1986 - Jarre, waar het allemaal mee begon. Tapes gekregen van m'n oom die een Solina en een Juno-106 op z'n kamer had staan, ik was er van overtuigd dat hij 't zelf had gemaakt totdat ik hoorde wie het dan -wel- had gedaan.
Volgens mij 1997? Zat op de MTS, Bouwkunde te studeren. Klasgenoten konden me in het eerste jaar niet echt uitstaan. Er was een jongen uit Boxmeer die wat met trackers zat te rommelen (en goed ook), en hij had me een paar bandjes van het Britse Knite Force getaped nadat 'ie erachter gekomen was dat ik niet van verbleekte-zwarte-shirts-met-afschilferend-logo-gitaarrock hield, snelle happy hardcore gevuld met breakbeats, alsmede een paar van z'n eigen baksels en die van z'n vrienden - alles trackerspul, hoge kwaliteit. Ik moet dat bandje nog steeds eens opsporen.
Op 'n gegeven moment had 'ie ergens een party waar hij moest draaien. Ik met 'm meegegaan, wist totaal niet wat ik kon verwachten. Bleek ergens in een schuur te zijn, afgeplakte TL-buizen, en omdat de meiden eerst in de stemming moesten komen werd er redelijk tamme clubhouse gedraaid, met een uitschietertje van Da Hool - Meet her at the love parade (vind ik zelf nog een gave plaat, de 200x release is -stukken- minder) die met z'n zaagtandjes en 303-tjes door de lucht beukte.
Op 'n gegeven moment ('t was 's winters) kwam er iemand op het lumineuze idee een soort hittestraler aan te zetten. Een joint en een bacardi-cola (denk ik, tenminste) later was ik compleet overdonderd door de tonen van Summer Breeze van Aphrodite. Die muziek zorgde er gewoon voor dat de hitte uit de speakers straalde. Daarna niks meer gemerkt van kou

. Wel problemen gehad met terugkomen, want de treindeuren gingen niet automatisch open. Stond ik daar als een idioot te staren toen 't ding voor m'n neus wegreed (ik was er -vol- van overtuigd dat 't net zoals de bus ging en dat die deuren gewoon open MOESTEN op de plaats waar ik stond te wachten, het kwam niet in me op om andere deuren te proberen die wel openstonden... Ach ja, uurtje wachten, volgende...).
1999, zomer. Aphex Twin - Windowlicker. Ik had al eerder op de X-mix van MTV's Chillout Zone zonder geluid gezien wat er voor clips bij de Twin voorbij kwamen, alsmede allerhande andere obscure muziek die ons helaas verlaten heeft. De video en de manier waarop de muziek was gemaakt - heel relaxt - hebben m'n hersens op z'n minst 3 maanden bezig gehouden. Meesterlijk nummer.
Daarna is Ken Ishii nog voorbij gekomen - met iets wat ik "urban" techno noemde. Niet zo'n diepe impact, wel lekkere muziek, en een geweldige set met 909 en EFX op Shockers 2001.
Laatste openbaringen - Chick Corea - The Mad Hatter. "The Woods" is bijna een blauwdruk voor soundtracks voor videogames. "The Mad Hatter Rhapsody" is een gewoon insane stuk muziek vol met Moog solos en akkoordprogressies waar je knetter van wordt. Heerlijk.