Analoge hardware in ableton gebruiken

bjonson

Ouwe rot
Hallo,

Ik ben dat alleen maar staren naar een beeldscherm zat aan het worden en daarom wil ik nu analoge hardware gebruik in ableton live 9.

Ben al een tijdje aan het uitzoeken wat er allemaal mogelijk is kwa aansluiten en wat er is aan hardware. Wat is dus voor mijn de beste optie om aan te sluiten?

Dit is wat ik in gedacht heb:

bijvoorbeeld van elektron die heeft ze eigen seqeuncer en hoef ik alleen maar te recorde als dat nodig is.

Maar bijvoorbeeld een moog voyager heeft geen eigen seqeuncer en die wil ik dan aan gaan sturen via de seqeuncer van ableton.

Wat is dan voor mijn de besten optie om alles aan te sluiten en te gebruiken zoals ik wil en wat is er voor nodig?

Wie kan mijn verder helpen :)

PC -> Geluidskaart -> mengtafel (eventueel) -> hardware

Je hardware verbinden via midi (als dat aanwezig is) aan je interface en you're good to go. Best eens wat FAQ's en tutorials over midi bekijken.

Maar het is altijd wel veel sneller getypt dan geklaard natuurlijk... :D

Dit snap ik maar mijn vraag is wat is de beste optie?

IK wil uit eindelijk al mijn hardware gesynced & op een apart kanaal in ableton hebben.

Dit snap ik maar mijn vraag is wat is de beste optie?

IK wil uit eindelijk al mijn hardware gesynced & op een apart kanaal in ableton hebben.

Het kan geen kwaad om even te melden wat je (allemaal) hebt, zoals bijvoorbeeld welke audio/midi interface...:eureka::engel:
Of als je juist wil weten welke interface, dan hoeveel kanalen heb je nodig qua midi en/of audio, dan pas kunnen wij advies geven welke interface eventueel zou kunnen mocht je dat nog nodig hebben.

En wat heb je ZELF al geprobeerd..??
We kunnen geen gedachten raden en hebben geen glazen bol!

En het forum heeft een zoekfunctie, dan vind je ook genoeg (basis) info.

Mensen zijn best bereid je te helpen, maar wat je geeft krijg je doorgaans ook terug.
Dus hoe uitgebreider/specifieker jij bent, hoe beter je geholpen kan worden.....
:okdan:

Op dit moment heb ik als audio/midi interface een komplete audio 6 & kwa hardware heb ik alleen nog maar een elektron drummachine en een Jomox Xbase888. Dus kom op dit moment al audio inputes te kort!

Ik gebruik nu op dit moment alleen maar me elektron drummachine, outputes van me drumachine aan gesloten op de inputes van me audio interface, en dan een externe instrument aan gemaakt in me ableton,
nu komt het geluid binnen op het externe instrument(is dit de beste optie) alleen is deze nog niets gesynced met ableton.(ben der ook nog niet helemaal over uit hoe ik dit moet gaan doen)

Maar nu wil ik voor de toekomst een upgrade gaan doen zodat alle hardware die er in te toekomst aan komt aan kan sluiten, ik zit zoiezo te denken aan de Elektron Monomaschine+octratrack, Moog voyager en de rest ben ik nog niet helemaal over uit.

Zelf heb ik zitten denken aan een Alesis multimix16 omdat dit in de beschrijving staat:
omdat het een veelzijdige mixer. Enerzijds ideaal voor live- en opnamegebruik, maar ook als USB audio-interface voor opnames via een computer en dat die het allebei tegelijkertijd kan! (vraag me dus of dit een goede optie is) Of is een audio interface bijvoorbeeld een Motu 828mk3 een beter optie voor mijn?

Voor midi als ik dit uiteindelijk nodig ga hebben heb ik zitten kijken voor een MOTU MIDI Express.

Hoop dat dit voldoende info is want ben een onervaren in het aan sluiten van alles, synts bedienen is daar in tegen geen probleem!

welkom , ik gebruik ook alleen (nog) de pianobar in ableton met een mac.

Aansluiten gaat als volgt :

zie foto
1

in dit voorbeeld staat de juno 60 als "overdub" in gesteld. normaal staat daar "no input"

maar een nieuw midi kanaal aan en druk op het kleurtje.

maak "insert midi clip" oke

zie foto 3

hoeveel bars je wilt (lengte midi clip) is de onderste, bijvoorbeeld 32 (maten)

zie foto 4

"midi in" heb je niet nodig. (nog niet)

"midi to" klik je

selecteerd je midi kaart. klik je midi kanaal van het apparaat.

klik de rode knop om te kunnen rec. in de piano bar. foto 2

de sound kan je dan weer terug laten komen in ableton in een nieuw audio gedeelte. je kan dan track delay gebruiken van de delay die optreed van het routen van ableton naar midi apparaat (onderkant zie foto 1) en weer terug bijvoorbeeld 5 mili sec.( dit kan je ook doen in de midi zend natuurlijk)

misschien is er een velemale snellere oplossing dan moet je even youtube films bekijken.

Attachments

• 1.png
    1.png
    16,1 KB · Bekeken: 102
  • 2.png
    2.png
    16,5 KB · Bekeken: 103
  • 3.png
    3.png
    29,4 KB · Bekeken: 102
  • 4.png
    4.png
    17,5 KB · Bekeken: 94
Waarom zou je dit niet gewoon met de "External instrument" functionaliteit van Ableton doen in plaats van losse kanalen?

Deze feature is hier specifiek voor gemaakt, inclusief de aanwezigheid van een instelbare latency compensation.
Je kunt je setting opslaan en je externe hardware voortaan als "preset" in je sessie laden. Dan staat alles op gebied van audio en midi al helemaal geconfigureerd.

Een dergelijk kanaal is verder gewoon een midi kanaal dus je kunt er alles mee doen wat je ook met een midi kanaal zou kunnen doen.

Ableton_Live_External_MIDI_instrument_parameters.png

Zo gebruik ik het ook =)

alleen dan is de drummaschine niet gesynced met de rest wat er in ableton afspeeld, terwijl ik wel Midi out naar de midi in van de drummachine stuur. Als ik de drummachine op de maat op play druk ligt die er altijd naast is hier wat aan te doen?

Zo gebruik ik het ook =)

alleen dan is de drummaschine niet gesynced met de rest wat er in ableton afspeeld, terwijl ik wel Midi out naar de midi in van de drummachine stuur. Als ik de drummachine op de maat op play druk ligt die er altijd naast is hier wat aan te doen?

Daar is die hardware latency setting onderin voor. Die zorgt ervoor dat alles in ableton zelf "wacht" tot de audio van je hardware weer binnen is.

Oke Thanks, dan gaat ik het daar mee fine tune.

Wat ik aan midi wil ben ik ok al uit dat word de
Motu midi express. Nu alleen nog iets om het geluid aan te sluiten genoeg inputes zijn noodzakelijk!

Is de Alesis Multimix16 usb een optie op mee te beginnen? voldoende aansluiting voor de toekomst vraag me alleen af of dit werkt met het genen wat ik wil:
Allen synths per kanaal op de multimix aan sluiten en dan elke synth/kanaal van de multimix toewijzen aan een external instrument in ableton.

En een motu Express er bij voor het hele midi verhaal.

Als je een PC hebt zou ik zeker eens kijken naar een RME kaart en daarbij een ADAT input rack.
Ik werk daarmee en heb een zeer lage latency. een RME kaart 9632 zijn voor 200 euro wel te vinden, daarbij een ADAT rack en ben je voor onder de 400 euro klaar en heb je minimaal 8 inputs.

Daarnaast heb je dan nog extra adat out, altijd handig voor de toekomst mocht je willen uitbreiden met bv filters of compressors.

http://www.behringer.com/EN/Products/ADA8000.aspx
http://www.rme-audio.de/en_products_hdsp_9632.php

Is de Alesis Multimix16 usb een optie op mee te beginnen? voldoende aansluiting voor de toekomst vraag me alleen af of dit werkt met het genen wat ik wil:
Allen synths per kanaal op de multimix aan sluiten en dan elke synth/kanaal van de multimix toewijzen aan een external instrument in ableton.

En een motu Express er bij voor het hele midi verhaal.
Die Alesis ziet er inderdaad een interessante oplossing uit voor jou.

Die RME daarintegen...
PCI is een verloren zaak. Misschien heb je nu nog een oude PC met een native PCI-slot, maar daarna?
Goed dat het werkt voor jefz, hij heeft dat ding nu eenmaal, en de PC waarin het werkt. Maar ik vind dat niet aan te raden aan wie NU nog een audio interface gaat kopen.

Mijn PC is 7 maanden oud.... PCI blijft nog wel een tijdje bestaan. Bijna alle moederborden voorzien hier nog in.

PCI of PCI-E?

PCI is toch echt wel langzaam maar zeker een zeldzaamheid aan het worden in computerland. Mijn moederbord van 2 jaar oud heeft nog maar 1 PCI slot.......

@T-CM11

Ik heb een macbook pro retina 2,6ghz intel core I7 met 16gbh werkgeheugen.
Maar de alesis is dus een goede optie voor me, ik wil gewoon even iets hebben om op te starten en later zie ik wel wat ik verder wil. Dus al kan ik met de Multimix doen wat ik hier al boven heb beschreven ga ik voor de Alesis Multimix 16 usb + een Motu Midi Express.

Ik neem toch aan dat het hier gaat om een midi clock uitsturen naar de drumbak?
Zodat als je op play drukt in ableton je drumbak gaat meelopen, of dat heel prettig gaat verlopen is een tweede.
Heb zelf erg slechte ervaringen met midi clock signalen uit computers, op de Atari 1040st na dan :)
Wat ik zou doen is de drumbak als clock gebruiken en Ableton als slave laten meelopen.

Je hebt het over syncen, dus dan zal er een midiclock naar de Elektron moeten.
Dat kan prima met de motu en de audio kan dan met die alesis terug de computer in.
Zelf zou ik dan de Elektron als master gebruiken en de clock daarvan met de motu de computer insturen naar Ableton.
Je kan natuurlijk ook gewoon midi noten naar de Elektron sturen en niks doen met syncen, maar dan mis je wel de toffe functies van de Elektron sequencer.
Ik heb zelf een RME Fireface 400, dan heb je dus 2X midi in/uit en 8 audio input mogelijkheden.
Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden :)

Laatst gewijzigd:
Back