Nightstorm
Ouwe rot
Kan, maar het klinkt wel een beetje geforceerd en ik denk dat je één ding zoveel mogelijk moet vermijden in de muziek: forceren. Baslijnen en drums leveren mij bijv. maar heel zelden inspiratie op, iedere keer dat ik mezelf moet dwingen om daarmee te beginnen eindig ik met niets behalve verloren tijd en frustratie. Daarnaast: ontloop je met de door jou genoemde werkwijze niet af en toe de daadwerkelijke issues en kansen op ontwikkeling?Ik heb ooit ergens gelezen dat als je vindt dat veel van je tracks een beetje hetzelfde klinken, je in het vervolg elke keer met een ander element moet beginnen: de ene keer begin je met een melodie, dan weer met een baslijn of sequence en een andere keer begin je met een drumloop/drumpatroon. Daardoor is elke keer je werkwijze anders waardoor het nummer ook gaat klinken.
Bijv. iets dat in mijn tracks veel voorkomt is dat ik de akkoorden nogal rechttoe rechtaan speel, gewoon steeds drie noten boven elkaar in een bepaalde notenkeuze en ritme. Die akkoorden zijn voor mij vaak een beginpunt van een track. Het werkt vaak prima in mijn stijl muziek, maar het begint wel een beetje teveel van hetzelfde te worden.
Ik kan er nu voor kiezen om met een ander element te gaan beginnen bijv. een baslijn. Ik kan m'n onvrede echter ook gebruiken om wat meer te leren over akkoorden, hoe ik ze op interessante wijzen op kan breken en/of over verschillende geluiden kan verdelen etc. Daar leer ik veel meer van dan als ik had gedacht "weer hetzelfde, nu ga ik met een baslijn beginnen"

.