Is muziek niet iets non-verbaals?

Hmm..

Ik zie muziek niet als een verbaal of non verbaal iets, maar muziek hoeft voor mij ook niks te zeggen, sterker nog, het zegt me ook niks, ik ervaar een sfeer maar meer ook niet.

Iets willen zeggen met muziek is een beetje omslachtig, vaak komt niet meer dan een gevoel over, voor een boodschap komt er toch weer een verhaal / tekst bij kijken.

Ik zie ook niet in waarom er een 'boodschap' in muziek moet zitten want dat is toch de voorwaarde om verbaal te zijn. Veel mensen luisteren idd enkel naar de tekst en het 'gevoel' bij het lied. Maar dit is weerom iets persoonlijks, het is helemaal geen voorwaarde om het mooi te vinden.

En stringtheorie mag inderdaad niet ontbreken bij een adequate beschrijving van muziek:P
Maar laten we beginnen met simpele operatorbetrekkingen in de toestandsruimte om de oscillatoren te beschrijven. Tenslotte is ook muziek gekwantiseerd:D

En stringtheorie mag inderdaad niet ontbreken bij een adequate beschrijving van muziek:P
Maar laten we beginnen met simpele operatorbetrekkingen in de toestandsruimte om de oscillatoren te beschrijven. Tenslotte is ook muziek gekwantiseerd:D

van mij mag t wel ontbreken
ik vind beschrijvingen over hoe je muziek beleeft veel interessanter
die zeggen mij meer over de muziek dan de wetenschappelijke beschrijving

Laatst was er een doku over een dorp waar mensen communiceerden door te fluiten. Met de mond. Van liefdes afspraakjes tot ruzie maken. Het waren van die remote bergdorpen waar gefluit verder klinkt dan een stem. De ouderen klonken dus als vogelgezang, de jeugd gaf de voorkeur aan het gebruik van een mobieltje. Toch wel kostenbesparend dat gefluit ;)

van mij mag t wel ontbreken
ik vind beschrijvingen over hoe je muziek beleeft veel interessanter
die zeggen mij meer over de muziek dan de wetenschappelijke beschrijving
Tuurlijk, ik was ook niet serieus he, maar ik hou ermee op:)

wat een onzin
je zou taal kunnen gebruiken om jouw beleving van de muziek te beschrijven
maar de beleving zelf heeft natuurlijk geen reet met verbale communicatie te maken
je zou muziek wel als een taal kunnen zien natuurlijk
in mijn beleving komt die taal veel directer binnen dan gesproken taal.. gesproken taal kan ook heel erg binnenkomen, maar pas nadat je er allerlei concepten op los hebt gelaten
muziek is direct, komt gelijk binnen in je pens
muziek bestaat alleen in het nu
ongeboren baby's kunnen al beinvloed raken door muziek, terwijl woorden ze nog niks zeggen. de intentie waarmee je de woorden spreekt, dus het non-verbale bij de verbale communicatie, dat dan weer wel
muziek is non verbaal, behalve de meezingers natuurlijk :D

Nee je begrijpt me verkeerd, door evolutie is verbale communicatie ontwikkeld, een bij product van deze evolutie is het waarderen/beleven van muziek. Daardoor reageren babies bv heel goed op muziek..... muziek is niet communiceren als in informatie overbrengen.

watzlawick: het is niet mogelijk niet te communiceren, muziek is dus ook ook een vorm van communiceren , waarbij iets/ informatie wordt overgebracht.
is het onderscheid analoge ( non verbale/ emotioneel / betrekkingsniveau ) en digitale ( verbale ) communicatie al gemaakt in dit topic ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Watzlawick#De_vijf_axioma.27s
fundamenteel echter is natuurlijk begrip van " the string "
luipaard-g-string-mannen.gif

:D

Back