In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat er voor mij bij het maken/arrangeren van een track twee dingen heel belangrijk zijn: goed voor ogen hebben wat het is dat je track 'bijzonder' maakt en overzicht over het geheel.
Vanuit een dance-achtergrond ben ik heel erg gewend met een beat en bass te beginnen, maar daardoor liep ik vaak vast. Na uren klooien had ik dan vaak één loop te pakken, en tja...wat dan? Dan moet er nog iets bij die beat & bass, iets dat uiteindelijk het nummer moet maken, want laten we eerlijk zijn: de echt memorabele nummers die puur uit beats en bass bestaan, tja ze zijn er wel (Noisia!), maar dat zijn wel echt de krenten in de pap. Als ik vroeger na een feest naar de platenzaak ging om die ene toffe plaat te halen dan zei ik zelden "Heb je die ene track met die beat die boemboemboem gaat? Of die drum 'n bass-plaat met die bass die wowoowweeeja gaat? Met van die snelle drums?" En dat is dan nog in de platenzaak, bij Beatport kun je het dan helemaal wel vergeten
Nee, wat blijft hangen is dan toch meestal de melodie, of die ene catchy of briljante sample.
Tja en dan heb je je hele spectrum al volgestopt met heftige wobbelende dubstep/drum 'n bass/gabber-bassen, en dan moet je die briljante melodie of sample nog ergens kwijt. Dat wordt 'm dan dus niet. Kortom, ik zorg ervoor dat het element dat mijn track "de moeite waard maakt om gemaakt te worden" als allereerste staat. De rest staat allemaal in dienst van dat element.
Wat ik tegenwoordig doe is dat ik mezelf min of meer neerzet als lid van m'n eigen band en mezelf per deel van de track eigenlijk één rol geef. Aangezien ik dus meestal de melodie/vocal de leidende rol wil geven, ben ik in eerste instantie de "songwriter". Ik ga dan lekker met leads, akkoorden, samples aan de slag en maak eigenlijk een compleet nummer zonder beats en bass. Ik ben eigenlijk pas tevreden als ik het geheel met veel plezier beluister. Pas dan word ik de "drummer" of de "bassist" van m'n eigen band en ga ik alle tijd aan één van deze twee elementen besteden. Enzovoorts.
Ik merk dat deze manier van werken me ontzettend goed ligt en ik het gevoel heb dat ik elk element de aandacht geef die het verdient. Daarvoor deed ik alles tegelijk en dan was er toch vaak ergens een ondergeschoven kindje, wegens gebrek aan geduld en overzicht. Daarnaast werk ik dus minder stijlafhankelijk, omdat een goed idee bij wijze van spreken net zo goed een housetrack als een breakbeat-track zou kunnen worden.
Overigens wil ik nu toch weer eens proberen een track te maken waarin de bass het allerbelangrijkste element is, dus nu besteed ik alle tijd aan het maken van interessante basslines en ga ik daarna de rest invullen. Ben benieuwd hoe dat uitpakt! Ik kan me voorstellen dat ik ergens in de toekomst ook eens als allereerste een uitgebreide drumtrack ga schrijven