Minimoog, een geweldige synth.

Het valt me trouwens nog niet altijd mee om een drukkende filterbult ergens in het bereik eruit te krijgen met de tafel EQ. Met name als je de tracking niet op 100% zet, ga je altijd ergens meer aanzet door het filter hebben. En het mag nog een beetje aangenaam klinken ook he. Het is dus niet altijd even makkelijk om hem te temmen voor opname.

Bij gelegenheid ga ik eens wat patches uit het patchbook proberen, en van daaruit lekker verder tweaken om hopelijk weer wat leuks te ontdekken.

Behalve dan dat je nooit meerdere oscillatoren zonder beatnotes samen kan laten klinken als hun tracking niet heel zuiver gecalibreerd is. Die Skrzek klankjes zullen je niet lukken als je synth in geen 5 jaar gecalibreerd is geweest. :)

lijkt mij logisch, yeps.

maar dat heeft niets van doen met de klank op zich...:D

:mega:

Behalve dan dat je nooit meerdere oscillatoren zonder beatnotes samen kan laten klinken als hun tracking niet heel zuiver gecalibreerd is. Die Skrzek klankjes zullen je niet lukken als je synth in geen 5 jaar gecalibreerd is geweest. :)

Ik vind dat juist het mooiste aan de mini, dat "beating" van de 3 oscillatoren. Maar dan wel heel langzaam, heerlijk! Ik denk dat er genoeg synths zijn die dat kunnen maar de mini is zo in your face met zijn instellingen, ik doe hem niet meer de deur uit.

Dat hele langzame is wat mij opviel bij de Voyager OS en ook bij de Mini, bijna een flanger-achtig effect. Ook een van mijn favoriete MIni-kenmerken.

Van Diva/Monark zou de resolutie eigenlijk verdubbeld mogen worden van de osc tune knob zodat dat ook kan.

Die langzame beatnotes zijn heerlijk, en met 3 oscs helemaal omdat het dan meer als een willekeurig ensemble klinkt. Ik zal de tracking van osc 3 wel nog eens moeten nalopen om dat van onder tot boven het klavier wat consistent te krijgen. De procedure lijkt me niet zo moeilijk.

Tuning

Tuning

Die langzame beatnotes zijn heerlijk, en met 3 oscs helemaal omdat het dan meer als een willekeurig ensemble klinkt. Ik zal de tracking van osc 3 wel nog eens moeten nalopen om dat van onder tot boven het klavier wat consistent te krijgen. De procedure lijkt me niet zo moeilijk.

Mee eens. Als je langzame 'beatnotes' over het hele bereik weet te tunen: helemaal tof.

Ik vond het afregelen een hele klus als ook de octave switches in welke stand dan ook moesten meedoen. Het ging om de versie met een gemeenschappelijk octave range trimmer. Daar rolde een compromis uit voor het meest door de muzikant te gebruiken bereik.

Ook viel op hoe gevoelig de trimmmers waren voor een storing bij het gebruik van een schroevendraaier met metalen schacht --> naar een plastic trimmer moeten grijpen met een minimaal metalen uiteinde die stevig genoeg was om die WOI pots te kunnen verdraaien.
En dan nog: moeilijk om een tikje naar links of rechts te geven --> eerst een stuk wegdraaien en dan langzaam aankomen op de hoogte.

Ik was blij met de uitvinding van de 'multuturn' trimmerpots ;)

Groet,

Marc

Nope

Nope

JB: "nope, calibratie van een mini ( en zo ongeveer alle andere synths) doet helemaal niets met de klank. Heeft over het algemeen alleen van doen met de correcte istellingen van de expo converters, en het klikvrij maken van de vca´s ed."

Bij de mini zijn naast de tuning niet zo veel zaken af te regelen maar, ze zijn wel degelijk van belang van hoe ie klinkt. Het gaat toch niet enkel om de 'klank' die je als golfvorm op een scope kan zien of kaal kan horen.

Bij de mini is van groot belang de minimale VCA voorspanning af te regelen i.v.m. de juiste Envelope response c.q. felheid van de Attack.
VCF range en Resonance afregelen doen weliswaar niets met de golfvorm in directe betekenis maar wel met wat je krijgt bij een bepaalde stand van de knoppen. Als je de geluiden wil nabootsen die als presets worden gegegeven in het Minimoog Cookbook, dan zul je de zaak volgens de service manual moeten hebben afgeregeld.

"en zo ongeveer alle andere synths"
Met dat "ongeveer" bedoel je eigenlijk een 'hele hoop' in mijn praktijk;)

Ik vaak genoeg 'schijt' an wat de service manual voorschrijft als ze te veel beginnen met meten op punt dit of dat en dit of dat moeten zien op een scoop of frequnetiemeter.
Ook ik gebruik vooral m'n oren maar, met een Yamaha CS60 kwam ik daar niet mee weg, om maar een extreem voorbeeld te noemen..

Groet,

Marc

JB: "felheid van de attack is natuurlijk wat anders dan de klank.....

Helemaal waar maar, met het begrip 'klank' zoals jij het hier lijkt te willen gebruiken vernauw je zaak tot enkel de klanktoon als een lostaand iets.

Hoe een synth klinkt als ie bespeelt wordt is toch veel ruimer in mijn ogen/oren.

Groet,

Marc

Geweldige bak en heb ik even voor aanschaf overwogen, alleen hij is tegenwoordig wel heel erg aan de prijs en zeker wil je hem helemaal gereviseerd en up-to-date 2014 hebben (ja) . (semi) Klonen zoals SE1-X en ATC-1 mini (toch ook wel een beetje de pulse 3osc) maar ook zeker de MKS-80R4 zijn op dit moment even mooi genoeg voor mij om het geluid te benaderen. Ik vind het tevens erg jammer dat Moog het met de suB phatty ook niet heeft gered kwa minimoog sound. Ze hebben daarentegen ook nooit beloofd dat ie als een minimoog zou gaan klinken maar toch ik vind dit een zeer gemiste kans, SE verdient wat mij betreft dan ook echt wel een dikke haleluja met hun kloon pogingen :halleluja

natuurlijk, helemaal waar, maar daar ging het nu even niet om.
we hadden het over de specifieke klank.

:mega:

JB: "felheid van de attack is natuurlijk wat anders dan de klank.....

Helemaal waar maar, met het begrip 'klank' zoals jij het hier lijkt te willen gebruiken vernauw je zaak tot enkel de klanktoon als een lostaand iets.

Hoe een synth klinkt als ie bespeelt wordt is toch veel ruimer in mijn ogen/oren.

Groet,

Marc

Zijn we het eens met deze procedure (bij heel goed opgewarmde synth)?

If a newer VCO board (with uA726 chips), the tuning is the opposite.
Here, one hits a low note and adjusts the RANGE trimmer.
Then hit a high note and adjust the SCALE trimmer.
Go back and forth doing these adjustments until correct.

After all VCOs are tuned, then adjust the OCTAVE trim or trimmers.
Old boards have one trim for all VCOs.
New boards have one trim for each VCO.

VCO3 zit er een beetje naast qua tracking bij mij, dus een paar iteraties range-scale zullen dat meer dan waarschijnlijk wel oplossen. VCO1 en 2 zitten nog heel strak op elkaar, daar blijf ik van.

Nicolas 2000: "Zijn we het eens met deze procedure (bij heel goed opgewarmde synth)?"

Opwarmen is een MUST - dat weten we allemaal (toch?). Zeker en half uur.

Met de TUNE en SCALE trimmers valt ook nog het een en ander trukken -->
Een en ander in combinatie met de Pitch pot.

Groet,

Marc

zow tijd voor de desinformatie dwars te liggen

ik heb tegelijkertijd een originele minimoog gehad en een donimoog,wat een exacte cloon is.

ze klinken exact hetzelfde,dus zoals bfx master baars zegt ,als je hem idem nabouwd zal die idem klinken als een vintage

Beste Egres,

Verbaast me in grote lijnen niks hoor. Ik ben het ook met JB in de kern van de zaak eens.
Maar, de electronica is een ding - de originele interface of bij benadering is weer wat anders.

Blijft een feit dat er zogenaamde 'dubbele gekken' gaan voor een opgeknapt origineel.

Met vriendelijke groet,

Marc

tja wat is gek ....
we zijn het er in ieder geval over eens dat het een bijzondere synth is, met karakter een goede klank en een fijne bediening. tja dat kan je niet van ieder synth zeggen, ongeacht de prijs.

Blijft een feit dat er zogenaamde 'dubbele gekken' gaan voor een opgeknapt origineel.

Hij kost meer dan m'n auto (maar dat zegt wellicht meer over hoeveel waarde ik hecht aan mijn auto). Maar inderdaad, een beetje prettig gestoord is wel een vereiste ;)

Zolang er nog geen MiniBaars is moet ik het helaas toch met het origineel doen, ik vond de substituten interessant, mooi en speelbaar maar niet niet-te-onderscheiden-van-het-origineel :)

Overigens lijkt me de interface juist het gemakkelijkste deel. Alle knoppen zijn nog gewoon verkrijgbaar. Wat wel zo is - en dat viel bij de Messe ook weer op bij de Voyager XL - de bouwkwaliteit is hoog. Zelfs bij de oude Mini - een stuk beter en fijner speelbaar dan een ARP Oddyssey, Oberheim 2-voice of Pro-One. Dat is iets waar ik niet rouwig om ben; als je de juiste prijs betaalt is de kwaliteit van toetsenborden hoog (Fatar TP8 etc.)

Wat dat aangaat is die stelling zo slecht nog niet om het te vergelijken met autos. Al worden minimoogs natuurlijk niet bij bosjes aangeboden en dat drukt de prijs. Feit blijft dat je in vergelijking niet zit te wachten op een oud "hok" dat de halve wereld kost en waar je mogelijk nog eens een eurotje of 1000 aan moet gaan (laten) verspijkeren aan service. :okdan:

dat ligt toch gewoon aan hoe pcies de oscs ten opzichte van elkaar getuned zijn...? des te nauwkeuriger, des te trager...
Toen ik de Mini had staan heb ik geprobeerd om de Beating van de mini exact na te maken op de G2X :)

Toen kwam ik erachter dat het verder ging dan slechts beating tussen de Osc's.. anders zou ik G2X volstaan met 2 osc's die detuned zijn, zo simpel was het zeker niet.

Met de beating op de mini (en wss vele andere analoogjes) "beat" er nog veel meer mee, ook het filter doet subtiel mee en reageert op de beating. Het heeft me vele uren en kraken gekost om de beating, en de effecten van de beating op o.a. het filter gelijk te krijgen.

Back