Synthforum VSTi ideeën thread

bambamstudio

Certified MoogPro
Okee, het idee komt van Kevin.
Dus het is GEEN synthforum.nl idee maar van een lid.

Spui hier je ideeën en als je wilt meewerken.

We hebben mensen nodig voor te proggen en voor de lay-out.

Heb je zin of ideeën? laat maar horen in deze thread!

Origineel geplaatst door Kevin
Voor de Synthedit gebruikers onder ons had ik misschien een leuk ideetje (mits er animo voor is)
Als we nu eens gezamenlijk een Synthforum.nl VSTi gingen bouwen !
Voorbeeld:

1 persoon richt zich op de oscillator sectie
1 persoon richt zich op de filtersectie..
1 persoon bemoeit zich met de effectsectie enz.enz.

Het lijkt me dan ook wel leuk om dan de Interface van Synthforum.nl erin te verwerken (als dit mag en mogelijk is)

Laat me even weten of dit alles mogelijk is en er Animo voor is..

Synthedit is GRATIS te downloaden op de volgende site http://www.synthedit.com/
Alle info gaarne in deze thread en geen andere dingen om deze thread wel een beetje overzichtelijk en schoon te houden....

Ik wil best wel meewerken aan het ontwikkelen van een interface-je voor dit idee!!

Eric

Het lijkt me dan ook wel leuk om dan de Interface van Synthforum.nl erin te verwerken (als dit mag en mogelijk is)

omdat het geen officeel synthforum project is, lijkt me een nieuw layout beter
Zoiezo wordt de huidige layout tzt aangepast.

ghehe... Kevin is zeer waarschijnlijk geinspireerd op yesterday's chat session... loik idee, ff idd laten weten hoe, wat en wie... 6 wil ook wel ff mee brouwen... :)

* men heeft waarschijnlijk niet goed opgelet want 6 trak heeft dit nl. al eens voorgesteld in zijn eigen thread ... toch fijn dat er nu wel animo is voor een samenwerking... dus... 8)

Kijk idd 6 heeft gelijk heeft idd te maken met gisteren op de tsjet ja dus........

Het was jou idee maar ik heb het verzonnen :D

Zo en nu weer verder proggen ........

Na er moet iets aparts gedaan worden met de filters hij moet een mooie interface krijgen blablabla
HIJ MOET GEWOON ANDERS WORDEN DAN ANDEREN ! (moets er ff uit)
Hoeveel osc's willen we ,wat voor filters,wat willen we van Modulatie enz.enz.

Hallo!!

Ik vind dit een supertof idee en wil hier graag aan meewerken door de layout te ontwerpen. Sluit mooi aan bij mijn studie en is weer een goede toevoeging aan mijn portefolio. De VSTi moet niet alleen mooi zijn om zich te onderscheiden van de vele anderen, maar moet vooral ook logisch en comfortabel werken en daar ligt ook mijn specialiteit. Het pure programmeerwerk laat ik graag aan anderen over!

.Phontaq

Ik had het idee om de knoppen en schuiven e.d. helemaal vanaf de grond af te ontwerpen en daar vervolgens een 3d-model van te maken. Van de gerenderde knoppen kan dan een skin worden gemaakt.

ik stel voor dat er minimaal 2 oscs, 3 envs en 2 lfo's op/in moeten zitten en een tig aantal modulatie mogelijkheden.... verder de gebruikelijke Sync, Ring, FM en PWM en wat standaard effects om de boel wat op te loiken...

wat nog meer...roep u maar...!?

Unison ben ik un liefhebber van. En mooie filters. Ook des te minder cpu verbruik des te beter.

Origineel geplaatst door Phontaq
Ik had het idee om de knoppen en schuiven e.d. helemaal vanaf de grond af te ontwerpen en daar vervolgens een 3d-model van te maken. Van de gerenderde knoppen kan dan een skin worden gemaakt.

ook de layout moet licht blijven vind ik

ik denk dat de synth goed moet zijn in iets wat eigenlijk iedereen op dit forum wel geweldig vind in 1 of andere vorm :

BASSSSSSSSS

:D

dus ik pleit ervoor dat er een model wordt opgezet waarmee je een wereld aan verschillende en totaal vette ronkende basses mee kan maken

verder zou ik er graag een soort van open modulaire deel erin terugzien net als de matrix in albino en z3ta+

en verder een vette fm modulatie gedeelte die goed te vervormen en patchen is :P

dus :
- bass ala waldorf pulse
- chorus / unison detune ala juno reeks :luv:
- FM modulatie ala nordlead reeks :halleluja
- matrixmodulatie net als de matrix 1000

oke en toen ging me wekker ;{

nou jah wellicht dat we met zijn alleen als we er de tijd ervoor uittrekken er wel iets heel gaafs mee kunnen maken
alleen ben ik geen programeursfreak dus daarmee kan ik niet helpen, misschien op marketing en communicatie vlak kan helpen mocht hij ooit verspreid moeten worden online ;)

(komt me marketing&communicatie opleiding ook eens van pas ;) )

alleen Bass... is dat niet wat beperkt? ik zou graag naast een LP ook een BP en HP Filter zien... :)

Origineel geplaatst door Phontaq
...De VSTi moet niet alleen mooi zijn om zich te onderscheiden van de vele anderen, maar moet vooral ook logisch en comfortabel werken...

zelf heb ik wel een idee qua overzichtelijkheid en deze wijkt af van de gebruikelijke...

- LFO's links plaatsen,
- ENV'S rechts
- OSC/VCF/VCA (etc) in het midden
en tussen al deze 3 de Depth

voorbeeld:

Attachments

• voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    26,8 KB · Bekeken: 139
hee geinig! ik heb toevallig vorige week es synthedit gedownload en er beetje mee lopen stoeien..wat ik zo snel zag: interface gedeelte is behoorlijk veel werk, maar erg belangrijk, omdat een mooie en duidelijke interface mensen aanzet tot gebruiken...... veel standaard modules, maar daarin schuilt ook het gevaar: typische synth-edit klank...
ik was geinspireerd door de Alesis Ion met z'n verschillende filtertypes.... ik heb zelf een oude kopie van Generator en een micromodulair, op op de Nord modulair mailing list leer je altijd heeeel veel over verschillende manieren om het geluid te "maken" .... mijn idee was dus ook om te kijken of de truuks die op de NM mailinglist voorbij zijn gekomen goed te implementeren zijn in synthedit..volgens mij kan dat vrij goed, ook zonder je eigen modules proggen in C/C++, juist omdat de truuks op de NM list ook altijd met de bestaande modules moeten werken, omdat het bij een nord modular niet anders kan.....

voor mijn gevoel is het erg belangrijk om juist niet teveel op specs te focussen maar op klank en gebruiksgemak.... ik vind dat er maar weinig "levende" softsynths zijn....die zoals een goede hardware synth echt verbazen en verrassen en hun eigen temperament lijken te hebben..mooi voorbeeld van een goed gelukte softsynth die dit wel heeft: oddity... en levende klanken kan je alleen maken door een goede interface....anders komt er bijna alleen maar poep uit...

gelukkig zitten er hier op het forum wel een aantal ervaren developers, waaronder Pie (die heeft drumatic en invader gemaakt in synthedit)..dus het zou mooi zijn als die ook eens mee konden denken en/of werken..... veel mensen zijn nu op vakantie dus het is misschien beter om dit idee eens verder uit te werken na de vakantie als de meeste forumleden er weer zijn...

in ieder geval alvast een link naar het clavia nord modular archief waar een heleboel informatie is te vinden over hoe je bv filters en digitale osc's vet en analoog-achtig moet laten klinken....er wordt hier veel met feedback loops gewerkt, en bv ook met kleine EQ en filtertruukjes.....

http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/014_Interesting_Threads/

http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/015_Workshops/

http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.html

ik weet niet in hoeverre je in synthedit zomaar feedbackloops ed kan maken, maar het lijkt me wel interessant om dit eens uit te vogelen, het kan de klank erg levend en "warm" maken zonder dat je gelijk je eigen filtermodules moet programmeren in C/C++..

wat mij betreft kan het dus prima een synth zijn met bv 2 osc's, zolang er maar veel modulatie mogelijkheden zijn (bv syncen, FM, etc.etc. en je bv de pre- en post-filter mixer stage ook kan overdriven met allerlei mogelijkheden om de klank echt tot leven te laten komen met een breed palet aan mogelijkheden..misscchien proberen om een soort virtuale Ion te maken? we hebben erg veel vintage-synth gebruikers en experts in ons midden, dus we hebben wel referenties qua hoe de filters van klassieke synths ongeveer klinken...

Olaf

Effe snel een 3d ontwerp gemaakt :) (een tijdje geleden al weliswaar)

edit --

Laat maar .. kan niet eens behoorlijk een pic plaatsen ineens...

Hebbie niks aan, maar wil wel meedenken over 3d ontwerp al vraag ik me af waarom dat nodig is.

Origineel geplaatst door olafmol
hee geinig! ik heb toevallig vorige week es synthedit gedownload en er beetje mee lopen stoeien..wat ik zo snel zag: interface gedeelte is behoorlijk veel werk, maar erg belangrijk, omdat een mooie en duidelijke interface mensen aanzet tot gebruiken...... veel standaard modules, maar daarin schuilt ook het gevaar: typische synth-edit klank...
ik was geinspireerd door de Alesis Ion met z'n verschillende filtertypes.... ik heb zelf een oude kopie van Generator en een micromodulair, op op de Nord modulair mailing list leer je altijd heeeel veel over verschillende manieren om het geluid te "maken" .... mijn idee was dus ook om te kijken of de truuks die op de NM mailinglist voorbij zijn gekomen goed te implementeren zijn in synthedit..volgens mij kan dat vrij goed, ook zonder je eigen modules proggen in C/C++, juist omdat de truuks op de NM list ook altijd met de bestaande modules moeten werken, omdat het bij een nord modular niet anders kan.....

voor mijn gevoel is het erg belangrijk om juist niet teveel op specs te focussen maar op klank en gebruiksgemak.... ik vind dat er maar weinig "levende" softsynths zijn....die zoals een goede hardware synth echt verbazen en verrassen en hun eigen temperament lijken te hebben..mooi voorbeeld van een goed gelukte softsynth die dit wel heeft: oddity... en levende klanken kan je alleen maken door een goede interface....anders komt er bijna alleen maar poep uit...

gelukkig zitten er hier op het forum wel een aantal ervaren developers, waaronder Pie (die heeft drumatic en invader gemaakt in synthedit)..dus het zou mooi zijn als die ook eens mee konden denken en/of werken..... veel mensen zijn nu op vakantie dus het is misschien beter om dit idee eens verder uit te werken na de vakantie als de meeste forumleden er weer zijn...

in ieder geval alvast een link naar het clavia nord modular archief waar een heleboel informatie is te vinden over hoe je bv filters en digitale osc's vet en analoog-achtig moet laten klinken....er wordt hier veel met feedback loops gewerkt, en bv ook met kleine EQ en filtertruukjes.....

http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/014_Interesting_Threads/

http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/015_Workshops/

ik weet niet in hoeverre je in synthedit zomaar feedbackloops ed kan maken, maar het lijkt me wel interessant om dit eens uit te vogelen, het kan de klank erg levend en "warm" maken zonder dat je gelijk je eigen filtermodules moet programmeren in C/C++..

Olaf

Dat is het mindere aan Synthedit je kunt geen feedback maken heb ik net geprobeerd en dan zegt ie dat dat niet kan maar ik heb al wat anders gevonden om hem warmer te laten klinken........
Ik ben me nu ook aan het focussen op een bass synt.

Back