Fabrikanten zien studio-muzikanten meer als doelgroep ten koste van live-muzikanten

Mark-T

Budget lid
Fabrikanten zien studio-muzikanten meer als doelgroep ten koste van live-muzikanten

Gisteren was ik om wat tijd te doden in een grote muziekzaak. Even wat synths uitproberen. Toen kwam ik op het idee om een midi-merger te kopen. Zo'n klein kastje dat vroeger te koop was. Kan ik mijn Korg Micro-X met 2 synths tegelijk aansturen. Antwoord van de verkoper: die worden niet meer gemaakt. Alles is tegenwoordig USB, dus investeren fabrikanten niet meer in Midi-boxjes. Zoek maar online naar een tweedehands exemplaar.
Toch wel raar: USB is prima geschikt als opvolger voor Midi, maar waarom kun je er live, zonder computer nog niets mee? Waarom zou je niet 2 of 3 synths via USB met elkaar kunnen verbinden en er live mee spelen?
Kijk, een tweedehands midi-merge-boxje kopen is geen probleem, maar ik vind het wel jammer dat er steeds meer richting pc-toepassingen wordt gedacht, ten koste van de live-muzikant. Je ziet het ook aan de klankenkeuze bij de synths: vroeger had je duidelijke drukknoppen voor de presets. Tegenwoordig zie je steeds meer een draaiknop en een zoekfunctie. Zie daar maar eens snel een klank mee te kiezen. Bij de Micro-X wordt je dan ook vaak onverwacht verrast met een bulderende drumbegeleiding, terwijl je gewoon een gitaartje zocht.
(memo aan mezelf: wis alle combi's met een drumbegeleiding en download een fatsoenlijke set aan Triton-klanken ;))

Wat een badmuts. Er zijn zat mergers te koop, zelf gloedje nieuwe.

Het idee van meerdere synths direct met elkaar verbinden met USB is wel een leuke! Maar helaas...

De strekking van je topictitel vind ik echt onzin; fabrikanten maken producten die worden verkocht, het is en wordt nooit ingewikkelder dan dat. ;) En dat die grote zaak de midi hardware niet heeft wil denk ik niet zeggen dat het nieuw nergens meer te vinden is, het is alleen een niche markt geworden. Maar dat komt echt niet omdat fabrikanten zogenaamd live muzikanten links laten liggen, integendeel. Veel merken hebben tegenwoordig (live) synths die je "vroeger" niet echt had, zoals die nieuwe Roland vr09, de Korg SV-1, en de uiteraard de Nord Electro en Stage. Om maar wat te noemen. ;) De keuze is voor elk soort muzikant groter dan ooit heb ik het idee. Zeker voor de studio jongens en meisjes maar de live muzikant wordt ook zeker niet overgeslagen.

Wat een badmuts. Er zijn zat mergers te koop, zelf gloedje nieuwe.

Ik had de verkoper graag de deal gegund, maar het wordt waarschijnlijk een tweedehandse Anatek oid. Volgens de verkoper zou je uitkomen bij een pc-midi-audio-interface met meerdere midi-inputs. Daar zit ik niet op te wachten. Die Anatek-kastjes doen met de minimale middelen precies wat ze moeten doen en hebben geen externe voeding nodig.
En nou de klanken van de Micro-X nog op volgorde zetten, zodat het draaiwiel geen overuren hoeft te maken. Van klank A-34 naar B-69 kost anders meer dan een minuut, omdat het draaiwiel soms stappen overslaat en soms stappen terugspringt. Is geen geval van 'nieuwigheid', maar hoort bij het ontwerp ;).

je weet dat je de goeie informatie allang niet meer bij de shop vind of probeer je weer een sieik treat opte starten of je moet vinden dat nieuwe dingen niet per internet te bestellen zijn kan ook nog een gedachte zijn.

Laatst gewijzigd:
Op zich heeft ie wel een punt Dre. Maar ik denk dat midi zo snel niet uit het muzikanten beeld zal verdwijnen. Zelfs de dikste lichttafels worden standaard uitgevoerd met midi. SMTP is nog steeds uber handig in gebruik. Hele theatershows lopen geheel via midi..

Midi en DMX, zowat de oudste protocollen in audio/video land. En beiden super stabiel. DMX werkt bij een fail van 95% geloof ik.. midi is nou ook niet echt iets waar je glasvezel voor nodig hebt.

Motu heeft toch ook nog nieuwe mergers?

Gewoon een multitimbrale synth, die zonder tussenkomst van een PC of iPad via het frontpaneel te programmeren is en dat de klanken via 2 knopdrukken te kiezen zijn, worden zeldzaam. Kom je al uit bij de duurdere klasse met grote touchscreens, terwijl het vroeger standaard was op vrijwel elke synth.
Op een stagepiano, orgel, of Nord zit ik niet te wachten. Dan ga je weer terug naar vroeger; dat je voor elke klank een apart keyboard moest meenemen.
Ik heb nu de juiste synths plus hun klanken te pakken. Alleen wil ik ze beter kunnen combineren en de bediening makkelijker maken, zodat elk nummer binnen een seconde in te stellen is, of dat ik tijdens het spelen van een nummer de instellingen voor het volgend nummer kan maken. En dan kom je uit bij tweedehandse randapparatuur.

Laatst gewijzigd:
wat is er mis met die bakkies van analoog solution. kenton of gaan die uit de markt in nu en 5 jaar denk je. Mij lijkt dat niet het geval,... alleen moet je ze meer en meer op internet bestellen.
misschien begrijp ik jouw vraag niet. JE wil een merger met usb die niet werkt met een computer? Als het zo is dat een usb niet werkt zonder computer, dan is dat idd raar maar dan kan ik jouw ook geen advies geven in dat geval want ik heb geen usb midi apparaat.

Laatst gewijzigd:
...we worden oud Dre... :D

ja van voor het millennium.

...mijn interface was i.i.g. niet millenium proof.

M'n 808 gelukkig wel :D

Compacte stand-alone MIDI mergers zijn, zoals anderen al aangaven, zeker nog gewoon nieuw te koop. Midi Solutions en Philip Rees bijvoorbeeld maken ze nog altijd in verschillende maten. Vooral die van Midi Solutions kun je in diverse muziekwinkels in ons land vinden.

Het is inderdaad zo dat het een niche-markt is geworden. Ik denk wel dat dat niet zozeer te maken heeft met live versus studio, maar met het feit dat in het verleden bijna alles via de klassieke MIDI-bus liep, ook in de studio.

Ik zie juist steeds meer bakken voor live: alle elektrons, allerlei nieuw analoog spul van sub phatty tot bassstation2, budget bakkies zoals volca's etc etc...

Ja maar dat is natuurlijk niet voor de top 40 cover/laxeerpop band scene

Je kunt lachen over de diverse soorten van muziek. Maar als het publiek plezier heeft, heeft de muzikant ook plezier. Anders ben je een autist, of broodmuzikant. Diverse bands bloeden dood omdat ze muziek spelen die ze zelf mooi vinden. Als ik Bloody Mary moet spelen? Als het publiek daarvan uit zijn dak gaat, waarom niet? Je kunt het met twee vingers in de neus spelen. Dus is het even een verzetje.
Maar dat verandert niet dat een Korg Volca geen geheugens heeft, een Korg Micro-X geen directe toegang tot de klanken heeft en dat een Nord niet alle klanken biedt die je nodig hebt, tenzij je een piano, hammond en clavi-toetsenist bent en dat ben ik duidelijk niet. Clavi-klanken vind ik vreselijk en heb ik gelukkig niet nodig. Orgelklanken komen respectabel uit de Yamaha S-30 of Korg Micro-X en de pianoklank van de S-30 is meer dan bruikbaar.

Gelukkig maar dat het publiek plezier heeft wanneer ze naar mijn originals band luisteren dan. En dat zonder Bloody Mary. Wij hebben liever bier.

Back