Fabrikanten zien studio-muzikanten meer als doelgroep ten koste van live-muzikanten

Ik heb zo'n hekel aan die cover rommel heh, dat iedere keer dat hier die feesttent in het dorp staat ik het liefst een bulldozer jat en het ding plat wals met inhoud. Band neemt eigen PA mee, eigen mixer, eigen alles... plat maken! Met ALLES erop en eraan. De homo 100 heeft nog meer inhoud..

Het is maar net hoe je de muziek brengt. Je kunt de zoveelste top-100, of bruiloftband zijn. Maar je kunt de nummers ook op een andere manier brengen. Stop ze in gekke medleys, of maak er een act van. De standaard coverbandjes hebben bijna geen werk meer. De bands met een eigen formule wel.
En 120dB hoeft echt niet. De ideale volume is dat de muziek wel beukt, maar dat mensen ook nog met elkaar kunnen praten. Muzikanten zijn niet het ideale feestpubliek. Die staan er meestal bij als juryleden. Gelukkig zijn bij ons de 'juryrapporten' overwegend positief.

ja , het snabbelcircuit is natuurlijk een vak apart

Wat wil je bereiken? Een uit zijn dak gaand publiek, of een chagrijnig publiek die een eigen compositie nog niet kent?
Ik zou de eigen composities lekker op cd zetten en rondsturen naar de radiostations, en op de optredens muziek spelen waarvan het publiek uit zijn dak gaat.

dat zegt iets over het niveau van jou composities misschien.
je kan wel degelijk het publiek uit het dak laten gaan, als het je daarom gaat , met eigen swingende verrassende en pakkende nummers.
beetje zwart wit he.
maar als iemand lol beleefd aan een hele avond covertjes ( met of zonder een eigen inbreng ) prima toch, mijn ding is het niet, mag toch lijkt me zo

Mensen in Noord-oost Nederland zijn nuchter. Wat je ook zelf bedenkt aan muziek; als het geen bekend nummer is, doet men niet mee. Dus moet je iets doen met bekende nummers. Dan is het de uitdaging om met de bekende nummers iets leuks te maken. Dat begint met de keuze qua repertoire en dan moet je de nummers nog leuk zien te combineren. I Will Survive zit er gelukkig niet bij, en ook geen 120dB via een eigen installatie....

Generaliseerdende uitspraken hier.

Generaliseerdende uitspraken hier.

Nee hoor. Muzikanten zijn een bedreigde mensensoort, die je niet als het gemiddelde pubiek kunt rekenen. Het overige publiek kan behoorlijk statistisch gegeneraliseerd worden.

Wat je ook zelf bedenkt aan muziek; als het geen bekend nummer is, doet men niet mee.
ik denk dat dat aangeeft op welk publiek je je richt.
maar geloof me, er zijn nog veel meer mensen die muziek appreciëren, als publiek bedoel ik dan.
misschien gewoon eens proberen en doorzetten...
ik geloof wel dat er in de "coverbusiness" wel meer te verdienen is , financieel gezien.
kroeg, lekker vol, zuipen ( da's war het om gaat , even gegeneraliseerd, ), baas is blij als er ook nog gezweet/ geswingt wordt ( = nog meer omzet ), band blij goed betaald, mooie avond toch , lekker muziek gemaakt .

wat vind je van die bands van pinkpop ?
spelen allemaal nauwelijks covers
d'r zijn ook kleinere festivals.
3000 aan publiek heb je al gauw.
en swingen doen ze ook.
verdient wel minder
of je moet op pinkpop staan natuurlijk, dan gaat het wel

Nee hoor. Muzikanten zijn een bedreigde mensensoort, die je niet als het gemiddelde pubiek kunt rekenen. Het overige publiek kan behoorlijk statistisch gegeneraliseerd worden.

jij bedoelt eigenlijk dat jij een soort van muziek maakt, of eigenlijk na probeert te spelen voor zuipende , lallende , over het algemeen strontvervelende boerenlullen.

er is wel degelijk ook een ander soort publiek wat wel naar eigen nummers luistert en waardeerd.

het zijn er wel minder, maar ja, dat was altijd al zo.

het enige wat wel steeds minder wordt is de mogelijkheid om nog ergens te spelen voor een normale gage, maar dat komt meer omdat rocken roll eigenlijk al jaren verboden is en de overheid daar zoveel mogelijk aan doet om dat zo te houden.

( geluidsnormen, subsidies)

een aantal jaren geleden kon je nog bij theaters terecht voor een tour, maar die hebben zoondertussen ook geen nagels meer om aan hun reet te krabben.

maar echte muzikanten zullen never nooit zoiets als covers gaan spelen om aan brood te komen.
:peukie:

hehe "generaliserend zo gezegd" ja dus
echte muzikanten zullen never nooit zoiets als covers gaan spelen om aan brood te komen.
:peukie:
nou das niet helemaal waar, orkesten zijn allemaal muzikanten die covers spelen. ze zouden nooit/sporadische iets spelen van " he ik heb net iets nieuws geschreven laten we dat spelen" op hele kleine uitzonderingen dan na.

Laatst gewijzigd:
...er is wel degelijk ook een ander soort publiek wat wel naar eigen nummers luistert....

Klopt, naast de meer mainstram bands met eigen werk is er ook een "Undergrond scene". En die is veel groter dan je denkt. Festivals als Incubate in Tilburg zijn een mooi voorbeeld van hoe het ook kan: een meerdaags festival, veel publiek 15.000 in 2012), veel bands, en ook veel ruimte voor non-mainstream muziek. Ik heb zelf ook de nodige live ervaring met eigen werk, heb ook cover werk gedaan. Eigen werk op een goede manier brengen vergt veel discipline en voorbereiding, maar de voldoening is vele malen groter als het goed uitpakt. En na je optredens verkoop je je CD's aan geïnteresseerde fans, praat je nog even na over je muziek, de gedachte er achter, toekomstige projecten. Met coverbands was dat wel anders, ondanks het feit feit dat er vaak meer publiek was..vaak oppervlakkig publiek...enkel geïnteresseerd in de lijst met klassiekers die de meeste cover bandjes spelen, waarop men uitgelaten mee kan lallen, en waarbij het helaas en vaak niet gaat om de kwaliteit van de band, men het verschil ook niet meer hoort, en men helemaal uit de bol gaat van de zoveelste slechte gitaar solo. Nee, dan liever hard ploeteren met eigen werk, en mij geen reet aantrekken wat anderen vinden. Of gaan kijken naar andere onbekenden die de ballen hebben om eigen werk te brengen, om soms tot de ontdekking te komen dat er nog niet ontdekt talent rond loopt die de zaal plat spelen. Er is veel leuks buiten covers :)

.....en hoe platter de muziek, hoe groter het drankmisbruik.

je hebt covers en covers, je kan natuurlijk de geijkte uitgekakte 70s en 80s klassiekers coveren,
maar je kan ook meer hedendaagse dingen coveren mits het echt goed klinkt, zoals kelly clarkson, timbaland, rihanna, booty luv, lykke li, katy perry, lady gaga..
als je deze artiesten goed kan coveren en vooral met een GOED geluid (dus geen dunne plok plok drums en soundcanvas geluiden) kom je al een stuk verder..

Ligt er ook maar aan wat je doel is met muziek maken. Voor mij heeft iedereen gelijk hier maar om toch een nuancering aan te brengen: Ik maak muziek in een coverband en heb daar plezier aan. Het is natuurlijk onzin om te stellen dat dit alleen maar zuipende en lallende mensen trekt, maar dit terzijde. Mijn doel is geld verdienen met muziek. (ik ben geen beroepsmuzikant) en het eerlijk gezegd is een coverband een goudmijntje. Nou ja, ik moet eigenlijk zeggen "was" een goudmijntje want tegenwoordig zijn er sowieso minder aanvragen voor live bands en de gelegenheden waar je zou kunnen optreden worden ingepikt door DJ's. Persoonlijk ben ik te inspiratieloos om Eigen nummers te maken. Als ik iets eigens maak en het een paar dagen daarna terugluister vind ik het weer lijken op iets wat al bestaat en dan delete ik het.

Neemt niet weg dat ik respect heb voor de mensen die wel eigen muziek maken en deze aan publiek laten horen. Ik wil maar zeggen: deze thread moet niet gaan om wel/niet eigen muziek. Voor beiden heb ik veel respect. Ik kan echt genieten als een geode coverband een nummer covert dat moeilijk live uit te voeren is maar tevens kan ik genieten van een eigen creatie van een band of muzikant.

Underground Resistance had toch ook een soort van coverband? Aux Men, kan dat? Die speelde ook alles wat de rest van UR deed, maar dan live met een hele band. Of deed Galaxy 2 Galaxy dat nou?

Mijn coverband ervaring hier in het dorp is vooral lallend en zuipend.... vandaar de vergelijking. En meer dan dat is hier niet.. gelukkig :D

LA LA LA BIER! Zo iets.

Underground Resistance had toch ook een soort van coverband? Aux Men, kan dat? Die speelde ook alles wat de rest van UR deed, maar dan live met een hele band. Of deed Galaxy 2 Galaxy dat nou?

Galaxy 2 Galaxy ja. Mooi was dat, live in Het Paard.

Dankzei deze opmerking kan ik lachend mijn nest in. Wat een baas. Ik hoop echt van harte van Mark- T nu heel snel Underground Resistance gaat googlen en het in zijn repertoire verwerkt!

Oorspronkelijk geplaatst door Mark-T
Wat je ook zelf bedenkt aan muziek; als het geen bekend nummer is, doet men niet mee.

En waar komen deze nummers vandaan dan?

Ik denk dat het verschil gewoon het feit is van het juiste publiek zoeken, vinden en aan je binden. Het publiek moet je leren kennen kunnen weten wat ze van je kunnen verwachten en door dat verwachtingspatroon kan je ze juist weer verrassen.

Mijn schoonouders hebben ook een (cover) band. En die spelen constant hun eigen nummers. Af en toe pakken ze er een hitje bij om even de aandacht van het publiek te pakken en gaan dan weer rustig 3 of 4 nummers jammen. Ik kan je zeggen dat die jams meestal meer indruk maken op het publiek dan de covers. En dat ze daar veel meer plezier aan beleven Maar met die covers kan je natuurlijk wel even een meezing momentje pakken waardoor je het publiek weer wat meer bij de show betrekt omdat ze de muziek nu eenmaal kennen.

Ik zal zelf nooit naar een coverband gaan, dan zet ik liever de cd op of ga naar een echt optreden, net al een lookalike daar heb ik ook nooit echt de lol van in gezien. Originaliteit staat bij mij hoog in het vaandel maar goed. Blijkbaar is er een markt voor. Maar ik vind een coverband toch al gauw een slap aftreksel van het origineel. Al die tijd die je oefent op shit van anderen had je beter kunnen steken in het maken van je eigen tracks denk ik dan. Maar goed dit heeft natuurlijk alles met smaak en de reden waarom en hoe je met muziek bezig bent te maken.

Back