Is muziek nog vernieuwend ?

isnieZot

HAKKEUH!!!!!
wat ik me de laatste tijd af vraag is of dat muziek
verder zal blijven evolueren. omdat ik eigelijk de laatste
tijd niets vernieuwt hoor op het gebied van muziek. zelfs
als je experimenteel gaat is er eigelijk niet veel vernieuwent.
Bij experimentele muziek is het nu zo een beetje de mode
geworden om zo extreem mogelijk te gaan. luister eens
maar naar masami_akita_&_russell_haswell_-_testicular_fortitude.mp3
er zijn zoveel noise artiesten, zoveel die ambient maken, zoveel die
techno maken, zoveel die house maken,........
zullen we steeds hetzelfde recycleren? want als ik naar masami akita & russell haswell
luister dan vraag ik mij af hoe je nog verder kunt evolueren.
zal er ooit nog een VOLLEDIG nieuwe muziekstijl komen? i.p.v. een samensmelting
van verschillende stijlen.
wat is jouw mening??

greets isnieZot

Dat is een interessante stelling Isniezot!

Als eerste een opmerking over dat experimentele mp3tje: Bagger! Het klinkt als iemand die zijn frustratie uit omdat ie niet creatief is.

Wat je in het verleden zag, is dat met de komst van nieuwe instrumenten ook een nieuwe stijl kwam (dit heb ik uit een artikel of documantaire ;))
Dr is eigenlijk weinig echt nieuws op het moment.
Qua electronica zitten we naar mijn mening aan de top van de technologie voorlopig.
In synths zijn heel veel denkbare technieken al geimplementeerd, dus als het waar is dat met (radicale) nieuwe technieken en/of instrumenten nieuwe stijlen ontstaan, dan zie ik het somber in voorlopig ;)

Aan de andere kant, hoeveel vooruitgang zit er eigenlijk in muziek?
Zelfs als je ver teruggaat dan is het heeel erg veel boem tsjak boem tsjak.
Vooral na-oorlogse muziek is voornamelijk 4kwartsmaat muziek.

Ik denk dat wel altijd al vast hebben gezeten en dat er eigenlijk nooit veel is veranderd.
Alleen de instrumenten zijn veranderd, het idee is veel hetzelfde gebleven. Net zoals een scheurende 303 lijn uitendelijk hetzelfde doel en effect heeft als een gitaarsolo in een metal nummer bijvoorbeeld: Een climax bereiken.

Zelfs 'experimenteel' is soms nog redelijk standaard qua opbouw van een nummer. (gevaarlijke opmerking Robin!)

:D

Mijn conslusie:
We hebben altijd al stil gestaan.
Eigenlijk is het nog altijd het oude liedje, met nieuwe instrumenten.
Kijk alleen al naar de akkoordenschema's die in nummers gebruikt worden.
technologie is voorlopig aan de top, alleen verfijning van technieken, maar weinig nieuwe technieken.

-C-

tja,das een goeie
Iets echt vernieuwends denk ik persoonlijk niet.
Het lijkt toch weer altijd op iets.
Om iets vernieuwends te kunnen maken heb je een basis nodig als,veel stylen kennen,die combineren,veel van techniek weten,dat weer combineren.
Maar zelfs dan..stylen bestaan al,techniek evulueert ook maar gestaag naar mijn gevoel,er komen hele leuke dingen uit maar steeds gebasseerd op het bestaande oude synthese principe.....
Tja..dan komen er opeens stylen aan als idm en weet ik wat nog meer,wat dan weer vernieuwed pretendeerd te zijn..
Vernieuwend is ok,maar vaak is het maar een vaag bijeengraapt zooitje voor mij persoonlijk dan,"lets grab reaktor and fiddle with some knobs"
DE vraag is dan,voegt het iets toe??

Het laatste wat ik redelijk vernieuwend vond was de drum and bass..
Al is dat ook alleen maar breakbeat met als bas basis de bassen van the miamibass..
Maar deze stijl heeft wel een paar techniekjes voortgebracht die als eerste daar uit voortkwamen.(volgens mij)
Het time strechen van vocalen bv,het opknippen van breaks en vocalen.

Mijn persoonlijke conclusie: in dance is de vernieuwing vaak zoek ,het zou mischien vernieuwing kunnen brengen als velen niet zo klakkeloos copieeren(dan doel ik op precies dezelfde geluiden gebruiken,en het arrange principe,om een hitje te kapen..zoals in trance)....en zich meer storten op hun eigen ding (stijl)waardoor er mischien toch weer kleine vernieuwingen plaats vinden..als bv wat er gebeurde in de D&B......Techo(detroit).....en noem maar op..

maar echt iets nieuws???.........i dont know

lul ook maar wat ,blijft een moeilijk iets,je snijd wel een goede vraag aan vind ik.

8o) 8o)

is muziek nog vernieuwent??

is muziek nog vernieuwent??

vernieuwend is met een D en niet met een T

over dat mp3'tje wil ik nog zeggen dat dit beiden gevestigde namen zijn.
masami akita is de kerel achter merzbow en russel haswell heeft.....euhm
ja die ken ik eigelijk zo goed niet, maar zijn naam komt me eigelijk wel
bekent voor :D. het leuke aan dit mp3tje dat ik gepost heb is dat de volledige
track 15 min. duurt en dat de CD zo'n 4 tracks bevat die zo rond de 10 min.
duren. :erm: :confused:

greets isnieZot

Re: is muziek nog vernieuwent??

Re: is muziek nog vernieuwent??

Origineel geplaatst door EDP
vernieuwend is met een D en niet met een T

35422_wallpaper280.jpg

Die soundclip is wel erg noisy hoor.
Dan is dat weinig vernieuwend sinds een jaar of 10 geleden NiN al een rauw DAT digitale datstream op een CD zette. Is dat vernieuwend?

Autechre - Ganz Graf vind ik ook redelijk vernieuwend. Maar ja wat is vernieuwend. Daar kun je ook heel lang over debatteren.

En de hele trance hype is ook wel vernieuwend op een of andere manier. Want toch dat massa's gabbers plaats hebben gemaakt voor D&B en daarna trance.

Of ouwe gouwe hitjes van vroeger pakken en die oppoetsen. Is dat vernieuwend (ik denk dat al massa's vanuit hun tenen nee gaan roepen)? Maar je doet er wel iets anders mee. (nou ja zo ongeveer dan)

ps die spelfout valt me ook wel op maar dat het je niet scheelt is misschien wel oprecht, maar denk wel dat je dan minder serieus wordt genomen

Origineel geplaatst door fuse

En de hele trance hype is ook wel vernieuwend op een of andere manier. Want toch dat massa's gabbers plaats hebben gemaakt voor D&B en daarna trance.

Het hypen is idd vernieuwend,denk persoonlijk dat er meer vernieuwends gebeurd in de marketing strategie om iets aan te smeren;P

Dacht dat je doelde op het feit dat trance mischien vernieuwend was....
Volgens mij niet.....trance is niets anders dan opgepoetse Italo,high energie,een flinke dosis hollandse kaas en een 909.

Origineel geplaatst door fuse

ps die spelfout valt me ook wel op maar dat het je niet scheelt is misschien wel oprecht, maar denk wel dat je dan minder serieus wordt genomen

er worden zoveel spellingsfouten gemaakd op did forum en daar reageerd er niemant op.
waar jullie zich zo druk over kunnen maken. Is hed zo van belang dad alles correcd gespelt
wort?

:engel: :D

Origineel geplaatst door Bahamut
is er ooit plotseling en uit het niets een compleet nieuwe stijl ontstaan?

hmm daar heb je eigelijk wel een punt. :biertje:

Origineel geplaatst door isnieZot
er worden zoveel spellingsfouten gemaakd op did forum en daar reageerd er niemant op.
waar jullie zich zo druk over kunnen maken. Is hed zo van belang dad alles correcd gespelt
wort?

:engel: :D

jeetje man niet gelijk op je P*k getrapt zijn he:), ik denk niet dat ik minder fouten maak als de rest hier alleen dit viel wel erg op..

geefd nied isniezoed!
Als je het heel plat bekijkt is alles evolutie.
Muziek, techniek, de mens in het algemeen... Het is een lange weg, maar waarheen?

Origineel geplaatst door Bahamut
is er ooit plotseling en uit het niets een compleet nieuwe stijl ontstaan?

vond detroit toch behoorlijk semi uit het niets komen...tja...wel een soort van fusion,maar dan weer niet echt grijpbaar.(toendertijd)

Wat een vaag antwoord;P

Origineel geplaatst door EDP
jeetje man niet gelijk op je P*k getrapt zijn he:), ik denk niet dat ik minder fouten maak als de rest hier alleen dit viel wel erg op..

in het kader van vernieuwing,vind ik wel dat hij het topic goed start d.m.v vernieuwent te schrijven..

no offence isniezot....ik ben waarschijnlijk 1 van de slechtste tiepers van het forum..

als je elkaar maar begrijpt daar gaat het om..zeiken doe je maar op de wc.

Origineel geplaatst door Shivah
Het hypen is idd vernieuwend,denk persoonlijk dat er meer vernieuwends gebeurd in de marketing strategie om iets aan te smeren;P
Het hypen, ach ja. Vernieuwend wellicht wel maar zou het ooit nog veranderen. Want de marketing wordt wel steeds aggressiever wat dat betreft en op een gegeven moment is de ultieme grens wel bereikt lijkt me. Welke vernieuwing zou er dan nog mogelijk zijn?

Dacht dat je doelde op het feit dat trance mischien vernieuwend was....
Volgens mij niet.....trance is niets anders dan opgepoetse Italo,high energie,een flinke dosis hollandse kaas en een 909.
Nou ja, een nieuwe mix van oude elementen samenvoegen en die formule aan het grote publiek weten te slijten is ook wel vernieuwend zou ik zeggen.

Maar eigenlijk zou je wel kunnen stellen dat de commercie min of meer de vernieuwing heeft ingekapseld in een verkoopbaar produkt. En dan kun je wel een hele paranoide complot-theorie bedenken dat zijn alle truken uit de doos halen om de consumenten voor zich te winnen. (neem nou bijv trendwatchers)
Ik denk dat de groep die zich daarvan zich weet te ontrekken/onthouden nog de grootste kans maakt om vernieuwend bezig te zijn. Zij kunnen immers hun eigen regels stellen en lijken wat dat betreft wel wat op de hippies van vroeger.
En wie weet komt er wel een soort electronische protestmuziek. Zeg maar een Bob Dylan met een 909 of zo.
Of dat Anne Clark weer in swung raakt alhoewel die qua muziek niet vernieuwend bezig is wel qua tekstschrijven. (vind ik dan)

Ik vind wel dat je fout bezig bent als je muziek gaat maken om 'vernieuwend' te willen zijn, waarna niemand naar je muziek luisteren wil omdat het bagger klinkt. Daarmee bedoel ik dat ik beter vind als je muziek maakt die niet zo verschrikkelijk vernieuwend is maar wel erg lekker klinkt in de oortjes.
Ik zag op DOUR 2002 een electronische act waarbij drie mensen met 3 laptops op het podium stonden en ik constant dacht: "hebben ze geen last van al die tikken en sync fouten met die audio samples?" Bleek het dus bij de muziek te horen.. Tja, vernieuwend was het wel (redelijk dan) maar alleen niet om aan te horen (de tent was ook praktisch leeg..)

Arv

Back