hoe krijg je een produktie vet

dizzy

native
ik heb al een paar nummers gemaakt maar het klinkt niet zwaar
het klinkt heel kil
ik heb al een compressor een dbx 1066
maar het klinkt nog steeds niet
hoe komt dat????

uhhhmmm nog een compressor :confused: :D

Tja eq en compressie zou ik zeggen misschien met een buizenemulatie (of echte :P )
misschien kun je een trekkie van je plaatsen bij ''tracks'' zodat we kunnen horen wat er misschien mis is..

Een compressor is geen tovermiddel

Er komt veel meer bij afmixen en produceren kijken. Maar je hebt geluk ! Er staan al heel veel goede tips op het forum. Probeer eens wat rond te zoeken.

wat voor instrumenten heb je gebruikt?
effecten als chorus, reverb ed. kunnen ook wonderen doen

Je mist eventueel:
-ervaring
-tijd/moeite
-talent
-goede apparatuur
-DSF zoekfunctie ;)

OK, mag er dan wel grappig over doen maar die ingredienten die ik opnoem zijn toch wel belangrijk. Gewoon veel mee bezig zijn en van alles en nog wat uitproberen. Wat theorie en wat tips hier en daar verzamelen en dan merk je dat het vanzelf beter gaat. En troost je dat er nog zat mensen precies dezelfde problemen mee hebben als jij, ook al hebben ze zoveel en zo vaak gedaan.

Ik heb hier https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=13475&highlight=chorus wat geschreven wat moet helpen.

Je mist eventueel:
-ervaring
-tijd/moeite
-talent
-goede apparatuur
-DSF zoekfunctie

OK, mag er dan wel grappig over doen maar die ingredienten die ik opnoem zijn toch wel belangrijk. Gewoon veel mee bezig zijn en van alles en nog wat uitproberen. Wat theorie en wat tips hier en daar verzamelen en dan merk je dat het vanzelf beter gaat. En troost je dat er nog zat mensen precies dezelfde problemen mee hebben als jij, ook al hebben ze zoveel en zo vaak gedaan.

Mee eens.

Maar ik pik deze er toch tussen uit. Ervaring, Aparatuur kennen/Synthforum hebben we daarvoor, dus die goeie produktie ligt voor je voeten.

That's the million dollar question,beetje jus erbij wordt het zeker vetter van:D

Standaard antwoorden zijn er niet zo 1,2,3 maar een beetje compressie,goede geluidenkeuze, breed stereospectrum,de kunst van het weglaten, ervaring en goede apparatuur zijn wat mij betreft wel een vereiste.

Maar schrik niet als je er jaren over doet om het soort sound te creeren die je in gedachte hebt.

misschien niet te veel apparaten tegelijkertijd gebruiken
denk aan de mix
gebruik de equaliser op je mixer
lees de forums door ..

Origineel geplaatst door faab

Standaard antwoorden zijn er niet zo 1,2,3 maar een beetje compressie,goede geluidenkeuze, breed stereospectrum, de kunst van het weglaten , ervaring en goede apparatuur zijn wat mij betreft wel een vereiste.

Maar schrik niet als je er jaren over doet om het soort sound te creeren die je in gedachte hebt.

mooi gezegd...

Op/via wat neem je op? Pc of rechtstreeks op cd, ofzoiets? Je zou ook eens op tape kunnen opnemen en daarna op cd..
Klinkt net ff anders..

Vergeet niet talent he. Want dat los je met gear niet op. Misschien wel wat met ervaring, maar ook niet alles.
Maar ook dat bijv sommige mensen het sneller oppiken dan anderen. Da's ook talent en als je jezelf een beetje kent weet je wel in welke hoek je ongeveer zit. Wellicht nog iets meer geduld hebben.

Niet voor niets dat er soms trackjes tevoorschijn komen waarbij je je achter je oren krabelt omdat het met een minimale setup gemaakt is terwijl er ook zat tracks zijn die met een megasetup gemaakt zijn die ook gaaf zijn. :)

En soms kun je goed muziek maken maar minder mixen. Dan is samenwerking met iemand anders ook een handige oplossing. Als je er allebei plezier aan beleefd waarom niet?

Wat zeker helpt is een goed stel monitor boxen (speakers) en een fijne mixer waarmee je je ding kan doen. En die van binnen en buiten tot elk schroefje kennen. :)

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
Op/via wat neem je op? Pc of rechtstreeks op cd, ofzoiets? Je zou ook eens op tape kunnen opnemen en daarna op cd..
Klinkt net ff anders..
ik neem altijd eerst op dat op en dan op cd

Re: hoe krijg je een produktie vet

Origineel geplaatst door dizzy
ik heb al een paar nummers gemaakt maar het klinkt niet zwaar
het klinkt heel kil
ik heb al een compressor een dbx 1066
maar het klinkt nog steeds niet
hoe komt dat????

Omdat ik een beroepsmatige knoppendraaier ben durf ik zeggen dat het mij dik 10 jaar heeft gekost om de 'finesse' van het afmixen onder de vingertoppen te krijgen. Daarbij had ik dan het geluk te mogen en kunnen werken met top-technici die mij de knepen van het vak hebben geleerd. En dan nog. Elke andere situatie - zowel live als in de studio - , elke andere muziek of band, telkens is het weer anders en zijn er nauwelijks vaste regels.

Weten welk instrument in welk frequentie-gebied ligt is al veel. Daarover bestaan tabellen. Mixen is een beetje als een puzzel met vormloze stukjes. Jij moet zorgen dat die stukjes vorm krijgen en in elkaar passen door ze in de juiste contekst te plaatsen.
Het vereist ook een minimum aan kwaliteits-materiaal. Iemand met veel ervaring zou kunnen mixen op een stel goedkope hifi-bokjes, op voorwaarde dat hij weet waar diezelfde speakers fout zitten in de weergave.

Niet iedereen kan leren mixen. Net zoals niet iedreen goede foto's kan maken. Daar moet je 'oog' voor heben, net zoals je een stel erg goede flapjes aan je hoofd moet hebben zitten om te kunnen mixen. ( ik gebruik dan ook consequent oordopjes zodra ik naar een concert of disco ga...kwestie van ze te beschermen. )

Of je nou 10 compressors hebt of niet, dat maakt niks uit. De zwakste schakel in je set-up zal mee bepalen hoe goed het eindresultaat klinkt. Zo zie ik vaak dat mensen bakken geld uitgeven aan bepaalde dure randapparaten , terwijl de rest van de componenten vaak niet van dezelfde kwaliteit zijn. Een goede mixtafel annex monitors, dat is de basis. De rest is veel geduldig oefenen (baart nog steeds kunst...)

Vette produkties ??

Luister maar eens naar alles van Max Martin (Backstreet Boys/Britney Spears/N Sync enz enz.)
DAT is wel vet...

Britney

Britney

Dat Britney waanzinnig klinkt staat buiten elke discussie. Dat zijn inderdaad het soort produkties waar je uren naar moet luisteren en bijgevolg veel van kan leren. Want dat is de eerste stap. Goede wijnen moet je ook leren proeven.

Andere mogelijkheden :

Quincy Jones
Trevor Horn
Madonna
Yello

img-products-butter.jpg

zoiets?

sorry, kon het niet laten

Back