Ben je ' onvolledig' muzikant als je het naast je ' gewone' werk doet ?

beroep , is toch iets wat je doet om in je ( financieel) levensonderhoud te voorzien ?
In beroep zit het begrip beroepen, dus een roeping hebben. Je hebt duidelijk een keuze gemaakt en daar vaak ook een opleiding voor gevolgd.
Op de keper beschouwt is magazijnbediende in de praktijk geen beroep, verpleegster wel...

Wout

verpleegster wel...
dat word iemand niet voor haar lol idd... daar zit een andere drijfveer achter die kietelt...

maar goed, een pruts muzikant, een gemiddeld muzikant en een professioneel muzikant zijn allemaal muzikant maar met een verschillend voorvoegsel...

Op de keper beschouwt is magazijnbediende in de praktijk geen beroep, verpleegster wel...

Wout

Toemaar (2x). Hoe hard ik ook studeer, ik zal nooit een verpleegster kunnen worden. Zonder MBO-logistiek maak je tegenwoordig geen kans om magazijnbediende te worden.

In beroep zit het begrip beroepen, dus een roeping hebben. Je hebt duidelijk een keuze gemaakt en daar vaak ook een opleiding voor gevolgd.

Wout

Klopt al is muzikant een vrij beroep dus iedereen kan zich muzikant noemen net zoals
belastingadviseur een vrij beroep is.

is muzikant ( per definitie )een beroep ?
dat was toch juist de vraag
of betekend muzikant dat iemand muziek maakt/ kan maken, cq een instrument in welke vorm dan ook bespeelt/ meester is ?

dit zegt "the holy bible of dutchlanguage , de dikkie vandaalen" erover:
mu·zi·kant de; m,v -en iem die muziek maakt
( het hoeft dus geen beroep te zijn )

is muzikant ( per definitie )een beroep ?
dat was toch juist de vraag
of betekend muzikant dat iemand muziek maakt/ kan maken, cq een instrument in welke vorm dan ook bespeelt/ meester is ?

dit zegt "the holy bible of dutchlanguage , de dikkie vandaalen" erover:
mu·zi·kant de; m,v -en iem die muziek maakt
( het hoeft dus geen beroep te zijn )

Dit is idd nogal vaag , ik noem me zelf toonkunstenaar :) dit klinkt wel leuk .

kan een sounddesigner ook als muzikant betiteld worden?
en een goede producer ?
of is het alleen voor instrumentalisten weggelegd.
maakt iedereen muziek ?
is muziek overal ?
kortom het pandora der muziekwetenschappen opent zich , de afgrond gaapt, de muzikant omlijst het geheel met een passende sfeerbijdrage:
muziek

james_ensor_val_der_opstandige_engelen.jpg

Op een gegeven moment zei hij dus dat hij het idee heeft dat hij vindt dat mensen die a.h.w. part-time met muziek bezig zijn een soort van ' aan de zijlijn' staan als het gaat om ' muzikant' zijn (in het circuit ).

Ja. Maar - dat hoeft niet gelijk neerbuigend bedoeld te zijn, tenzij hij aan 't trappen was naar mensen "onder" 'm (maar het is niet alsof dat hier nooit gebeurt - zie de reacties als je geen echte analoge of vintage hardware hebt, dan wordt er met net zoveel plezier getrapt, dus is het goed om ook eens de wind van voren te krijgen, dat houdt de mens nederig).

De meeste mensen hier moeten een hele ris aan taken doen; producer, componist, toetsenist, sounddesigner, knopjesdraaier, engineer, etc. Vandaar dat het ook niet erg is om jezelf producer te noemen; het is de enige term die dit afdekt, en als je familie moet vertellen wat je hobby is krijgt men al een glazige blik als je "synthesizer" zegt, laat staan dat je een hele lijst met termen opdreunt. Voeg er aan toe dat de meeste mensen hier dit vaak niet fulltime kunt uitoefenen.

Het gevolg? Iemand die alleen maar compositie doet gaat er hoogstwaarschijnlijk beter in zijn dan de allround producer. Iemand die fulltime toetsen speelt gaat hoogstwaarschijnlijk beter zijn dan de allround producer.

De limiet zit in de tijd die je er in kunt steken. Talent kan een hoop compenseren, maar niet alles.

Laatst gewijzigd:
Ja. Maar - dat hoeft niet gelijk neerbuigend bedoeld te zijn, tenzij hij aan 't trappen was naar mensen "onder" 'm

Hi Yoozer,

oh hij heeft ook helemaal niet de indruk gewekt dat hij het neerbuigend bedoelde, zeer zeker niet.

Ik had meer het idee dat hij het 'jammer' vindt dat ik naar zijn idee 'kies' voor een 'gewone' fulltime baan met daarnaast muziek als hobby/uitlaatklep/bijklus etc.etc.etc. Maar goed, dat is zijn beleving en ik laat hem daarin ook in zijn waarde.

En toen hij het over dat 'zijlijn-idee' had wat betreft mensen die muziek naast hun werk doen, zette het mij wel even aan het denken. En toen kwam ik ook inderdaad o.a. uit op gedachten als:

- Betekent meer tijd 'hebben' voor muziek ook per se dat je dus meer tijd hebt voor (snellere) muzikale ontwikkeling ? Of kun je er ook gewoon vrede mee hebben dat je de tijd die je dan naast werk hebt daarom juist onbewust 'dubbel' zoveel benut voor je muzikale ontwikkeling (naast het plezier dat je er mee hebt)

Thanks all voor de reacties tot dusver anyway, leuk om te lezen :okdan:

CJ

De limiet zit in de tijd die je er in kunt steken. Talent kan een hoop compenseren, maar niet alles.

Dat sluit aan op de zogenaamde 10.000-uren regel in Gladwell's boek 'Outliers.' Wil je in op een bepaald gebied tot de besten behoren dan dien je een dergelijke tijdshoeveelheid daaraan te spenderen.

En aangeboren talenten dien je idd nog wel ontwikkelen. Mooi voorbeeld was laast nog op TV te zien in de hoedanigheid van een documentaire over Bobby Fischer.

Terug naar de topicstarter, ik neem aan dat die band een beroep heeft gedaan op hem als muzikant ?

Terug naar de topicstarter, ik neem aan dat die band een beroep heeft gedaan op hem als muzikant ?

De klus was inmiddels geklaard, was leuk :)

Ja het onderwerp had ik puur even ter sprake gebracht omdat we na de gig nog even na kletsten. En toen hij het er over begon (zijlijn) zette het me gewoon even aan het denken, maar niet dramatisch ofzo :okdan:

Dat sluit aan op de zogenaamde 10.000-uren regel in Gladwell's boek 'Outliers.' Wil je in op een bepaald gebied tot de besten behoren dan dien je een dergelijke tijdshoeveelheid daaraan te spenderen.

En aangeboren talenten dien je idd nog wel ontwikkelen. Mooi voorbeeld was laast nog op TV te zien in de hoedanigheid van een documentaire over Bobby Fischer.

Da's maar twee jaar lang 16 uur per dag, elke dag. Of 27 jaar een uurtje per dag. Er is nog hoop!

Maar ondanks dat ik nu al 35 jaar bezig ben heb ik niet het idee dat ik op muziekmaakgebied tot de besten behoor. En velen met mij.

Da's maar twee jaar lang 16 uur per dag, elke dag. Of 27 jaar een uurtje per dag. Er is nog hoop!

Maar ondanks dat ik nu al 35 jaar bezig ben heb ik niet het idee dat ik op muziekmaakgebied tot de besten behoor. En velen met mij.

Mwah, je hoeft jezelf niet naar beneden te halen hoor, dat doen anderen wel voor je wanneer je met je hoofd te ver in de wolken loopt :D

het is toch heel simpel?

als je professioneel muzikant bent, verdien je je geld met muziek spelen, dat is dan je je professie

als je als hobby musiceert, dus een instrument bespeeld, en geen geld verdient ermee, ben je ook muzikant maar dan gewoon als hobby

als je alleen maar plaatjes opzet ben je geen muzikant want je speelt muziek af en je maakt het niet

als je alleen maar plaatjes opzet ben je geen muzikant want je speelt muziek af en je maakt het niet

Dan ben je DJ en als je heel goed bent kan je net zo veel geld verdienen met twee uurtjes andermans muziek draaien als 'n zes koppige band met alleen eigen werk! Je vliegtuig en je hotel is betaald buiten je fee om, je komt en je gaat 'n kwartier voor en na je set, als je drugs wil krijg je dat, net als drank in welke vorm dan ook.

ja dat zegt toch meer over de maatschappij dan over de bezigheid van plaatjes opzetten

Back