Origineel geplaatst door cyan_circle
hahahaha!
maar nu even serieus: wat dacht je van mensen als Roger Waters, David Bowie, Jimi Hendrix, Brian Eno, ome Karl-Heinz Stockhausen, Aphex Twin, Photek of 'persoonlijke' genieen als Trent Reznor of Kool Keith...
hmm, stockhausen ik weet het niet ik kan dat niet echt een genie noemen. ik denk dat dat er in de hele electronische scene geen genien rondlopen. in mijn ogen ben ik ze iig nog niet tegen gekomen. ik denk eerder dat deze mensen die je noemt(ken ze niet allemaal) erg vernieuwend bezig waren. in die zin kun je ze ook genies noemen maar zeker niet op de zelfde hoogte stellen als mensen als bach en mozart en beethoven(jimi hendrix trouwens wel).
ik heb het idee dat zeker in de electronische muziek zijn deze mensen vernieuwend bezig zijn gegaan door de komst van nieuwe technieken en mogelijkheden. ik zie het net zoals wetenschappers: oppenheimer en teller hebben iets gemaakt(atoombom en waterstofbom) wat opzich geniaal te noemen is, maar dat was niet gelukt zonder de kennis van einstein.
zo is het met muziek het zelfde in mijn ogen. stockhausen heeft dingen gedaan die niet mogelijk waren geweest zonder de techniek die toendertijd voor handen was.
stockhausen heeft gigantisch veel dingen geprobeert, en heeft gigantisch veel mislukkelingen gehad en dit komt overigen uit zijn eigen mond. dit maakt hem niet geniaal.
de drie grote meester waar ik het over heb + einstein zijn mensen die hele probleem stukken in hun hoofd kunnen omzetten naar iets tastbaars(muziek of een formule) dit is iets wat weinig mensen kunnen op de schaal waar zij dat mee kunnen. en dat maakt ze daarmee geniaal in mijn ogen. er zullen ongetwijeld mensen zijn die die gave hebben en dieopdit moment leven. ik zou er op dit moment er even geen kunnen noemen. misschien jeff buckley maar die is ook al weer dood.
maar om ff op stochhausen terug te komen. in mijn ogen is het geen muziek, ja het voldoet aan de defenitie dat het geordend geluid is en daarom mag je het muziek noemen. maar ik vindt het meer experimenten en stockhausen is de wetenschapper.(ik weet het hij heeft ook wel wat gangbaardere muziek gemaakt)
muziek is emotie. daarom moet muziek iets bij je losmaken. muziek moet mooi zijn . en niemand gaat(althans 99% van de bevolking) voor de lol 20 minuten naar gestappelde sinussen luisteren waar geen enkeletouw is aan vast te knopen.
dat is iets wat we aan het begin van de jaren 1900 ook kende: componisten die genoeg hadden van de romantische manier van componeren en hun eigen weg(modern impresionisme of ziets heette dat, weet niet precies) maar het gevolg was uren lange stukken piano wat geen enkel houvast had. En misschien is het nog zo knap, misschien zijn we er nog niet klaar voor maar het maakt niks in mij los en dit geld voor het overgrote deel van de muziekluisterende bevolking. iemand die dat soort muziek maakt is in mijn ogen redelijk getikt, en dat is dan misschien de enige overeenkomst die deze mensen hebben met mozart, beethoven bach en einstein.
the end