Effecten die jij het meest en het minst gebruikt

wel leuk leesvoer ;

http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_unit

ik heb wel eens chorus over een bass gedaan maar dan krijg je steeds wisselend laag in je baslijn

Ach, mits goed toegepast kan iedere toevoeging een toevoeging zijn. Ik heb standaard vier effecten aan staan op een mix. Drie gebruik ik er altijd van. Een korte galm uit de Roland SRV330 voor op drums. Een lange galm uit m'n Sony HR-MP5 voor op synths en bassen en een stereo delay/echo uit m'n Zoom9090. er hangt nog zo'n Lexicon goeiekoop ding in voor eventueel een flangler of nog meer galm, maar dat is het dan wel. Meestal zit er op het laag, de 101 enzo, nog wel een Moogerfooger of twee die het allemaal wat samen vrotten tot een brei en het wat meer laten leven. Alles op auxen, een stuk of acht. Dussss...

ik heb wel eens chorus over een bass gedaan maar dan krijg je steeds wisselend laag in je baslijn
uiteraard, door de verschillende delay tijden die een chorus heeft krijg je een opeenstapeling van golven waarbij soms een overvloed aan lage freq's en dan weer iets hogere staan te pieken... daar is weinig stabiels aan dus... een bass is het best als 'ie redelijk droog is, een beetje zoals jij dus :D ;)

haha ja hoewel af en toe stereo bas toch ook wel lekker klinkt zoals met unison op de nordrack, dan word ie heel breed in stereo..
ping pong delay kan ook

Sub breed in stereo... Dat slaat als een lul op een drumstel op een groot PA. Dat je het idee hebt dat al je subs uit fase staan, heerlijk :)

Ik laat het je na volgend weekend weten goed :D

Stereo bas is natuulk bullshit
Wel kan je een bas splitten in bands natuurlijk en de hogere bands stereoeffecten geven
Das ook cool als je met grote intervallen speelt 8)
Wat ik ook wel vaak doe is de bas dubbelen
De tweede al het laag er uit en daar effecten over en dat naar smaak toevoegen

Ik gebruikte tot nu toe wat teveel reverb, waardoor het wat muddy klonk. Ik verschuif nu meer naar delay, met reverb enkel om het wat natuurlijker te laten klinken maar niet om te "vullen". Een phasertje kan ook mooi zijn, maar geen overkill. En verder alles wat leuk is in een bepaalde toepassing.

Het meest gebruik ik reverb en delay. Dan af en toe nog chorus en tremelo. Phaser en flanger gebruik ik eigenlijk nooit.

Ik gebruik best vaak effecten omdat ik het anders wat droog vind klinken. Wat ik me wel een beetje heb aangeleerd is om de effecten af en toe uit te zetten en dan weer aan om te kijken of ik niet teveel gebruikt. Ook probeer ik het een beetje constant the houden door de hele track om te voorkomen dat het op het ene moment zo ongeveer verdrinkt in de effecten en een stukje later droog klinkt.

synthese betekent namelijk samenstellen van verschillende elementen, en met maar 1 oscillator heb je dat niet

Euh, wat?
Volgens mij wordt subtractieve synthese nog steeds door iedereen (met een synth) ontzettend veel gebruikt hoor. :L

Dus een Juno is geen synth, omdat hij maar 1 oscillator heeft?
Het samenstellen van verschillende klanken is een basiseigenschap van een orgel.
Maar wat is tegenwoordig nog het verschil tussen een synth, een orgel, een keyboard en een electronische piano? Hooguit de doelgroep en de aangeboden presets/parameters.

Jaaaaaa ja, zo ken ik er nog wel een paar..

Je weet wat voor een discussie er nu op gang gaat komen heh? Het forum verschuift langzaam van Synth VS VST naar Keyboard VS Orgel VS Synth :D

Psies
Opbokken met orgels en keyboards!
Hehe
Trouwens
Ook voor bass.. Check ook even goed de verschillen tussen fuzz, distortion en overdrive
Die moe je nie onder 1 kopje plaatsen want dat klinkt beheurlijk verschillend
En sowieso moet iedereen een gitaar kopen, met veel peNdale en dikke buizenamps

ik heb een Boss ME50 dus die verschillen weet ik al een tijdje

En iedereen weet toch dat Bass een fan is van het LAYEREN van meerdere oscillatoren, daarom dat hij wat afgeeft op 1 osc synths. ;) ;)

galm vind ik eigenlijk geen effect, dat hoort gewoon bij iedere sound ongeveer. ( subtiel, zodat je het eigenlijk niet echt hoort )
verder ben ik spaarzaam met effecten:
soms wat delay, of chorus ( middels de oude moog 12 stagephaser ) en leslie.
distortion eigenlijk vrijwel nooit, compressors alleen bij het afmixen en dan ook niet te .
wel veel filtering en stereoplaatsingseffecten
en vooral de volume-sliders..

Delay en reverb zijn voor mij onmisbaar, ben gek op galm en echo.

Ik gebruik zelden flangers/phasers.

Reverb en delay vrijwel altijd, op individuele sporen en 'n snufje op de totale mix.
Chorus / flanger etc. is natuurlijk ook geen rocket science, wordt selectief gebruikt op individuele sporen.
Ringmodulatie vind ik erg lastig om bruikbaar in te zetten, zeker als FX.
Pitchshifting gebruik ik tot op heden eigenlijk nooit maar zou ik wel meer in willen zetten.

Back