[Workflow] Hardware synth werking i.c.m. software

Dacide

Ouwe rot
Hier wellicht een newbie vraagje... maar ben toch erg benieuwd aangezien ik geen ervaring heb met hardware synths (enkel vsti's)

Ik gebruik zelf ableton i.c.m. een SL49 mk2 en launchpad.

Ik wil graag "iets" erbij kopen qua hardware. Gewoon om lekker te kunnen pielen met knoppen.

Maar hoe zit het met aansluiten:

Heeft een hardware synth gewoon een audio-out? Die ik in mijn audio interface prik?
Als ik dan tevens de midi-out naar mijn audio interface route... betekend dit dan dat ik gewoon in ableton (piano view) noten kan intekenen? Of in combi met mijn midi controller?

En wat als ik een track zou maken waarbij ik de hardware synth gebruik.... Hoe zit het dan met alle instellingen.. want alle knoppen en rotaries zijn niet gemotoriseerd? Ook hebben de oudere synths vaak geen endless rotaries met LED ring ofzo...

Hoe gaat zo'n synth er dan mee om als ik van project switch in ableton? Zit er een soort pickup modus bij ofzo?

Misschien domme beginnersvragen... maar wel belangrijk voor mij om meer inzicht te krijgen.

Hier wellicht een newbie vraagje... maar ben toch erg benieuwd aangezien ik geen ervaring heb met hardware synths (enkel vsti's)

Ik gebruik zelf ableton i.c.m. een SL49 mk2 en launchpad.

Ik wil graag "iets" erbij kopen qua hardware. Gewoon om lekker te kunnen pielen met knoppen.

Maar hoe zit het met aansluiten:

Heeft een hardware synth gewoon een audio-out? Die ik in mijn audio interface prik?
Als ik dan tevens de midi-out naar mijn audio interface route... betekend dit dan dat ik gewoon in ableton (piano view) noten kan intekenen? Of in combi met mijn midi controller?

En wat als ik een track zou maken waarbij ik de hardware synth gebruik.... Hoe zit het dan met alle instellingen.. want alle knoppen en rotaries zijn niet gemotoriseerd? Ook hebben de oudere synths vaak geen endless rotaries met LED ring ofzo...

Hoe gaat zo'n synth er dan mee om als ik van project switch in ableton? Zit er een soort pickup modus bij ofzo?

Misschien domme beginnersvragen... maar wel belangrijk voor mij om meer inzicht te krijgen.

Natuurlijk heeft hardware een audio uit, deze prik je idd in je audio ins van je interface bv.
d.m.v. midi kan je de synth aansturen gelijk. Ligt eraan welke parameters met midi te besturen zijn of je ook knoppen kan automatiseren. (VA's zeker, nieuw analoog vaak ook, oud wat minder evt met midi/cv bakjes) Switchen doe ik zelf gewoon met de hand, sommigen met prog changes maar dat vind ik te veel moeite. Gebruik de external instument functie's van je daw.

Ik vind het werken met externe bakken de workflow enorm bevorderen. Een aantal synths bepalen bij mij de beste geluiden in de track. Het nadeel is dat je er maar één hebt, waar je met een plugin zoveel instances kunt draaien als je wil... maar het draaien aan knoppen én het onder de knie krijgen van synthese is toch wel errug lekker met een echte bak onder je vingers.

Switchen doe ik zelf gewoon met de hand, sommigen met prog changes maar dat vind ik te veel moeite. Gebruik de external instument functie's van je daw.

Nou, ik weet niet of ik het zelfde bedoelde... Ik bedoelde het volgende:

In project X gebruik ik een hardware synth. Hier maak ik manueel de instellingen (osc type, adsr, filter, lfo etc)

Vervolgens wil ik aan gaan werken aan project Y die op haar beurt weer andere instellingen gebruikt... Moet ik dan handmatig gaan pielen om diezelfde sound weer terug te krijgen. Of kan ik dit op een of andere manier opslaan zodat, ongeacht hoe de knoppen staan, deze de instellingen toch inlaadt... en dat de knoppen pas van waarde veranderen als ik ze manueel tot de opgeslagen setting heb gedraait... (pick up mode?)

Project X, is program 1 op je HW synth. Program change 1 in je DAW.
Project Y, is program 2 op je HW synth. Program change 2 in je DAW.

Klaar.

Dat is dus als je HW synth geheugen heeft en naar Program change luisterd.
Bij een bak zonder dit zal je moeten pielen.

Nou, ik weet niet of ik het zelfde bedoelde... Ik bedoelde het volgende:

In project X gebruik ik een hardware synth. Hier maak ik manueel de instellingen (osc type, adsr, filter, lfo etc)

Vervolgens wil ik aan gaan werken aan project Y die op haar beurt weer andere instellingen gebruikt... Moet ik dan handmatig gaan pielen om diezelfde sound weer terug te krijgen. Of kan ik dit op een of andere manier opslaan zodat, ongeacht hoe de knoppen staan, deze de instellingen toch inlaadt... en dat de knoppen pas van waarde veranderen als ik ze manueel tot de opgeslagen setting heb gedraait... (pick up mode?)

Dat ligt eraan he, heeft je synth geheugens en midi?

- Ja en Ja? dan kan je met progchange's de preset veranderen en met midi je parameters aansturen.

- Nee en Nee? bv een vintage bak(waar je het beste synthese van leert) Dan moet je idd met de hand alles verstellen en evt met een midi>cv note on/off en soms heb je dan nog een aux voor je filter of wat dan ook (kenton bakjes bv)

Back