Filmpje voor Bass - Roland Jupiter Legacy Collection

de ophaalsynthees
8o)

Beetje zinloze discussie wat nu wel of geen 'echte' synthesizer is. Is het gedeelde kenmerk van alle synths niet dat er op electronische wijze klanken worden opgewekt (in tegenstelling tot akoestische instrumenten waar bijvoorbeeld een snaar, trommelvel of membraan in trilling wordt gebracht) en waarbij de muzikant de parameters van dit geluid kan manipuleren? In dat verband vind ik de gebruikte componenten en daaruit voortvloeiende beperkingen/mogelijkheden niet eens van belang in de discussie over wat een synth is. Alleen zal de muzikant van tevoren moeten bepalen wat hij er uit wil halen zodat hij het goede instrument kiest dat de potentie heeft om het soort klank voort te brengen dat hij zoekt.

glogo.gif

Beetje zinloze discussie wat nu wel of geen 'echte' synthesizer is. Is het gedeelde kenmerk van alle synths niet dat er op electronische wijze klanken worden opgewekt (in tegenstelling tot akoestische instrumenten waar bijvoorbeeld een snaar, trommelvel of membraan in trilling wordt gebracht) en waarbij de muzikant de parameters van dit geluid kan manipuleren? In dat verband vind ik de gebruikte componenten en daaruit voortvloeiende beperkingen/mogelijkheden niet eens van belang in de discussie over wat een synth is. Alleen zal de muzikant van tevoren moeten bepalen wat hij er uit wil halen zodat hij het goede instrument kiest dat de potentie heeft om het soort klank voort te brengen dat hij zoekt.

Ik heb nooit gezegd dat zoiets geen "echte" synthesizer is, ik zat me alleen af te vragen of het niet eerlijk is om "poly vco's" niet een aparte naam te geven. Bijvoorbeeld "POLY+" die andere naam is te moeilijk of roept grote weerstand op bij sommige heb ik al weer door. ;)

gewoon omdat ze bijzonder zijn. over 20 jaar worden nog steeds synths geproduceerd in de huidige vorm waar in we nu leven. poly vco's komen nooit meer terug.

ik maak even een lijstje de 30 meest bekende poly vco synths.

Werk jij ondertussen even aan dat lijstje..

Dan doe ik even de categorisering :

• Analoge monofone synthesizer
  • Analoge polyfone synthesizer
  • Digitale monofone synthesizer
  • Digitale polyfone synthesizer

Zo heb je alles toch gehad?

Ik snap niet goed waarom je perse voor de analoge polyfone synthesizers uit de periode 77-87 die effectief gemaakt zijn nog een benaming zoekt.
Of bedoel je soms vintage ? Dan wordt het dit :
  • Vintage Analoge monofone synthesizer (ook wel, VAMS)
  • Vintage Analoge polyfone synthesizer (dit is wat jij dus zoekt, een VAPS)
  • Analoge monofone synthesizer (je voelt hem al zeker, een AMS)
  • Analoge polyfone synthesizer (ik denk dat het nu wel duidelijk is, een APS)
  • Digitale monofone synthesizer (Toch? DMS)
  • Digitale polyfone synthesizer (Voor de volledigheid, een DPS, niet te verwarren met een DSP!)

Maar werk jij ondertussen even aan dat lijstje, dan komen we er later nog wel eens op terug. :W

Ik heb nooit gezegd dat zoiets geen "echte" synthesizer is, ik zat me alleen af te vragen of het niet eerlijk is om "poly vco's" niet een aparte naam te geven. Bijvoorbeeld "POLY+" die andere naam is te moeilijk of roept grote weerstand op bij sommige heb ik al weer door. ;)

gewoon omdat ze bijzonder zijn. over 20 jaar worden nog steeds synths geproduceerd in de huidige vorm waar in we nu leven. poly vco's komen nooit meer terug.

ik maak even een lijstje de 30 meest bekende poly vco synths.

"Poly VCO's komen nooit meer terug."

Behalve de nieuwe Oberheim 2 en 4 voice dan. Behalve als je nieuwe Moogs daisy chaint dan. Behalve de Alesis Andromeda dan. :Z

Pcies, Studio Electronics Code en Omega benne virtual analoge sampleplayers ja tog nie dan.

Is een Prophet '08 geen poly VCO dan? Of de Tetra? Of the Mopho X4? Of de Poly-Evolver?

Vintage Analoge monofone synthesizer (ook wel, VAMS)
....
Analoge monofone synthesizer (je voelt hem al zeker, een AMS)
Tja, deze afkortingen gaan het niet worden, want de 'V' wordt ook gebruikt als afkorting voor virtual en dus is er het gevaar dat je op ebay in plaats van 30 kg aan vintage condensatoren en chips, je een 2 gram wegend cd-rommetje met een software-emulatie van die vintage synth aankoopt....

Vintage Analoge monofone synthesizer (ook wel, VAMS)
  • .....
  • ...
  • Digitale polyfone synthesizer (Voor de volledigheid, een DPS, niet te verwarren met een DSP!)
Zijn oude (vintage) DCO's digitaal of analoog? of krijgen die eigen categorieën? VDMS voor Vintage DCO Monofone Synthesizers bijvoorbeeld

Ik ga nu naar de winkel en ik koop een nieuwe poly vco . uit welke kan ik kiezen?

4 voice en ?

Zijn oude (vintage) DCO's digitaal of analoog?
de OSC is analoog maar de tuning control is digi... zo zijn er analoge synths waarbij je op een knop moet drukken om de VCO's te stemmen (denk bijv. aan JP-6 of Pro-600), de DCO is dus de automatische tune knopjes drukker astware... maar er zijn ook synths die de term DCO gebruiken waarbij de OSC ook digi is idd...

Ik ga nu naar de winkel en ik koop een nieuwe poly vco . uit welke kan ik kiezen?

4 voice en ?

Het was te verwachten dat de doelpalen verschoven gingen worden. Eerst beperkte je je tot enkel een periode in de jaren 70-80. Nu is het plots alles behalve vandaag. Eerst was het een alles of niks verhaal, nu wil je keuze uit meerdere modellen.

Maar om je vraag te beantwoorden:

-Oberheim 4 voice
-(Oberheim 2 voice)
-(SE Omega 2 voice)
-SE Omega 4 voice
-SE Omega 6 voice
-SE Omega 8 voice
-Vermona Perfourmer
-Moog LP, SP, Voyager zijn op zich monofoon, maar ze zijn allen zeer eenvoudig te daisy chainen naar polyfoon

Benieuwd waar het goaltje in de volgende post heen verschoven zal zijn...

@Napoleon: dat zijn DCO's. Analoge oscillatoren, digitaal in tune gehouden. Ooit stonden de doelpalen rond VCO's, dus ik tel geen DCO bakken mee.

maar is het daardoor een catagory ana- of een catagory digi-synth?
de opwekking gaat het om lijkt mij; als de Osc analoog is dan is het analoog...
maar goed, dan kan je idd nog weer gaan zeggen dat de digi tuning de ana Osc 'moduleerd' (als in: strak houd) nutuulk...

van mij mogen die ook het poly plus logo krijgen hoor. geen bezwaar.

Back