Origineel geplaatst door aux
De grote producties die hier genoemd zijn, worden over het algemeen dan ook niet op setups opgenomen/gemixt als de meeste van ons zullen gebruiken. Hier gaat het om SSL, Neve, Euphonix etc mengtafels. Recorders van Studer, Otari, Digidesign (enzo) zijn niet te betalen voor de 'slaapkamer' muzikant en dat komt voornamelijk door de kwaliteit die ze leveren. Bepaalde componenten die 'plezierige' harmonischen toevoegen, bepaalde 'punch' van zichzelf toevoegen en ga zo maar door.
Alhoewel het uiteindelijke resultaat wel helemaal afhankelijk is van de zwakste schakel, veelal de mens, zijn dit zaken die zeker helpen sneller een goedklinkende ('vette') mix neer te zetten.
Ik vind het niet helemaal eerlijk om je eigen producties te gaan vergelijken met de toppers, dit is gewoon een totaal andere klasse. Je kunt het als leidraad gebruiken, maar het verkrijgen van 'zo'n' sound is niet makkelijk met de meest gangbare apparatuur die de forumleden zullen gebruiken. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar makkelijk zal het niet zijn.
Voorbeeld: Een aantal jaren terug mixte ik een album (demo) op een 'middelgrote' mengtafel, de Jade van Soundtracs. Nog steeds zo'n 150.000 gulden toendertijd. Één van de tracks heb ik ook op een SSL gedaan, met dezelfde recorder en het verschil was ongelovelijk. Bij de Jade moest ik redelijk veel EQ en compressie gebruiken om een goede sound te
krijgen, op de SSL deed ik de faders open en er stond al bijna een redelijke beginmix.
Apparatuur en kennis zijn een vereiste, alhoewel je veelal met beperkte middelen al een goede mix zou kunnen maken.