En zo vergaat het 99.999999% van de electronische releases, de enige die er aan verdienen zijn de stores en aggregators in het gehele ecosysteemIk heb 2 labels op me soundcloud gehad.. die welgeteld 1 liedje van me wilden hebben.
maar dat had mij persoonlijk geen ene reet opgelevert.. die wilden het dan op een eenmalige verzamel-cd zetten
die dan aan wat freaks in australie werd uitgedeelt.. dat zag ik zelf niet zitten..
de meeste labels die ik vind voor mijn genre (harde noise/ambient) zijn van die vriendenclubs waar al eerder over gesproken werd..
Digitale releases (Itunes, googleplaystore, beatports enzovoorts) kosten een paar tientjes (goed googlen.. kan je een agregator vinden, die dat voor je regelt) . maar je verkoopt waarschijnlijk 3 of 4 liedjes.. oftewel zit je met een verlies post.
die 4 liedjes.. laten we voor de gein zeggen dat je ze alle 4 als los nummer op itunes verkoopt:
liedje kost 1 euro.. maar apple wil 20% hebben.. dus blijft er 80ct over.. met beetje pech wil je agregator daar nog percentage over hebben.. en blijft er zo'n 0.60ct over .. aangezien je release een paar tientjes is..
mag je dus zo'n 50 keer je liedje verkopen, voordat je daadwerkelijk kans heb.. dat je er een bigmac van kan eten..
Dat werkte allemaal niet voor me.... Dus ben ik clipjes gaan maken.. die gaan op youtube..
krijg ik paar cent reclame inkomsten door... muziekjes voor pay-what-you-want op bandcamp.
ik deel geen losse liedjes meer.. het gaat per 3 a 4 op bandcamp.
Er zijn nog een paar andere websites die reclame-ads delen op je content.. ook daar stuur ik me gedoe heen.
Gemiddeld gesproken.. verdien ik nu een 1$ per liedje, aan reclame inkomsten.. en op bandcamp verkoop ik
eens in de zoveel jaar een ep.. bwehehehhehehe 7 jaar lang muziekuitbrengen op verschillende manieren..
en..
Ik had die felbegeerde bigmac, die ik kon eten van mijn muziek-inkomsten... !! en dat maakt me een trotse muzikant die kon eten van zijn muziek.. hahaha
De "producer" is de nieuwe consument, kan voor weinig een beetje hobbyen op de PC en iets releasen is natuurlijk een rete interessant verhaal voor in de verjaardagskring.

Er wordt tegenwoordig misschien nog wel meer gereleased dan gekocht.