hoe krijg je je tracks uitgebracht

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wootson,

Het is weer niet waar wat je typt. Ik adviseer je echt om eens wat beter jezelf in te lezen voordat je dit soort spookverhalen ophangt.

Je kan wel uitbrengen zonder de Buma Stemra, namelijk productie in eigen beheer. Niets vreemds, gewoon een formulier invullen.
De Buma Stemra is niets meer dan een belangenbehartiger/vereniging. Je kan erbij, maar het is niet verplicht.

Hmm, heb tot op heden alleen zaken gezien waarbij je verplicht een Buma/Stemra formulier moet invullen alvorens ze beginnen met productie. De zaken waarbij het niet zo in z'n werk ging zaten in Polen en dergelijke.

WAZ had zelfs idiote voorbeelden van "labels" die hun artiesten laten betalen voor een release :D
Jazeker je moet een kwalitatieve bijdrage kunnen leveren anders dan ik maak alleen maar muziek. Imo is het een pre als je minimaal voor de helft de promotie op je kan nemen. Muzikant is tegenwoordig meer dan alleen ik maak muziek and thats it.

Dit:
Mijn tip is niet dat je voor zoveel mogelijk 'likes' moet zorgen om het label te laten denken dat je fans hebt. Mijn tip is om op eigen kracht echte fans te verzamelen voor je bij een label aanklopt. Die fakers haal je er zo tussenuit, laatst nog de facebookpagina van een dancelabel bekeken: 21.000 likes. Alleen als een bericht al geliked werd dan waren het er hooguit drie. Op Partyflock had de eigenaar één fan en alleen dj-optredens in een kroeg in een provinciestad. Kortom, daar houd je alleen jezelf mee voor de gek, dat helpt je carrière ook niet.

Maar, een publiek verzamelen moet je ook niet voor een label doen, je moet het voor jezelf doen. Het is verleidelijk om te denken "straks, als ik bij een groot label zit dan komen die fans vanzelf". Dat is een gedachte die steeds minder geldt, doordat produceren toegankelijker is geworden en de markt overspoeld wordt. Labels gaan terecht denk ik meer eisen stellen aan de artiest, naast dat 'ie puur vette shit moet maken. Niemand heeft er namelijk wat aan als jouw vette shit totaal onopgemerkt in de krochten van Beatport e.d. verdwijnt, jij zelf ook niet.

Een groep eigen fans is dan best belangrijk. Niet alleen omdat ze wellicht iets kopen, ook omdat ze je een spiegel voorhouden: welke tracks vallen tijdens een optreden in de smaak en zijn interessant om uit te brengen? Welke tracks werken minder en kunnen wel een aanpassing gebruiken? Wat voor muziek vinden mijn fans nog meer tof, wellicht dat in die hoek een label zit waar mijn muziek past? Allemaal factoren die meespelen bij een succesvolle verkoop.

Daarnaast breng je iets uit om gehoord te worden, dus dat zou al een reden moeten zijn om daarvoor ook zoveel mogelijk naar buiten te treden. Dus, hup, van die zolderkamer af! (waarmee ik vooral mezelf moed inspreek, want ik ben echt dramatisch in het promoten van m'n muziek)

Ga gewoon lekker aan de slag met je muziek, treed op, breng uit, organiseer shit......leef.....
OT: helemaal mee eens, doe je ding, laat het aan de buitenwereld zien en horen. Je publiek beslist uiteindelijk of het ok is of niet en als het echt goed is wordt je er tussenuit geplukt. De vraag is of je dat wilt op het moment dat je publiek e.e.a. van jou tof gaat vinden ;)

Wootson,

Het is weer niet waar wat je typt. Ik adviseer je echt om eens wat beter jezelf in te lezen voordat je dit soort spookverhalen ophangt.

Je kan wel uitbrengen zonder de Buma Stemra, namelijk productie in eigen beheer. Niets vreemds, gewoon een formulier invullen.
De Buma Stemra is niets meer dan een belangenbehartiger/vereniging. Je kan erbij, maar het is niet verplicht.

Kun je dit bekrachtigen met links naar officiële artikelen waarin dit word bevestigd?

Als ik zoek naar PIEB gerelateerde zaken komt altijd naar voren dat je een formulier moet invullen waarna over je eigen producties kosten worden berekend. Ook over je 100% eigen werk.

Uiteraard moet het wel auteursrechtelijk beschermd blijven, ook onder een Creative Commons licentie. Dus niet een handtekening zetten zodat het spul public domain word en je alle rechten weggeeft.

Ik heb dit hele draadje met veel interesse gelezen, maar dit sprong er nogal uit wmb

Goede muziek wordt gereleased.....
Wordt je muziek niet gereleased doe je zelf iets fout.
Niet rot bedoeld, maar als je alleen benaderd wordt door labels die jou als consument zien dan zegt dat ook iets over de muziek die je maakt.

Het is zo makkelijk om de rest de schuld te geven. Ik luister hier best wel veel tracks en er zit weinig tussen wat release waardig is, diezelfde mensen zie ik ook altijd in topics bitchen over zolder labels en geld zaken.

Ga gewoon lekker aan de slag met je muziek, treed op, breng uit, organiseer shit......leef.....

Misschien wat hard uitgedrukt, maar ik voel 'm wel... Halfbakken samplepackdeephouse is niet goed genoeg. Je moet gewoon je shit uiterst serieus nemen en zorgen dat het FOKKING goed is.

Niet dat er wat mis is met samplepack-deephouse, maar als je wil meedingen in een markt dan kom je niet weg met precies hetzelfde doen als de rest. En al helemaal niet als je hetzelfde doet als de rest maar dan 'net-niet'. Je gaat toch ook niet een restaurant beginnen en alleen maar cup-a-soup en knorr maaltijdmix-gerechten serveren en dan klagen dat je geen Michelin-ster krijgt?

En wat betreft het BUMA verhaal, natuurlijk kan het ook zonder, het is alleen niet zo makkelijk bij te houden welk radiostation je shit heeft gespeeld enzo. En als je ergens optreedt, gaat de zaal jou niet betalen omdat je eigen werk hebt gespeeld. De BUMA doet dat wel.

Eigen beheer is leuk, maar eigen beheer en bij BUMA zitten is wel chill: elke show die je speelt = geld. Elke play op de radio = geld. Niet veel, maar wel geld.

En ja, de BUMA is maffia. Maargoed. Sinatra kon ook prima met de maffia, heeft 'm ook geen windeieren gelegd. :)

Intressant filmpje over hoe en wat, meest interessante vind ik op 34.46....waar gezegd wordt " if you give us a little bit more back, we can give you as a label more time investment/ budget on--- social bannering and so on ".....uuh kort door de bocht, pay for your succes, Raphie.

even simplificeren: Google and Facebook is your friend :D.

Sidenote: heb laatst een brief van Buma/ Stemra gehad waar ze melden dat 200 stuk promo cd's geen rekening sturen.

Veel kijkplezier, and good luck TS

https://www.youtube.com/watch?v=L8za3IMVemM

Intressant filmpje over hoe en wat, meest interessante vind ik op 34.46....waar gezegd wordt " if you give us a little bit more back, we can give you as a label more time investment/ budget on--- social bannering and so on ".....uuh kort door de bocht, pay for your succes, Raphie.

even simplificeren: Google and Facebook is your friend :D.

Sidenote: heb laatst een brief van Buma/ Stemra gehad waar ze melden dat 200 stuk promo cd's geen rekening sturen.

Veel kijkplezier, and good luck TS

https://www.youtube.com/watch?v=L8za3IMVemM

wauw!
zeer verhelderend
:okdan:

Nah echt niet.... Dat is een ander doel, jezelf als brand wegzetten en betalen voor exposure.
Schiet het doel voorbij. Ik maak wat, zie je er heil in dan investeer je in mij en anders niet.
De consumerisation van labels is een farce, voor de labels een nieuwe manier om geld te verdienen. Vroeger verkocht je units, nu vind je attentionwhores die je met mooie verhaaltjes nog een paar honderd euro uit de zak kan kloppen. Ben je echt goed staan ze voor je in de rij. Ben je en "me too" prutser ga dan lekker je geld wegbrengen naar een label.

De aller-aller-belangerijkste factor om je tracks gereleased te krijgen is dat ze gewoon echt heel goed zijn.
Als je werk er uit springt , origineel is, iets "doet" met mensen,
Dan zou het totaal geen probleem moeten zijn om een label te vinden.
Ik denk dat een hoop mensen denken dat ze toffe shit maken, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Althans , niet voor de (grotere) labels.
Ik weet ook niet of het handig is dat dat de insteek is als je muziek maakt. (Om daar muziek naar te maken)
Gewoon lekker muziek maken, geniet van het spelen met je gear.
If you've got What iT takes-->dan vinden je uiteindeljk echt wel een plek om te muziek te slijten.

K#t iPhone spelling :
If you've got What iT takes-->"dan vind je uiteindeljk echt wel een plek om je muziek te slijten"

Klopt, tegenwoordig is iedereen producer en Waz z'n tracks, maar ook m'n eigen tracks zijn echt niet goed genoeg voor een mainstream dancelabel. Zoals eigenlijk alle tracks die hier gepost worden :D

De producer is de nieuwe consument geworden, men verdient nu meer geld aan het producers ecosysteem dan aan verkoop. Promotie kost geld en is noodzakelijk, dat is de discussie niet. De discussie is of labels promotie als betaalde service moeten aanbieden aan producers.
Ben je echt goed dan investeert het label in jou, niet andersom. Word je dus gevraag een zakje geld mee te nemen, kijk dan gewoon een deurtje verder. Of je moet zo wanhopig zijn.
Waarom denk je dat het nu blackhole distribution heet?

Het betaald distribueren van muziek in opdracht van producers is een andere, veel lucratievere tak van sport, dan een artiest tekenen omdat je potentie ziet.
Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je jezelf zo in de markt zet :D
Met jou zijn er tienduizenden anderen die hetzelfde doen. En aan de anderen kant zijn er duizenden labels die ook deze "service" aanbieden omdat ze anders niks verdienen.
Jij hoopt natuurlijk dat je kan piggyback riden op de blackhole LABEL fanbase en zij jouw product daar gaan vermarketen, maar je weet nu al dat daar natuurlijk niks uit gaat komen behalve 1 line item op de maandelijkse new release mailer, maar goed, probeer het maar. :D
Je bent geen artiest, maar gewoon consument ;)

De aller-aller-belangerijkste factor om je tracks gereleased te krijgen is dat ze gewoon echt heel goed zijn.
Als je werk er uit springt , origineel is, iets "doet" met mensen,
Dan zou het totaal geen probleem moeten zijn om een label te vinden.
Ik denk dat een hoop mensen denken dat ze toffe shit maken, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Althans , niet voor de (grotere) labels.
Ik weet ook niet of het handig is dat dat de insteek is als je muziek maakt. (Om daar muziek naar te maken)
Gewoon lekker muziek maken, geniet van het spelen met je gear.
If you've got What iT takes-->dan vinden je uiteindeljk echt wel een plek om te muziek te slijten.

Kun je dit bekrachtigen met links naar officiële artikelen waarin dit word bevestigd?

http://www.bumastemra.nl/leden/tips-en-advies/

Met name de eerste zin op deze pagina is interessant. Ze schrijven dat het verstandig is om je in te schrijven. Dat impliceert eigenlijk al dat er geen verplichting is om dat te doen.

En hier een link naar een minder officieel schrijven over de redenen waarom je je beter niet zou inschrijven.

En een kort telefoontje doet wonderen ;): 023 – 799 7999

Veel van wat ik hier lees komt op mij over als passieloos zakelijk gebabbel. Of zoveel teleurstelling over hoe moeilijk het wel niet is..

Zorg gewoon dat je ECHT goed tracks maakt en zorg dat je image, je artwork, promotiewebsite: ALLES top-notch is.
Maar vooral:maak muziek met passie en wees origineel. Heb er lol in en denk niet gelijk aan euro's of top 10's.

Veel van wat hier op synthforum wordt gepost vind ik wel aardig klinken, maar er springt weinig ECHT uit. Vaak loopt men vast op originaliteit, en arrangement. Wie heeft er hier 5 tracks op de plank klaarliggen die echt TOP zijn? Niet veel denk ik.

Wil je succes dan moet je er gewoon voor gaan.. produceren en kritisch zijn - hard en gedisciplineerd werken. Doe originele promotie, remixen, plaats het op youtube, maak een naam..
Haal eerst maar je voldoening uit de hoge kwaliteit van je eigen tracks.. daarna komt de rest wel.

Als ik een een plaat echt goed vind draai ik hem met gemak minimaal 5 keer achter elkaar.. echt goede platen maken is gewoon zo simpel nog niet..

Laatst gewijzigd:
In het artikel waar Dr van Lansberg naar verwijst, staat het volgende:

Met de toestemming ga je fluitend naar de drukker. Helaas zal deze nog een extra rekening presenteren: Stemra afdracht. Om auteurs te beschermen wordt eerst kosten in rekening gebracht zodat Stemra leden krijgen waar ze recht op hebben. Achteraf wordt er gekeken wie dan de Stemra leden waren en waar ze recht op hadden. “Ja, maar hoor eens, ik ben de rechthebbende van die plaat. Ze zullen zien dat het mijn songs zijn.” Klopt. Na ongeveer een jaar komen ze daar achter. Ze zullen dan het geld weer terugstorten op je bankrekening. Klein addertje onder het gras: minus 25% administratiekosten. Dus heb je een liquiditeitsgat. Met andere woorden: je hebt minder geld te besteden in het jaar van drukken die je had kunnen stoppen in nuttige dingen. En….niet onbelangrijk… kost je dit geintje ook nog eens €250,-

Dit voorbeeld komt op nog enkele andere websites naar voren, doch altijd zonder keiharde bevestiging van de instanties waar je uiteindelijk mee te maken krijgt.

Als voorbeeld neem ik de hobbyist die bijvoorbeeld 100 tot 500 cd's wil laten maken met eigen werken. Ongeacht of het high-quality muziek is of niet, dat doet er helemaal niet toe. Sterker nog, de maker heeft voor de eerstkomende 100 jaar 0,0 interesse in muzieklabels, commerciële resultaten, en bijkomende levensstijl. Wellicht is er de regeling om bij 200 exemplaren of minder onder de extra kosten uit te komen. Dit zou dan in een nieuwsbrief staan, ergens. Nogmaals: dit soort regelingen heb ik nergens keihard bevestigd zien worden. Ik ga even uit van 500 stuks en de 25%-regeling. Hetgeen dus betekend dat je als kleine hobbyist gewoon benadeeld word en 125 euro extra kwijt bent. Bij de grotere cd-perserijen staat overal aangegeven dat je éérst het Buma/Stemra formulier moet invullen, alvorens er begonnen word met de productie. Er staat zeker niet dat je via een maas in de wet ergens onderuit kunt komen omdat je maar een kleine bestelling plaatst. De perserij heeft dus gewoon een deal met Buma/Stemra (al dan niet op dubieuze wijze tot stand gekomen): geen registratie, geen cd's.

Nogmaals, ik zou graag de officiële (niet-anders-interpretabele) verklaringen zien waaruit het volgende blijkt:

• registratie bij Buma/Stemra is niet verplicht voor een cd-release die binnen Nederland word gemaakt en verkocht;
  • afdragen van rechtengelden is niet verplicht, ongeacht de grote van de oplage;

In hetzelfde artikel staat ook: "" Door je niet in te schrijven bij Stemra, heb je geen recht op die inkomsten, maar hoef je ook niet de kosten te dragen. Het mooie is: je kan je altijd achteraf inschrijven bij Stemra. Dus begint een plaat enorm te lopen, dan schrijf je je in."

Je leest ook wel een beetje wat je wilt lezen :). In de link erboven naar de BS website zie je ook dat BS zelf schrijft dat het "verstandig" is, niet verplicht. Natuurlijk zullen ze niet schrijven dat het niet verplicht is. Ze verdienen er immers geld aan.

Als we de zaak eens omdraaien, kun jij dan officiële verklaringen zien waaruit blijkt dat het wèl verplicht is om je in te schrijven?

@Wootson: Ik heb zojuist dan toch maar even gebeld met Buma-Stemra voor tekst en uitleg. Als auteursrechthebbende is er geen verplichting voor een inschrijving/lidmaatschap bij BS. Als label is er evenmin een verplichting, echter dient het te releasen stuk wel "aangemeld" te worden (wat dat ook zijn mag). De heer die mij te woord stond bevestigde dat het feit dat op de website het woord "verstandig" wordt genoemd, impliceert dat het niet om een verplichting gaat.

Offtopic: om de één of andere reden kan ik sommige posts niet quoten en verdwijnt de tekst, bij andere posts weer niet. En m'n geschreven tekst verdwijnt vaker als ik op "Meer opties" klik. Ligt dat aan het forum?

Nee, nergens staat dat inschrijven wel/niet verplicht is. Anders zou deze regel waarschijnlijk ook binnen het Nederlands wetboek vallen. Het aanmelden van je eigen werken zal hoofdzakelijk te maken hebben met potentiële auteursrechtschending. Het kan natuurlijk zijn dat je toevallig een compositie hebt gemaakt die wel heel erg overeenkomt met iets wat al bij hun geregistreerd is. Bewust of onbewust, met alle gevolgen van dien. Ik mag toch hopen dat je dit dan vooraf duidelijk word gemaakt dat jouw "track x" lijkt op "track y van artiest z" welke jij op je eigen disc wilt gaan zetten. En niet achteraf voor verassingen komt te staan met een dikke rekening voor je zolderkamerproductie.

Op zich vind ik het prima dat er een instantie bestaat die de rechten beschermd van mensen die hun brood verdienen met muziek. Maar de regelgeving mag wel een stuk duidelijker en moderner. Vooral voor hobbyisten op een zolderkamertje (spreekwoordelijk). Maar goed, dat is een algemeen wereldprobleem.

Zelf zet ik mijn eigen werken op een stukje webruimte met daarop een CC BY 4.0 licentie. Máár... omdat ik onmogelijk alle copyrighted muzikale combinaties kan weten, zit er dus ook de kans in dat een compositie of onderdeel daarvan toebehoort aan iemand anders en ik dit actief aan het verspreiden ben onder een ander soort licentie. Dit hele licentieverhaaltje kan nogal wat problemen veroorzaken op de lange duur. Het releasen van materiaal in eigen beheer is aan de ene kant heel eenvoudig (drie keer klikken en het staat online) maar tegelijkertijd ook heel complex. Het zou zomaar kunnen dat je onbewust een melodie van een topartiest hebt gekopieerd en deze hebt verspreid via een Creative Commons licentie in een video die ondertussen tienmiljoen keer is bekeken en is gekopieerd en geremixt door een x aantal artiesten/muzieklabels.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back