Samples gebruiken uit bestaande tracks?

Ik wil al mijn "muziek" (eerder gepruts in de marge maar alléé haha) die ik online gooi, beschikbaar geven voor iedereen. Gebruiken zoals ze willen, wel graag bronvermelding. Maar kan me al voorstellen dat dit paperassenwerk is om de bronvermelding af te dwingen, dus vergeet dat laatste.
Dit kan je gemakkelijk met de "Creative Commons" regelen.

http://creativecommons.org/choose/

Je kiest gewoon de licentie die voor jouw het beste past.

Bij Bandcamp kan je dit gewoon aanvinken als je een nummer upload.

Hiphop begon als een rebelse muziekstroming.. Ghetto jeugd die zonder muzikale achtergrond muziek maakten:met de beats van de human beatbox, of wat luxer: een drumcomputer, of..... een sampler.
Dat vond ik ook het mooie.. het frisse. Straatstijl, gewoon pakken wat je pakken kan.. je niet druk maken over je lyrics of gebruikte samples..

In de begintijd van hiphop was sample clearance niet zo'n ding, tegen de tijd van Delasoul's 1e album was dat echt een issue, en werden de boys dik gesued..

Tegenwoordig moet alles zo veilig.. zo netjes.. bah..

Sterker nog, ik weet bijna zeker dat er acts/groepen zijn die ooit begonnen en bekend werden door het creatieve sample/loops gebruik, nu door de kosten sample copyrights, ze het nu maar beperkt houden tot beats en synths.. goedkoper..

Sterker nog, ik weet bijna zeker dat er acts/groepen zijn die ooit begonnen en bekend werden door het creatieve sample/loops gebruik, nu door de kosten sample copyrights, ze het nu maar beperkt houden tot beats en synths.. goedkoper..

Klopt, dat denk ik ook...

Mooie lyrics inzake sampling in hiphop:

'Tell the truth, James Brown was old
'Til Eric and Rakim came out with "I Got Soul"
Rap brings back old R&B
And if we would not, people could've forgot'

(Stetsasonic – Talkin All That Jazz)

Hiphop sampelde dan veel oude soul... maar, zorgde ook weer voor een revival van die sound en artiesten..

Ha, ik weet nog dat ik op de radio hoorde dat SAW hun bij hun kl$ten had voor die roadblock sample...
SAW hoor ik niet meer spelen op de radio, MARRS wel...
Gelukkig maar.

Tja imho is het enigge wat die copyright laws doen creativiteit beperken. Zet pauls boutique eens op en durf dan nog eens te beweren dat het allemaal schaamteloos jatwerk is. Het is, was, gewoon een nieuwe manier van je creativiteit uiten die dankzij sommige uitgerangeerde artiesten is misbruikt om in de nadagen van hun carrière geld te slaan uit 3 seconden sample werk.

Jullie hebben oogkleppen op in dit topic. Daarnaast is Hip Hop nog lang niet dood, je zal je nog lang ergeren als je je gedachtegang niet aan past.

Jullie hebben oogkleppen op in dit topic. Daarnaast is Hip Hop nog lang niet dood, je zal je nog lang ergeren als je je gedachtegang niet aan past.

En jij als je je niet wat minder opwindt... :)

Ik ben overigens niet met je eens dat auteurswetgeving alleen maar creativiteit verhindert. Bescherming van degene die iets creeërt tegen anderen die er mee aan de haal gaan lijkt me nodig. Discussie over het grensgebied zal altijd voorkomen, iedereen tevreden stellen is niet mogelijk.

Mijn ervaringen met auteursrecht zijn overwegend positief, maar dat betreft voornamelijk hele nummers en niet de discussie over korte samples.

Tja imho is het enigge wat die copyright laws doen creativiteit beperken..

Stel dat ik met heel veel moeite iets moois maak en dat dan een ander er vervolgens mee aan de haal gaat. Dan ben ik blij dat het copyright er is. Als dat de creativiteit beperkt dan is dat maar zoor. De bescherming vind ik belangrijker.

Ik denk trouwens niet dat het de creativiteit beperkt. Juist doordat er grenzen zijn zal een artiest creatief moeten zijn dat op een andere manier op te lossen. Hoe smaller de baanbreedte is waarin je kan werken hoe creatiever je moet zijn. We kennen allemaal het probleem dat we een bepaalt apparaat/stuk software niet hebben, omdat het te duur is. Om dan toch datgene voor elkaar te krijgen wat je voor ogen hebt ga je een andere manier verzinnen binnen de middelen die je wel hebt. Je zult creatief moeten zijn.

Tsja en of HIP HOP dood is of niet dat is verder niet belangrijk. Feit is dat ik als buitenstaander alleen maar zogenaamd stoere mannen (hoofdzakelijk) teksten uit hoor kramen die ver buiten mijn waarden en normen liggen en dat ik dit soort figuren alleen maar patserig bezig zie met hun belachelijke uitgave. Het is niet mijn wereld.

Paul

Maar ik ben dan wel benieuwd hoe het zit met al die hitjes van de afgelopen tijd. En voor het gemak noem ik het even "samplen".

- Black Eyed Peas met The Time (Dirty Bit) (samplet The Time of my Life)
- Pitbull/Christina Aguilera met Feel This Moment (samplet Take On Me)
- Flo Rida met Right Round (samplet You Spin Me Round)

Dit valt niet echt onder de categorie "hobbyisten". Hebben deze gasten gewoon dik royalties betaald om die deuntjes te gebruiken? Die gast van Time of my Life vangt er volgens mij wel dik voor, maar de rest... Enig idee?

Eigenzinnig coveren is leuk, het creatief gebruiken van samples is tof, maar het schaamteloos overnemen en moderniseren van bekende hooks vind ik allesbehalve creatief.

Tja imho is het enigge wat die copyright laws doen creativiteit beperken. Zet pauls boutique eens op en durf dan nog eens te beweren dat het allemaal schaamteloos jatwerk is. Het is, was, gewoon een nieuwe manier van je creativiteit uiten die dankzij sommige uitgerangeerde artiesten is misbruikt om in de nadagen van hun carrière geld te slaan uit 3 seconden sample werk.

Inderdaad.......alles wat de mens maakt is gebasseerd op iets wat al bestond.

Bestaat er een financiële constructie waardoor meerdere artiesten/producenten/labels/copyrightorganisaties geld verdienen aan de gebruikte samples? Dus dat de samples bewust worden geïmplementeerd in een muziekje en daardoor meer geld word gegenereerd dan zonder sample. Dit bedrag word dan gedeeld onder de belanghebbenden. Elkaar financieel de rug krabben, zoiets bedoel ik. Dat lijkt me wel een logische verklaring voor het massale gebruik van samples bij de mainstream muziek.

Wie zegt dat hiphop dood is? 'Hiphop is dead' is een track van Nas, en in mijn ogen een grote grap aangezien dat een top 40 rap plaatje is.. niks undergrounds aan. Daarnaast is die plaat ook nog gemaakt met Will.I.am, de top 40 dweil die ons troep voorschoteld via de Black Eyed Peas.

Dat is dus het hele probleem: veel rappers van nu doen het echt om het geld... schaamteloos een top 40 hitje willen door een collabo met een popartiest.. Verschrikkelijk..
In NL zie ik dat ook vaak.. Nederlandstalige rappers uit een achterstandwijk die claimen 'underground' te zijn, inclusief het woord 'kanker' in hun teksten en bijbehorende tattoo's die vervolgens schaamteloos op TV verschijnen in een kut quizje van BNN, of een tv show met Catherine Keyl :r

Copyright snap ik wel.. ik zou ook balen als mijn net geschreven plaatje in zn geheel wordt gesampeld door een P.Diddy, Gers Pardoel of een Black Eyed Peas..
Maar er is idd een verschil tussen een korte sample van bv drums, of een korste sound en het samplen van een compleet 80's nummer in 'I'll be missing you'.

Maar ik ben dan wel benieuwd hoe het zit met al die hitjes van de afgelopen tijd. En voor het gemak noem ik het even "samplen".

- Black Eyed Peas met The Time (Dirty Bit) (samplet The Time of my Life)
- Pitbull/Christina Aguilera met Feel This Moment (samplet Take On Me)
- Flo Rida met Right Round (samplet You Spin Me Round)

Dit valt niet echt onder de categorie "hobbyisten". Hebben deze gasten gewoon dik royalties betaald om die deuntjes te gebruiken?

Reken maar van yes, dat doen hun platenmaatschappijen wel voor hen.

als je samples herkenbaar gebruikt zou ik me er niet aan wagen, maar als je samples gebruikt om zo iets nieuws te maken wat onherkenbaar is als je oorspronkelijke sample, dan denk ik niet dat je er ooit problemen mee zult krijgen.

hieronder staat zo'n voorbeeld, deze man pakt een sample van "Sister Sledge - We are Family" en bouwt er zo zijn eigen French disco filter house track mee. Dat hoor je echt niet meer in een eind productie.

Wat doet die gozer dat altijd weer handig. Daar ben ik jaloers op. Ik zit altijd weken te prutsen en hij zet in 30 minuten al een beter klinkende track in elkaar dan ik ooit voor elkaar zal krijgen.

Paul

+1

schaamteloos flikkert zo de loops er in terwijl ik dan weer loop te kloten om er toch iets orgineels van te maken.wat gewoon ten kosten gaat van je creatief proces.

moet toch ook wat makkelijker worden voor me zelf.

+1

schaamteloos flikkert zo de loops er in terwijl ik dan weer loop te kloten om er toch iets orgineels van te maken.wat gewoon ten kosten gaat van je creatief proces.

moet toch ook wat makkelijker worden voor me zelf.

Ik heb het net zelf eens even zitten proberen, maar het is toch allemaal minder makkelijk dan het lijkt. Ik denk dat ook al gebruik je samples (en doet dat legaal) dan nog wil dat niet zeggen dat je in no time iets hebt dat aardig en enigszins origineel klinkt. Ik denk dus niet dat het met "makkelijk maken voor jezelf" te maken heeft.

Alles methodes hebben hun eigen makkelijkheden en moeilijkheden. Het is de kunst om daar op een goede manier mee om te gaan en dat is nog niet zo eenvoudig.

Paul

Dat hoor je niet meer? Een beetje dj hoort dat in enkele seconden (hoort 't onmiddellijk, die seconden zijn nodig om na te denken en te zeggen welke plaat gebruikt is)

Maar ik begrijp je punt wel.

Dat geloof ik niet, nu is het makkelijk omdat je het vanaf het origineel heb gehoord tot de einddemo, als je alleen de einddemo had gehoord dan hoor je dat echt niet direct, de kadanz, de volgorde van noten, het tempo, de toonhoogtes, de tonale informatie, alles is veranderd naar meer een soundeffect achtige sample. Ik kan me niet voorstellen dat een willekeurige dj zegt van, he dit zijn twee stukjes uit we are family waarin ze dit zo veranderd hebben :D

En dat wil ik ook wel bewijzen door hetzelfde te doen met een bekende track, dan mag jij binnen een paar seconde zeggen welke track ik dan gesampled heb hehehe :D

Maar wat ik wel met je eens ben is dat je het kunt herkennen als je het proces vooraf hebt gezien en weet wat voor acties er gebeurd zijn met welke onderdelen van de plaat, alleen die info hebben mensen niet bij het horen van een eindproduct.

Gebruik van samples kan op meerdere manieren, veel mensen kijken er op neer maar het is maar net hoe creatief je ermee omgaat, ga maar eens samples layeren met verschillende grooves erin, klinkt ook gelijk heel anders.

Back