Filterkeuze voor FM Synth

CloudRiders

Stamgast
Beste allemaal,

Ik ben een groot fan van mijn TX81Z en TX816. Heerlijke geluiden haal je deruit en met al die patches die overal beschikbaar zijn is het ook nog eens lekker grasduinen op zoek naar nieuwe sounds. Alleen geen filter he...

Daar wil ik nu verandering in brengen en een los filter kopen. Dacht eerst aan een Sherman Filterbank, maar heb nu het vermoeden dat dit toch wel een wat te groffe bak voor mij is. Wat ik er over lees zie en hoor is dat apparaat toch voornamelijk goed in 'raggen' en van mij mag t juist wat gladder allemaal.

Zit er nu over te denken om n synth met filter te kopen met een externe ingang. Dus bijvoorbeeld een Doepfer Dark Energy 2, een Minibrute, of een Moog Minitaur (al valt die laatste denk ik af, want al in bezit van productiemaatje)

Wie kan me wat aanraden en waarom. Het kunnen aansturen van de envelope van filter via midi is voor mij belangrijk.

Voor effectief gebruik van een filter moet je dan wel patches hebben met veel boventonen (of harmonischen?), ik bedoel wat een analoge of VA synth genereert in het signaalpad voor het filter.

Anders werkt b.v. een low pass filter alleen maar als een EQ. Ik had de Roland EF303 met (hele fijne) low pass filter achter mijn TX7 gezet, maar in de praktijk had ik er alleen wat aan bij heldere en "open" klanken

Ik kan me voorstellen dat een Sherman weer heel veel klank toevoegd in het signaal, dit zal verder gaan dan alleen een filter functie.

Perfourmer mk2 (4 filters en polyfoon)
Jomox moonwind
Mode machines juno 106 filter

Word wel enkel parafoon he, tenzij je monofoon gaat met je fm-vrienden niet perse ideaal ;)

Beter een FM-bak zoeken met een va-filter aan boord, kan je gewoon polyfoon aan de filter.

toch niks mis met parafoon geeft juist een exotisch effect...anders dan al die dertien in een dozijn synths van tegenwoordig :D

Ik had vroeger jarenlang mijn ARP Avatar als filter op mijn DX7, maar dat was meer omdat het er leuk uitzag zo samen...die Avatar was verder best wel suf. MS10/20 zijn uitermate geschikte externe filterbakken...op mijn DX21 had ik een Moogerfrooger moogfilter...dat klonkt toch echt het mooist...vloeiend en warm!

Oh ik ben dol op parafoon, en mn Ex(poly)800, maar het is iets wat je moet willen :) Als je gewoon mooi een extra analoog-style filter op je FM wilt hebben kun je beter een TG77 oid kopen. Zijn hele fijne filters ook, was Yamaha helemaal niet slecht in. M'n FS1R scheurt menige bak doormidden zelfs :)

Voor effectief gebruik van een filter moet je dan wel patches hebben met veel boventonen (of harmonischen?), ik bedoel wat een analoge of VA synth genereert in het signaalpad voor het filter.

Anders werkt b.v. een low pass filter alleen maar als een EQ. Ik had de Roland EF303 met (hele fijne) low pass filter achter mijn TX7 gezet, maar in de praktijk had ik er alleen wat aan bij heldere en "open" klanken

Ik kan me voorstellen dat een Sherman weer heel veel klank toevoegd in het signaal, dit zal verder gaan dan alleen een filter functie.

Boventonen genoeg met een TX81Z zou ik zeggen. Is juist de bedoeling bij FM synthese om boventonen te genereren, en je kan ook lekker met een band pass filter los gaan. Misschien is voor de topicstarter wel elke synthesizer met een input voor de filter geschikt, zoek een leuke uit met zoveel mogelijk verschillende filters en je bent er.

DX200 yamaha, is en dx7 sysex compatible en heeft een va filter aan boord.

Klinkt best tof dat ding en lekker compact, zorg wel dat je er een scoor met een 100% werkende data-dial, die hebben op sommige typen/units kuren.

Misschien wel een van de leukste DX-en ooit, de DX200. Naast de filter ook nog eens drums en een sequencer!

Zou je een oude Electone orgel uit de B-serie kunnen voorzien van een lijningang en zo het FM-signaal via de wollige effecten kunnen leiden? Dat zou al een enorme verandering aan de klank kunnen brengen.

...Wie kan me wat aanraden en waarom. Het kunnen aansturen van de envelope van filter via midi is voor mij belangrijk.
FM klanken 'filteren' doe je door de modulatie-index te verkleinen (zie FM theorie).
Wil je met een extern filter gaan werken heb je volgende problemen :
1) de filter op zich kan niet 'meelopen' met de toonhoogte van de klank;
2) de filter kan ook niet 'meelopen' met de velocity in de klank aanwezig en dus zul je met die toe te voegen envelope dezelfde envelope moeten creeeren als in die klank.
3) polyfoon werken... :)

"Wie kan me wat aanraden...?" Verander de modulatie-index waar nodig is, best m.b.v. de velocity, dan heb je ineens een polyfoon filter dat je per toets zwak of sterk kan laten inwerken.

Wil je met een extern filter gaan werken heb je volgende problemen :
1) de filter op zich kan niet 'meelopen' met de toonhoogte van de klank;
2) de filter kan ook niet 'meelopen' met de velocity in de klank aanwezig en dus zul je met die toe te voegen envelope dezelfde envelope moeten creeeren als in die klank.
3) polyfoon werken... :)

1) er bestaan natuurlijk filters/filterbanken met (via MIDI en/of CV) externe filter tracking
2) er bestaan natuurlijk filters/filterbanken met (via MIDI en/of CV) externe filter tracking
3) tja...of monofoon multitracken, voor de echte mannen... :) Maar je hebt daar een punt natuurlijk.

FM synth ? Ik zou een multi-mode filter willen: veel controle over de soms (lekker) moeilijk te temmen FM harmonischen.
En ik vind sowieso bijvoorbeeld band-pass op kille FM pads erg mooi.

Ik ben erg benieuwd naar het multi-mode filter van de Pulse 2 (heeft een externe ingang)
- weet ook verder niet zo 123 losse multi-mode filters, wellicht iets in de modulaire hoek met een lief houten kastje eromheen ? :luv:

1) er bestaan natuurlijk filters/filterbanken met (via MIDI en/of CV) externe filter tracking
2) er bestaan natuurlijk filters/filterbanken met (via MIDI en/of CV) externe filter tracking
3) tja...of monofoon multitracken, voor de echte mannen... :) Maar je hebt daar een punt natuurlijk.
1] De tracking gebeurt niet met quote: 'de filter op zich zelf' end-quote maar met een ander 'elektronisch concept'. Je noemt het CV of midi tracking.
2) De velocity curve (filter envelope zoals hier werd bedoeld) kan niet met MIDI en/of CV tracking gevolgd worden. De bedoelde velocity werking bepaald net de klankkleur bij FM (scherp/dof worden). Dat verloop kan je, in analoge vorm, hooguit met een envelope follower volgen. En weerom, een envelope follower is niet 'de filter op zich zelf' die het scherp en dof dient te bepalen, dat wat men hier net wil bekomen. M.a.w. analoog geknoei combineren met digitaal geknoei... het kost gewoon veel geld en levert weinig op buiten wat ge-experimenteer. Maar, ga uw (af-) gang...

waar is TS nou?

Laatst gewijzigd:
1] De tracking gebeurt niet met quote: 'de filter op zich zelf' end-quote maar met een ander 'elektronisch concept'. Je noemt het CV of midi tracking.
2) De velocity curve (filter envelope zoals hier werd bedoeld) kan niet met MIDI en/of CV tracking gevolgd worden. De bedoelde velocity werking bepaald net de klankkleur bij FM (scherp/dof worden). Dat verloop kan je, in analoge vorm, hooguit met een envelope follower volgen. En weerom, een envelope follower is niet 'de filter op zich zelf' die het scherp en dof dient te bepalen, dat wat men hier net wil bekomen. M.a.w. analoog geknoei combineren met digitaal geknoei... het kost gewoon veel geld en levert weinig op buiten wat ge-experimenteer

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je hier de FM-synth als volledig losstaande entiteit beschouwt; d.w.z. elke vorm van 'tracking' zou moeten komen uit het 'volgen' van wat de FM synth doet. Dat is natuurlijk een beetje te simpel gedacht.

Laten we nou eens 'n DX7 pakken met (bij wijze van voorbeeld) een Waldorf Miniworks 4-pole; niet bepaald een dure oplossing.
Zowel de DX7 als de Waldorf zijn aan te sturen vanuit dezelfde MIDI bron. Eenvoudigweg al het doorlussen via de MIDI THRU zorgt dat dezelfde triggering, nootwaarden en andere data die de DX7 sturen de Waldorf ook bereiken.
De Filter Envelope op de Waldorf werkt gewoon prima op die manier. En ook keyscaling en velocity scaling is geen enkel probleem.
Waar zit dan het 'geknoei'? Waar is de envelope follower? Het enige is dat de gehele filtersectie in een los apparaatje (i.p.v. ingebouwd) zit die dezelfde stuurwaarden kan/zal gebruiken.
Alleen bij polyfoon spelen merk je dan verschil; het wordt 'parafoon'. Of je moet multitracken.
Of gewoon niet zo polyfoon moeilijk doen, dat doet een trompet, fluit of viool immers ook niet. :D

Maar terug naar filterkeuze: Niks mis met het gebruik van FM modulatie index, het is alleen een *benadering* die kan klonken als filtering. Het is niet de enige oplossing, dat is nogal puristisch gedacht. Alsof je altijd maar één soort synthese tegelijk zou mogen gebruiken.
Gelukkig dat Yamaha dat zelf ook inzag met de latere FM-synths (SY's, FS1r, DX200, etc.) die een fijn stukje filtering aan boord hebben.

Laatst gewijzigd:
Waarom zou iemand zich gaan verdiepen in een ingewikkelde combinatie van analoog en digitaal als er, met een beetje meer kennis, ook een 'simpele oplossing' toegepast kan worden op z'n digitale toestel ?!
Bovendien Hanz weet jij goed genoeg dat jou voorstel heel wat ingewikkelder en duurder is, veel meer werk vraagt en bovendien voor elke klank steeds opnieuw moet overdaan worden, waarbij het eindresultaat nog steeds maar een deel van het werk doet (niet 16 multitimbraal). Bekijk eens wat ander topics van TS, hij/zij lijkt me niet het type 'analoog/digitaal worstelaar'...
Het lijkt me zoals dikwijls hier (niet enkel van jou) eerder een verkoopspraatje, om wat voor reden dan ook...
P.s. ik bezit zelf nog steeds een PLG-DX7, TG77, SY99 met samples, filters, RCM, etc.

Back