Zeker. Een product dat al vele jaren bestaat en van tijd tot tijd wordt vernieuwd, geeft vertrouwen in de toekomstige levensvatbaarheid ervan. Maar toch is het niet de geschiedenis die het meest belangrijk is, maar de toekomst. Neem bijvoorbeeld MIDI Quest, een prachtig programma om hardware via de computer mee te editen. Jarenlang een topper geweest, maar de laatste jaren een beetje verwaarloosd door de makers ervan. Ondanks de mooie, lange geschiedenis, verwacht ik weinig van de toekomst van MIDI Quest, hoe jammer dat ook is.
Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat een versie die al jaren lang niet wordt geupdate, volwassen is. Updaten is dan niet meer nodig, want het is een compleet en volgroeid product. Maar ja, daar zit natuurlijk een grens aan. Updaten om extra inkomsten is begrijpelijk, commerciëel gezien. Anderzijds is het toevoegen van extra functionaliteit wel een teken van leven. Het is fijn om te weten dat een software pakket waar je veel tijd en energie in hebt geïnvesteerd nog jarenlang alles aan kan, qua plugins en mogelijkheden en dat de noodzaak om over te stappen op een alternatief (incl. de hele leercurve die daarbij hoort) voorlopig niet aan de orde is.
Ik werk zelf met versie 5.5 van Cubase en heb de indruk dat ik daar zeker 10 jaar lang met veel plezier muziek mee kan maken. Zoiets zou ook voor Logic kunnen gelden. Zelfs al zou het de laatste versie zijn en geeft Apple de brui aan het verder ontwikkelen ervan, dan nog kun je er jarenlang plezier van hebben. Totdat er plugins verschijnen die er niet meer mee compatible zijn natuurlijk. Hoewel ik graag nog jarenlang tevreden wil zijn met wat ik nu heb, vrees ik dat ik er niet onderuit kom om Cubase toch een keer te updaten. Fijn om te weten dat die optie er in ieder geval is.