Racks uit?!?

Bij de meeste bands zijn het hooguit wat loopjes triggeren en soundjes met ableton of wat additional soundjes bespelen via Mainstage ofzo. Of en click en backingtracks.

Bij de meeste bands zijn het hooguit wat loopjes triggeren en soundjes met ableton of wat additional soundjes bespelen via Mainstage ofzo. Of en click en backingtracks.

En de echte bands? :P

Dubbele MOTU set Macbook Pro en gerackte Mac Mini met een Radial SW8 erachter, 8 uit in 2 stereo paren backingtracks, mono lijn percussie, mono lijn click en een stereo voor wat losse sounds...draaiende met Digital Performer 7.2.4 en MOTU Mach Five 3...alles midi getriggerd (chunks, markers, memory loops, transport Control) en los van elkaar (geef midiclock of watvoor sync dan ook. Alleen maar een simpel midi thru kastje ertussen

Oh je bedoelde echt bands met instrumenten enzo? :D

Dat is dus het hele verhaal. Je kan alles reduceren tot processor/OS/DSP code > EN DUS kan het ook op de PC.
Feit is dat 99% van de VSTi's nog steeds SHIT klinken

De gene die het beste klinken zijn vaak ook nog eens outboard gesmaple romplers zoals NEXUS en leunen zwaar op effecten. Zelf de Virus in de Powercore klonk niet als een virus. Geen debat over wat beter is, maar een ROLAND VA zoals een JP, klinkt anders dan welk alternatief ITB dan ook. Om het over analoge gear nog maar niet te hebben. Maar ook het MOTIF voorbeeld is zo herkenbaar (vergelijken met bijv de HalionSonic workstation van Yamaha/Steinberg)

noem het de FX, geef de DSP code de schuld die niet is vrijgegeven voor Pc, you name it, onderaan de streep zit er 10x zo veel meer leven in als in een VSTi....

En een volledige aangeklede VSTi;s met 3 EQ's en 6FX'en in z'n channelstrip, klinkt nog steeds als een VSTi (droog is het rampzaling)

Dat is dus het hele verhaal. Je kan alles reduceren tot processor/OS/DSP code > EN DUS kan het ook op de PC.
Feit is dat 99% van de VSTi's nog steeds SHIT klinken

De gene die het beste klinken zijn vaak ook nog eens outboard gesmaple romplers zoals NEXUS en leunen zwaar op effecten. Zelf de Virus in de Powercore klonk niet als een virus. Geen debat over wat beter is, maar een ROLAND VA zoals een JP, klinkt anders dan welk alternatief ITB dan ook. Om het over analoge gear nog maar niet te hebben. Maar ook het MOTIF voorbeeld is zo herkenbaar (vergelijken met bijv de HalionSonic workstation van Yamaha/Steinberg)

noem het de FX, geef de DSP code de schuld die niet is vrijgegeven voor Pc, you name it, onderaan de streep zit er 10x zo veel meer leven in als in een VSTi....

dat is natuurlijk geen feit, dat is jouw mening. Synths als zebra, massive, omnisphere klinken toch echt wel veel beter dan mening VA in hardware vorm, en die zijn niet gebaseerd op samples (ook omnipshere niet, aangezien die een volledige substractive synth bezit).

Als je dingen echt objectief bekijkt (en er zijn maar heel weinig mensen die dat echt kunnen), dan maakt het tegenwoordig allemaal niet zoveel meer uit. Hooguit op detail niveau zoals de aliasing van het algoritme. Wel is het zo dat VST synths moeilijker te mixen en masteren zijn aangezien ze de kleuring van de DAC missen. Maar een goede masteraar zou daar in theorie geen enkele moeite mee moeten hebben.

Het is natuurlijk niet raar dat afluister testjes waarbij er afgewisseld wordt tussen hardware en software falikant mislukken bij de mensen die zo hard roepen dat er zo'n verschil is. Is ook niet zo vreemd aangezien je dat aan een goed gemasterd eindproduct echt niet kan horen.

Waar ik wel heilig in geloof is de emotionele kant, ik geloof best dat jij een virus ti beter vind klinken bijvoorbeeld als massive, puur omdat je daar 1700 euro voor neer hebt gelegd en dat er een kastje om de dsp's heenzit.

Maar waar maken jullie je druk om, who cares wat beter is, het gaat er toch om dat je moet gebruiken wat voor jou werkt, dat is toch veel belangrijker dan hoeveel metaal er gebruikt is?

Overigens ben ik het met manu eens, ik zou op de buhne ook veel liever een receptor gebruiken dan een laptop. Lijkt mij ook veel stabieler. Maar hetzelfde vind ik gelden voor bijvoorbeeld een Kronos, die is mij ook te computerachtig voor een live band achtige omgeving. Dan zou ik liever voor een clavia gaan of zo. Als die dan een keer crashed tijdens een song hoef je tenminste niet bijna 3 minuten te wachten voordat die weer opgestart is.

Nou er zijn wel echt goede uit hoor Raphie, en ik had nooit verwacht dat ik dat zou zeggen haha maar ze zijn er wel. En ook ITB kan je er een dikke sound uit halen alleen NIET rechtstreeks binnen de VSTi ansich maar wel binnen een ITB productie.

Alleen live blijft een ander verhaal.

Maar er zijn ook nogsteeds mensen die vinden dat alle motifs en tritons hetzelfde klinken omdat ze dezelfde naam hebben. Je gevoel en oren moeten je overtuigen.

Nou sorry, ik heb massive en een TI, beiden klinken echt heel verschillend, terwijl het inpricncipe hetzelfde zou moeten zijn. Massive klinkt veel vlakker,levenlozer.
het kan naturlijk zijn dat jij voor dat soort details niet gevoelig bent. Dan is een VSTi en prima keuze. Ik heb m'n Motiff XS rack inmiddels al weer verkocht, tijdens de verkoop ook naar HALION Sonic gekeken, deze klinkt toch echt anders, heb hem ook niet gekocht.

Dus ja, n theorie ben ik het allemaal met je eens, praktijk pakt helaas nog steeds anders uit.

Nouja; in theorie zou een hardware synth toch nog andere analoge schakelingen eromheen hebben. Zou responsetijd iets kunnen uitmaken? Lijkt dat een PC snel genoeg moet kunnen reageren, maar door hoe meer kabels je (digitale) signaal gaat, hoe langer het duurt (propagatie vertraging).

Ik zou een Kronos, Receptor, of ander computer-achtig apparaat live meer vertrouwen, simpelweg omdat ik daar mijn mail niet op kan checken. Hoe meer een stuk software "general purpose" naastreeft, hoe meer het kan falen. Alle extra's kunnen kapot, he ;)

Nou sorry, ik heb massive en een TI, beiden klinken echt heel verschillend, terwijl het inpricncipe hetzelfde zou moeten zijn. Massive klinkt veel vlakker,levenlozer.
het kan naturlijk zijn dat jij voor dat soort details niet gevoelig bent. Dan is een VSTi en prima keuze. Ik heb m'n Motiff XS rack inmiddels al weer verkocht, tijdens de verkoop ook naar HALION Sonic gekeken, deze klinkt toch echt anders, heb hem ook niet gekocht.

Dus ja, n theorie ben ik het allemaal met je eens, praktijk pakt helaas nog steeds anders uit.
Tsja, ik ben het niet met je eens en dat heeft niets te maken met het feit dat ik dingen niet zou horen. Dat is leuk geprobeerd van je, maar je kunt er niet verder naast zitten :D

dat jij een motif XS rack beter vindt klinken als halion sonic komt omdat jij duidelijk gevoelig bent voor het eindresultaat van een sound die vaak opgedikt wordt door de FX en de DAC. Zet de effecten sessie maar eens uit van de motif, dan blijft er niet veel van over. Zo werkt ITB mixen ook. Ik snap dat je op dat punt nog veel moet leren, maar het is echt de moeite waard om je daar in te verdiepen en verder te kunnen denken als het oorspronkelijke bronmateriaal wat op dat moment uit je monitoren komt.

Overigens is er niets mis met jouw werkwijze hoor, ik ken zat mensen die 'kennis' kopen in de vorm van hardware die een hoop van de 'sound problemen' voor hun oplost. Maar Massive vlakker en levenlozer noemen dan bijvoorbeeld een virus ti is niet gevoel hebben voor meer details, maar hooguit een lichte vorm van kennis gebrek op dat vlak en meer hebben met de klankkleur van de virus ti en de effecten sessie.

kan je wel lekker depant lopen doen met je leren.... schreef al eerder dat je met VSTi's je channelstrip ook vol kan douwen. maar nog dan brengt voor mij niet 100% wat ik wil. Ik mag jouw gehoor niet onderschatten, maar je drukt me net zo makkelijk zelf in een hoekje. fijne vent :D

Dus misschien leuker en handiger voor de TS om in zijn situatie te denken als we zijn vragen beantwoorden of onze antwoorden toelichten

Misschien heb je de eerdere antwoorden in dit topic niet gelezen, voordat je er zelf mede een "Receptor vs. the world" discussie van maakte?

Om nog maar een keer terug te komen naar de oorspronkelijke discussie;
Een stapel rackmounted synths voor live gebruik is net zomin praktisch voor live optredens als het gebruik van computers/laptops.
Het voegt in elk geval extra complexiteit toe (connecties, instellingen, logistiek).
'Vroeger' was het wellicht een noodgedwongen ding, omdat je met een enkel keyboard onvoldoende polyfonie, variatie in klankkleur etc. kon bereiken.
Tegenwoordig is die gedachte zwaar achterhaald, met een enkel keyboard van (bijv.) Kurzweil of Nord moet het makkelijk *allemaal* kunnen tijdens een optreden.
Wees realistisch... zelfs Jordan kan het! :P

e0048451_4f14be1ad892d.jpg

Ziedaar de reden waarom rack synths behoorlijk minder populair zijn dan vroeger;
1) Voor live gebruik kan je inmiddels voldoende vooruit met een alles-in-1 performance synth met keyboard eraan. Veel handzamer en veel minder kwetsbaar.
Als je dan niet voldoende vooruit kan, heb je a) het verkeerde keyboard gekozen of b) haal je er niet uit wat erin zit.
Zie ook Yoozer's opmerking over de PC3x... die de topicstarter al heeft!
Gaat het dan over gebruiksgemak, dan kan je het veel beter zoeken in controls / 'inplannen' van je optreden, desnoods een 2e masterkeyboard erbij.

2) Voor studiogebruik is het al lang niet meer *nodig* om een hele berg (rack) synths te hebben staan, omdat de *gemiddelde* gebruiker daar geen behoefte meer aan heeft.
Iedereen die iets anders zegt is;
a) een hobbyist met meer gevoel voor vintage dan verstand, of
b) een snob die denkt z'n virtuele penis op dit forum te kunnen verlengen door te pochen over z'n 'vette gear' (API's, Moogs etc. - jammer dat je de noodzakelijke kennis niet bij krijgt!), of
c) iemand die de rest van de kudde achterna rent omdat 'iedereen dat doet'.

Om al deze redenen is de markt voor racksynths in elkaar gezakt.
En aangezien we in een maatschappij leven waar business case the markt bepaalt... do the math...
Let op; grote uitzondering, zoals gezegd -> Modular synths <- Dat is nu juist een groeimarkt. En daarom is daar ook genoeg spul voor te krijgen.

Laatst gewijzigd:
kan je wel lekker depant lopen doen met je leren.... schreef al eerder dat je met VSTi's je channelstrip ook vol kan douwen. maar nog dan brengt voor mij niet 100% wat ik wil. Ik mag jouw gehoor niet onderschatten, maar je drukt me net zo makkelijk zelf in een hoekje. fijne vent :D

hehehe klopt,

ik dacht laat ik eens jouw manier van mensen in een hoekje proberen te drukken eens naar jou zelf toe gebruiken, niet zo fijn he als mensen dat doen? :D

overigens, als je ervoor kiest om een moeilijk woord te gebruiken zorg er dan wel voor dat je hem ook echt kent :) Het is pedant namelijk

Laatst gewijzigd:
Zo, toch weer wat geleerd op de zondag...
You go, Quif! :D

Zo, tijd voor een knabbeltje...
tumblr_lxjlw4AnIX1rn1xxfo1_250.gif

Kijk Hanz spreekt vanuit zijn eigen kleine universum, dat blijkt maar weer. Fijn dat jij wel weet hoe het zit, ik tast al 20 jaar volledig in het duister en zocht jou hand om me verder te helpen en even uit te leggen hoe het zit. Eindelijk rust, ik ga gelijk alles verkopen want ik moet alles wat ik doe ook met 1 keyboard kunnen en zo niet ligt het aan mij. Fijn...scheelt een heleboel poen, waar zal ik dat nou eens aan gaan uitgeven? Hou goed de marktplaats in de gaten hier, binnenkort mijn hele setup te koop minus 1 keyboard.

Misschien een beetje laat om me in deze discussie te mengen, een muse receptor voelt wel degelijk aan als een hardware module. Doordat er een dedicated custom linux OS op draait en je hem kan bedienen zonder muis/scherm.
Een ander voordeel is de stabiliteit van de timing tijdens het spelen, je voelt niet de latency die je bij windows/osx systemen wel voelt.

Dat er intern gewoon een pc moederboard en custom soundcard inzit doet niet af aan het hardware gevoel dat het geeft.

De snelheid waarmee je patches kunt maken met je vst(i) is niet te behalen met mainstage/brainspawn/ableton.

Ik ben het ermee eens dat deze voordelen alleen belangrijk zijn in een live setup .. in de studio werkt ik net zo makkelijk in de daw natuurlijk.

Het is een feit dat bepaalde sounds live alleen uit vsti's te halen zijn (kontakt orchestrale patches, dikke layers van nexus/zebra/korg legacy/massive).

Zijn racks uit? Valt wel mee toch .. wacht nog wel op de Kronos racks uitvoering btw .. dus misschien een beetje dan!

Kijk Hanz spreekt vanuit zijn eigen kleine universum, dat blijkt maar weer. Fijn dat jij wel weet hoe het zit, ik tast al 20 jaar volledig in het duister en zocht jou hand om me verder te helpen en even uit te leggen hoe het zit.

Poeh poeh, het raakt de gevoelige snaar zie ik alweer... 8o

1 ding echter: deze thread gaat niet over jouw situatie en al helemaal niet over jou persoonlijk...
Misschien moet je dat even in gedachten houden, voordat je je aangevallen voelt?
Dus, dat we het even goed begrijpen, jouw eigen specifieke situatie is ongetwijfeld een reusachtige uitzondering op de rest van de wereld.
You are a beautiful and unique snowflake! :luv:

Jammer genoeg, echter, bepaalt jouw aanwezigheid op deze planeet nog steeds niet de verkrijgbaarheid van racksynths in de muziekwinkel om de hoek.
Om maar even terug te komen op je eigen opmerking;
Dus misschien leuker en handiger voor de TS om in zijn situatie te denken als we zijn vragen beantwoorden of onze antwoorden toelichten

Het gaat hier om de vraag van de topicstarter waarom er niet zoveel racksynths meer te krijgen zijn, tegenwoordig.
Misschien heb je, nogmaals je eigen opmerking, dan een beter antwoord voor topicstarter?

Kijk, ik vind het allemaal prima hoor, ik ben geen haar beter, maar ik weet tenminste in welke categorie ik zelf val...
Ken uzelve (γνῶθι σεαυτόν) zeiden de oude Grieken al (en kijk eens waar het Griekenland heeft gebracht! :D)

Laatst gewijzigd:
Het gaat hier om de vraag van de topicstarter waarom er niet zoveel racksynths meer te krijgen zijn, tegenwoordig.
Misschien heb je, nogmaals je eigen opmerking, dan een beter antwoord voor topicstarter?

Hanz, mooie vent die zo goed kan wikipedia'n naar het oude griekenland en zo goed uit zijn woorden kan komen doordat hij waarschijnlijk beter opgelet heeft op school en minder muziek heeft gemaakt toen...volgens mij moet je iets beter lezen dan mooie zinnen en jaloersmakende oneliners eruit te pompen die ik nog steeds niet snap (maar goed, ik ben ook maar een muzikant)

Dit was de kern van de TS zijn issue en zijn vragen

...krijg ik de opmerking "racks zijn een beetje uit". :?

Is dit serieus zo? En zo ja: hoe breid je dan een setup uit? Ik wil iig live 1 set toetsen hebben, en had eigenlijk gehoopt een kast met 2 of 3 rack-modules mee te nemen en dat met MIDI aan te sturen... Van softsynths ben ik helemaaal geen fan: is dan de enige optie om alles in 1 doos te doen. Aka: grote dure workstations van 1 merk? Samplers worden nieuw iig ook niet meer in 19" gemaakt onder de oneindig euro...

Antwoord:

Nee dat is niet serieus zo, live racks zijn nog net zo normaal als jaren terug. Er komen misschien minder modules uit maar dit is niet van invloed op het gebruik ervan live.

Hoe dan? Als je mee wilt gaan met je tijd, mogelijkheden, hedendaagse sound maar graag hardware matig werkt is een Muse Receptor, ja ik herhaal wederom een Muse Receptor een mooi alternatief voor beide werelden.

De enige oplossing 1 doos? Nee zekers niet, je wilt verschillende klanken sounds sferen neer kunnen zetten onstage. Het ene merk is beter hier in, het andere merk daar in. Je hebt zelf je voorkeur, en soms vraagt een klus of situatie om een andere sound dan jouw eigen voorkeur...zie hier bij een reden voor een rack. Aansturen inderdaad vanuit 1 of 2 keyboards en gaan. Kan ook een software based set zijn met 1 of 2 grote hardware alleskunners wat jij wilt, zijn geen regels.

Ik ga maar niet door, want ik lul toch onzin en lul overal omheen...nogmaals sorry man. Hanz gaat even prima uitleggen hoe het zit. Ik lees mee en leer.

En @Hanz, inde buurt van mijn gevoelige snaar zal je niet komen, niet met woorden, en zeker niet op een forum. Ik vind het alleen heeeeeeul irritant als veel mensen heel veel onzin erbij halen om iemand anders zijn ongelijk te bewijzen en daarmee af te dwalen van waar het om draaide. Ik heb mij daar ook schuldig aan gemaakt in mijn verdediging en dat was dom misschien maar mensen zo als jij Hanz zijn funest voor misschien wel jonge enthousiaste toetsenisten/live muzikanten. Knoppen draaien thuis is te gek, producties eruit stampen of puut voor de lol...echt te gek om te doen...alleen live is een andere discipline of jij het nou wilt of niet. MIsshcien kan je het googlen of wiki-pedia'n en geloof je het dan.

Of zoals de oude grieken altijd zeiden: κωλοτρυπίδα of σκατό

En als je toch aan het Googlen bent kijk eens naar de on & offstage setups van Jordan Rudess. Wat daar inhangt, en wat aan back-up. Of was dat een goedgeplaatste grap? In dat geval haha

Of zoals de oude grieken altijd zeiden: κωλοτρυπίδα of σκατό

http://bit.ly/wjUM5i

Jammer, man, dat je zover moet gaan om je frustratie kwijt te raken. In de kleine tien jaar dat ik op dit forum zit vorm jij een nieuw hoogtepunt.
:doei:

Back