Ableton Live vs Presonus Studio One

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

Ik werk nu al een tijdje met Ableton Live. Dit bevalt erg goed en ik vermaak me er prima mee.

Maar waar ik in den beginne met name werkte vanuit de session view om 'ruwe schetsen' te maken, ligt mijn focus nu meer en meer op het werken aan de arrangement.

En juist de arrangement view in ableton kan me nog niet helemaal bekoren.. ofschoon deze doet wat hij moet doen vind ik hem niet altijd even overzichtelijk uitzien.

daarop volgend heb ik de trial van Studio One gedownload en verhip... Ik vind die arrangement view velen malen helderder qua interface (persoonlijke smaak denk ik)

Dus nu zit ik in dubio of ik mijn focus zal verleggen naar Studio One.. of dat ik blijf in Ableton (legale versie)

Zijn er (makkelijke) workflows te verzinnen waarbij je in Ableton in de session view blijft werken om deze ruwe 'building blocks' vervolgens in Studio One te arrangen? Of blijft dat een onmogelijk of omslachtige werkwijze?

Of zijn er sowieso redenen te bedenken waarom 1 van de 2 pakketten een no-go is? Studio One is relatief nieuw, maar ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik vind het in ieder geval véél prettiger dan Cubase.

Logic is helaas geen optie. Ik heb wel een nieuwe macbook pro.. maar werk met name vanaf mijn desktop PC.

Dat kan ik je niet precies aangeven... je moet het meer zoeken in de algemen overzichtelijkheid en het klikgedrag als je op een bar klikt en deze wilt aanpassen..

Misschien komt het omdat ik gewoon meer tijd in ableton (arrangement view) moet steken... maar vooralsnog vind ik studio one in zijn algemeenheid 'prettiger' werken/aanvoelen.

Ik ga dit weekend eens uitgebreid aan de slag met beide pakketten... eens zien of ik dan beter de vinger op het punt weet te leggen.

Tja, ik ken Studio One niet. Werk met veel plezier in Ableton (kan er mee lezen en schrijven sinds live 5, dus dat is natuurlijk ook nog eens een vorm van beroepsdeformatie :)). Ik kan je helaas dus ook niet helpen. Ik onderken wel dat een bepaalde werkwijze je moet liggen.

Presonus Studio One 2 heeft Rewire support, en daar kan je wat jij wilt zonder enig probleem doen lijkt me.

Hier een voorbeeld, zelf niet gezien, want je moet 'm downloaden (is vreemd, dus wees voorzichtig)

http://www.4shared.com/video/4kKVgt5L/76_presonus_rewire_audio_to_ab.html

EDIT

Als je Presonus Studio One wilt aanschaffen zou ik dat nu doen, want je krijgt momenteel 20% korting. Bovendien zou ik 'm bij Thomann bestellen, kom je zelfs goedkoper uit. Ik heb 'm zelf ook besteld namelijk.

http://www.thomann.de/nl/presonus_studio_one_v2_professional.htm

Ik werk momenteel met Studio One ik heb ook ableton gebruikt. Ik vind beide programma's prima werken. Ik vind de mixer in Studio One wel prettiger werken dan bij Ableton (overzichtelijker).

Ik werk momenteel met Studio One ik heb ook ableton gebruikt. Ik vind beide programma's prima werken. Ik vind de mixer in Studio One wel prettiger werken dan bij Ableton (overzichtelijker).

Die mening deel ik met je.

Ander voordeel van Studio One is dat de mixer of midi edit gedeelte naar een 2e beeldscherm te zetten is (dat mis ik echt heel erg in ableton)

Wellicht handig om even te wachten tot er wat meer bekend wordt over Bitwig Studio.
Dat kan nooit lang meer duren.

Daar in kan je ervaring die je al reeds hebt met Ableton wellicht weer een voordeel zijn.

Mocht je er nog niets over gehoord hebben, zou ik Bitwig zeker even bekijken.
Daarin zitten misschien de dingen die je nu mist in Ableton.

Bitwig is opgezet door ex medewerkers van Ableton, en heeft zodoende veel overeenkomsten daarmee.

Edit:
Het is ook handig eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat je mist.
Je gaf al aan dit nog nader te gaan uitzoeken.
Zou iig niet te snel geld uitgeven voor iets anders voor je goed weet wat je mist en waar een oplossing kan zitten.

Haha ja inderdaad... Daar heb je helemaal gelijk in. Ben goed op de hoogte van Bitwig. Heb er laatst nog een 'artikel' over geschreven op mijn weblog. ( http://www.zerolatency.nl/nieuwe-daw-op-komst-bitwig-studio/480 )

Maar ik heb nog geen kijk op hoe lang de release op zich laat wachten. De beta is aangekondigt, maar nog geen echte beta release datum bekend.

Zelf schat ik het in op het najaar.

Maar inderdaad, BITWIG heeft alles in zich om een topper te worden.. Het beste van Ableton gecombineerd met alles dat Ableton momenteel nog niet te bieden heeft (64 bit, dual screen, collaberation via netwerk etc)

Een echte volledige release kan misschien nog wel even duren zoals je aangeeft.
De beta release, die waarschijnlijk snel komt, kan genoeg indruk geven om te weten of het de moeite waard is.

Ik zelf wacht liever een jaar met geld uitgeven aan een top product dan tussentijd geld spenderen aan iets wat achteraf een slechte investering bleek te zijn. Ik wil niet zeggen dat Bitwig heilig is, maar aan geven dat het zeer de moeite waard zou kunnen zijn om op te wachten.

Een echte volledige release kan misschien nog wel even duren zoals je aangeeft.
De beta release, die waarschijnlijk snel komt, kan genoeg indruk geven om te weten of het de moeite waard is.

Ik zelf wacht liever een jaar met geld uitgeven aan een top product dan tussentijd geld spenderen aan iets wat achteraf een slechte investering bleek te zijn. Ik wil niet zeggen dat Bitwig heilig is, maar aan geven dat het zeer de moeite waard zou kunnen zijn om op te wachten.

Daar heb je absoluut een punt.

Overigens ga ik sowieso niet voor de zomer een nieuwe DAW kopen... Ik heb Ableton nu netjes legaal. Dus daar blijf ik mee werken. Maar zodra BITWIG beta uit is dan ga ik toch een hele serieuze vergelijkingstest doen tussen Live, S1 en Bitwig.... May the best win :)

Misschien kan Ableton ons ook nog verrassen met Live 9.
Die weten dat ze nu ook met iets op de proppen moeten komen met de aankondiging van Bitwig.
Ook wordt er in het suggestie en roddel circuit gesproken dat Bitwig misschien Live 9 is in een vermomming.

Hoe dan ook er gaat zeker een mooi product komen, of het nu Bitwig heet of Live 9.
Mocht het Live 9 zijn is een upgrade voor jou voldoende en ben je goedkoper uit.

Ik ben ook in afwachting wat er gaat komen.
Heb daarom bewust nog geen geld uitgegeven aan de aanschaf van Ableton.
Ik wil eerst meer weten over een release van Bitwig (of live 9), voor ik geld investeer in de software.
Wil uitsluiten dat ik nu geld aan iets uitgeef dat straks een verkeerde keuze bleek te zijn van de investering.

Ga mij in die tussentijd proberen te vermaken met de uitgeklede versie van Ableton Live die bij mijn Akai APC zat.
Mocht dat snel te beperkt zijn zit ik ook voor de (lastige) keuze wat aan te schaffen of geduldig genoeg te zijn en wachten tot er een nieuwe release is.

In hardware ben ik nu goed voorzien, heb inmiddels alles aangeschaft wat ik graag wilde hebben.
Nu de software nog dat wordt voor mij Bitwig of Ableton Live 9.

Laatst gewijzigd:
Ja inderdaad... We zouden ableton 9 bijna vergeten.

Ben zelf erg benieuwd naar wat er zich afspeelt achter de schermen tussen bitwig en ableton.

Het lijkt idd zo dat Bitwig studio alles heeft wat ableton 9 zou moeten krijgen.
De tijd zal het in ieder geval leren. Misschien blaast ableton 9 ons wel allemaal omver qua features...

In dat geval is een upgrade ook stukken goedkoper... ik gok dat ik dan met een +/- 200/250 euro klaar ben.

Misschien kan Ableton ons ook nog verrassen met Live 9.
Die weten dat ze nu ook met iets op de proppen moeten komen met de aankondiging van Bitwig.
Ook wordt er in het suggestie en roddel circuit gesproken dat Bitwig misschien Live 9 is in een vermomming.

Hoe dan ook er gaat zeker een mooi product komen, of het nu Bitwig heet of Live 9.
Mocht het Live 9 zijn is een upgrade voor jou voldoende en ben je goedkoper uit.

Ik ben ook in afwachting wat er gaat komen.
Heb daarom bewust nog geen geld uitgegeven aan de aanschaf van Ableton.
Ik wil eerst meer weten over een release van Bitwig (of live 9), voor ik geld investeer in de software.
Wil uitsluiten dat ik nu geld aan iets uitgeef dat straks een verkeerde keuze bleek te zijn van de investering.

Ga mij in die tussentijd proberen te vermaken met de uitgeklede versie van Ableton Live die bij mijn Akai APC zat.
Mocht dat snel te beperkt zijn zit ik ook voor de (lastige) keuze wat aan te schaffen of geduldig genoeg te zijn en wachten tot er een nieuwe release is.

In hardware ben ik nu goed voorzien, heb inmiddels alles aangeschaft wat ik graag wilde hebben.
Nu de software nog dat wordt voor mij Bitwig of Ableton Live 9.

Voor mij is het ook al jaren Ableton. Vind het onwijs prettig werken al begin vaak direct met werken in het arrangement view en verstel eigenlijk telkens de loop range. Op die manier bouw ik op een makkelijke manier de track op. Soms start ik wel met het bouwen van loops in session, maar ik denk gewoon dat er niets is als Ableton, qua workflow

Gewoon rewire- gebruiken, of simpel weg je tracks bouncen en in studio 1 importeren, zo doe ik het ook. werkt als een trein.

Die mening deel ik met je.

Ander voordeel van Studio One is dat de mixer of midi edit gedeelte naar een 2e beeldscherm te zetten is (dat mis ik echt heel erg in ableton)

Ja dat is handig, alleen ik heb geen tweede scherm dus voor mij nog niet van toepassing. Het enige dat ik mis is een distortion zoals Clip Distortion van Logic.

De redlightdist al geprobeert in Studio One?
Vind ik persoonlijk een zeer fijne distortion.

ik las onlangs dat alle knappe koppen van Ableton een ander bedrijfje runnen, ik weet echter de naam niet...
Weet niet of dat nieuws klopt. Het maakt hoe dan ook, het hopen op Live 9 iets ... vager...

Back