muzikale genieen uitgestorven?

nu komen er gelukkig toch wat namen bovendrijven, wat maar weer aangeeft dat voor veel mensen er toch ook in de hedendaagse muziek nog genieën rondlopen. Uiteraard niet op de zelfde manier geniaal als Bach en Mozart waar we mee begonnen, maar ik denk dat je wel kunt stellen dat er net zoveel verschillende soorten genialiteit bestaan als dat er verschillende muzieksoorten bestaan (en dan komt daar nog dat hele gedoe met referentiekaders en persoonlijke smaak bij ook).
Even een (kort) lijstje met voor mij persoonlijke muzikale genieën/bands: (noot: ik probeer dan dus niet per se een lijstje te maken met bands die ik gewoon goed vind, maar echt diegenen die voor mij op het niveau "geniaal" zitten)

Underworld
Mark Bell
Radiohead
Chemical Brothers
Orbital
U2
The Doors
Massive Attack
Aphex Twin
Laurent Garnier

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door DJ-D_Prime

ik wil nog 1 keer benadrukken dat met geniaal hier niet bedoeld wordt wat je vet of gaaf of leuk vind (hoe vet je DJ Ruffneck ook vind geniaal is t echt niet te noemen) maar wat echt objectief geniaal is,

kijk voor mij is er gewoon geen objectief geniaal niveau ofzo dat is voor een ieder totaal, ik verwacht ook niet van jouw dat jij ruffneck geniaal zal vinden, enige wat ik zeg is dat hij een periode lang echt geniale muziek heeft gemaakt en de tijden ervoor en erna goed en vet , maar dat hij een bepaalde periode dus echt vooruitstrevend en kwalitatief erg hoogstaand en en en en ga zo maar door en dat heeft hem voor mij gebiaal gemaakt........

niet voor jouw lijkt me duidelijk ;)

Heb ff niet alles gelezen... Te lang op vakantie geweest :yamaha:

Tlijkt mij dat er genieen genoeg zijn. Ze vallen alleen niet meer op tussen de hele horde welke nu allemaal de mogelijkheid hebben een computertje te pakken en bezig te gaan...

Plus (en nu gaan we ff diep) het feit dat men hier Bach en Mozart genieen noemt ligt ook maar gewoon aan cultuur en wat je mooi/goed behoort en wilt vinden...

maar wat echt objectief geniaal is

sorry, maar die gaat niet werken voor mij.
iemand kan niet iemand anders vertellen dat mozart geniaal is. dat moet je m.i. toch echt ervaren/voelen/vinden(of berekenen mischien voor sommigen)

heeft dj-prime al een geniale tijdgenoot gevonden, behalve dj tiësto natuurlijk?

Ach, nou we toch bezig: mijn lijstje met muzikanten die naar mijn idee (en dat kan ik redelijk rationeel verklaren) zo verhun kop boven het maaiveld uitsteken dat het hoog tijd wordt dat iemand 'm eraf hakt omdat het anders echt te goed wordt (in aflopende volgorde):
Robert Fripp (King Crimon)
Tony Banks (Genesis)
Keith Emerson (ELP)
De grote muzikale kracht achter de Yes-albums van Fragile tot en met Going for the one (Steve Howe en/of Chris Squire?)
Vangelis (toch maar wel)
Bill Bruford (bekendst van Yes en King Crimons) (ja, een briljante drummer!)

Lijken mij erg goed qua wat ik ervan gehoord heb (meer ken ze nog niet echt):
Frank Zappa
Miles Davis

(ik had hier waarschijnlijk langer over na moeten denken, maar dit schiet me nu even te binnen)

Trouwens: die post van Jeroen over het conservatorium en zo was erg goed, vond ik.

Origineel geplaatst door ralph
sorry, maar die gaat niet werken voor mij.
iemand kan niet iemand anders vertellen dat mozart geniaal is. dat moet je m.i. toch echt ervaren/voelen/vinden(of berekenen mischien voor sommigen)

heeft dj-prime al een geniale tijdgenoot gevonden, behalve dj tiësto natuurlijk?

ik moet heel eerlijk zijn, ik vind Tiesto echt geweldig maar hij is geen genie (helaas =( )

misschien dan Moby omdat hij in de electronische muziekstijlen (zelfs een rock album) vrijwel overal wat heeft bijgedragen,

maar vind dat ie nu duidelijk is blijven hangen dus eigenlijk ook niet echt een genie,

PS: dude, ik vond indertijd DJ Ruffneck echt wel vet hoor en Promo ook, maar wees eerlijk, geniaal is t gewoon niet, alhoewel geniaal als krachtterm net als vet misschien iets is wat je dan roept, maar please stick to the definition...

misschien dan Moby

hahahaha!
maar nu even serieus: wat dacht je van mensen als Roger Waters, David Bowie, Jimi Hendrix, Brian Eno, ome Karl-Heinz Stockhausen, Aphex Twin, Photek of 'persoonlijke' genieen als Trent Reznor of Kool Keith...

ik bedoel: je praat wel over een tijdsverschil en een verschil in cultuur. Beethoven was net zo'n schnabbelaar als Lee Towers en Bach gebruikte zijn trucje (contrapunt) ook wel erg vaak. niet dat het geen genieen zijn hoor, zeker wel.

ik heb beethoven niet genoemd als genie

ik wel
:biertje:

discussie is op zun eind, ondanks dat iedereen niet geheel tot elkaar is gekomen: conclusies:

- objectieve genialiteit bestaat niet
- wiskunde is in de muziekwereld alleen een analyseinstrument

Origineel geplaatst door cyan_circle
hahahaha!
maar nu even serieus: wat dacht je van mensen als Roger Waters, David Bowie, Jimi Hendrix, Brian Eno, ome Karl-Heinz Stockhausen, Aphex Twin, Photek of 'persoonlijke' genieen als Trent Reznor of Kool Keith...

hmm, stockhausen ik weet het niet ik kan dat niet echt een genie noemen. ik denk dat dat er in de hele electronische scene geen genien rondlopen. in mijn ogen ben ik ze iig nog niet tegen gekomen. ik denk eerder dat deze mensen die je noemt(ken ze niet allemaal) erg vernieuwend bezig waren. in die zin kun je ze ook genies noemen maar zeker niet op de zelfde hoogte stellen als mensen als bach en mozart en beethoven(jimi hendrix trouwens wel).

ik heb het idee dat zeker in de electronische muziek zijn deze mensen vernieuwend bezig zijn gegaan door de komst van nieuwe technieken en mogelijkheden. ik zie het net zoals wetenschappers: oppenheimer en teller hebben iets gemaakt(atoombom en waterstofbom) wat opzich geniaal te noemen is, maar dat was niet gelukt zonder de kennis van einstein.

zo is het met muziek het zelfde in mijn ogen. stockhausen heeft dingen gedaan die niet mogelijk waren geweest zonder de techniek die toendertijd voor handen was.

stockhausen heeft gigantisch veel dingen geprobeert, en heeft gigantisch veel mislukkelingen gehad en dit komt overigen uit zijn eigen mond. dit maakt hem niet geniaal.

de drie grote meester waar ik het over heb + einstein zijn mensen die hele probleem stukken in hun hoofd kunnen omzetten naar iets tastbaars(muziek of een formule) dit is iets wat weinig mensen kunnen op de schaal waar zij dat mee kunnen. en dat maakt ze daarmee geniaal in mijn ogen. er zullen ongetwijeld mensen zijn die die gave hebben en dieopdit moment leven. ik zou er op dit moment er even geen kunnen noemen. misschien jeff buckley maar die is ook al weer dood.

maar om ff op stochhausen terug te komen. in mijn ogen is het geen muziek, ja het voldoet aan de defenitie dat het geordend geluid is en daarom mag je het muziek noemen. maar ik vindt het meer experimenten en stockhausen is de wetenschapper.(ik weet het hij heeft ook wel wat gangbaardere muziek gemaakt)
muziek is emotie. daarom moet muziek iets bij je losmaken. muziek moet mooi zijn . en niemand gaat(althans 99% van de bevolking) voor de lol 20 minuten naar gestappelde sinussen luisteren waar geen enkeletouw is aan vast te knopen.
dat is iets wat we aan het begin van de jaren 1900 ook kende: componisten die genoeg hadden van de romantische manier van componeren en hun eigen weg(modern impresionisme of ziets heette dat, weet niet precies) maar het gevolg was uren lange stukken piano wat geen enkel houvast had. En misschien is het nog zo knap, misschien zijn we er nog niet klaar voor maar het maakt niks in mij los en dit geld voor het overgrote deel van de muziekluisterende bevolking. iemand die dat soort muziek maakt is in mijn ogen redelijk getikt, en dat is dan misschien de enige overeenkomst die deze mensen hebben met mozart, beethoven bach en einstein.

the end

Vroegah was alles betah,

Onzin natuurlijk.
In allerlei richtingen hoor je dat de echte genieen uitgestorven zijn:
De Architekten van vroeger die konden pas huizen ontwerpen. De schilders uit de gouden eeuw, die produceerden meesterwerken, de auto ontwerpers van toen, die ontwierpen pas auto's enz. enz.

Elk tijdperk brengt genieen voor

Origineel geplaatst door Croaton
discussie is op zun eind, ondanks dat iedereen niet geheel tot elkaar is gekomen: conclusies:

- objectieve genialiteit bestaat niet
- wiskunde is in de muziekwereld alleen een analyseinstrument

jah en dat is dus jouw conclusie en niet de mijne...

edit1: EDP, goeie reply :)

Hmm moeilijk te zeggen van mensen van nu of het genien zijn.
Zal je pas over een hele lange tijd kunnen zeggen.
Genien zijn voor mij Mozart beethoven Bach en recenter Rachmaninov, Sjostakovist (spel het weer verkeerd).
Dat is nog steeds mooi en wordt nog steeds gedraaid en gespeeld zelfs na honderden jaren.
Van 99,99% van dance, disco, house etc denk ik niet dat dat over 100 jaar nog gedraaid wordt laat staan gespeeld.
Of het moet natuurlijk Insomnia van Faithless zijn voor mij het ultieme nimmer in het genre dat klinkt denk ik over 40 jaar nog erg lekker.

Last edited by a moderator:
jah en dat is dus jouw conclusie en niet de mijne...

ja. ik heb het getypt, dus het zijn mijn conclusies. deze conclusies heb ik getrokken na alles gelezen te hebben. want de vraag blijft bij mij bestaan wie bepaalt of iemand geniaal is. er is geen checklist met objectieve kenmerken voor genialiteit, genialiteit is dus subjectief. en als je het objectief vind. geef dan eens de kenmerken die voor iedereen onlosmakelijk vast kunnen staan. dus bijvoorbeeld iemand is geniaal als hij/zij 22 is. ik ben 22. dus ik ben geniaal. dat is een objectief gegeven. maar omdat ik iets bepaald kan ben ik daarom geniaal? voor de een wel en voor de ander niet. hier kom ik weer ik terug op de standplaatsgebondenheid. dit is dus SUBJECTTIEF.

volgens mij komen wij in deze discussie niet tot elkaar....we praten ook niet helemaal over hetzelfde volgens mij, desondanks een interessante discussie....

@ endonyx:

Ik vind het wel wat gevaarlijk om ruffneck af te schilderen als geniaal.
Ik ken patrick goed genoeg om te weten dat hij hartelijk zou moeten lachen om zo''n opmerking.
Pur sec gesproken is er niemand in de hardcore scene die uberhaupt geniaal genoemd mag worden.

De ruffneck platen waren gewoon een formule net zo als ieder ander die een tijd succesvol is.
Ze waren idd erg goed en mooi geproduceerd maar dat is dan ook alles.
Dat mensen promo geniaal vinden is al helemaal te gek voor woorden, hij is de king van het namaken.
Eerst is hij begonnen met mijn waxweazle plaatjes na te maken,daarna is hij buzz fuzz gaan kopieren en ruffneck.
Om tenslotte op een EIGEN sound uit te komen die gewoon is afgeleid van aphex twin ten tijde van quark e.d.

Don''t get me wrong ik heb respect voor zowel sebas als patrick, maar genialiteit heeft er in ieder geval niks mee te maken.

Back