Hulp gevraagd bij keuze

Honest

Ingeburgerd
Hallo

Ik zou graag wat muziek willen gaan maken, maar ik heb even wat raad nodig.
Ik zou voornamelijk dance/trance willen maken, maar eventueel af en toe ook eens iets anders.

Ik heb geen ervaring met synths en dergelijke.
Ik heb nu enkel een PC pentium 4 en een keyboard Roland E36 die ik momenteel enkel gebruik als midiklavier voor het aansturen van softsynths.

Ik experimenteer momenteel met een niet officiële versie van fruityloops en soft synths van Native instruments (Pro-53, Fm 7, Absynth). Ik weet het... ik heb die dingen niet officieel en blijf die ook niet gebruiken, het is maar om dat spul eens te bekijken, die dingen wat af te tasten.

Ik zou nu graag Cubasis 4.0 willen aanschaffen (fruityloops is meer een step-sequencer en niet altijd zo handig) en een hardware synth.

Ik dacht aan een Triton Le (met sampleboard), omdat die wel veel mooie en warme sounds heeft en veel dance-klanken heeft, maar een Yamaha CS6x lijkt mij ook wel wat.
Ik weet niet goed wat ik moet kiezen. Ik zoek dus een synth (waar ik een volledig nummer mee kan maken) die geschikt is voor dancemuziek.

Ik heb eens op de site van Novation gekeken.

Die supernova is slechts 8 parts multitimbraal en heeft een polyfony van 24 (keyboardversie).
Mijn E36 doe ik weg, dus ik wil sowieso een keyboardversie.

De Triton Le en Yamaha CS6x zijn 16 parts en 64 stemmig.

Hoe zit het trouwens met de pads en de strings uit de Supernova?
Krijg je daar warme pads uit voor trance?

tis een misvatting dat je betere sounds krijgt uit hardware..dus als je je midikeyboard wegdoet omdat je denkt dat een hardware-synth je betere sounds geeft dan de software zit je verkeerd....
dus mijn advies: blijf gewoon bij wat je hebt en schaf eens wat van die software aan, en dan oefenen oefenen oefenen...

Olaf

Het is ook een misvatting dat soft-synths net zo goed werken als hardware............

Ik verwacht ook niet dat een hardwaresynth beter klinkt. De FM 7 bijvoorbeeld klinkt heel goed.

Maar wat ik bedoel is het volgende:
Goede softsynths zijn niet goedkoop (ik koop liever 1 goede hardwaresynth dan een deel softsynths)
Maar wat ik vervelender vind is de controle
Mijn "speelgoed"keyboard E26 heeft enkel velocity, niks draaiknopjes, geen arpegiator.
Als je het geluid in realtime wilt aanpassen vind ik echte knoppen toch veel beter werken dan met de muis.

Ik vind die softhsynths bovendien ook tamelijk ingewikkeld.

En vergeet daarbij ook niet dat je een goede PC incl. geluidskaart aan moet schaffen als je er geen hebt staan.

kijk dan eens naar de novation KS4 of KS5 (die was laatst in de aanbieding) of een 2e hands Roland JP8000 .. goeie sounds, ook veel trance-presets, en veeeel knopjes en schuiven die allemaal midi uitzenden....

Olaf

Mijn pc is wel ok. Die werkt aan 2,4 ghz en er zit 512 mb ram in. Er zit een Soundblaster Audigy Platinum EX in.

Je moet ook weten dat ik geen ervaring heb met synths en muziekmaken. Een beetje muziekspelen kan ik wel.

Dus ik wil gewoon een goed toestel aanschaffen om in mijn vrije tijd wat creatief bezig te zijn met het maken van muziek (vooral dance/trance)

In het weekend heb ik de Triton Le gehoord in een muziekwinkel en ik was er van onder de indruk.
Zulke pads haal je niet meteen uit een softsynth als de FM 7

Maar de CSC6x lijkt mij ook wel leuk. Maar ik heb deze nog niet gehoord (stond niet in de winkel)

Wat zijn de pro's en contra's tussen deze 2?

Je begon zelf al over een triton...
kijk als je een leuke synth koopt en daar dan softsynths bij wilt gaan gebruiken stijgen de kosten ook. Een goeie mixer, master effects enzo.

Volledig software of een wordkstation. Mijn advies. En als je aan een triton denkt, kijk ook eens naar de karma :)

Ik vind de aanbevelingen van jullie allemaal behalve die van OlafMol bijzonder slecht als ik doodeerlijk mag zijn.

Maar een goede setup begint ook bij goede afluistering en mixmogelijkheden. Die Audigy is wat dat betreft redelijk goed voor een softsynth setup. En als je er een hardware synth aan hangt ga je nog steeds via ruisende mini jacks naar je geluidskaart mits je een digitale uitgang van je synth kunt gebruiken. Bijv een Triton LE is erg leuk maar zonde om hem op zo'n manier op je Audigy aan te sluiten.

Een beter masterkeyboard en evt als gebruik van synth kan ook maar zoals je zelf al zei is de keuze erg groot en dan zou ik eerst maar eens wat dieper in software duiken om te kijken wat je ding is.

Als je niet met software iets fatsoenlijks kunt maken kun je dat ook niet met hardware en vice versa. En software is (op jouw manier) nog het allergoedkoopst. En denk alsjeblieft aan een setje boxen om het goed te kunnen horen en evt een hardware mixer om lekker met de schuiven te kunnen werken.

Origineel geplaatst door Honest

In het weekend heb ik de Triton Le gehoord in een muziekwinkel en ik was er van onder de indruk.
Zulke pads haal je niet meteen uit een softsynth als de FM 7

excuse me? man... uit FM7 haal je de allervetste pads, daar kan de triton echt niet in de buurt komen... maargoed..smaken verschillen..maar iedereen is het er wel over eens dat je de *allervetste* pads uit AbSynth haalt...en die kost 225 euro..vergelijk dat eens met een triton LE.... en je kan bv ook de freeware tegenhanger van absynth gebruiken: crystal .... ook pads die een triton doen verbleken...

over wat andere opmerkingen: met een workstation als een triton of karma maak je denk ik lang niet zo makkelijk complete nummers (in de trance ed stijl) dan met een PC met goede software ... zeker niet als je het kostenaspect ook nog es mee moet nemen...

Origineel geplaatst door Honest
De JP8000 is niet echt geschikt om een volledig nummer mee te maken. Te weinig polyfonie en midikanalen

wel in combi met de juiste software natuurlijk ;)

Het zal wel een manier van werken zijn en gewenning maar ik vind softsynths zo ongrijpbaar en daarom zonde van mn geld.. Ze zijn goedkoper als een hardware synth maar zijn natuurlijk niet te vergelijken omdat ze niet 'fysiek'zijn. naar mijn idee dus ook niet echt waardevast. hardware synths gaan langer mee... geen gezeik met compatibiliteit met toekomstige operating systeems.

Maar ja.. dit is natuurlijk een soft/hardware discussie....

Ik zou dus een hardware bak kopen.. lekker echte knoppen draaien.. gewoon een echte bak in je handen, geen latency enzo...

Origineel geplaatst door olafmol
excuse me? man... uit FM7 haal je de allervetste pads, daar kan de triton echt niet in de buurt komen... maargoed..smaken verschillen..maar iedereen is het er wel over eens dat je de *allervetste* pads uit AbSynth haalt...en die kost 225 euro..vergelijk dat eens met een triton LE.... en je kan bv ook de freeware tegenhanger van absynth gebruiken: crystal .... ook pads die een triton doen verbleken...

Dit is toch wel subjectief hoop ik?
zonder een rel rond soft vs hard te starten
Maar hier ben ik het toch niet mee eens.
Hoor je nou echt niet hoe dun en steriel met een digi randje die softsynths vaak klinken?
bedoel het leeft niet,het zit maaar ergens tussen je boxen te zwieberen
Heb zelf bv een novation laptop,maar die maakt optimaal gebruik van het hele spectrum,headroom,openheid,breed stereo zonder echt uit phase te treden.
vsti's hebben een bepaalde headroom of zo,ik kan je het niet helemaal precies uit leggen,het zal ook liggen aan de manier hoe het gecode is.
Je kan een vsti toch nooit vergelijken met hardware?rede:een vsti moet cpu besparend zijn... daar ga je al..das inboeten op de sound
Hardware kan het maximale rendement uit zijn dsp's trekken...

of ligt het aan mijn oren?

btw hegt er niet te veel waarde aan wat ik hier tik,tis mijn mening maar.

Origineel geplaatst door Shivah
snip

btw hegt er niet te veel waarde aan wat ik hier tik,tis mijn mening maar.

ik ook ;)

-Shivah

Wel eens een softsynth uit een hammerfall horen komen die aan een o2r hangt...?
Ik denk dat je ernstig schrikt. Maar goed, ieder het zijne.

Heb nu teveel hardware om een stap terug te doen, maar als ik opnieuw een studio
moest opzetten wist ik het wel. Software afdoen als "dun en steriel?" ik weet het niet hoor,
ligt toch vooral aan de rest van je studio en je geluidskaart uiteraard, maar het klinkt inmiddels
afschuwelijk volwassen allemaal.

Origineel geplaatst door Beepr
-Shivah

Wel eens een softsynth uit een hammerfall horen komen die aan een o2r hangt...?
Ik denk dat je ernstig schrikt. Maar goed, ieder het zijne.

ik heb een hammerfall met multiface,en die gaat rechtstreeks de soundcraft ghost tafel in
ik luister af op mackie hr824 monitoren

Voordat het weer uitloopt op een hard vs software discussie (want die kennen we nu al wel) zal ook ik maar een advies geven.
De EMu XK-6. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar schijnt wel ok te zijn. 64 stemmig polyfoon en hij is ook nog uit te breiden. Ik geloof dat ze nieuw rond de 800 euro kosten. 2dehands ben ik ze eigenlijk nog niet tegengekomen.

Back