Fabrikanten zien studio-muzikanten meer als doelgroep ten koste van live-muzikanten

Da weet ik nie meer joh. Is eeuwen geleden man :)

...met drie shows per week lijkt het al snel kei lang :D

Het ging over studiomuzikanten VS live muzikanten. Dus we zijn nog enigszins relevant bezig.

Ik zie trouwens echt redelijk vaak Mainstage op het podium. Peter Hook & The Light had zelfs Reason op het podium. Ableton is ook niet meer weg te denken. Allemaal erg handig als je meerdere dingen met een klavier wil doen.

Een Hamond B3 moet je ook iedere keer van toon veranderen. Ik zie het probleem niet zo dat je dat moet doen tussen de nummers door. Een gitarist trapt per refrein/couplet ook regelmatig een pedaal in voor een ander geluid. Kan via midi ook prima. Moog heeft daar een rete vet ding voor gemaakt ooit.

Maar dat verandert niet dat een Korg Volca geen geheugens heeft, een Korg Micro-X geen directe toegang tot de klanken heeft
Ja, maar dan noem je ook even wat; de Micro-X is de goedkoopste manier om aan een Triton LE te komen. Voor een dubbeltje op de eerste rang. Op een MT32 kun je ook niet direct toegang krijgen, en zo is er nog wel meer te noemen. Niks mis met in het middenklasse-segment je heil zoeken. Je zou net zoveel of meer hebben aan een oudere Motif-bak.

en dat een Nord niet alle klanken biedt die je nodig hebt, tenzij je een piano, hammond en clavi-toetsenist bent en dat ben ik duidelijk niet.
Ja, maar Nords worden ook voor mensen gemaakt die alleen dat nodig hebben.

Een digitale huiskamerpiano heeft ook maar een paar klanken, maar de MBs geheugen die daar in zitten krijgen wel per-key multisampled piano's in plaats van "oh, we proberen er maar zoveel mogelijk verschillende geluiden in te hengsten". Bij de Nord betekent dat gewoon pech met alle andere romplermeuk, alleen dit er in. Dat houdt de prijs nog enigszins te doen.

...vandaar dat je steeds vaker laptops ziet misschien..?

Awel, gisteren met Wende stond er een vleugel op een podium van 8 bij 5. Heb niet gekeken, kon goed een stuk decor zijn met een Nord er in verstopt.. :)

Een drumstel is ook niet echt veelzijdig. Of een gitaar...

eigen stijl is altijd handig , en als je hem zelf nou ook nog leuk vind heb je toch de ideale combinatie lijkt me

Ik vind nederpop zeer leuk en interessant om te spelen. Er zitten soms geniale dingen tussen, die je bij andere muziek niet vindt.
En de feestnummers zijn als vrolijk tussendoortje; even lol maken.

Met hoeveel synths speel je live? Heb jaren met 2 gepeeld, 1 workstation piano/synth en een performance synth. Dekt zo'n beetje alles af qua sounds, en kost je, afhankelijk van de leeftijd en staat, 2de hands niet veel. Bv Yamaha Motifs en S90 series, in combinatie met bv een NL of 3, of een V-Synth. Deze Yamaha's kunnen tot 4 midi zones aansturen, en je kunt setlist maken met program changes voor andere synths. Dus met 1 druk op de knop staat alles goed. Als je meer synths moet sturen, zie midi Solutions splitters, werken prima! Dus wat jij wilt kun je gewoon kopen ;-)

Ik zie ze bij Thomann staan vanaf 75 euro. Helaas staan er geen tweedehands exemplaren op Marktplaats, Speurders en Tweedehands.nl. Voor rond de 75 euro kun je ook een tweedehandse Roland A-880 kopen. Dat is ook wel interessant.

Wat betreft de midi mergers: ik gebruik live een A90 en een A70. Die mergen de midi signalen perfect en in elke combinatie. Daarvoor had ik een A50 met een A880. Ook de 880 mergt prima!

Wat betreft de muziekstijlen en bands: ik moet Mark T gelijk geven. Ik ben bijna 47 en speel al in bands vanaf mijn 16e. Ik heb heel wat stijlen gespeeld en 100en nummers ingestudeerd en ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het mij totaal niet meer uitmaakt wat ik speel. Van BZN tot Phil Collins en van Queen tot vader Abraham, alles is interessant. Daarnaast speel ik nog trompet in een harmonie en ook dit is super interessant. En wat Mark T zegt, dat is ook mijn ervaring: het is kicken als je voor 2500 mensen in een grote feesttent nummers van van Frans Bauer en dergelijke speelt. Neemt niet weg dat ik ook respect heb voor bands die fanatiek hun eigen nummers laten horen.

Het gaat om de partijen die je als toetsenist moet spelen. Bij veel top-100-muziek is het gewoon vervelend. Bij Nederlandstalige muziek zitten er heel interessante partijen bij. En wat is mooier? Een zaal die inzakt van verveling als je een top-compositie speelt, of een een zaal die uit zijn dak gaat met een simpel nummer met maar drie akkoorden?
En Nederlandstalige muziek gaat veel verder qua stuctuur dan de meeste top-100 nummers. Dus is dat qua muzikant een veel grotere uitdaging. Daar red je het niet met je standaard rhodesjes, clavi's en orgeltjes; dan moet je echt zelf klanken gaan brouwen.

En wat is mooier? Een zaal die inzakt van verveling als je een top-compositie speelt, of een een zaal die uit zijn dak gaat met een simpel nummer met maar drie akkoorden?
Een top-compositie is altijd mooier. Of was het een retorische vraag? :D
Al kan een simpel nummer met maar drie akkoorden ook een top-compositie zijn.

Het gaat om de reactie van het publiek. Dat is waar een optreden om gaat.
Als het publiek gaapt bij de top-compositie en pas weer bij leven komt bij het veel saaiere Fire van Bruce Springsteen. Dan weet je wat je te doen staat: bekendere nummers spelen!

Het gaat om de reactie van het publiek. Dat is waar een optreden om gaat.
We agree to disagree ;)
Voor mij is de muziek zelf het belangrijkste, en wat het nog beter maakt is:
- Het klinkt niet hetzelfde als op CD.
- Er is iets interessants op het podium te zien.
- De mensen rondom mij in de zaal zijn geen assholes.

En ook, ik ga niet optredens met een te groot aantal mensen per vierkante meter.

Er moet iets bewegen op het podium. Hoe de muziek gemaakt wordt is niet interessant. Het publiek wil de de muiek horen die het wil. Daar horen eigen fantastische composities helaas niet bij.

Er moet iets bewegen op het podium. Hoe de muziek gemaakt wordt is niet interessant. Het publiek wil de de muiek horen die het wil. Daar horen eigen fantastische composities helaas niet bij.

Beetje kort door de bocht, want hiermee suggereer je dat er geen muzikanten zijn met goed eigen werk. Goede muziek heeft niets te maken met covers of eigen werk, het gaat er omdat je mensen raakt met je muziek. Door eigen songs kun je je juist onderscheiden van anderen, idem met covers die je bewerkt met je eigen sound. En of er dan 100 komen kijken of 1000, dat hangt ook sterk van het genre af, hoe toegankelijk de muziek, hoe bekend je bent etc. Smaken verschillen nu eenmaal. Hoe de muziek gemaakt wordt is imo wel degelijk relevant: je ziet bv meer en meer laptop only acts op de podia, en een echte live act is dan toch wel interessanter om te zien imo en wordt over het algemeen beter gewaardeerd.

Ieder zijn ding, maar ik heb echt helemaal niets met coverbands. Vooral op feestjes vind ik ze ronduit irritant; kom je daar om bij te praten met familie en vrienden die je misschien jaren niet gezien heb, gaat het volume op 120 decibel met een zanger die iedere minuut roept dat iedereen vooral méé moet doen met de zoveelste akelige vertolking van 'I will survive' of andere belegen evergreens. Flikker op. Ik sta liever in een zaal met 30 man die voor de originele muziek van een band komen dan in een zaal met 500 man die meedeinen op een cover van 'Dancing Queen'. Als je dan toch doorsnee muziek ten gehore moet brengen heb ik nog liever een DJ, die zijn meestal minder nadrukkelijk aanwezig en draaien tenminste de originele versies.

Ieder zijn ding, maar ik heb echt helemaal niets met coverbands. Vooral op feestjes vind ik ze ronduit irritant; kom je daar om bij te praten met familie en vrienden die je misschien jaren niet gezien heb, gaat het volume op 120 decibel met een zanger die iedere minuut roept dat iedereen vooral méé moet doen met de zoveelste akelige vertolking van 'I will survive' of andere belegen evergreens. Flikker op. Ik sta liever in een zaal met 30 man die voor de originele muziek van een band komen dan in een zaal met 500 man die meedeinen op een cover van 'Dancing Queen'. Als je dan toch doorsnee muziek ten gehore moet brengen heb ik nog liever een DJ, die zijn meestal minder nadrukkelijk aanwezig en draaien tenminste de originele versies.

:okdan:

kennelijk zijn er mensen die het publiek belangrijker vinden dan wat ze er zelf van vinden. mooi
muziek moet ballen hebben, gevoel uitstralen, ook is publiek gevoelig ervoor of een band er zelf lol aan heeft.
tav de inhoud: liever eigen nummers en improvisaties dan die uitgekauwde zooi. dat oude werk is leuk als muzak, maar daar krijg je mij in het publiek niet echt warm mee. en in een band ook niet
doet me eraan denken dat het weer eens tijd wordt voor een nieuwe band nu de kids wat ouder worden

Back