Elektron

Ik heb vanmiddag mijn Analog Keys ontvangen.

Hij klinkt fantastisch vind ik, maar dit is wel weer eens een synth waar ik toch echt de handleiding moet gaan bestuderen.
De structuur is anders dan ik gewend ben, maar ik hoop snel thuis te zijn in de ins en outs van dit beestje.
De knoppenmatrix in combinatie met het display vind ik overigens prima werken.
Het zijn de verschillende modi die ik nog enigszins verwarrend vind.

Ik heb vanmiddag mijn Analog Keys ontvangen.

Hij klinkt fantastisch vind ik, maar dit is wel weer eens een synth waar ik toch echt de handleiding moet gaan bestuderen.
De structuur is anders dan ik gewend ben, maar ik hoop snel thuis te zijn in de ins en outs van dit beestje.
De knoppenmatrix in combinatie met het display vind ik overigens prima werken.
Het zijn de verschillende modi die ik nog enigszins verwarrend vind.

Waar worstel je nog mee? Misschien kunnen we helpen. Voor mijn gevoel zit alles hooguit 1 actie verwijderd, dus echt menu diving is niet nodig volgens mij.

Behalve de performance macro's, die zijn niet leuk om te maken. Heb daarvoor trouwens een voorstel bij elektron neergelegd, dat je performance knop indrukt en dan de parameter die je wil koppelen, dan zou het een stuk beter werken.

Worstelen is teveel gezegd.
Ik heb er al met al net een halfuur achter gezeten, dus ik snap nog niet eens wat ik niet snap.....snap je? ;)

Ik ga er vanavond eens lekker voor zitten.
Synth, handleiding, een portie geduld en een hoop pielen en dan hoop ik straks al weer wat wijzer te zijn.

Het is voornamelijk dat deze synth zo op het eerste gezicht zo anders in elkaar zit dan de meeste instrumenten die ik heb. Dat is ook één van de redenen dat ik hem wilde hebben, maar het is wel even wennen.

Dat is niet erg.
Er valt weer iets te ontdekken. :P

Overigens.
Bedankt voor je reactie en aanbod.
Mocht ik er niet uitkomen dan weet ik je te vinden. :okdan:

Misschien staat het antwoord in deze lange draad, maar is het mogelijk om met de sequencer van de Analog Four in real time solo's op te nemen? Of blijven het allemaal korte stappen? Ik weet dat opname in real time mogelijk is, maar het zou mooi zijn als je er meer mee kan dan baslijntjes en ritmes.

Misschien staat het antwoord in deze lange draad, maar is het mogelijk om met de sequencer van de Analog Four in real time solo's op te nemen? Of blijven het allemaal korte stappen? Ik weet dat opname in real time mogelijk is, maar het zou mooi zijn als je er meer mee kan dan baslijntjes en ritmes.

Ja en nee :) het ligt eraan hoe snel je speelt en of dat past binnen het aantal steps. Je kan unquantised solo's opnemen, maar als 2 noten binnen dezelfde step vallen, neemt hij er maar 1 op. Solos met lange noten gaat wel goed, mits je niet over de pattern grens gaat natuurlijk. Je kan 'm bijvoorbeeld op 64steps * 1/4speed zetten, heb je 16 bars de tijd voor je solo. Of 64 steps op 4*speed, heb je een solo van 1 bar maar wel mogelijk met hele snelle noten.

Ik zet hem net uit en heb me vanavond uitstekend vermaakt.

Aanvankelijk had ik wel wat frustraties omdat het even duurde voor ik de clou doorhad aangaande de structuur met de diverse modi, maar het begrip begint een beetje te komen.

Het is wel de meest onconventionele synthesizer die ik in mijn studio heb staan in de ruime zin van het woord. Qua structuur, klank en mogelijkheden zit hij zo in elkaar dat ik even het gevoel kreeg voor het eerst met een synthesizer te stoeien, maar als je er een tijdje mee speelt zit het best logisch in elkaar. Hij vraagt er om om bespeeld en verkent te worden.

Door zijn onconventionele ontwerp heb ik nu al patterns die ik op andere instrumenten nooit zo had bedacht. Goed, het zijn nog niemendalletjes, maar de Analog Keys is blijkbaar in staat om mij vanuit een ander perspectief naar muziek maken te laten kijken.

Mijn voorlopige conclusie is dat ik wel enthousiast ben over dit instrument en gelukkig deelt mijn vrouw dit enthousiasme.

Hij mag blijven! :okdan:

Derde dag op rij dat het nachtwerk wordt omdat ik het uitknopje niet kan vinden. ;)

Derde dag op rij dat het nachtwerk wordt omdat ik het uitknopje niet kan vinden. ;)

Ah dat is dus wat deze synth moeilijk maakt, het vinden van de uit knop :P
Heb je al gespeeld met de am mogelijkheden? Die zijn een beetje apart geimplementeerd vond ik. Zowel de pitch als de pulsewidth moet anders zijn van de 2de osc voordat je het effect hoort maar dan zijn er weer compleet nieuwe sounds mogelijk.

Ik heb m nu een maand en vind het helemaal geweldig, zou wel e.e.a. veranderd willen zien (zoals al genoemd de koppeling van de performance macro's) dus ga wel en mail sturen naar hun.

Ben i.a.v. de AR... lijkt me een goed stel :-)

Heb je al gespeeld met de am mogelijkheden? Die zijn een beetje apart geimplementeerd vond ik.

Nog niet echt (ben er ook niet helemaal zeker van wat je hier bedoelt, waar vind ik die?).
Ik heb wat klanken nagemaakt uit andere synths om een beetje bekend te worden met de parameters van de AK. Daarmee hoor je ook meteen de verschillen en overeenkomsten in klank en ik vind de AK toch klankmatig een sterk eigen karakter hebben.

Verder vind ik de mogelijkheden van de sequencers erg uitgebreid en probeer ik daar mijn weg in te vinden. Vooral zaken als parameter lock en sound lock vind ik erg inspirerend.
Een soort wavesquencing zoals ik dat uit de Wavestation ken.
Ik vergeet soms dat hij 'maar' vierstemmig is.

Hoewel ik inmiddels toetsen genoeg heb in mijn hok ben ik toch blij dat ik de keys heb gekozen. Het werkt net even wat lekkerder naar mijn mening.

Het is vergeleken met m'n andere synths een wat vreemde eend in de bijt en dat is wat mij betreft eerder een groot voordeel dan een klein nadeel.

Nog niet echt (ben er ook niet helemaal zeker van wat je hier bedoelt, waar vind ik die?).
Ik heb wat klanken nagemaakt uit andere synths om een beetje bekend te worden met de parameters van de AK. Daarmee hoor je ook meteen de verschillen en overeenkomsten in klank en ik vind de AK toch klankmatig een sterk eigen karakter hebben.

Verder vind ik de mogelijkheden van de sequencers erg uitgebreid en probeer ik daar mijn weg in te vinden. Vooral zaken als parameter lock en sound lock vind ik erg inspirerend.
Een soort wavesquencing zoals ik dat uit de Wavestation ken.
Ik vergeet soms dat hij 'maar' vierstemmig is.

Hoewel ik inmiddels toetsen genoeg heb in mijn hok ben ik toch blij dat ik de keys heb gekozen. Het werkt net even wat lekkerder naar mijn mening.

Het is vergeleken met m'n andere synths een wat vreemde eend in de bijt en dat is wat mij betreft eerder een groot voordeel dan een klein nadeel.

Ja het is zeker een tof ding, na gewend te zijn aan elektron apparaatjes vind ik synths zonder sequencer ineens niet meer zo heel spannend meer.
Maar over AM, daar kan je hele andere sounds mee maken, bijvoorbeeld bell-achtig / FM achtig, maar ook hele ruwe sounds. Probeer dit maar eens :)

- Basic sound (osc1 aan, osc 2 uit)
- Dubbeltap osc 2 zodat het lampje groen is boven osc 2, hier kan je AM1 aan zetten
- verander van osc2 de pulsewidth
- verander van osc2 de tuning
Osc 2 hoeft dus niet aan te staan, de level kan gewoon 0 blijven.

Nu hoor je duidelijk het effect als het goed is. Nu kan je spelen met de settings tot er iets leuks komt :) (denk aan envs, lfo's op pulsewidth, tuning, andere waveforms van osc1, etc etc)

Ja het is zeker een tof ding, na gewend te zijn aan elektron apparaatjes vind ik synths zonder sequencer ineens niet meer zo heel spannend meer.

Herkenbaar! Het is natuurlijk ook niet zomaar het sequencen can pitch en gate maar het sequencer van elke parameter die je maar wilt (extreem complexe modulatie mogelijk) waardoor een pattern echt gaat leven. Dit vind ik echt een enorm verschil t.o.v. veel andere apparaten. Nu zie je (gelukkig) wel dat steeds meer nieuwe apparaten ook steeds geavanceerdere sequencers hebben maar Elektron is daar toch nog wel een redelijk unieke fabrikant in.

De som van de sound + functionaliteit is zoveel groter dan de individuele mogelijkheden.

Bedankt SB-SIX! :okdan:

Dat geeft me weer even wat te pielen.

Maar over AM, daar kan je hele andere sounds mee maken, bijvoorbeeld bell-achtig / FM achtig, maar ook hele ruwe sounds. Probeer dit maar eens :)

- Basic sound (osc1 aan, osc 2 uit)
- Dubbeltap osc 2 zodat het lampje groen is boven osc 2, hier kan je AM1 aan zetten
- verander van osc2 de pulsewidth
- verander van osc2 de tuning
Osc 2 hoeft dus niet aan te staan, de level kan gewoon 0 blijven.

Nu hoor je duidelijk het effect als het goed is. Nu kan je spelen met de settings tot er iets leuks komt :) (denk aan envs, lfo's op pulsewidth, tuning, andere waveforms van osc1, etc etc)

Misschien moet je eens een open sollicitatie schrijven naar Götenborg
via info@elektron.se ;)

Thanks !

Back