeren :
* start Logic;
* open environment window daarin;
* import environment layer (via menu keuze);
* zet de benodigde midi-poort (naar de S760);
* en schuiven maar... :dj:

Attachments

• Sampler S760.zip
    13,4 KB · Bekeken: 153
heb het ook wel eens geprobeerd ( sysex aansturing van een roland sampler), maar roland en sysex, da's een heel ander verhaal dan bv yamaha.
alleen al dat gechecksum de gehele tijd. ...
Ja dat merk ik hier nu ook. Ik heb nooit met Roland sysex stuff bezig geweest, enkel Yamaha maar dan wel heel veel.
Als Roland zelfs voor het verzenden van 9 bytes al een checksum gaat gebruiken, dan zegt dat al veel over de kwaliteit van hun midi gebruik. De meesten gebruiken checksums alleen bij bulkdumps van tientallen of honderden bytes en meer, niet bij 9 hé. Maar, ja...

(@etaoin ... miereneuker zeg)

De environment installeren :
* start Logic;
* open environment window daarin;
* import environment layer (via menu keuze);
* zet de benodigde midi-poort (naar de S760);
* en schuiven maar... :dj:

Was even off-line door tijdgebrek.

Logic sysex fader: gedaan, schuif doet het, maar geeft voor Cuttoff offset geen -63 tot + 63 aan, maar -15 tot + 15.

Bijzonder is dat binnen -15 - + 15 de fader de waarden exact doorgeeft aan sampler, maar erboven of eronder komen er random waardes binnen het bereik door.

Heb je enig idee hoe dit veroorzaakt wordt? Andere sysex code is b.v:

F0 41 00 34 12 00 08 01 18 01 02 5C F7 voor cutoff op Partial niveau, range 0 tot 127.

Is de volledige code zoals Sounddiver deze geeft, inclusief de checksum, voor de waarde "18".

Ik heb me verdiept in sysex faders in Logic via http://www.omega-art.com/logic/tut/lasysex1.html

Ik moet het eerst even printen om het te begrijpen.

Zou mooi zijn als het toch gaat lukken. Met een soort van reverse engineering aanpak kan ik uit Sounddiver de sysex codes aftappen, en ombouwen naar sysex faders in Logic.

Roland sampler list had ik al gevonden, toch bedankt! In het bulletin board archief heb ik niets gevonden over het real-time aansturen van de sampler met sysex.

...Zou mooi zijn als het toch gaat lukken. Met een soort van reverse engineering aanpak kan ik uit Sounddiver de sysex codes aftappen, en ombouwen naar sysex faders in Logic.
...
Zoals ik reeds zei : 'Als je de juiste sysexstrings hebt...'
Die heb ik nog steeds niet en dus is het een gok wat betreft de reeds uitgevoerde dingen.
Ik zou denken dat jij de correcte info uit SoundDiver kan halen met je S760 samplert. (Ik heb die S760 niet en weet dus niet welke dingen je nodig hebt en/of werken of niet.)
Bovendien werkt SoundDiver ook direct samen met Logic als 'extern vst-instrument'. (dat ga ik niet verder uitleggen => manuals maar ik vrees dat je die niet hebt).

Back