Dat is dus het hele verhaal. Je kan alles reduceren tot processor/OS/DSP code > EN DUS kan het ook op de PC.
Er is werkelijk waar geen mogelijkheid - tenzij je bij Yamaha werkt en de Motif mee ontwerpt - om die Motif-code te testen op je eigen PC. Die barrière is oneindig veel hoger dan "ik draai een plugin op m'n PC, en vervolgens draai ik 'm ook op Receptor zonder dat ik daarvoor iets extra's moet kunnen", vandaar dat het "en dus" niet opgaat.
En een volledige aangeklede VSTi;s met 3 EQ's en 6FX'en in z'n channelstrip, klinkt nog steeds als een VSTi (droog is het rampzaling)
Waarom gebruik je ze in godesnaam dan nog?
Het verschil tussen een goed geconfigureerde laptop en een Muse is er wel degelijk
Maar dit is nou het stomme: het enige verschil zit 'm puur in de software die er op draait (en de software van een Motif XF gaat niet draaien op je huis- tuin- en keuken-PC, die van een Receptor wel; ergo, een Receptor is een computer) - want de rest zijn precies hetzelfde soort computeronderdelen wat je zo in de winkel kan kopen.
Toch is dat blijkbaar heel moeilijk om na lang dralen half toe te geven en moet er eerst op de man gespeeld worden met juweeltjes als "jij hoort het niet eens" en "wat stel jij nou voor als toetsenist".
Waarom is dat zo moeilijk? Omdat je dan toe moet geven dat je 3100 euro hebt neergeteld voor een computer die plugins draait? Komt 50% van je publiek dan opeens niet meer kijken omdat ze "ieuw, hij gebruikt een computer!" zeggen? Gezien de reacties schijnbaar wel.
Het "maar het zijn allebei computers dus je kunt die Receptor ook vervangen door een standaard Windows-bak van Packard Bell voor 400 euro / een getweakte Mac-laptop van 2000 euro", daar mag je gerust aanstoot aan nemen. Maar dat wordt hier in deze thread
nergens door mij beweerd.
Bass noemt een goed punt; een belangrijke reden waarom mensen niks met computers willen doen is het hele circus van het OS er omheen. Windows zuigt, OS X zuigt, Linux zuigt; allemaal is het een hindernis die eerst overwonnen en getemd moet worden. Receptor doet dat; prima.
Echter, de
andere belangrijke factor waarom dat mensen dat niet willen is vanwege het geluid. Maar of je Massive nou op een Receptor of op een gammele Pentium III uit het jaar nul draait, de bitjes die er uit komen zijn 100% hetzelfde. Hoe soepel die computer ook werkt, als je zoals Raphie het geluid van de plugin gewoon niet ligt, dan brengt een Receptor daar geen verandering in. Het werk dat er gedaan moet worden is volstrekt identiek, het enige verschil is dat de ene er sneller mee klaar is omdat er minder klusjes tussenzitten.
Hanz, mooie vent die zo goed kan wikipedia'n
When the law is on your side, pound on the law. When the facts are on your side, pound on the facts. When neither is on your side, pound on the table.
Beetje kort door de bocht. De workstations en stage piano etc van Korg, Yamaha, Roland en Clavia zijn voor cover bandjes perfect maar voor projecten zoals mijn eigen Premontion Factory (ambient/drone soundscapes) zijn ze te beperkt. Daar is hands-on-controle en realtime FX processing belangrijk
...en die mist nou juist bij je Fantom XR, want daar zitten alleen wat drukknoppen en 1 priegelig display op, dus mag je er alsnog een controller aanhangen
Nouja; in theorie zou een hardware synth toch nog andere analoge schakelingen eromheen hebben. Zou responsetijd iets kunnen uitmaken? Lijkt dat een PC snel genoeg moet kunnen reageren, maar door hoe meer kabels je (digitale) signaal gaat, hoe langer het duurt (propagatie vertraging).
Latency laag krijgen gaat als je de buffer klein maakt en elke byte in de buffer zo kort mogelijk laat duren en dat betekent een dikke computer die zo min mogelijk andere dingen te doen heeft. Digitale hardware-synths hebben net zo goed latency, met als voornaamste verschil dat daar bijv. effecten op een aparte processor draaien en beperkt zijn tot een set die onder het prestatie-plafond van de processor zit zodat je 100% zeker weet dat de synth het je niet toelaat om boven de kraak-grens te gaan.
Ik zou een Kronos, Receptor, of ander computer-achtig apparaat live meer vertrouwen, simpelweg omdat ik daar mijn mail niet op kan checken. Hoe meer een stuk software "general purpose" naastreeft, hoe meer het kan falen. Alle extra's kunnen kapot, he
Alles kan kapot, niks is te vertrouwen

. Het enige wat je kunt doen zijn de kansen reduceren, en dan kan de hele venue zelf nog steeds in de hens vliegen.
Maar - heb je nou die KB3 en die ingebouwde VA al geprobeerd? Want dat kost niks om te testen. Als je ze hebt getest en je vind 't niks, prima, maar zeg dat dan even, dan kunnen we je naar alternatieven verwijzen

. De reden dat een Electro 3 er overigens niet is in racksmaak heb ik nagevraagd bij Clavia; de Electro 2 rack verkocht niet echt geweldig, dus hebben ze 't bij de 3 alleen maar bij een toetsenbord gehouden.