Is muziek nog vernieuwend ?

electronische protest muziek bestaat volgens mij ook al,noem het de electronische punk

en anne clarke...die herleeft nieuwe tijden,zag haar op nieuwe cd's staan met remixen

het is weer jaren 80 fuse:D

misschien moeten we onderscheid maken tussen:

vernieuwend geluid:
hangt sterk af van de stand der techniek, toen synthesizers net nieuw waren was het geluid behoorlijk vernieuwend... maar ook nu met de PC en allerlei exotische softsynths zijn er zat mogelijkheden om vernieuwend geluid te maken, zij het misschien in mindere mate als pakweg 35 jaar geleden

vernieuwende muziek: wie verzint hier een definitie voor?
in principe kan je met muziek zelf al snel "vernieuwend" bezig zijn, door gewoon wat te klooien en je niets aan te trekken van 'regeltjes'... alleen dan is de vraag in hoeverre het nog luisterbaar is en of het niet volstrekt willekeurig gaat klinken

dus, hoe zou je ECHT iets vernieuwends kunnen maken?
door gebruik te maken van nieuwe technieken EN door zoveel mogelijk proberen af te wijken van bestaande muziekstijlen... waarbij je de juiste balans moet vinden tussen vernieuwing en luisterbaarheid

haha wat een lulverhaal :D

Volgens mijn denkt iedereen maar dat vernieuwende muziek ALTIJD uit de electronische hoek moet komen.. Wat een onzin! De meeste artiesten die ECHT vernieuwend zijn gebruiken *alle* mogelijke instrumenten of er nu een snoer aanzit of niet. Het zijn dus wederom de tools van de gebruiker.. Deze artiesten zijn bijna altijd mulit-intrumentalisten!

|Arv|

muziek hoeft niet vernieuwend te zijn, als het maar muzikaal is
als vanaf dat er mensen bestonden maakten ze muziek en dat zullen ze ook blijven doen totdat ons ras uitgestorven is.
muziek is wat gedevalueerd sinds er electriciteit uitgevonden is maar we zijn hard bezig onszelf daar in te ontwikkelen.

aphex twin is een debiel vergeleken bij back en mozart :geslaagd:
(maar ik had wel eens willen horen wat er gebeurd zou zijn als bijv. beethoven een sampler had gehad)

niet weer zo'n discussie. ja mijn muziek is vernieuwend. tijdloze archetypen in een post-post modern jasje. en veel pathetisch gevoel.

Origineel geplaatst door bounce
muziek hoeft niet vernieuwend te zijn, als het maar muzikaal is
als vanaf dat er mensen bestonden maakten ze muziek en dat zullen ze ook blijven doen totdat ons ras uitgestorven is.
muziek is wat gedevalueerd sinds er electriciteit uitgevonden is maar we zijn hard bezig onszelf daar in te ontwikkelen.

aphex twin is een debiel vergeleken bij back en mozart :geslaagd:
(maar ik had wel eens willen horen wat er gebeurd zou zijn als bijv. beethoven een sampler had gehad)

Waarvan had beethoven dan moeten sampelen?,hihi

mensen zijn gewoon te verwend tegenwoordig
gooi je computer aan en je hebt gratis de hele muziekgeschiednis tot je beschikking
drum'n'bass bestaat nog maar net en nu al gaan roepen dat je het zat bent en dat je alweer iets compleet nieuws wilt is gewoon een teken dat je een verwende drol bent

drum'n'bass bestaat nog maar net en nu al gaan roepen dat je het zat bent en dat je alweer iets compleet nieuws wilt is gewoon een teken dat je een verwende drol bent

d&b heeft een hele lange evolutie door gegaan het is begonnen rond de '90
twas toen een evolutie van de rave en harcore scene in die tijd. het hete toen
wel geen d&b.ja ik eet er het fijne niet van maar d&b is niets nieuws dat ben ik ZEKER.

greets isnieZot

dus de afgelopen 10 jaar is er niks vernieuwends geweest en de komende 10 jaar zal er ook wel niets vernieuwends meer komen... ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken

Origineel geplaatst door isnieZot
d&b heeft een hele lange evolutie door gegaan het is begonnen rond de '90

drum'n'bass heeft z'n roots in de dub en reggae dus het is wel veel langer geleden begonnen ergens in jamaica... en die hebben hun invloed weer uit afrika... drum'n'bass is gewoon een afstammeling van oermuziek

ik heb wel eens gedacht aan hoe drum and bass (de breaks) zijn ontstaan... volgens mij perongeluk door een break perogeluk de verkeerde tuning mee te geven.

nu al gaan roepen dat je het zat bent en dat je alweer iets compleet nieuws wilt is gewoon een teken dat je een verwende drol bent

ik wil er even bijzeggen dat ik niemand persoonlijk hiermee bedoel (voordat ik weer verwijten krijg dat ik mensen niet in hun waarde laat).

... en die hebben hun invloed weer uit afrika...

net zoals:
- blues
- jazz
- hip-hop
- rock 'n roll
- rock (hard-)
- soul
- funk
- ongeveer alle zuid-amerikaanse muziek
- ongeveer alle noord-amerikaanse muziek
- ongeveer alle europese muziek (m.u.v. pre-18e eeuwse klassieke muziek)
- alles, maar dan ook alles wat je op de radio hoort

Jullie zijn wel een stelletje positivo's bij elkaar met z'n allen.

Maakt het uit of muziek vernieuwend is of niet? Je vind het leuk of niet leuk, makkelijk zat.

De laatste nieuwe muziekstromingen zijn wel redelijk af te leiden naar technologische vooruitgang. Bijv het uitvinden van een elektrische gitaar is best wel innovatief geweest. En zelf denk ik dat D&B ontstaan is met sampling en toevallig Propellerheads met hun recycle handig op hebben ingesprongen. (daarvoor was het monikkenwerk knippen van samples)
Maar ook het gewraakte autotune heeft z'n sporen nagelaten. Net zoals het redelijke controversiele Protools dat qua opnamemogelijkheden ook voor veel innovatie heeft gezorgd.
Het gebruik van audiotrackers voor de diverse gabberstijlen. Het gebruik van Roland x0x voor diverse nieuwe stromingen.
Reaktor en aanverwante progjes die de diverse IDM en noise stijlen extra leven hebben ingeblazen.

En wellicht zit er heel veel oude wijn in nieuwe zakken tussen maar het gebruik van stemmen is nog steeds sinds het begin orgineel gebleven en een van de belangrijkste elementen in de muziek. Evenmin als het al wel bekende liefdesleed wat bezongen wordt. :)

Ik denk dat er nog wel genoeg mogelijkheden zijn,op toch wel dergelijk vernieuwend te zijn. ;)

je gaat mij niet vertellen dat je geen verschil hoort tussen een liedje uit de jaren 50, 60, 70, 80, 90 en nu. dat betekent dus dat er wel degelijk vernieuwing is. of dat verbetering is ga ik het niet over hebben (de jaren tachtig zijn VOOR ALTIJD voorbij ;{ ). ik vind het in ieder geval erg onwaarschijnlijk dat we voor de rest van de mensheid naar neptune-stijl producties gaan luisteren. ik in ieder geval niet! *D

Back