Virtual analog/Analoog/DCO/FM. Welke verkies je, en waarom?

Word weer een software vs analoog discussie..

Topic was eigenlijk gestart om alleen te praten over hardware synths, geen VST's.

Laatst gewijzigd:
analoog, pure sex, kom binnen draait m'n hoofd meteen richting die memorymoog, voel m'n vingers eerst verstijven, daarna ontspant de hele hand zich en kruipt onopvallend, maar doelbewust richting draai en schroef.

bij fm heb ik wel een ondeugend kriebeltje om zo'n piepklein drukknopje te beroeren, maar meestal wend ik snel de blik weer af: te ingewikkeld voor een eenvoudige BL zoals ik.

VA doet me niks, wel eens mee gedate , maar steeds weer dat afgeknapte gevoel van " het is het toch net niet..."

Eigenlijk werkt alles wel voor mij, maar ik ga het niet exclusief gebruiken omdat het toevallig van een bepaald type is en software hoort daar net zo goed bij.

Analoog is niet perse een garantie dat 't ook goed is; de JP6 die ik had maakte me niet zo happy als de Juno-60. Poly-800 hoef ik al helemaal niet maar een Alpha Juno is weer wel cool. VA - Virus ja, Q uiteindelijk nee. Het ligt aan het apparaat.

Ik gebruik alleen hardware, waarom?
Ik weet niet of het 'beter' klinkt dan software, maar elektronische muziek maken doe ik puur alleen voor de fun, en VST vind ik gewoon saai, ik krijg er geen inspiratie van.
Dus voor mij hardware, meestal ook analoog.
Vind het leuker om daar mee te werken.
Heb de meeste synths die ik had weg gedaan, enige wat ik nog heb zijn 2 analoge mono synths en een of andere circuitbend digitale synth.

Voor FM vind ik de DX200 toch ook een leuke bak. Helaas kun je niet alle parameters via de synth bedienen, maar je hebt wel al genoeg knoppen om eens met FM te stoeien.

Voor FM vind ik de DX200 toch ook een leuke bak. Helaas kun je niet alle parameters via de synth bedienen, maar je hebt wel al genoeg knoppen om eens met FM te stoeien.

Die is inderdaad leuk ja, heb ik ook gehad. De combi met drumdoos was ook wel leuk.

Voor mij: analoog. Om de simpele reden dat dat de klank is waarvan ik het meest hou.
Niks tegen digitaal en FM, maar het spreekt me veel minder aan.

Op dit moment gebruik is alleen VA's. Wil je een polyfone synth met een makkelijk te bedienen interface tegen een redelijk betaalbaar bedrag (vooral 2dehands) dan liggen deze het meest voor de hand.

De analoge revival die nu aan de gang is maakt het wel aantrekkelijk om een analoge monosynth voor erbij te hebben voor wat dikkere lead sounds.

Qua klank onderscheiden VA's zich ook van elkaar. Een Nord en een Virus klinken niet echt hetzelfde.

goeie VA is tegenwoordig duurder dan analoog bv virus - korg ms20 mini.
virus klinkt ook tig keer beter.

ik doe ana en digi, een kunstschilder gebruikt ook (meestal) meerdere kleuren, so to speak.

Het is fijn om een gereedschapskist te hebben met verschillende tools zodat je keus hebt bij het bouwen. Het geluidenpalet om de klankkleur van een nummer te bepalen moet voor mij divers zijn; als alles uit 1 geluidsbron komt dan klinkt dat toch minder rijk.

Ik heb op zich wel een voorkeur voor analoog, maar gebruik ook net zo goed FM, VA of SID. Ik vind daarbij wel hands-on controle steeds belangrijker worden, dus hoe meer knoppen hoe beter. Synths met teveel menu'tjes staan steeds meer stof te happen.

Mijn favoriet is Granulaire synthese en dat in combinatie met wavesequencing.

ik ben zelf nooit warm geworden van 1 puur saw of sine geluidje, dus vandaar dat ik het leuk vindt om zelfs via granulaire synthese samples te maken en deze via wavesequencing te combineren tot bewegende geluiden die weer als basis dienen voor mijn sounds.

Ik gebruik vanalles wat. Meestal gebruik ik mijn digitale synths als basis, analoge synths gebruik ik voornamelijk voor solo's, bassen, geluidseffecten en andere opvullingen. En VST's gebruik ik vooral voor drums en zo. Ik vind dat ze allemaal voordelen hebben. Soms als ik ff snel iets wil maken of een basis wil hebben om over heen te jammen, gebruik ik vaak VST's. Terwijl ik met analoge synths meestal meer inspiratie krijg. Op mijn MS20 mini heb ik over het algemeen binnen 10 minuten het geluid wat ik wil, en dat is heel belangrijk voor een goede workflow. Met digitale synths kan ik dan vaak strings, pads en de wat complexere geluiden goed maken.

Bij VST's vind ik gewoon het jammere dat het gewoon niet hetzelfde is als het zitten voor een echte synth. Ook omdat ze vaak te precies of te perfect klinken. Maar toch vind ik ze een welkome aanvulling in mijn setup.

Mij maakt het trouwens niet eens zoveel uit.. Als het maar goed klinkt! En daarbij vind ik softsynths makkelijker te integreren in mijn muziek (met virtuele effecten, automation en dergelijke) en werk ik voornamelijk digitaal met een paar synths erbij voor wat extra elementen.

Ik heb vooral VA synths en zou wel een hoop analoge synths willen, maar door gebrek aan geld kan dat helaas niet. Maar daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat analoog beter is dan virtueel analoog. Er zijn ook nog zoveel VA synths die ik wil, net zo goed als er nog zoveel analoge synths zijn die ik niet persé wil..

Wat moet ik me daarbij voorstellen, granulaire synthese?

granulaire synthese wil zeggen dat je een bron geluid (dat kan alles zijn, bijvoorbeeld live input, samples of oscillatoren) in stukjes (grains) opknipt. Die grain size kun je instellen zodat je zelfs 1 spot kan isoleren. Interessanter wordt het als je de oorspronkelijke source gaat opdelen in verschillende grains en stepsizes en deze grains in 'willekeurige' of vaste volgordes gaat afspelen. Hierover heen heb je dan je volledige synthese pad, zoals ADSR, filters, etc... waardoor je compleet unieke nieuwe bron materialen kan maken (meestal samples, maar dat hoeft niet, het kan ook gewoon realtime als synth gebruikt worden). Ik maak er meestal samples van. Deze samples zijn dan in verschillende lengtes die ik vervolgens in een wave sequencing synth laadt.

In wave sequencing kan ik dan deze samples in elkaar over laten morphen over verschillende tijd paden of bijvoorbeeld via LFO's of Round Robin de verschillende steps aanspreken om zo de sounds te maken. In de uiteindelijke patch die ik dan maak zijn maximaal 4 van deze wave sequences gelayerd die samenwerken tot 1 sound en elkaar aanvullen op de manier zoals ik ze geprogrammeerd heb. Op die manier heb ik dan mijn unieke oscillator gemaakt om het maar even simpel te houden en deze kan ik uiteraard weer door mijn synthengine halen (zoals ADSR, filters, LFOs, routing matrixen, etc..)

Het is een hele andere manier van synths programmeren dan bijvoorbeeld een analoge synth. Maar voor mijn muziekstijl levert het waanzinnige sounds op die ik niet op een andere manier kan benaderen.

Vsti gladiator doet dit bijv, of omnisphere, het is eigenlijk de nieuwe generatie romplers een sample als carrier

Back