Ryoji Ikeda

emiliano

Stamgast
Ik ben al een tijd een grote fan van de Japanse/Parijse Ryoji Ikeda. Zijn muziek staat mijlenver af van waar de meeste hier mee bezig zijn, maar het loont echt om zijn muziek te beluisteren. Enfin, ik ben hier niet om jullie te overtuigen van zijn muziek. Ik wil graag weten hoe hij zijn muziek maakt.

Ik veronderstel dat hij zelf software geprogrammeerd heeft in Max/msp (of Pure Data) of nog een ander soort open source programma.

In dit fragment heerst een schijnbare willekeur, maar er is zeker een pattern te ontdekken. Hoe zou hij dit maken? Ik vermoed geen sequencer?

Dank voor de reacties.

Lijkt wel gemaakt met een radio transmitter ofzo. Of misschien ruwe oscillatoren door bitcrushers ofzo.

Heeft ook wel wat weg van het mysterieuze Russische radiostation UVB-76. Misschien heeft het ook een geheime boodschap!

Not my cup of tea zeg maar... :r

Tja Tijdwout d'r is meer dan alleen traditionele synthpop.........Ikeda werkt alleen met software zou me niks verbazen dat ie een hoge industrieeële engineer is die z'n eigen software ontwerpt.
Heb ém een keer live gezien met z'n 3-d visuals je werd er in gezogen supervet.
Luister eens naar oud werk van Pan(o)sonic zit een beetje op dezelfde lijn maar dan met hardware.

Dat kietelt!

't Is zeker pure kunst? Of hoe moet ik het zien. Het staat los van structuur of emotie.. het is gewoon.

Gekke Jappen

Tja Tijdwout d'r is meer dan alleen traditionele synthpop.........Ikeda werkt alleen met software zou me niks verbazen dat ie een hoge industrieeële engineer is die z'n eigen software ontwerpt.
Heb ém een keer live gezien met z'n 3-d visuals je werd er in gezogen supervet.
Luister eens naar oud werk van Pan(o)sonic zit een beetje op dezelfde lijn maar dan met hardware.

In mijn ogen is dit geen muziek. Maar goed, wat ik er van vind doet er niet toe.

De topicstarter vraagt hoe dit soort geluiden gemaakt worden.

k denk met sidechain op 220 bpm

de gebuikte instrumenten zou wel ic korg ms20 zijn.

Back