low cost goede piano en orchestrale klanken

Wat van de XV-5050 en XV-3080 modules? Dan moet ik nog wel een masterkeyboard kopen want dichter dan een JX3P kom ik niet bij MIDI. :)

Die zullen ook prima zijn qua geluid. Vraag is ook waar je dit wil gebruiken. Ik zou in de meeste gevallen niet zo gelukkig worden van een synth in rackformaat en een midi keyboard dat puur dient om die module aan te sturen...

Dat klopt. Moeilijke keuze!

De M50 wordt aantrekkelijk, die voelt op de tweedehandsmarkt duidelijk de hete adem van de Krome. Hij is nieuw ook nog maar 700€, dus tweedehands kan je er al niet meer al te veel voor vragen...

Als je de extra keys niet nodig hebt zou je ook een module kunnen nemen. Ik zou een Roland module kopen met daarin plaats voor twee of meer SRX-uitbreidingen. Bijvoorbeeld de Roland XV-5050 (1024 preset patches, alles van de JV en XV series), die je al voor ongeveer €250 kunt kopen. Of de SonicCell die je voor ongeveer €350 kunt kopen. Beide hebben ruimte voor twee SRX-uitbreidingen. Met zo veel golfvormen en presets heb je altijd wel iets passends bij de hand. Deze uitbreidingen kosten ongeveer €150 per stuk tweedehands en er is keus genoeg op alle gebieden, bijvoorbeeld:

• SRX-02 Concert Piano
  • SRX-04 Symphonique Strings
  • SRX-06 Complete Orchestra
  • SRX-07 Ultimate Keys
  • SRX-09 World Collection
  • SRX-10 Big Brass Ensemble
  • SRX-11 Complete Piano
  • SRX-12 Classic EPs
Voor pads zou ik hoe dan ook een Korg nemen. De synth combi's (maar ook de losse patches) van de Korg workstations zijn echt heel bewegend/complex. Zoiets heb ik op de Roland JV/XV serie nooit gehoord. De geluiden van bijvoorbeeld de Korg M50 zijn allemaal wel bruikbaar, behalve als je een piano fetisch hebt. Voor realistische pianogeluiden zou ik nooit een Korg kiezen, tenzij het de Korg Kronos betreft.

Maar een synth kopen voor de pianogeluiden is sowieso hetzelfde als vlees kopen bij de bakker. 8o)

Zo op Youtube te horen is de M50 piano toch beter dan de S80 piano. Het haalt niet het niveau van Krome/Kronos, maar het klinkt toch behoorlijk ok ten opzichte van de oudere Korgs.

De meeste digitale piano's overtuigen me om één of andere reden niet. Misschien omdat het vaak Yamaha is en ik geen fan ben van de Yamaha digitale pianoklank...Want verder is dat natuurlijk de logische keuze als je vooral naar piano's op zoek bent.

Met Roland digitale piano's heb ik weinig ervaring.

Ik moet wel zeggen dat ik absoluut geen pianoliefhebber ben en ik dit soort geluiden vrijwel nooit gebruik. De pianogeluiden op mijn Korg TR61 zijn niet echt superslecht of zo, maar de inbegrepen M1 patch is voor mijn smaak het beste wat aanwezig is. Ik heb een keer wat piano patches gehoord van Yamaha PSR keyboards en die klonken gewoon veel beter. En de piano patches van de Korg M50 zijn niet mijlenver vooruit op die van de TR workstations.

Ik dacht gelijk aan een XV module (XV-5050 ligt dan het meest voor de hand), die je eventueel nog kan uitbreiden met een piano of orkest SRX-bord. Alleen qua koren weet ik niet of de XV-5050 daar aan voldoet.

De nieuwe workstations zullen ongetwijfeld weer een stapje hoger zitten, maar misschien is het iets voor je 8)

SRX-02 Concert Piano:
https://soundcloud.com/rolandcom/sets/srx-02-concert-piano

SRX-11: Complete Piano:
https://soundcloud.com/rolandcom/sets/srx-11-complete-piano

SRX-06: Complete Orchestra:
https://soundcloud.com/rolandcom/sets/srx-06-complete-orchestra

doe eens gek en check de ensoni halo eens uit
complete bak met veel leuke mogelijkheden...

Wat van de XV-5050 en XV-3080 modules? Dan moet ik nog wel een masterkeyboard kopen want dichter dan een JX3P kom ik niet bij MIDI. :)

Wat dacht je van de XV-88? Dat is een XV-3080 met 88 pianotoetsen. En het is geen workstation. ;)
Anders is er de Fantom FA76. Die heeft 76 semi-gewogen toetsen.
Heb je ook eindelijk eens een fijn toetsenbord onder handen, ipv. de niet-aanslaggevoelige JX3P.
Ach, en anders leg je een keer 50-75 euro neer voor een Roland A33 masterkeyboard. Dat zijn de kosten ook niet.
De klanken van een XV/Fantom vind ik toch wel een stukje hoogwaardiger dan die van een Korg M50. Zeker de klanken van de expansieborden. Het zijn gewoon grotere en gedailleerdere samples.

Zo op Youtube te horen is de M50 piano toch beter dan de S80 piano. Het haalt niet het niveau van Krome/Kronos, maar het klinkt toch behoorlijk ok ten opzichte van de oudere Korgs.

Als realistische pianoklanken overigens echt belangrijk zijn, dan is met een goed klavier voor mijn gevoel nog heel veel te winnen. Op de een of andere manier lukt het gewoon niet zo goed om alles goed te laten klinken met niet-gewogen toetsen. Zelfs na eindeloos pielen met velocity curves is het toch allemaal wat minder controleerbaar en dat hoor je terug...

Desondanks denk ik dat je met zo'n M50 toch aardig goed zit op pianogebied. Zelfde platform trouwens als de goedkopere PS60, die waarschijnlijk wat minder samples heeft en geen sequencer etc. Maar toch het overwegen waard. (Mocht je overigens op zoek zijn naar Hammond geluiden: de Leslie-simulatie van de PS60 is echt bagger...! M50 wellicht dus ook.)

Ik heb de PS60 beluisterd, omdat ik het een interessant concept vind. Maar ik vond hem erg dun en licht klinken. Het ontbreekt in ieder geval aan lage tonen. Op zijn best kun je die er via een eq bij in draaien.
Maar ik denk dat een M50 toch een stuk voller klinkt.

Over het algemeen geldt: als je voor een kwart van de prijs de klank van het origineel zou kunnen kopen, dan is dat te mooi om waar te zijn. En dat is het ook, want anders zou de fabrikant het origineel niet meer verkopen.
Wie zou niet een Fantom, Motif, of Kronos zonder sequencer en sampling willen hebben voor 499-699 euro? Bijna iedereen. Maar de pro-modellen zijn niet voor niets veel duurder en dat ligt niet aan de extra mogelijkheden (software kost niets als het al ontwikkeld is), de afwerking van de kast (zou hooguit 50 euro schelen) of de aansluitingen. Het zit hem in de klankkwaliteit.
Dus prefereer ik een oud prof model boven een nieuwe budget-synth. Mag een Juno-Di of PS60 nog zo'n mooie pianoklank bieden, maar je prikt er niet mee door de mix. Sluit een oude JV of Fantom aan en de klank waait je om de oren.

Een Korg X5 misschien?

Of een Ensoniq KT76 of 88.

Heb je ook eindelijk eens een fijn toetsenbord onder handen, ipv. de niet-aanslaggevoelige JX3P.

Ik heb wel al meer klavieren gehad in mijn leven. :)

Maar het is zeker interessant als ik een synth-met-keys kan vinden voor deze toepassing ipv voor een oplossing te moeten gaan met een masterklavier en module.

Mijn conclusies momenteel:
-oudere Kurzweils hebben allemaal die (voor mijn smaak) saai compleet smoothgeprocesste klanken die 15 jaar geleden nog iets waren
-allernieuwste Kurzweils zijn boven budget
-Yamaha is mijn ding niet qua akoestische piano. Iets te fel, en met EQ en filter wordt het dan te dof als het felle er eindelijk uitgedraaid is.
-algemeen klinkt het nieuwste spul op realistische klanken toch wel beter dan ouder

blijft dan over:
-Roland XV reeks, hoewel het wel optelt als je nog apart expansion boards gaat kopen + masterkeys
-Misschien XV reeks module + leuke synth voor de keys
-Korg maar dan recent om een fatsoenlijke piano te hebben. M50 kan, maar dan wel echt cheapo want een tweedehands Krome is beter en ook niet zo duur

Of een Ensoniq KT76 of 88.

Wat ik van demo's gehoord heb klonk erg "ééndimensionaal", nogal "platte" jaren '90 klankjes. Als ik dat met de nieuwste romplers vergelijk, daarin hebben de klanken een veel meer levend karakter. Bij de nieuwste generaties liggen de statische romplersamples veel dichter bij het leven en de expressie van physical modelling klanken.

Back