Mijn tip is niet dat je voor zoveel mogelijk 'likes' moet zorgen om het label te laten denken dat je fans hebt. Mijn tip is om op eigen kracht echte fans te verzamelen voor je bij een label aanklopt. Die fakers haal je er zo tussenuit, laatst nog de facebookpagina van een dancelabel bekeken: 21.000 likes. Alleen als een bericht al geliked werd dan waren het er hooguit drie. Op Partyflock had de eigenaar één fan en alleen dj-optredens in een kroeg in een provinciestad. Kortom, daar houd je alleen jezelf mee voor de gek, dat helpt je carrière ook niet.
Maar, een publiek verzamelen moet je ook niet voor een label doen, je moet het voor jezelf doen. Het is verleidelijk om te denken "straks, als ik bij een groot label zit dan komen die fans vanzelf". Dat is een gedachte die steeds minder geldt, doordat produceren toegankelijker is geworden en de markt overspoeld wordt. Labels gaan terecht denk ik meer eisen stellen aan de artiest, naast dat 'ie puur vette shit moet maken. Niemand heeft er namelijk wat aan als jouw vette shit totaal onopgemerkt in de krochten van Beatport e.d. verdwijnt, jij zelf ook niet.
Een groep eigen fans is dan best belangrijk. Niet alleen omdat ze wellicht iets kopen, ook omdat ze je een spiegel voorhouden: welke tracks vallen tijdens een optreden in de smaak en zijn interessant om uit te brengen? Welke tracks werken minder en kunnen wel een aanpassing gebruiken? Wat voor muziek vinden mijn fans nog meer tof, wellicht dat in die hoek een label zit waar mijn muziek past? Allemaal factoren die meespelen bij een succesvolle verkoop.
Daarnaast breng je iets uit om gehoord te worden, dus dat zou al een reden moeten zijn om daarvoor ook zoveel mogelijk naar buiten te treden. Dus, hup, van die zolderkamer af! (waarmee ik vooral mezelf moed inspreek, want ik ben echt dramatisch in het promoten van m'n muziek)