Hoe je track's promoten?

michel_v

Stamgast
Goedemiddag,

Eindelijk is er sinds kort een track van mij uitgebracht op een label.
Ze zijn nu te downloaden via wat site's.
Allemaal erg leuk natuurlijk, maar hoe kan ik het nu het beste aanpakken om te zorgen dat mijn tracks ook worden opgepikt door andere dj's en het publiek?

Ik weet dat je als dj/producer tegenwoordig goed moet zijn in marketing wil je een beetje opvallen.
Heb al wel wat tracks naar dj's proberen te sturen, maar mijn ervaring is dat de meeste dj's niet reageren op mailtjes ect.
Kan ik me enigszins ook wel voorstellen, want volgens mij krijgen ze elke dan een mailbox vol met mailtjes van mensen zoals ik.

Ik zou graag willen weten hoe ik er voor kan zorgen dat mensen ook echt gaan luisteren naar mijn tracks, en hoe ik mijn tracks bij de dj's krijg zodat deze ze ook gaan draaien.

Mvg,

Michel

Hallo
je verdiepen in de wereld van hoe marketing werkt kan al een stuk helpen.
Internet bied denk ik genoeg studiemateriaal ;-)
het gaat om een produkt aan de man brengen of het muziek is of een rookworst maakt imho weinig uit.

Verzin een goede gimmick of publiceer op, jijbuis, soundcloud FB.
En netwerken natuurlijk , bezoek gigs van andere "beter scorende"" collega's en spreek ze gewoon aan als je de kans krijgt, ze zullen echt niet bijten ;-)
Het blijft een ons kent ons"cultuurtje after all

gun en rozes sloegen oudere mensen het ziekenhuis in, ik bedoel dat ook negetive reclame is goeie reclame. :okdan:

flauwekul natuurlijk.

Ok, dat ik me tracks ect op facebook "moet"zetten ect snap ik wel, maar hoe zorg je er nu voor dat het ook echt word opgepikt?
Heb me track naar een stuk of 25 "collega's"gestuurd, maar geen 1 reactie.
Hoe val je nou echt op tussen alle mails die ze krijgen dat ze er ook naar gaan kijken en luisteren, zonder dat ze het aanzien als spam?

Heb wel nog dit gevonden: De DJ_Marketing_Bible.

http://www43.zippyshare.com/v/39918248/file.html

Allicht handig ;-)

Was het niet hier iemand die maar cd'tjes aan Jeff mills bleef geven tijdens optredens en nu een album op z'n label heeft uitgebracht?

Oftewel, het hele digitale netwerken is IMO overrated. Natuurlijk is Soundcloud / Youtube een must, maar het daadwerkelijk contacten leggen wordt m.n. nog gewoon IRL gedaan.

Heb al wel wat tracks naar dj's proberen te sturen, maar mijn ervaring is dat de meeste dj's niet reageren op mailtjes ect.
Jawel hoor, maar die mailtjes zijn meestal in de vorm van promo's, die ze snel kunnen beluisteren en vervolgens feedback op kunnen geven (sites zoals label-worx.com worden gebruikt). Meestal doet het label dit zelf.

Allemaal erg leuk natuurlijk, maar hoe kan ik het nu het beste aanpakken om te zorgen dat mijn tracks ook worden opgepikt door andere dj's en het publiek?
Verhaal 1.: heb je een zak met geld ? je moet er geld in pompen, klinkt triest maar is echt zo. Nu denk je wtf heb je het over.

Simpelste voorbeeld: open een youtube account upload een filmpje met muziek van jezelf om er centjes mee te kunnen verdienen. Als dat gedaan dan sta je precies op t punt waar je nu bent 0. Als t goed is zie je ergens dat je je video kan promoten, nu komt de zak met geld....nutelek alles tegen betaling, van likes tot en met gegarandeerde x aantal kliks met bijbehorende prijskaartje.

Slim systeem eh!

Ik zou graag willen weten hoe ik er voor kan zorgen dat mensen ook echt gaan luisteren naar mijn tracks,
1. goeie muziek maken, 2.zorgen dat je een hit bent, 3. vriendjes van ze zijn 4. zie verhaal 1

hoe ik mijn tracks bij de dj's krijg zodat deze ze ook gaan draaien.
1. goeie muziek maken, 2. waarom zullen ze jou (moeten) draaien ?, 3. ze draaien liever hun eigen shizzle of van collegas waar zij wat aan hebben, 4, zie verhaal 1.

VB. David Guetta> Afrojack enz enz

Nadat je dus muziek hebt gemaakt werkt alles tegen betaling of jaaaren lang hard werken voor noppes, of je moet zulk goeie muziek hebben gemaakt dat , das meer uitzondering dan regel (ook hierin is vriendjes politiek ed een belangrijke schakel).

Leuk he muziek maken :erm:

Ik denk dat je zeker een punt heb waz.
Het is ook veel vriendjes politiek. je moet de juiste mensen kennen.
Maar toch, elke producer is ergens begonnen...

Met als like's kopen... Zijn dat dan likes die je krijgt omdat het ook echt gepromoot is, of zijn het likes dat youtube gewoon voor zeg even 100 euro, je een paar duizend likes geeft die dus alleen bij geschreven worden, en niet van echte gebruikers zijn?

Het is ook veel vriendjes politiek. je moet de juiste mensen kennen.
Maar toch, elke producer is ergens begonnen...
T is niet eens kennen hoor ze moeten het je gunnen en dat gun factor heeft met verschillende facetten te maken oa met je potentie en je potentie ook met je achterban, t is bijna (achterkamertjes) politiek :P. Klinkt gek maar is zo, check t filmpje vanaf 2.36 David heb ik leren kennen op Ibiza....ik maak wat voor jou....maar wil een paar (ge) spot boekingen voor trug. Check vanaf 5.59 hoeveel peepz uit die kamertje komen lopen, handen schudden ed. Check dan wat er vanaf 11.00 gebeurt, huppa heel de clann bij elkaar. Achter hen staan platenbazen> managers> die een huge netwerk/ groot bereik hebben, die weer aan elkaar gelinkt zijn.

Met als like's kopen... Zijn dat dan likes die je krijgt omdat het ook echt gepromoot is, of zijn het likes dat youtube gewoon voor zeg even 100 euro, je een paar duizend likes geeft die dus alleen bij geschreven worden, en niet van echte gebruikers zijn?
Likes faken wordt zwaar op gecontroleerd, moet je niet willen zonde van je account.

Ze worden als t goed is in een promo pool gegooid als gratis download precies wat Snelkookbami zegt en krijg je er comment op.....maar kost je geld hoe dan ook.

check, dit zijn er maar 2

http://www.hypegenius.com/packages/

http://awal.com/services/marketing/release-advertising/

Basis van het verhaal is goeie "muziek" en wat goeie muziek is tja.....ben ik al jaren vanaf gestapt om dat te willen "maken", "beoordelen" of "oordelen"

Zelfde met A&R managers die je gaan vertellen of je liedje goed of niet goed is 8D
:z

Maar post eens een linkje naar je muziek.

Laatst gewijzigd:
Ja heb t stukje film eens bekeken, je moet gewoon ook de juiste mensen kennen, en ook wel geld hebben.
Toch moet je zelf als artiest ook veel doen kwa marketing, want een label doet dit volgens mij niet vaak voor je.

Hier staan tracks van mij:
https://soundcloud.com/michelverberk

Nog niet me nieuwste en me "beste" want die moeten nog worden uitgebracht, komen binnenkort online.

Like's kopen gaat me eigenlijk een beetje te ver. Ga me eerst maar eens wat verdiepen in marketing en vooral gewoon lekker tracks blijven maken :-)

T is niet eens kennen hoor ze moeten het je gunnen en dat gun factor heeft met verschillende facetten te maken oa met je potentie en je potentie ook met je achterban, t is bijna (achterkamertjes) politiek :P. Klinkt gek maar is zo,

ben ik het mee eens, zo werkt het inderdaad. Alleen heb je daar niet zoveel aan als je net begint natuurlijk. Je demo opsturen naar labels heeft niet zoveel zin meer op een enkele uitzondering na misschien.

Maar goed, tegenwoordig is social media hip dus heb je ook wel weer kansen om op te vallen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door iets te doen waar iedereen naar wil kijken (ramp toerisme), zoals bijvoorbeeld de zanger rinus, of je maakt bijvoorbeeld een remix van een bekend nummer die echt extreem goed is en waardoor je opvalt op youtube of facebook of een remix contest. Of je doet iets wat 'per ongeluk' een hype wordt, zoals gangnam style (met het dansje) en het kuikentje piep met het pitch vocaltje. Het belangrijkste is dat steeds meer mensen je weten te vinden. Je kunt ook een release kopen natuurlijk op 1 van de download sites en dan hopen dat die opvalt tussen alle andere 100-en releases per week.

Ik denk dat als je einddoel echt is om als starter nu een bekende artiest te worden dat je gewoon mazzel moet hebben dat je opgemerkt wordt door iemand met connecties. Mijn mening is dat muziek tegenwoordig een wegwerpartikel geworden die meer als promotie dient voor de dj act of de band. De huidige generatie luistert 1 of 2 keer naar een liedje op hun mp3 speler en download vervolgens de volgende track die ze tegenkomen op spotify of music unlimited. Is overigens niets mis mee, dat betekent gewoon dat je zelf ook anders ermee moet omgaan.

Dus als je echt alles zelf wilt doen en bereiken begint het tegenwoordig bij het opbouwen van een 'followers' groep op twitter, facebook en youtube. Als je ervoor zorgt dat je doelgroep je interessant genoeg vindt om zich op te abonneren (en dat wordt tegenwoordig ook steeds moeilijker om ze zover te krijgen) dan heb je de kans dat je daardoor weer opvalt en misschien daardoor de juiste connecties weet op te doen. (zie esmee denters).

Dus ik geloof wel dat het mogelijk is, maar het is zeker niet zo simpel meer als 10 jaar geleden.

Moet ff een noot bij mijn schrijven doen. Nu lijkt het dat als je de juiste mensen kent je per definitie iets voor elkaar krijgt, dat is NIET zo.

Ken mensen die bijv. bij Spinnin hebben uitgebracht (je zou zeggen goed netwerk gegarandeerde......) en met moeite 600 youtube hits hebben kunnen halen, was flabbergasted toen ik dat zag, .....dusssss. 8)

Edit: als je gaat tekenen bij een label, heb je in eerste instantie geen zak met geld, dat geld moet gegenereerd worden. Al het geld wat gegenereerd wordt, wordt voorgefinancierd in oa marketing, papier kosten, administratie kosten, koffie kosten wat t label voor je maakt enz. enz. (als je geluk hebt, t is maar net wat men geluk wilt noemen).

Doet het niet wat het moet doen, dus op zn minst de investering terug halen dan zit je met een schuld (bestaande en toekomstige blah blah blah inleveren middels een cessie, gwoon een schuld papier, in t ergste geval levenslang, ok ff iets milder uitdrukken tot je de investering terug hebt betaald bijv. 20.000 euro?). Zolang niet trug betaald wordt het nog harder werken (24/7) of bijbaantje bij de AH ofzo 8D

Doet een label niets aan voorfinanciering omdat de verwachtingen te laag zijn dan 0 marketing. Moet een song het op eigen kracht doen, tja.

Laatst gewijzigd:
A.) Goede muziek maken (maar dat doen meerderen zonder ooit succes te krijgen) dus....
B.) Netwerk opbouwen (altijd fijn om de juiste mensen te kennen) en dan niet slijmieslijmie doen
C.) Inderdaad ook op socialmedia actief zijn, soms met demo's strooien en wat tegenwoordig helemaal hip is om gratis downloads aan te bieden (zo krijg je namelijk air play)
D.) Heel veel geduld en ook zakelijk instinct

Moet je echt zoveel in marketing investeren??? ach, tijden zijn veranderd..... ga uit van bovengenoemde :)

Dat gratis aan bieden WAREHOUSEGROOVE is t trieste wat je ooit kan doen vanuit artiest gezien, vind ik.

Als mensen er van (kunnen) genieten is t minst wat ze voor de artiest kunnen doen 1 dollar / euro spenderen voor t gedane werk/ moeite en voor hun joy.

Bedoel naar een schijthuis gaan is tegenwoordig duurder en das vaak genieten geblazen :D

Ja dat weet ik, ik doe er ook niet aan maar zie het wel vaak gebeuren (soms met echt hele goede artiesten) **** denk dat ze dan geen oude vrouwtjes hoeven te slaan voor aandacht :D

Ben nog van de generatie moeite doen (naar de platen winkel gaan om een 12" te kopen)
"Soms" klinkt het geluid van je eigen lucht ook vaak beter dan de gevestigde top 40 herrie (Bieber/Gaga/Swaggablingbling herrie) maar dat terzijde :)

Mijn mening is dat muziek tegenwoordig een wegwerpartikel geworden die meer als promotie dient voor de dj act of de band. De huidige generatie luistert 1 of 2 keer naar een liedje op hun mp3 speler en download vervolgens de volgende track die ze tegenkomen op spotify of music unlimited. Is overigens niets mis mee, dat betekent gewoon dat je zelf ook anders ermee moet omgaan.

Muziek is nu uiteraard meer een promotie voor DJ/performance aangezien met de muziek zelf niet zoveel meer wordt verdiend. Alleen of het een wegwerpproduct is (wordt) blijft nog wel je eigen keuze.
Kijk, als je richting Afrojack, Tiesto, Armin wilt, daar gefocussed op bent en dus heel specifiek die formulematige dingen gaat maken, tja, tuurlijk is het dan een wegwerpproduct (neemt niet weg dat daar ook wat talent, en skills voor nodig zijn. Ookal zijn het vaak vrij standaard dingen, productietechnisch klinkt het altijd wel ok).

En het is een wegwerpproduct omdat het in feit gewoon een vluchtige electronische bigmac is voor de bezoekers. Nou heb ik overigens niet de illusie dat het in de meer 'serieuze' hoek anders is, ga wel vaak naar clubs en als je dan wat mensen in de rij oid spreekt weet zeker 50% ook niet welke DJ er is laat staan wat er gedraaid wordt.
Maar het andere gedeelte van de bezoekers of dat soort feestjes zijn wel weer serieus geinteresseerd, en dat zijn ook de mensen die nog platen kopen e.d.

Maar ik dwaal wat af, het punt is dat je nog wel een keuze hebt of je wegwerpmuziek maakt of niet.

Gewoon met behulp van social media. Via Facebook heb ik wel artiesten weten te benaderen, die gewoon antwoord geven op je vragen. Geduld is een schone zaak.

Er is nog altijd geen fatsoenlijke manier om geluid te zoeken. In tegenstelling tot het zoeken via tekst d.m.v. een internet zoekmachine. Je zult toch echt veel moeten luisteren en op ontdekkingstocht moeten gaan. Bijvoorbeeld door genres te doorzoeken op sites als Bandcamp, YouTube, SoundCloud, MySpace, Beatport, enzovoorts. Wat dat betreft is het nog altijd hetzelfde als vroeger, toen je maar moest gaan luisteren in de winkel. Beetje graaien in de bak van een bepaald genre, luisteren en daarna eventueel een aankoop doen. Of je kon iets van de radio en kocht dan blindelings een singletje of een album (met twee goede nummers, van de vijftien). Tegenwoordig werkt het nog precies zo, alleen luisteren veel mensen niet meer via de klassieke distributiemethodes zoals de winkel en de radio.

Het maken van goede muziek is inderdaad zoals eerder gezegd ook maar een onderdeel als je wilt deelnemen aan de commerciële draaimolen. Voor jou zijn er honderd anderen die net zo goed of beter zijn. Uiterlijke presentatie speelt natuurlijk ook erg mee. En voor je het weet sta je in een veel te strak shirtje met een duckface op de voorkant van de Tina. 8o Het is maar net wat je wilt. Op topniveau is het ook niet allemaal lekker "vrijheid blijheid".

Ik denk dat het toevoegen van tekst een groot verschil kan maken aan de vindbaarheid van je muziek. Des te meer je documenteert over het ontwikkelingsproces, de gebruikte apparatuur, mensen die er aan hebben meegewerkt, de teksten en dergelijke, des te meer kans je hebt dat mensen je muziek vinden via een zoekmachine. Dit kost alleen tijd en geen flinke zak geld, en levert uiteindelijk heel wat op. Ik spreek uit ervaring i.v.m. het uitbrengen van videocontent. Honderdduizenden views dankzij de juiste tags, waardoor steeds meer websites de video's gingen posten en er een sneeuwbaleffect ontstond en het aantal in de miljoenen liep. En dat gaat sneller dan je denkt. Mensen die zoeken via bepaalde woorden die willen datgene ook vinden/zien/horen. Ze slaan het op, praten erover en delen het met anderen. Je zult zelf tijd en moeite moeten vrijmaken om deze sneeuwbal aan het rollen te krijgen. Als niemand je content kan vinden dan houd het al snel op.

Maar ja, met geld kun je heel veel kopen, ook een sterrenstatus. Ik denk wel dat je toch ooit tegen de lamp zult lopen via die weg. Alhoewel je dat ook weer kunt afkopen met geld. :okdan:

Check vanaf 5.59 hoeveel peepz uit die kamertje komen lopen, handen schudden ed.

toevallig ken ik 1 van die gasten die naar buiten loopt..Aardige kerel verder, maar heb je he-le-maal niks aan als het om je muziek carriere gaat. Is een cameraman. Volgens mij geven ze de security gast een hand..

Back