Virtual analog/Analoog/DCO/FM. Welke verkies je, en waarom?

@ Quifster: Heb je daar een hardware synth voor, of doe je dit met software (sampling of MAX/MSP of zoiets)?

ik heb er vele mogelijkheden voor, het kan met software zoals:
absynth
kontakt (in time machine mode)
omnisphere
padshop
- etc....

of in hardware zoals de virus ti bijvoorbeeld

eigenlijk alles waarin je grain sizes en posities kunt instellen.

Mijn absolute favoriet is granulator 2, die kicked kwa granular mogelijkheden al die synths hierboven aan flarden en is nog gratis ook als een free M4L device die ik dan in ableton gebruik. Deze kan werken met samples als bron materiaal of met een live input wat natuurlijk alles kan zijn van je stem, zang, andere hardware synths, drum(loops) en ga zo maar door. Granulator heeft enorm veel mogelijkheden die die andere synths niet hebben vandaar dat ik deze tegenwoordig gebruik. Wat overigens ook heel mooi is dat ik via de push controller direct toegang heb tot de key functies van de granulair synthese vormen, dus dat werkt echt lekker snel om zo de basis van een sound te maken, ik kan dus via wat draaiknoppen dingen instellen als de grain size, de start positie, de spreiding over de hele sample, de tijd, de FM waarde plus frequentie en de 2 filters eroverheen. De overige finetuning parameters kan ik via de macros bereiken in controller banken op de push. Dat werkt echt super :)

Zodra ik de ''lange samples' gemaakt heb zet ik deze in de Korg Kronos, waar ik ze via wave sequencing tot nieuwe sounds maak (die ik vervolgens weer moduleer via KARMA CC's en zo maar goed, dat is allemaal finale afwerking)

Granulaire synthese....
Sounds interesting! Een audiovoorbeeldje van uwentwege (Quifster) naar onzentwege?
ik heb eens gekeken op youtube of ik een goed demootje kon vinden, maar die zijn er niet echt, de meesten komen niet verder dan wat gerommel in de marge, is ook niet verwonderlijk want echt simpel is het niet. Ik zal dit weekend eens kijken of ik een demo zoals ik het gebruik op youtube kan zetten.

Laatst gewijzigd:
Klinkt goed de granulator 2!!
De meeste granulaire voorbeelden die ik heb gehoord zijn inderdaad niet zo boeiend, alhoewel ik in de noise scene wel hele koele live dingen heb gehoord met granulaire synthese. Maar dat was noise, dus daar ligt de lat niet zo hoog ;)

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar een demo!!

Klinkt goed de granulator 2!!
De meeste granulaire voorbeelden die ik heb gehoord zijn inderdaad niet zo boeiend, alhoewel ik in de noise scene wel hele koele live dingen heb gehoord met granulaire synthese. Maar dat was noise, dus daar ligt de lat niet zo hoog ;)

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar een demo!!

voor noise kun je inderdaad ook hele koele dingen doen met granulaire synthese, alleen mijn stijl is meer richting ambient, dus bijvoorbeeld een lead sound maken waarbij ik een compleet nieuwe timbre maak vanuit een sample waarin mensen praten en die dan omzetten naar een string lead door harmonics te isoleren vanuit verschillende posities van de stemmen, of het omzetten naar padjes of drones, etc..

Voor mij is t meestal een combi van allemaal :P, maargoed Analog heeft wel de voorkeur.
Hoewel ik nooit meer zonder mn Roland JP8080 VA zou kunnen... het gemak van vooral effecten binnen hetzelfde doosje en de veelzijdigheid binnen 1 subtractive synth spreekt me daarin toch t meeste aan.

Binnen Analog klinken vergelijkbare sounds zeker wel beter, maar om alle sounds na te kunnen maken die ik in deze VA heb zitten, heb ik meerdere analoge synths nodig. Helaas heb ik tot nu toe nog geen analog synth gevonden die net zo veelzijdig is en een beter geluid levert.

Voor mij is t meestal een combi van allemaal :P, maargoed Analog heeft wel de voorkeur.
Hoewel ik nooit meer zonder mn Roland JP8080 VA zou kunnen... het gemak van vooral effecten binnen hetzelfde doosje en de veelzijdigheid binnen 1 subtractive synth spreekt me daarin toch t meeste aan.

Binnen Analog klinken vergelijkbare sounds zeker wel beter, maar om alle sounds na te kunnen maken die ik in deze VA heb zitten, heb ik meerdere analoge synths nodig. Helaas heb ik tot nu toe nog geen analog synth gevonden die net zo veelzijdig is en een beter geluid levert.
De nieuwe beta van Diva al geprobeerd?

Ik ben nooit een fan geweest van de JP80x0 (het geluid, de interface is wel cool). Maar Diva met de nieuwe Digital OSCs en Uhbi filter klinkt wel lekker! :okdan:

...Ik ben nooit een fan geweest van de JP80x0 (het geluid, de interface is wel cool). Maar Diva met de nieuwe Digital OSCs en Uhbi filter klinkt wel lekker! :okdan:

Zelf ben ik dan weer geen fan van VST's ;)
Maar om eerlijk te zijn hoor ik t verschil niet echt :\...

Wat die dude in dat filmpje zegt is dat de Diva cleaner is dan de JP. Dat is waar, maar dat is ook maar net waar je m voor gebruikt. Ik vind juist dat niet cleane aan de JP juist prettig.
Zeker ook omdat ik totaal geen Dance muziek maak vind ik de JP fijner. Die naar mijn idee toch een diepere en rauwere klank heeft dan bv een Virus oid.

Ik maak ook geen Dance hoor. ;) Voor een rauw VA geluid heb ik de AN200 al, meer VA-hardware moet er in m'n plaats-beperkte studio niet komen. (of het moest een Waldorf Q zijn... en heel misschien een Supernova 2, of... nee dat is al :D )

granulaire synthese wil zeggen dat je een bron geluid (dat kan alles zijn, bijvoorbeeld live input, samples of oscillatoren) in stukjes (grains) opknipt. Die grain size kun je instellen zodat je zelfs 1 spot kan isoleren.

Moet ik dan een grain me voorstellen als een soort loop.

Een grain is een heel klein stukje van een sample waarvan je de afspeelsnelheid, locatie en volume van kan laten veranderen (en die je ook niet slechts 1 keer hoeft af te spelen).

Moet ik dan een grain me voorstellen als een soort loop.

ja dat is het inderdaad, en die loop kan extreem kort zijn (ms) tot heel lang (seconden), nu is het zo dat je dan uit een sample (of live feed of oscillator) niet 1 grain (loopje) kan pakken, maar een hele boel, die je ook nog tegelijk kan laten afspelen of inderdaad met verschillende tempos, toonhoogtes, de richting, en ga zo maar door. ook de posities in de sample spelen een belangrijke rol hierbij.

Dus stel je hebt een gesprek tussen mensen dan kan je willekeurig of juist heel gericht allemaal hele kleine stukjes uit dat gesprek samen vatten om zo een totaal nieuw timbre te maken. Nu is het mooie in granulaire synthese dat die nieuwe timbre sound zich gaat gedragen als een soort van oscillator en dus over alle toetsen als een normale sound klinkt in plaats van als een loopjes sampler. Het hele synthese pad staat vervolgens tot je beschikking en met name als je FM modulatie, envelopes en filter matrix routings gaat toekennen dan krijg je toch wel hele bijzondere resultaten die met name voor soundscapes, leads en pads heel erg geschikt zijn.

De moeilijkheid zit hem erin door een beetje door te krijgen hoe je de grains een beetje goed kunt laten samenklinken tot een nieuwe timbre. De meeste demos zijn een samenraapsel van wat stukjes uit een sample en dat klinkt rommelig, echt goede resultaten bereik je als je gaat werken met hele korte grain sizes, daarmee isoleer je unieke tonen uit verschillende posities van de sample. Doordat dit deze korte stukjes zo extreem snel aan elkaar vastgeplakt worden en je zelfs 100-en van dat soort stukjes samen kan voegen en tegelijk kan laten afspelen wordt het een unieke timbre die je als een normale synth kan gebruiken. Net zoals je bijvoorbeeld een Saw zou kiezen op een VA, alleen in dit geval heb je je eigen Timbre dus zelf geprogrammeerd op basis van die grains.

In mijn geval is dat dan de eerste fase, die sound exporteer ik dan naar wav files en laadt die in in mijn wave sequencer, die dan vervolgens al die nieuwe timbres morph tot weer een totaal nieuwe sound. Dat klinkt overigens allemaal als heel veel werk, maar dat is het absoluut niet, als je eenmaal ervaren bent hierin bouw je echt heel snel je nieuwe geluiden. Het mooie is, de sky is de limit op deze manier, of ik nou mijn virus ti live capture in de granulator, of het tikken op een kopje opneem en daar een compleet nieuwe sound van maak of een accappela van Beyonce gebruik voor een nieuwe timbre, alles is gewoon te gebruiken door dat je op micro niveau dingen gebruikt uit die sample.

Back