effecten op send/retrurn of op kanaal zelf??

nielsderckx

chaoz please...
Ik vraag me af;

Ik gebruik (in ableton) meelstal mijn send/returns voor (software) reverbs/delays en dergelijke ,waar ik dan de diverse kanalen in meer of mindere mate doorheen stuur.

Maar ik zie ook vaak "collega's" hun effecten rechtstreeks op de kanalen zetten.

Ik zelf maak vaak het onderscheid tussen 1=geluid (effecten op kanaal) 2=omgeving (effecte via send/return) geen idee of dat een goede benadering is, maar het werkt voor mij.

maar ik vraag me af, wat doen jullie? Enbelangrijker; waarom?

Ik werk met logic maar het hangt er van af. Main reverb doe ik op een send. Wordt ook wel erg zwaar belast wanneer je op ieder kanaal een Lexi moet pluggen.
Delays die ik voor meerdere kanalen wil inzetten doe ik ook op een send.
Soms wil ik een phaser alleen op piano en zet ik hem op een insert.

Ik werk met logic maar het hangt er van af. Main reverb doe ik op een send. Wordt ook wel erg zwaar belast wanneer je op ieder kanaal een Lexi moet pluggen.
Delays die ik voor meerdere kanalen wil inzetten doe ik ook op een send.
Soms wil ik een phaser alleen op piano en zet ik hem op een insert.

ok, en als je het hebt over je "main reverb" is dat dan 1 enkele "basis" verb die je over je hele track toepast (of over enkele kanalen, de 1 meer, de ander minder)
om de algemene sfeer (ruimte / diepte) van je track aan te geven?

yep idd de een een beetje meer dan de ander op de kanalen die reverb nodig hebben.

ok koel, bedankt voor je reactie:okdan:

maar ik vraag me af, wat doen jullie? Enbelangrijker; waarom?

Geluidstechnisch maakt het niet veel uit, tenzij je specifiek bepaalde elementen (bijv. drumbus) wat wilt samensmelten. Maar juist in met een In the box mix helpt het om dat juist niet te doen ivm de digitale summing.

En ach, een beetje moderne pc kan heel wat plugs aan (behalve wat dubcreator al zei de echt superheavy reverbs). Overigens vind ik hardware reverb nog steeds superieur aan software.

Overigens vind ik hardware reverb nog steeds superieur aan software.

Eens:halleluja

dat is verder geen discussie

Uiteraard zijn er geen regels, maar 2 belangrijke uitgangspunten in deze: DRY -vs- WET & FX op een geluid -vs- FX op meerdere geluiden. Zoiets..

Modulatie FX zoals phaser, chorus, etc. wil je over het algemeen 100% wet hebben dus dan is een insert eigenlijk de enige logische optie. Meerdere geluiden 100% wet door dezelfde phaser bvb. kan ook heel leuk zijn, dan zet je de phaser op een insert in een group en route je de gewenste kanalen naar die (phaser)group.. Of... je zet die phaser wel op een send, maar dan wel een pre-fader send en dan kan je zelfs het ene geluid wel (bron-fader dicht), en het andere weer niet (bron-fader (stukje) open) 100% wet door dezelfde phaser heen halen... ITB kan alles routen voor een prikkie, ;) en daar schuilt ook de grote kracht van het ITB mixen... maar er gebruik van!

Main verb(s) en delay(s) wil je normaliter op elk geluid in elk geval beschikbaar hebben en dat heb je met een send.

Uiteraard zijn er geen regels, maar 2 belangrijke uitgangspunten in deze: DRY -vs- WET & FX op een geluid -vs- FX op meerdere geluiden. Zoiets..

Modulatie FX zoals phaser, chorus, etc. wil je over het algemeen 100% wet hebben dus dan is een insert eigenlijk de enige logische optie. Meerdere geluiden 100% wet door dezelfde phaser bvb. kan ook heel leuk zijn, dan zet je de phaser op een insert in een group en route je de gewenste kanalen naar die (phaser)group.. Of... je zet die phaser wel op een send, maar dan wel een pre-fader send en dan kan je zelfs het ene geluid wel (bron-fader dicht), en het andere weer niet (bron-fader (stukje) open) 100% wet door dezelfde phaser heen halen... ITB kan alles routen voor een prikkie, ;) en daar schuilt ook de grote kracht van het ITB mixen... maar er gebruik van!

Main verb(s) en delay(s) wil je normaliter op elk geluid in elk geval beschikbaar hebben en dat heb je met een send.

nice, thanks voor de input!:halleluja

Back