Minimoog, een geweldige synth.

hmm kan niet meer editten na een paar uur, in ieder geval, wilde nog toevoegen dat als de OSC beating plaatsvind dat ook de Noise Generator lichtjes meedoet met lichte volumeverschillen.
Voor degenen die met virtual analog's proberen goeie beating te maken zoals op de mini, iets om rekening mee te houden.

Op de G2X loste ik het op met envelope followers die het verschil in volume detecteerde als de oscillators gingen beaten. Die data kon ik weer gebruiken om het filter en noise te beinvloeden zoals ook op de mini gebeurde.
En het klonk allemaal werkelijk meteen een stuk beter en realistischer, dus het maakt echt uit imo

Het probleem is natuurlijk dat als je een goede kloon weet te maken in een bestaand apparaat (even de G2 als voorbeeld nemen) je vaak wel met allemaal edge-cases zit waar een hoop Reaktorgeprogrammeer een betere oplossing voor is. Je moet natuurlijk alle mogelijke signature sounds af om een volledig overtuigende kloon te maken.

Als je je dan buiten die platgetreden paden een weg baant is het geen Mini meer. Je moet je dus niet alleen houden aan de oorspronkelijke respons maar ook aan de speelwijze en het typisch gebruik.

k'vinnut allemaal maar gemierengemeenschap om zoiets na te willen maken...
het kan dan in het origineel misschien iets zijn dat toevoegt (in retrospect) maar het zal vast niet zo bedoeld zijn... dus tsja...

Wellicht 6, maar het is juist dat wat oude synths in het algemeen mooier laten klinken. Het zijn die kleine subtiele zaken die zoals blijkt, niet gemakkelijk na te bootsen zijn. Het is evident dat niet iedereen een minimoog wil of kan betalen, maar dat doet niets af aan het fenomeen wat ik hierboven beschrijf. ;)

uiteraard, de mini klinkt zoals de mini klinkt... maar het ging ff om de onzinnigheid van het tot in het detail na willen maken...
dan klinkt het maar net iets anders en moet je het uiteraard ook geen mini noemen maar da's vanzelfsprekend nutuulk...

Mee eens! :)

Ik vergelijk het een beetje met een ouwe orgel dat zo gruizig klinkt, maar probeer dat maar is na te bootsen..

Wellicht 6, maar het is juist dat wat oude synths in het algemeen mooier laten klinken. Het zijn die kleine subtiele zaken die zoals blijkt, niet gemakkelijk na te bootsen zijn. Het is evident dat niet iedereen een minimoog wil of kan betalen, maar dat doet niets af aan het fenomeen wat ik hierboven beschrijf. ;)

welke kleine subtiele zaken zijn dan niet na te bootsen?

:mega:

schijnt dat de voeding ook niet super ( trekt het net en is heeft wat vervorming of zoiets ) is en dat daardoor de oscilatoren niet snel "locken" waardoor de volle zwevingen tot bij erg dichte benadering van elkaars frequentie nog doorgaan. en dat gecombineerd met de vette basissound maakt het zweefgeluid van de mini erg aantrekkelijk.
duidelijk toch ...

Ik hoor alleen maar mooie verhalen over de MiniMoog.
De minder goede worden helaas niet belicht.
En die zijn : dat hij nog wel eens ''out of tune'' wil gaan, niet erg fijn in live situaties lijkt me!
Wil je een LFO dan moet je er één oscillator voor opofferen, wat dus weer resulteert in een iets minder dikke sound.

schijnt dat de voeding ook niet super ( trekt het net en is heeft wat vervorming of zoiets )
dat soort dingen bedoelde ik dus eerder met 'het zal vast niet zo bedoeld zijn'...
Wil je een LFO dan moet je er één oscillator voor opofferen, wat dus weer resulteert in een iets minder dikke sound.
idd, maar je kan het ook andersom zien nutuulk; een 2 osc synth waarbij de LFO ook nog geschakeld kan worden als een 3e osc...
zouden meer synths moeten hebben eigenlijk want als je de LFO in bepaalde gevallen toch niet gebruikt voor modulatie waarom dan niet als een extra osc?

Maar stuur je je Mini aan met bijvoorbeeld een Kenton Midi>CV converter dan zit in de Kenton een LFO (of soms zelfs meerdere!). Dus dan heb je je dikke sound + LFO modulatie! Briljante combie...

Neemt niet weg dat ik het ook een hele goede (mono) synth vind, had er ook ooit één.
Moet het nu met een OSCar doen, die ook heel VET klinkt en weer andere dingen kan die de MiniMoog weer niet kan.

Ik hoor alleen maar mooie verhalen over de MiniMoog.
De minder goede worden helaas niet belicht.
En die zijn : dat hij nog wel eens ''out of tune'' wil gaan, niet erg fijn in live situaties lijkt me!

De hogere serienummers met nieuw VCO board en bufferboard blijven braaf in tune. Bij de oude is het wat meer exemplarisch.

Dat van die VCO3 als LFO is waar. En nogal bekend. Nu klinkt een Mini met 2 of 1 oscs nog steeds plenty dik indien gewenst hoor.

k'vinnut allemaal maar gemierengemeenschap om zoiets na te willen maken...
het kan dan in het origineel misschien iets zijn dat toevoegt (in retrospect) maar het zal vast niet zo bedoeld zijn... dus tsja...
:) Het is ook gemierenneuk, dat klopt.

Maar dat vind ik nog altijd een tikkeltje zinniger, als er alleen maar over te praten.
Ik vind het namaken gewoon leuk, en met een synthesizer iets namaken, is volgens mij helemáál niet zo gek. Je leert zowel het apparaat kennen wat je namaakt, als het apparaat waarOP je het namaakt.. da's 2 vliegen in een klap, dankuwel.

Daarnaast, de mini moest weg, ik heb geprobeerd iets ervan te behouden, in de G2X. Ik schreef het niet goed, ik heb niet de beating proberen na te maken als doel op zich, het was gewoon het lastigste onderdeel omdat de beating bijna álles beinvloedde.

:biertje:

Back