Ik heb de PS60 beluisterd, omdat ik het een interessant concept vind. Maar ik vond hem erg dun en licht klinken. Het ontbreekt in ieder geval aan lage tonen. Op zijn best kun je die er via een eq bij in draaien.
Maar ik denk dat een M50 toch een stuk voller klinkt.
Over het algemeen geldt: als je voor een kwart van de prijs de klank van het origineel zou kunnen kopen, dan is dat te mooi om waar te zijn. En dat is het ook, want anders zou de fabrikant het origineel niet meer verkopen.
Wie zou niet een Fantom, Motif, of Kronos zonder sequencer en sampling willen hebben voor 499-699 euro? Bijna iedereen. Maar de pro-modellen zijn niet voor niets veel duurder en dat ligt niet aan de extra mogelijkheden (software kost niets als het al ontwikkeld is), de afwerking van de kast (zou hooguit 50 euro schelen) of de aansluitingen. Het zit hem in de klankkwaliteit.
Dus prefereer ik een oud prof model boven een nieuwe budget-synth. Mag een Juno-Di of PS60 nog zo'n mooie pianoklank bieden, maar je prikt er niet mee door de mix. Sluit een oude JV of Fantom aan en de klank waait je om de oren.
PS60: geen gebrek aan lage tonen.
Ik weet niet waar je het apparaat hebt beluisterd (zelf bespeeld? YouTube? door wat voor installatie?), met welke patches (er zijn bijvoorbeeld al meer dan 10 piano patches, sommige klinken dunner dan andere, met opzet) en hoe objectief je was (no offense...), maar zonder daar iets van te weten, zegt zo'n conclusie "dun & licht" niet veel. Ik ben het in elk geval niet met je eens. (Ik zeg natuurlijk niet dat een PS60 net zo goed is als een Kronos, maar wel dat de hardware niet zorgt voor een 'dun' karakter.)
Afwerking van de kast, hoeveelheid knoppen, etc is wel degelijk van zeer grote invloed op de prijs, en kan gemakkelijk meer dan 50 euro verschil maken.
En dan hebben we natuurlijk nog het aspect dat prijzen niet perse worden bepaald op basis van kostprijs, maar door een product manager die denkt "voor dit product kan ik zoveel vragen en dan verwacht ik er zoveel te verkopen". Dat wordt vaak over het hoofd gezien.
Introductieprijs van PS60 in 2010 was 700 pond, zie ik op musicradar. Introductieprijs M50 in 2008 was 900 pond. Kortom, geen gigantisch verschil.
Over het prikken door de mix moest ik ineens aan een andere forumpost denken: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=164988&page=5
...en zie ineens dat dezelfde mensen er dezelfde meningen op nahouden...