Veel nieuwe analoge synths; waarom?

Veel nieuwe analoge synths; waarom?

• Totaal aantal stemmers
    50
wie klaagt er dan ?
tis geweldig de keuzemogelijkheden

Is er eigenlijk OOIT wel eens een tijd geweest dat er zoveel nieuw analoog op de markt kwam?
Straks ook nog die Korg Volca series man het houdt niet op:verkoght:

idd, het is niet meer normaal zoveel er de afgelopen tijd uit komt. Niet verwacht dat ik weer zo graag nieuwe gear zou willen kopen :halleluja

Denk dat langzaamaan de minder speciale oude bakkies toch wel weer wat in prijs gaan zakken als dit zich zo doorzet. Een 303 of een Jupiter 8 blijft wel, maar een Suzuki SX-500?

Als het goed is komt MFB binnenkort met de Dominion 5, 5voice dominion (3VCO's) Misschien een leuk begin 8)
Ik wacht al maanden op nieuws over de Dominion 5. Het topic op Gearslutz over de Dominion 5, waar volgens mij ook een medewerker(?) van MFB meedoet, is ook al tijden rustig. Ik heb zelfs Herr Fricke persoonlijk gemaild of hij mij op de hoogte wil houden over ontwikkelingen van de Dominion 5 i.v.m. het nieuws op ons Synthforum, maar ik hoor niets meer.....;{=(
Ik blijf hopen, want een analoge 5 voice 3 VCO synth is toch wel iets speciaals.

oeps, dat zijn er inderdaad een boel.
en is het wat , die X?

Er zijn ook een aantal bakken die ik links laat liggen vawege het bedieningsongemak.
Denk aan een Casio FZ10m of FZ1. Dat is echt een prachtig ding met een mooie sound (100% digitaal btw), maar man wat een kreng is dat om te bedienen.
Dat is nog erger dan een ongestelde vrouw wie net verteld is dat ze haar snor moet epileren.
eigenaardig,ik ken iemand die dat ding rot gebruikte,hij had wel geen vrouw of vrindin en zen tanden waren ook rot ,van de speed,met of zonder snor maakte niet veel uit denk ik,mooie tijd was dat..

Heel veel mensen zijn overgestapt op volledig DAW i.c.m. VST's en MIDI-controllers in alle vormen en maten. Niet perse een betere of goedkopere combinatie trouwens. Maar daardoor worden er wel veel minder digitale synths verkocht en komt er minder geld in het laatje. Synths onder de €500 zullen nog wel redelijk verkopen, maar bijvoorbeeld workstations van €1000+ beduidend minder. Er zijn bakken met gratis VST's, samples en presets, en de betaalde varianten zijn vaak al voor de release via illegale weg te verkrijgen. Daarbij dan nog de hele tablet hype met synth applicaties die je voor een appel en een ei kunt kopen.

Analoog = snel geld verdienen. De digitale workstations bieden al 10 jaar lang alles wat je kunt wensen, dus waarom een nieuw workstation kopen? Daarom zoeken de fabrikanten alle kleine gaatjes in de markt. Als je met een Monotron heel goedkoop een analoge circuit in handen hebt, is het een kwestie van tijd dat je als fabrikant daar meer mee gaat doen. Zeker als het voor minder dan 200 euro te verkopen is. Eerst dus de Monotribe en dan nu de echte uitbreidingen van het originele Monotron-concept. Vier tot zes Monotrons in één kastje is best mogelijk voor 140 euro...

eigenaardig,ik ken iemand die dat ding rot gebruikte,hij had wel geen vrouw of vrindin en zen tanden waren ook rot ,van de speed,met of zonder snor maakte niet veel uit denk ik,mooie tijd was dat..

Maakte hij er toffe muziek mee?
Ik heb mijn best gedaan met die FZ10m maar bleef hannessen ermee.
Ik vond het filter heel gaaf.
En die uitgebreide envelopes ook.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat VSTs steeds beter en toegankelijker worden, waardoor de noodzaak voor digitale synths minder groot wordt - en dus analoog als USP.

Het uitbrengen van zo'n MS-20 re-issue is natuurlijk een zwaktebod. Perverse marketing. Ontwikkel eens een nieuw filter, zet er een slimmere en snellere EG en LFO's op etc etc. Laat je inspireren door al het analoge nieuws dat in modularland ontwikkeld wordt. Zet dat in een handige kast met fatsoenlijke toetsen en je bent tenminste een echte vent.

Het uitbrengen van zo'n MS-20 re-issue is natuurlijk een zwaktebod. Perverse marketing. Ontwikkel eens een nieuw filter, zet er een slimmere en snellere EG en LFO's op etc etc. Laat je inspireren door al het analoge nieuws dat in modularland ontwikkeld wordt. Zet dat in een handige kast met fatsoenlijke toetsen en je bent tenminste een echte vent.

Wat je zegt is natuurlijk wel gedeeltelijk waar. Het lijkt er zelfs op dat Korg ook die kant op gaat. Ze beginnen klein om geld op te halen en afzet te toetsen. Nu dat goed blijkt te gaan, ontwikkelen ze nieuwe iets verder uitgebreide synths en natuurlijk de mini MS20 die wslk voor flink wat omzet gaat zorgen. Er is denk ik een flinke kans dat Korg dit gaat gebruiken om eens iets nieuws te ontwikkelen met nieuwe analoge circuits.
Van Korg geloof ik wel dat ze het voor elkaar krijgen.

Voor Roland is het natuurlijk een beetje vreemd. Welke betaalbare/toegankelijke synths en drums van Roland zijn nu een echt succes geweest toen ze uitkwamen? Veel oude bakken van Roland die nu een hoge marktwaarde hebben, waren toen ze uitkwamen geen succes maar zijn enigszins geflopt.
Ja, de MC-303 was een commercieel succes, maar dat is met name vanwege de naam en de beschikbaarheid van 808/909 samples etc. Wat hebben ze sindsdien nog uitgebracht dat onze harten sneller deed kloppen?

de stelling is dat het ene niet het andere uitsluit.

na afloop blijven toch alleen de beste analoogjes over.

ik zou eigenlijk best een monofoon digitaal synthje met kille en/of brutere geluiden willen maar dan wel 1 knop 1 functie geen menu geneuzel of geheugen 8 tot 12 bit

Ik denk dat het gewoon de hang naar vroeger is... dat 'vroeger was alles beter' gedoe enzo... En ben het eens met de stelling dat analoge (vintage) gear erg in trek is. Ik vind het zelf ook erg leuk! Eerst de loterij maar eens winnen...

Back