"ziekte" en synths ervaringen en wijze raad gezocht

Waveforms

Stamgast
Zijn hier op het forum ook mensen, die wegens "ziekte"" niet meer kunnen spelen?
Dit is niet om aandacht te vragen of een zielig verhaal neer te zetten, het is niet levensbedreigend, maar zit al een tijdje te dubben, sinds dat ik 10 jaar geleden, 2002 "ziek" ben geworden is het spelen erg afgetakeld, kan dus niet meer zomaar even wat spelen met de synth. Programeren lukt wel, maar omdat alles bovenin niet helemaal meer zo werkt als het moet. Ik ga niet alles blootleggen hier, dat hoeft ook niet. beetje met een step sequencers lukt ook wel, daar ben ik nu vooral mee bezig. maar ja daar blijft het bij.

Maar vraag me af of mensen hier op het synth forum ervaring hebben hiermee, die wegens 1 of ander ziekte, ook niet meer konden spelen en wat ze gedaan hebben, gestopt zijn of toch op 1 of ander manier verder gegaan.

Ik ben soms gewoon te gek, om elke keer weer nieuw spul te kopen en dat geef ik toe, elke keer maar weer de hoop dat het weer goed komt, En ja ben gek op synths wil alles proberen hoe het klinkt enzo. Maar het is nu meer een hele verzameling geworden, dan dat ze veel werkelijk worden gebruikt. maar om er afstand van te doen is ook moeilijk.
Ene kant zeg ik, heel wat weg doen en een aantal dingen houden, maar andere kant denk van ja dat is ook weg gegooid geld allemaal. maar ja als het zo staat ook.

Dus wijze raad gevraagd!

BTW verder gaan met softsynth is geen optie 8o), heb daar helemaal niets mee.

De meeste apparaten hebben wel 'n modulatie mogelijkheid.. blaas dingen, voetpedalen, noem maar op. Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is om er naar te kijken en er niet mee te kunnen wat je ooit wel kon. Misschien 'n andere muzikale weg in slaan om toch iets met je hobby te doen.

Weet wel dat er zeker nog een iemand is op het forum die 'n beperking heeft. Die doet wel alles soft en maakt ook best leuke tracks voor zijn genre. En er zullen er vast meer zijn. Hebben je apparaten midi of CV? Dan is er altijd wel 'n oplossing te vinden toch?

ik kan gewoon nog dingen met mijn handen, maar timing is helemaal weg, en ja akkoorden en onthouden wordt steeds minder, kan niet meer meerdere dingen tegelijk om het zo maar te zeggen, heb alles wel met een midi interface aan een computer hangen dat wel. maar op 1 of andere manier, lijkt het alsof het steeds minder wordt.
vrijdag heel geprek gehad, dat ik dit maar van mezelf moest accepteren, dat het waarschijnlijk niet meer beter werd, net zoals ik al zei, het is gelukkig niet levens bedreigend maar wel frustrerend dat het niet meer gaat zoals je vroeger gewend was. ging alles gewoon heel makkelijk en als ik nou heel oud was.. ben net 37. denk dat het met voet pendalen of zo blaas geval, ook niet beter van wordt, zit helemaal met de timing.

het beste is denk ik om in jouw geval te proberen met de beperkingen om te gaan en te doen wat nog wel gaat.

stoppen lijkt mij vooralsnog geen optie...
:mega:

Ik heb er absoluut geen ervaring mee maar het eerste waar ik aan dacht was inderdaad een stepsequencer en een mooi modulair systeem. Ik weet niet welke spullen je nu hebt staan en wat qua muziek je ding is, maar als synthliefhebber in een dergelijke situatie zou ik aan deze optie denken. een set-up met een paar stepsequencers, quantisers, clock dividers, een drumcomputer met stepsequencer. Zo kun je in ieder geval veel qua compositie aan de techniek over laten en voor zover het kan blijven genieten van die mooie machines.

Succes man

denk dat het er helemaal aan ligt wat de ziekte is.
ziek in je hoofd, niet meer kunnen focussen, moe, conentratie problemen etc, is heel iets anders als motorisch, zenuw of RSI achtige klachten.

een leuke analoge setup: sequencer en een mooie moog( voyager ?), en gewoon simpeler opname spul, misschien een drumcomputer .
veel draaiknoppen en iets wat de noten automatisch speelt.
eventueel kan je de draaibewegingen van de synth nog opnemen in een computer.
en dan gewoon lekker draaien/ tweaken en relaxt verder spelen met wat wel lukt.
als je focussed op wat niet gaat , mis je de lol van alles wat wel mogelijk is.

oh ja , een beetje kutnummer maken is trouwens ook nog een hele kunst , en het opsturen ervan wordt altijd zeer gewaardeerd, maar daar weet sixtrac het best over te informeren

ik wil op de ziekte niet te veel op in gaan, maar goed, het is wel begonnen in 2001/2002 op wat leek op een psychische aard, maar na verdere onderzoeken en onderzoeken bleek er een beschadiging in een hersendeel te zitten, waardoor alles wat minder is geworden. Oorzaak is tot op heden nog onbekend, maar het kan zijn dat dit er al zat vanaf de geboorte, het is gewoon stukje bij beetje door de jaren heen is het allemaal minder geworden met o.a. de muziek, In die zin ik kan niet meer met 2 handen tegelijk spelen, de timing is weg, ben trager geworden in mijn doen. de wil is er wel, maar het frustreert gewoon omdat het niet meer lukt. En het is niet alleen de timing, ook het geen aan informatie wat ik binnen krijg, wordt soms ook te veel, dan raak ik door de war, maar goed ik wil niet er teveel op in gaan. zoals ik al eerder aangaf het is niet iets levend bedreigends of zo, ook niet ernstig. En al helemaal niet zielig of zo. Je hebt toch alles niet in de hand wat gezondheid aan betreft. Vrijdag hierover een gesprek gehad dat ik het maar gewoon moest accepteren en elke keer komt er weer wat bij. Ik ben ook vanwege dit afgekeurd, maar werk sinds een paar jaar in een sw-bedrijf, omdat een normaal bedrijf, te hoog gegrepen is, heb daarvoor wel altijd in het normale harde bedrijfsleven gewerkt.

Ben niet bedlegerig, kan ook wel gewoon op eens stoel zitten, kan ook gewoon staan.
slapen ben ik ook heeel goed in haha.. echt op getraind he...

ik vraag me gewoon af of er meerdere mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt, hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn, maar die ook van de 1 op ander moment ook het steeds minder werd. Wat eigenlijk een wijze raad is om te doen, te stoppen of toch gewoon verder gaan, met step sequencers. maar ik kom niet verder dan alles maar in een loop te zetten en daar heb je het ook mee gehad op dit moment. en dan denk ik heb ik er zoveel moois staan en er komt niets meer fatsoenlijks uit.

Ipad is geen optie, zie dat ook als software... en is het ook, maat goed, welke nieuwe synth is tegenwoordig geen computer meer.. nee heb er niets mee.

Dit heb ik er op dit moment staan:
Yamaha AN1x, CS1x, 2x Rm1x, cs6r +an/dx, ry30, mu50, korg em-1, ms2000br,Roland d50,u110, d110, jv2080+srjv 10+4+6+11+12+19+99, varios+vc1, nord micromodular, rack2, kawai k1 II, k1r II, k4r, mm16, waldorf blofeld, Access virus B, novation drumstation2. een een zooi midi interfaces, esi m8u,m4u en 2x opcode studio 64... en een 01x als mixer. en nog een behringer rack mixer, maar werk merendeel met patchbay, gebruik niet zoveel instrumenten tegelijk tegenwoordig.

Dit heb ik verzameld vanaf begin jaren 90, merendeel ook nieuw gekocht, dat maakt het ook wat moeilijker om te zeggen ik doe alles weg ik stop. vraag me gewoon af wat andere mensen zouden hebben gedaan, oke keus ligt altijd bij mezelf, maar beetje advies is nooit weg. het is niet dat ik er zo over denk, maar is al een tijdje zo, een paar jaar. Als ik het iemand zou vragen, die niets doet met deze hobby is het altijd, stop er toch mee, wat moet je daarmee. Dus daarom hier op het SF.

Heb er altijd van gehouden om jarre achtige dingen te maken, maar laatste paar jaar komt er alleen nog maar acid achtige dingen uit... :stupid omdat ik gewoon op 1 of ander manier niet verder kom.

Het is niet zo dat ik mijn brood ermee wil verdienen, het is echt hobby matig.

nog mensen hier die een josti band achtige synth band wil beginnen.... nee grapje ff tussendoor.. hihi.

ableton live ?
verder gewoon door muzieken, nooit weggooien wat je nog kunt gebruiken, hoef je niet slechter voor te doen dan dat waar je last van hebt.
en niet te depri, beetje in beweging blijven als het kan. en muziek is een ideaal middel daartoe .

Ik heb flink wat gehoorschade, Geen ziekte, komt door ongevallen en voormalig beroep.
Wat ik hoor is niet meer hetzelfde als 30 jaar terug....jammer.

Ik ga hier als volgt mee om.

Verkoop nooit wat, verzamelen is leuk.
Ik maak muziek voor mezelf, wat een ander er van denkt heb ik 't schijt aan. Mijn geknoei slaat ook nergens op, maar het maakt mij gelukkig...lekker belangrijk.
Het staat altijd loeihard, het gaat enkel stiller voor bezoekers en als m'n kinderen er rondhangen. Meestal stop ik er dan mee...hoor de helft van de frequenties dan toch niet meer.

'k zou adviseren, leg de lat op de hoogte wat je nu kan en niet op wat je 15 jaar terug kon.
Verzamelen doet 95% van onze leden. Is het geen hardware dan is het software, leuk toch ;)
Maak muziek of herrie voor jezelf en wat een ander er van denkt is hun probleem of plezier.

greets,
Vic

'k zou adviseren, leg de lat op de hoogte wat je nu kan en niet op wat je 15 jaar terug kon.
Verzamelen doet 95% van onze leden. Is het geen hardware dan is het software, leuk toch ;)
Maak muziek of herrie voor jezelf en wat een ander er van denkt is hun probleem of plezier.

greets,
Vic

Eigenlijk is dit het beste advies van alles... :halleluja

Dank aan allen, voor de goede adviezen, Ik heb besloten om toch nog even wat te proberen wat nog wel kan.... Het is wel zo, vaak denk je alleen aan die dingen wat niet meer kan.
Ga wel even eens een aantal dingen, wat ik eigenlijk jaren niet meer gebruik , de deur uit te doen, in iedergeval iets waar ik gemakkelijk afstand van zou kunnen doen. he he... moeilijk..
Zal ook eens contact opnemen met die gene, die adviezen :eureka: kan geven over het maken van kutnummers. 8o) bedankt voor de info in ieder geval :mega:
:D

Ik kan je aanraden om het meer richting geluidstructuren te zoeken, soundscapes etc. Misschien wat ver weg van wat je nu doet maar wel iets om van te genieten en je mee te uiten.
Ik kan me voorstellen dat al die gear ook niet helpt te concentreren. Als je besluit uit te dunnen zou ik de spullen die het meest hands on zijn houden + nog wat (rack) spullen die je geluidspallet uitgebreid houden (micromodular, varios, JV2080). Je kunt ook een goed MIDI controller keyboard kopen en een Behringer BCR2000 met overlays voor de verschillende (rack synths). Dan hou je toch het overzicht. Is wel een klus om alle CC en sysex data voor elke synth erin te proppen maar daar kun je wel hulp voor krijgen denk ik, voor een hoop synths bestaan BCR2000 files al.
Wat beperkingen betreft, ik kon vroeger een aardig stukje gitaarspelen en een beetje sax. Door problemen aan m'n polsen hou ik dat niet lang meer vol en de lol gaat er dan wel af. Rap toetsen spelen gaat niet echt en akkoordenwerk is ook een kwelling. Zo ben ik op klankgericht " muziek"maken uitgekomen
Veel sterkte toegewenst, in ieder geval.

ik weet niet of dit onder ee ziekte valt maar de lol om muziek te maken is aardig verdwenen terwijl ik zo,n 10 tot 30 jaar terug toch erg grappige dingen heb geproduceerd war er enkele nog redelijk succesvol waren ook, (altijd grappig als je over het lowlandsterrein loopt en je hoort opeens je eigen nummer ergens uit een tent galmen) maar nu iedere keer als ik wat wil spelen denk ik al snel, nee dit is niet leuk of bwheueu alweer dat geluid..en zet de hele handel al snel weer uit, vaak nog wel eens wat nieuwe stijlen muziek uitgeprobeerd maar dan leek het alleen maar erger te worden. mischien komt het omdat ik muzikaal technisch niet op zo,n erg hoog nivo sta anders is het gewoon psychisch (en nee ik heb niet teveel drugs gebruikt in mijn leven!!!)
ik wil de boel ook niet gaan verpatsen ofzo want ik hoop ooit weer op een nieuw en fris moment
dit is oa een van de wat commercielere projecten

tja , kutmuziek he :D

[QUOTE
Oorspronkelijk geplaatst door vcovca
Eigenlijk is dit het beste advies van alles...
+1
[/QUOTE]

+2 ....... Je hobby/muziek geeft je rust, ook al wordt het wat moeilijker.....
Niet stoppen dus is mijn advies :engel:

Ben weleens goed ziek geweest en dan zonder aanhalingstekens. Heb stap voor stap alles weer opgepakt. Daarna had ik nauwelijks meer voldoening in het spelen op m'n toetsen en vind het vaak niet om aan te horen. Gelukkig blijf ik verslaafd aan mijn gepruts, ondanks dat ikzelf en anderen het soms niet verdragen.. Ik troost mij met de gedachte, dat vast het merendeel van de celebrities ook weleens knettergek is :-P

Laatst gewijzigd:
Back