Racks uit?!?

Haha dat was natuurlijk een grap om te kijken of je ging Googlen of niet. Niet te letterlijk nemen maar een mannetje ben je wel, ik ook. Maar goed, misschien slecht geplaatst maar sta er achter.

En verder inhoudelijk op mijn post geen op of aanmerkingen?

Ik heb het afgeleerd om discussies aan te gaan met mensen die hun emoties nauwelijks onder controle kunnen houden.
Veel plezier verder op dit forum... :doei:

Zoals bij zoveel dingen is het de kok, niet de keuken. Software heeft er geen jota mee te maken.

Het werd in het begin van deze thread door Yoozer al halvelings aangegeven.

Of de bron nu analoog, digitaal, VSTi, of om het even wat is, "slechte" of "foute" klanken bestaan niet. Dat is een foutieve interpretatie die we geven aan een geluid waar niet het 'juiste' (ook voor interpretatie vatbaar) mee wordt gespeeld. M.a.w. ik kan een geluid op dusdanige manier 'misbruiken' dat het voor de receptor als 'onaangenaam' of 'slecht' wordt ervaren, hoewel die klank zondermeer en op zichzelf misschien een aangename klank is.

Dezelfde klank met het juiste arrangement kan evengoed als aangenaam worden ervaren.
Dat gegeven staat los van geluidskwaliteit, 19" racks, software, analoog of wat dan ook.

Als concreet voorbeeld nemen we een acoustische piano. Als ik alle toetsen tegelijk keihard met een tempo van 300 bpm aansla, dan gaat wellicht niemand dit als aangenaam ervaren. Speel ik echter de Fur Elise, dan wordt diezelfde pianoklank plots wel leuk om naar te luisteren. Het is met synth klanken - ongeacht de origine - net hetzelfde.
Hets is dus niet de klank, dan wel wat je ermee doet wat bepaald of iets aangenaam klinkt.

Bijgevolg is de hele discussie die hier weer eens wordt gevoerd zinloos zolang mensen foutieve inzichten blijven hanteren.
Of je dus 19" racks en een halve vrachtwagen keyboards mee sleept of liever alles VST...maakt echt geen bal uit.

De bron maakt live wel degelijk uit en hoe je die aanspreekt. De setting was ook een live setting. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt in je beweringen maar de vraag van de TS werd verkeerd geïnterpreteerd en dat is vervolgens opgepikt als de kern van zijn post maar dit was zijn kern en waren zijn vragen:

...krijg ik de opmerking "racks zijn een beetje uit".

Is dit serieus zo? En zo ja: hoe breid je dan een setup uit? Ik wil iig live 1 set toetsen hebben, en had eigenlijk gehoopt een kast met 2 of 3 rack-modules mee te nemen en dat met MIDI aan te sturen... Van softsynths ben ik helemaaal geen fan: is dan de enige optie om alles in 1 doos te doen. Aka: grote dure workstations van 1 merk? Samplers worden nieuw iig ook niet meer in 19" gemaakt onder de oneindig euro...

Ik heb daar 2 posts terug ofzo mijn antwoorden op gegeven en laten we daar op doorgaan zodat de TS er nog wat aan heeft. Ik ben ook offtopic gegaan omdat er te veel op woorden en technisch geneuzel in werd gegaan waar niemand ooit iets aan heeft gehad.

Uiteindelijk gaat het om de kok, maar de kwaliteit van zijn gekozen basis producten, de smaak van de klant, de mogelijkheden in zijn keuken, de kruiden die hij tot zijn beschikking heeft, of alle apparatuur werkt, de anti aanbaklagen van de pannen nog goed zijn etc heeft allemaal met het eindresultaat te maken zowel voor de klant of hij het lekker vind en gezellig en gelukt vind als voor de kok of hij met plezier heeft staan koken, of hij zijn ding heeft kunnen doen daar, optimaal heeft kunnen presteren etc...dus ook de bron is wel degelijk van essentieel belang.

Je kunt met een echte Rhodes net zo de plank misslaan bij een gig maar in de basis kan een plugin VOOR EEN SPELER, EEN LIVE TOETSENIST niet op tegen een origineel instrument. En dat geldt ook voor een workstation t.o.v. laptop met interface. Alles kan, en bij beide kan je je prettig voelen maar hetzelfde is het niet en helemaal niet als je inderdaad niet van computer houdt wat sommige mensen nou eenmaal hebben. Dat is toch net zo reeeel als angst voor een klein typhus spinnetje die niks doet. Je moet gewoon niks van die beesten hebben, en dat ze muggen opvreten is hartstikke leuk.

Dus dat het geen reet uitmaakt is wederom theoretisch absoluut waar, en helemaal als je puur over het creatieve proces praat. Maar zelfs daar zijn je tools, instrumenten (en voor sommige zijn dat hiun laptops) van essentieel belang om jouw creativiteit te uitten

lebowski.jpg

Hardware aan het uitsterven zegt men aan het begin van deze thread(de rest heb ik door gebrek aan enthousiasme niet gelezen)

ben zo blij dat ik een hardware hoek zit die nog nooit eerder in zo'n bloeiende periode heeft gezeten......leve de modulars :)

nou bij mij is de rek eruit, ik zeg deze discussieabonnement op.
slap of hard, ieder bepaalt zelf maar wat hem/haar:D het beste uitkomt.

Om nog maar een keer terug te komen naar de oorspronkelijke discussie;
Een stapel rackmounted synths voor live gebruik is net zomin praktisch voor live optredens als het gebruik van computers/laptops.
Het voegt in elk geval extra complexiteit toe (connecties, instellingen, logistiek).
'Vroeger' was het wellicht een noodgedwongen ding, omdat je met een enkel keyboard onvoldoende polyfonie, variatie in klankkleur etc. kon bereiken.
Tegenwoordig is die gedachte zwaar achterhaald, met een enkel keyboard van (bijv.) Kurzweil of Nord moet het makkelijk *allemaal* kunnen tijdens een optreden.

Beetje kort door de bocht. De workstations en stage piano etc van Korg, Yamaha, Roland en Clavia zijn voor cover bandjes perfect maar voor projecten zoals mijn eigen Premontion Factory (ambient/drone soundscapes) zijn ze te beperkt. Daar is hands-on-controle en realtime FX processing belangrijk, vandaar dat ik live meestal met 2 synths speel, momenteel een V-Synth en een DSI Poly Evolver, aangevuld met een 19" Fantom XR, diverse delays, reverbs en een Mac laptop met Ableton voor wat NI Reaktor patches, loopers en FX.

Manu heeft wel een punt: op het podium gelden andere regels. Het is allemaal wat minder simpel dan in de studio waar je meer tijd hebt om een probleempje op te lossen, en als je aan het spelen bent moet het allemaaal goed werken, je moet er voor 100% procent op kunnen vertrouwen. Dus als muzikant probeer je het risico van een system failure dus te beperken. Niks mis mee, is heel normaal, sterker nog: je bent het verplicht aan je publiek om goed voorbereid op het podium te staan. Met Mac heb ik veel ervaring, maar het heeft mij heel veel tijd en geld gekost voordat ik een goede mix gevonden had die ik redelijk kan vertrouwen.....maar nog niet kan tippen aan een hardware oplossing, waaronder ik dan gemakshalve ook de Motifs en Kronossen met een uitgebreidt OS onder schaar ;-) Dat een 19" rack net zo min praktisch is als een laptop: ben ik het niet mee eens. Ik heb een 6HE rack, alles is netjes bekabelt, zit een RME in, een 19" Samson voeding etc, nooit een probleem mee.

Ik ben continue bezig met het verbeteren van de live setup en als ik mogelijkheden zie het compacter en minstens zo goed en betrouwbaar te krijgen dan mag dat geld kosten. De Kronos heb om die reden bekeken: goede sound, veel synth engines maar hij kwam op mij niet degelijk over, is meer iets voor in de studio, en de hands-on controle is beperkt. Korg zou er goed aan een spinn-off ala de V-Synth op de markt te brengen die wel stevig is, veel knoppen en zonder workstation features zoals recorders en sequencers. Een 19" receptor spreekt mij meer aan, die hebben het begrepen dus dat ga ik zeker nog eens goed uitzoeken zodra de Mac aan vervanging toe is. Hopelijk best of both worlds.

19" rulez :)

Het werd in het begin van deze thread door Yoozer al halvelings aangegeven.

Of de bron nu analoog, digitaal, VSTi, of om het even wat is, "slechte" of "foute" klanken bestaan niet. Dat is een foutieve interpretatie die we geven aan een geluid waar niet het 'juiste' (ook voor interpretatie vatbaar) mee wordt gespeeld. M.a.w. ik kan een geluid op dusdanige manier 'misbruiken' dat het voor de receptor als 'onaangenaam' of 'slecht' wordt ervaren, hoewel die klank zondermeer en op zichzelf misschien een aangename klank is.

Dezelfde klank met het juiste arrangement kan evengoed als aangenaam worden ervaren.
Dat gegeven staat los van geluidskwaliteit, 19" racks, software, analoog of wat dan ook.

Als concreet voorbeeld nemen we een acoustische piano. Als ik alle toetsen tegelijk keihard met een tempo van 300 bpm aansla, dan gaat wellicht niemand dit als aangenaam ervaren. Speel ik echter de Fur Elise, dan wordt diezelfde pianoklank plots wel leuk om naar te luisteren. Het is met synth klanken - ongeacht de origine - net hetzelfde.
Hets is dus niet de klank, dan wel wat je ermee doet wat bepaald of iets aangenaam klinkt.

Bijgevolg is de hele discussie die hier weer eens wordt gevoerd zinloos zolang mensen foutieve inzichten blijven hanteren.
Of je dus 19" racks en een halve vrachtwagen keyboards mee sleept of liever alles VST...maakt echt geen bal uit.
dan luister jij toch anders, ik kan uren een patch tweaken, net een envelope die een tandje verder open of dicht is de ADSR iedere keer weer aanpassen voor amp en filter. het geluid wanneer deze getweaked worden.

dan hoor ik toch echt wel ENORM groot verschil in densiteit, harmonischen, rijkheid van het geluid.
vooral met bijv een droge Voyager en een droge Diva, als je dat soort verschillen niet hoort, of ze kunnen je niet schelen, dan stellen we dus andere prioriteiten aan het geluid.

Alle VST compressors en VST FX van de wereld trekken dat wat in de bron mist niet meer recht.
klinken VST's daardoor slecht? nou nee, ze zijn zeker functioneel (getuige de miljoenen hits die er meer gemaakt worden) maar betekent dat dan dat outboard dan maar overbodig is geworden? Ik denk het niet er zullen altijd fijnproevers blijven die heel goed weten waarom ze iets kopen. ;)

Dat is dus het hele verhaal. Je kan alles reduceren tot processor/OS/DSP code > EN DUS kan het ook op de PC.
Er is werkelijk waar geen mogelijkheid - tenzij je bij Yamaha werkt en de Motif mee ontwerpt - om die Motif-code te testen op je eigen PC. Die barrière is oneindig veel hoger dan "ik draai een plugin op m'n PC, en vervolgens draai ik 'm ook op Receptor zonder dat ik daarvoor iets extra's moet kunnen", vandaar dat het "en dus" niet opgaat.

En een volledige aangeklede VSTi;s met 3 EQ's en 6FX'en in z'n channelstrip, klinkt nog steeds als een VSTi (droog is het rampzaling)
Waarom gebruik je ze in godesnaam dan nog?

Het verschil tussen een goed geconfigureerde laptop en een Muse is er wel degelijk
Maar dit is nou het stomme: het enige verschil zit 'm puur in de software die er op draait (en de software van een Motif XF gaat niet draaien op je huis- tuin- en keuken-PC, die van een Receptor wel; ergo, een Receptor is een computer) - want de rest zijn precies hetzelfde soort computeronderdelen wat je zo in de winkel kan kopen.

Toch is dat blijkbaar heel moeilijk om na lang dralen half toe te geven en moet er eerst op de man gespeeld worden met juweeltjes als "jij hoort het niet eens" en "wat stel jij nou voor als toetsenist".

Waarom is dat zo moeilijk? Omdat je dan toe moet geven dat je 3100 euro hebt neergeteld voor een computer die plugins draait? Komt 50% van je publiek dan opeens niet meer kijken omdat ze "ieuw, hij gebruikt een computer!" zeggen? Gezien de reacties schijnbaar wel.

Het "maar het zijn allebei computers dus je kunt die Receptor ook vervangen door een standaard Windows-bak van Packard Bell voor 400 euro / een getweakte Mac-laptop van 2000 euro", daar mag je gerust aanstoot aan nemen. Maar dat wordt hier in deze thread nergens door mij beweerd.

Bass noemt een goed punt; een belangrijke reden waarom mensen niks met computers willen doen is het hele circus van het OS er omheen. Windows zuigt, OS X zuigt, Linux zuigt; allemaal is het een hindernis die eerst overwonnen en getemd moet worden. Receptor doet dat; prima.

Echter, de andere belangrijke factor waarom dat mensen dat niet willen is vanwege het geluid. Maar of je Massive nou op een Receptor of op een gammele Pentium III uit het jaar nul draait, de bitjes die er uit komen zijn 100% hetzelfde. Hoe soepel die computer ook werkt, als je zoals Raphie het geluid van de plugin gewoon niet ligt, dan brengt een Receptor daar geen verandering in. Het werk dat er gedaan moet worden is volstrekt identiek, het enige verschil is dat de ene er sneller mee klaar is omdat er minder klusjes tussenzitten.

Hanz, mooie vent die zo goed kan wikipedia'n
When the law is on your side, pound on the law. When the facts are on your side, pound on the facts. When neither is on your side, pound on the table.

Beetje kort door de bocht. De workstations en stage piano etc van Korg, Yamaha, Roland en Clavia zijn voor cover bandjes perfect maar voor projecten zoals mijn eigen Premontion Factory (ambient/drone soundscapes) zijn ze te beperkt. Daar is hands-on-controle en realtime FX processing belangrijk

...en die mist nou juist bij je Fantom XR, want daar zitten alleen wat drukknoppen en 1 priegelig display op, dus mag je er alsnog een controller aanhangen :D

Nouja; in theorie zou een hardware synth toch nog andere analoge schakelingen eromheen hebben. Zou responsetijd iets kunnen uitmaken? Lijkt dat een PC snel genoeg moet kunnen reageren, maar door hoe meer kabels je (digitale) signaal gaat, hoe langer het duurt (propagatie vertraging).
Latency laag krijgen gaat als je de buffer klein maakt en elke byte in de buffer zo kort mogelijk laat duren en dat betekent een dikke computer die zo min mogelijk andere dingen te doen heeft. Digitale hardware-synths hebben net zo goed latency, met als voornaamste verschil dat daar bijv. effecten op een aparte processor draaien en beperkt zijn tot een set die onder het prestatie-plafond van de processor zit zodat je 100% zeker weet dat de synth het je niet toelaat om boven de kraak-grens te gaan.

Ik zou een Kronos, Receptor, of ander computer-achtig apparaat live meer vertrouwen, simpelweg omdat ik daar mijn mail niet op kan checken. Hoe meer een stuk software "general purpose" naastreeft, hoe meer het kan falen. Alle extra's kunnen kapot, he ;)
Alles kan kapot, niks is te vertrouwen ;). Het enige wat je kunt doen zijn de kansen reduceren, en dan kan de hele venue zelf nog steeds in de hens vliegen.

Maar - heb je nou die KB3 en die ingebouwde VA al geprobeerd? Want dat kost niks om te testen. Als je ze hebt getest en je vind 't niks, prima, maar zeg dat dan even, dan kunnen we je naar alternatieven verwijzen :). De reden dat een Electro 3 er overigens niet is in racksmaak heb ik nagevraagd bij Clavia; de Electro 2 rack verkocht niet echt geweldig, dus hebben ze 't bij de 3 alleen maar bij een toetsenbord gehouden.

Laatst gewijzigd:
Het "maar het zijn allebei computers dus je kunt die Receptor ook vervangen door een standaard Windows-bak van Packard Bell voor 400 euro / een getweakte Mac-laptop van 2000 euro", daar mag je gerust aanstoot aan nemen. Maar dat wordt hier in deze thread nergens door mij beweerd.

Min of meer beweer je dit al de hele tijd in deze thread. Misschien heb je het zo niet letterlijk opgeschreven maar sorry, met mijn interpretatie van jou teksten kom toch echt wel tot deze conclusie. De alinea boven deze quote alleen al zegt eigelijk al genoeg.
Maar maakt verder niet uit, ik wilde in mijn eerste reactie ook alleen maar zeggen dat ik denk dat je jou op zich kloppende (theoretische) argumenten veel te zwaar laat wegen omdat we het hier specefiek over een live situatie hebben. Ik kreeg het idee dat je dat een beetje vergeten was.

Er is werkelijk waar geen mogelijkheid - tenzij je bij Yamaha werkt en de Motif mee ontwerpt - om die Motif-code te testen op je eigen PC. Die barrière is oneindig veel hoger dan "ik draai een plugin op m'n PC, en vervolgens draai ik 'm ook op Receptor zonder dat ik daarvoor iets extra's moet kunnen", vandaar dat het "en dus" niet opgaat.
Ben blij dat je dat zelf ook inziet, dat was dus exact mijn punt. niet alles met CPU en code klinkt hetzelfde of kan 1:1 naar een VSTi. ;)

nou, het kan zijn omdat de DSP bijv 40bits is ipv 32bit, maar ook bijv wanneer het technisch misschien wel kan, de fabrikant besluit de code niet vrij te geven voor x86 (zoals bijv Access met hun Virus)

dus terwijl zowel een VA als rompler in een rack code en een processor hebben, worden deze dus blijkbaar nog steeds niet 1:1 gepoort en blijf je dus een unieke sound houden, die je niet ITB kan matchen. (of mag matchen van de fabrikant)

Och leuk topic, zo ben ik er al 1000en tegengekomen over wanneer gitaarversterkers nou eindelijk "uit" gaan

Word ook al 100 jaar van gezegd dat die gloeiende buisjes 'achterhaald' zijn, maar ondanks de opkomst van Solid state, en nu digital modellers en Software emulators zijn ze er nog steeds en zullen ze ook nog wel een tijd blijven

Muzikanten zijn 'onderbuikgevoel' volk, conservatief en koppig

Ah, maar da's de oude discussie 'analoog vs. digitaal'.
Hier hebben we een nieuwe versie: 'digitaal vs. digitaal'. :D

Precies! :D

En de modular revival ten spijt, de D -vs- D discussie is nu DE discussie.

8o)

Niks nieuws aan, bestaat al jaren de discussies over:
8bit klinkt warmer als 12bit maar niet zo strak als 8gigabit D/A converters,
update x.xxx5 beter klinkend als update 9.xxxxx1,
revisie 12 is betrouwbaarder maar geeft minder karakter als revisie 6, enz.

:P

Back