Arrangeren

Ik heb ooit ergens gelezen dat als je vindt dat veel van je tracks een beetje hetzelfde klinken, je in het vervolg elke keer met een ander element moet beginnen: de ene keer begin je met een melodie, dan weer met een baslijn of sequence en een andere keer begin je met een drumloop/drumpatroon. Daardoor is elke keer je werkwijze anders waardoor het nummer ook gaat klinken.
Kan, maar het klinkt wel een beetje geforceerd en ik denk dat je één ding zoveel mogelijk moet vermijden in de muziek: forceren. Baslijnen en drums leveren mij bijv. maar heel zelden inspiratie op, iedere keer dat ik mezelf moet dwingen om daarmee te beginnen eindig ik met niets behalve verloren tijd en frustratie. Daarnaast: ontloop je met de door jou genoemde werkwijze niet af en toe de daadwerkelijke issues en kansen op ontwikkeling?

Bijv. iets dat in mijn tracks veel voorkomt is dat ik de akkoorden nogal rechttoe rechtaan speel, gewoon steeds drie noten boven elkaar in een bepaalde notenkeuze en ritme. Die akkoorden zijn voor mij vaak een beginpunt van een track. Het werkt vaak prima in mijn stijl muziek, maar het begint wel een beetje teveel van hetzelfde te worden.

Ik kan er nu voor kiezen om met een ander element te gaan beginnen bijv. een baslijn. Ik kan m'n onvrede echter ook gebruiken om wat meer te leren over akkoorden, hoe ik ze op interessante wijzen op kan breken en/of over verschillende geluiden kan verdelen etc. Daar leer ik veel meer van dan als ik had gedacht "weer hetzelfde, nu ga ik met een baslijn beginnen" :)

Op zich een goed punt lijkt me. Ik kan me aan de andere kant ook voorstellen dat je tracks opnieuw in dezelfde richting gaan, ook als je wat complexere akkoorden(schema's) gaat toepassen. Een andere werkwijze hanteren werkt bij mij altijd prima. De insteek is immers anders waardoor de kans op een ander resultaat ook groter wordt.

Ik wil in mijn muziek proberen wat meer variatie te brengen. In plaats van het hele nummer door dezelfde drumloop de gebruiken, wat na een tijdje best wel saai wordt, op sommige stukken zoals het refrein of de climax andere drumloops gebruiken helpt al een heel stuk.

Ik wil in mijn muziek proberen wat meer variatie te brengen. In plaats van het hele nummer door dezelfde drumloop de gebruiken, wat na een tijdje best wel saai wordt, op sommige stukken zoals het refrein of de climax andere drumloops gebruiken helpt al een heel stuk.
Dan lijken me drums het allereerste onderwerp dat je aan zou moeten pakken. Een goed besef van de backbone van een beat (wat is de relatie kick-snare? wat doen een hihat en veranderingen in een hihat-patroon met de energie van de beat?), alle drums die er een aanvulling op zijn, drumfills e.d. kan wonderen doen voor je vermogen om variërende drums te maken :)

Dr van Lansberg: als het werkt, prima. Denk dat ik vooral aansloeg op het woordje 'moet' :)

drumloop, ik kan er maar niet bij joh, het is toch gewoon belachelijk gaaf om zelf een beat te maken?
desnoods knip je je loop in stukjes en programmeer je daar weer een andere van met wat variaties, klaar.

Denk wel dat de meeste winst hier gehaald kan worden door zelf je drums te gaan bouwen.
Zet wat loopjes die je leuk vind in je daw als audio..
Maak deze na met een drumdoos....
Echt er gaat een wereld voor je open.

Waar ik de laatste tijd steeds meer tegen aanloop is dat mijn ideeën (bijna) altijd ergens in het midden beginnen. Dus kan ik het midden en einde van een nummer wel bedenken, maar is het begin/de intro het probleem. En ik wil niet dat standaard-gedoe van het thema maar dan zonder ritme-sectie enzo. Zijn er hier nog tips voor? Wat ik nu aan het proberen ben is naar andere muziek (zoals Synergy) luisteren en kijken of ik daar iets van kan leren. Weten jullie verder nog iets?

Waar ik de laatste tijd steeds meer tegen aanloop is dat mijn ideeën (bijna) altijd ergens in het midden beginnen. Dus kan ik het midden en einde van een nummer wel bedenken, maar is het begin/de intro het probleem. En ik wil niet dat standaard-gedoe van het thema maar dan zonder ritme-sectie enzo. Zijn er hier nog tips voor? Wat ik nu aan het proberen ben is naar andere muziek (zoals Synergy) luisteren en kijken of ik daar iets van kan leren. Weten jullie verder nog iets?
Wellicht kun je een voorbeeldje posten? Er is zo ontzettend veel mogelijk, van variatie in je akkoorden, ritme, geluidenkeuze tot een intro dat je middenstuk al aankondigt of dat juist een compleet contrast is. Het zijn allemaal keuzes die je kunt maken en die in de juiste context allemaal kunnen werken, of juist niet :)

Wellicht kun je een voorbeeldje posten? Er is zo ontzettend veel mogelijk, van variatie in je akkoorden, ritme, geluidenkeuze tot een intro dat je middenstuk al aankondigt of dat juist een compleet contrast is. Het zijn allemaal keuzes die je kunt maken en die in de juiste context allemaal kunnen werken, of juist niet :)

Of je post een paar maten van je middenstuk en we maken een minicontest van je intro. Krijg je meteen een beeld van een aantal mogelijkheden.

Hier is zijn 2 minuten ergens in het begin van een van de nummers waar ik mee bezig ben. Dit nummer is, zoals waarschijnlijk wel te horen is, grotendeels door Enigma geïnspireerd. Het is nog steeds een 'work in progress', maar je krijgt in ieder geval een idee. Vanaf iets van 58 seconden begint het melodie en bij 1 minuut 36 krijg je het refrein. Ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben. ;)

Attachments

• Fragment.mp3
    2,2 MB · Bekeken: 81
Drums kunnen bijv elke 8ste maat een lichte cymbal/ride gebruiken.
Snare's mogen op elke 4de maat wel een variatie hebben.

Om mee te beginnen:)

Probleem is een beetje (is mijn ervaring) dat 2 chords de hele tijd zoals je die hoort je niet echt veel inspiratie bezorgen. Daarbij is die pad zo breed aanwezig dat je mix voor het grootste deel al dicht zit. Dan houdt je inspiratie ook vanzelf gauw op. (Even op mijn ipad geluisterd)

Het makkelijkst bij dit soort tracks (zoals je nu laat horen) is geleidelijk opbouwen met de tracks die je hebt, komt bijna neer op stuk voor stuk unmuten, maar dat is erg cliche, ook al kan het verder prima.

2e tip, die ook al is gegeven door dr. Lansberg, een heel ander begin maken met een plotselinge overgang naar dit, of juist andersom kan ook.

Dit kan je doen door gewoon een 2e (nieuwe) track te maken met de geluiden die je nu hebt, Maak gewoon wat space in je arrangement en zet daar dat nieuwe stuk in. Daarna die 2 dingen met elkaar mergen.

Maar gewoon op zoek gaan naar geluidjes om de track verder te vullen zou ik niet doen, je track wordt interessant door iets boeiends in het arrangement te doen, bouw rusten in, minimaliseer je track 1 tel na een rust, kom daarna met alles terug, speel met panning op dat soort momenten, met je bassline en drums of wat dan ook.

Jouw muziek heeft ook wel iets van mijn muziek weg, klik ook eens op mijn link in mijn onderschrift, misschien heb je er wat aan. Succes!

gooi er een vocal in die vrij naakt staat en laat vervolgens terug iets invallen? Als ik jou was, luister naar gans de enigma collectie, kijk/ zoek / google naar 'soortgelijke' muziek, luister daarnaar en gebruik wat je daar in hoort van variatie, als inspiratie. Zo deed ik 't ook al. Want anders vind ik het ook enorm moeilijk om met variatie te komen voor mijn eigen probeersels.

Ben nu naar je wip aan het luisteren. Je zou de track kunnen beginnen met de sequence die op 0:19 begint. Dan na twee maten de bass erbij. Voices nog even helemaal weglaten.

Alternatief is te beginnen met die solo synth op 1:36. Dan zit je in een andere toonsoort wat het iets spanender maakt en je hebt ook meteen iets herkenbaars voor verderop in de track.

Off topic: Over je track zelf, die lead synth vind ik wat kazig. Ide kun je inderdaad zoals Klinske zegt vervangen door een vocal en dan misschien zwaar bewerkt.

Naar mijn idee is een groot contrast niet passend bij dit nummer, dit is vrij meditatieve muziek, dus ik denk dat je met een plotse verandering iedereen uit z'n zen-modus trekt :)

Wat echter niet betekent dat dit soort muziek geen spanning of oplossing nodig heeft en daar ontbreekt het in dit fragment m.i. aan. Dat maakt het ook zo moeilijk denk ik, omdat waar de mensen van de dance alles uit de kast kunnen trekken om een climax in te bouwen, het hier héél subtiel moet gebeuren. Volgens mij kun je dat het beste doen bij de basis, namelijk in de akkoorden en ritmes die je gebruikt.

Ik denk dat je er heel wat aan hebt om je een beetje in muziektheorie te verdiepen. Waar je volgens mij heel veel aan zou hebben is wat inzicht in de wijze waarop sommige akkoorden erom vragen te worden opgelost. Een instabiel akkoord geeft een bepaalde spanning, waarna een stabiel akkoord die spanning oplost en je een soort "ah, we zijn weer thuis"-gevoel krijgt. Door daar mee te spelen, kun je heel subtiel de luisteraar meenemen op een bepaalde reis.

Met drums kun je ook veel doen. Als je bijvoorbeeld in je introductie je kick of snare op onverwachte (offbeat) plekken zet, waarmee je de flow wat breekt, levert dit ook spanning op. Als je dan op het moment dat je de verwachting wilt oplossen die remmen weghaalt en de natuurlijke flow z'n gang laat gaan, kan dit een hele fijne ontwikkeling binnen je nummer opleveren.

Hopelijk heb je er wat aan :okdan:

Back