studio in opbouw inzicht (stap vr stap)

TheSoulguru

Ingeburgerd
Technisch gezien ben ik niet zo straf ik geef zelf toe

beschouw de volgende equipment en hun specs;

1/

de Akai mpc60................................. 16 parts multitimbraal; 8 mono audio outs;

de korg O5R/W met ...................... 8 part multitimbral ;1 stereo audio out

2/

Ik maak volledig gebruik van de multitimbraliteit van deze 2.

_______________________________________________________________________________________________

Dus, concludeer ik (niet zelf uitgetest, heb nog geen mixer daarvoor)

8 kanalen maximum, van de mixer, kunnen worden voorbehouden voor de----mpc
1 kanaal max, van de mixer, wordt voorbehouden voor de --------------------Korg 05R/W

________________________________________________________________________________________________

DUS, De voices vd mpc worden per 2 gebundeld op 8 kanalen van de mixer,
16 sporen van de korg worden samengebundeld op 1 kanaal op de mixer

Kan ik hieruit besluiten dat, hoe meer sporen ik gebruik van de Korg, des te meer compromis ik maak kwa resultaat en geluidskwaliteit omdat ik de instrumenten individueel niet kan triggeren vanuit de mixer, voor de perfecte mixdown later?

Is dat niet zinloos? Ideaal zou zijn dat multitimbraal capabiliteit evenredig is met het aantal outputs toch. Dus de korg zou er 16 moeten hebben.

________________________________________________________________________________________________

voor de volgende stap, en ik volg dezelfde redenering als hierboven, als ik alle audio outs tel van al mijn synths kom ik aan 11 waarvan 9 mono zijn en 2 stereo. In princype, als dit mijn definitieve setup is heb ik een 11 sporen mixer nodig, correct?
Nu, natuurlijk is dit geen industrieel standaard. Dus een 16 sporen mixer, maar dat zou te weinig zijn want niet alleen gaan er nog apparaten bijkomen, maar ik heb geen plaats gerekend voor de vocalen. Dus ik denk dat een 18 sporen mixer een minimum vereiste is.

Nu mijn vraag hier is, of ik niets uit het oog verlies? Heb ik sporen voor nog iets anders nodig dan vocalen/synths/eventueel een spoor of 2 voor acoustische instrumenten als gitaar?

Ik denk dat ik mijn eigen vraag beantwoord door ze te stellen, maar dat is ook de bedoeling dat ik dit allemaal neerschrijf en inzicht krijg en zo kunnen jullie mij eventueel wijzen op verkeerde redeneringen. :)

Als 3rde stap, heb ik ook een recorder nodig. het is voor mij nog een heel mysterieus gebied dat ik nog moet verkennen. Zijn ADATS een goed idee? Of is een 'multitrack personal studio' een beter idee? En hoeveel tracks?
Je ziet dat al die vragen moeilijk zijn voor iemand die zijn studio opbouwt. Mijn 'hoofdvraag' hier is eigenlijk ADAT vs Multitrack personal studio . (dat is vb Korg D8, of Tascam Porta02)
_______________________________________________________________________________________________
Een 4rde stap is, een mixdown recorder nodig...

CD-R

Minidisc

K7

DAT

I denk dat ik voor de DAT ga,voor de masters, en de CD-R voor als ik meer copieen nodig heb, vb voor het testen van de mix id wagen

5de stap zijn de compressoren, effecten, eq, etc.. maar dat is wel voor later, want mixers hebben ook compressoren, eq en dergelijke. Dus ik schaf mij een mixer aan, analoog of digitaal, zal wel zien en de rest volgt wel, met de eventuele richtlijnen dat ik hier zal tegenkomen van jullie!

Bedankt!! Elk inzicht is waardevol!

--------------------

Laatst gewijzigd:
Ga je voor een digitale mixer? Anders geen compressors en dergelijke. Bedenk ook dat je een stereo return per FX bak kwijt bent, als je geen digitale of inboard FX gebruikt.

Je kunt ook een ietwat luxere multitrackrecorder gebruiken en daar gelijkertijd mee mixen en het resultaat op CD branden.

Een Akai,Roland,Yamaha of Korg hebben diverse modellen.

Origineel geplaatst door bikkel
Ga je voor een digitale mixer? Anders geen compressors en dergelijke. Bedenk ook dat je een stereo return per FX bak kwijt bent, als je geen digitale of inboard FX gebruikt.

Digitaal of Analoog? Ik heb nog geen keuze gemaakt. Het hangt ervan af, vd prijs/geluids kwaliteit.

Wat je hier zegt eigenlijk, is dat, als ik voor digitaal ga, ik geen outboard compressoren en FX bakken nodig heb,
maar daarentegen met analoge mixers, dat ik dat allemaal wel nodig heb, EN dat ik bij elk kanaal dat ik trigger met outboard FX bak, een stereo return kwijt ben?

Als ik dit goed begrijp, dan moet ik mijn keuze zo bekijken;

Digitaal waarbij compressoren inbegrepen zijn alsook fx (goede kwaliteit?) of Analoog, maar dan moet ik rekenen dat ik meer sporen nodig heb, en extra compressoren + eventuele fx bakken (vandaar extra sporen) ?

Mijn vraag is, om die keuze beter te maken, zijn de resultaten die je bekomt met het gebruiken van een digitale mixer VS analoge met extra sporen, dedicated outboard fx en compressoren, te vergelijken met elkander, kwa geluidskwaliteit, professionalisme? Natuurlijk kan je de vergelijken niet maken, want ik zou het over een Neve kunnen hebben, dus beschouw een digitale mixer van +- € 1500 2de hands, en een analoge mixer voor delfde prijsklasse.

Is de digitale weg, ontdanks alles in 1, steeds geen compromis qua geluid VS de analoge formule van ongeveer dezelfde prijsklasse?

Allicht is dit wel moeilijk te beantwoorden. Als dit niet te beantwoorden valt hoef je dat niet te doen hoor!
Wat adviseer je zelf, zonder te kijken naar de prijs? Digitaal of analoog. VB Een mooie mackie, of een mooie Yamaha digitale mixer (dezelfde prijsklasse). Het beslissend argument: geluidskwaliteit.

Wel vergeet het maar, ik denk niet dat ik nu een keus kan maken. Miscchien wel een goedkope analoge voor ondertussen om, en een jaar later een mooie mackie of mooie yamaha digitale mixer.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door TheSoulguru
Digitaal of Analoog? Ik heb nog geen keuze gemaakt. Het hangt ervan af, vd prijs/geluids kwaliteit.

zijn de resultaten die je bekomt met het gebruiken van een digitale mixer VS analoge met extra sporen, dedicated outboard fx en compressoren, te vergelijken met elkander, kwa geluidskwaliteit, professionalisme? Natuurlijk kan je de vergelijken niet maken, want ik zou het over een Neve kunnen hebben, dus beschouw een digitale mixer van +- € 1500 2de hands, en een analoge formule voor delfde prijsklasse.

Ja. Ik ben er van overtuigd dat je met een digitale mixer van 1500,- hetzelfde resultaat kan behalen als met een analoge uit dezelfde prijsklasse.

Origineel geplaatst door fuse
Je kunt ook een ietwat luxere multitrackrecorder gebruiken en daar gelijkertijd mee mixen en het resultaat op CD branden.

Een Akai,Roland,Yamaha of Korg hebben diverse modellen.

Bedankt voor de tip, Ik had hier niet aan gedacht. Zal er even moeten over denken en onderzoeken naar de modellen. Is er geen catch? Wat is het nadeel hiervan, dat je mixer gedeelte niet zo goed is? Minder sporen?

Wel, moet je audio minder weg afleggen dus valt de kwaliteit wel ten goede, denk ik.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Ja. Ik ben er van overtuigd dat je met een digitale mixer van 1500,- hetzelfde resultaat kan behalen als met een analoge uit dezelfde prijsklasse.

Ok bedankt voor je mening. m.a.w. er is geen enkele reden om analoog te gaan als dit correct is. Maar t'is dat ik zoveel digitale geluidsbronnen gebruik en dacht dat het ten goede zou komen voor de warmte vh geluid om met een analoge te mixen.

Ik moet verder zeggen dat multitimbrale bakken zonder (genoeg) individuele outs ook een redelijk grote frustratie van mij zijn.

Het is wel zo dat een reverb uit een Yamaha nooit net zo goed zal zijn als die uit een Lexicon.

Een digitale mixer heeft als aller aller grootste voordelen het feit dat ie onthoudt, makkelijk automatiseert en meer features heeft.

Het bedieningsgemak an sich en de warmte van het geluid van een analoge mixer is mits het een goede betreft beter.

Persoonlijk heb ik liever wat meer controle over de verschillende stukken waaruit een studio is opgebouwd, in plaats van een alles in een oplossing zoals een digi mixer met interne fx. Het grote punt is bij mij dat een digitale mixer niet zo heel erg verschild van een pc met een dikke geluidskaart en een fijne controller, alleen kan die PC nog veel meer.

Roland VS 1680 (16 sporen)

Of Roland VS 1880 (18 sporen)

2e hands prijs ongeveer 1400 Euro

Mixer en multitrack recorder (digitaal) ineen. Een adat zou ik niet voor kiezen, want dan heb je toch nog een grotere mixer nodig.

Groet Erik

Dank u voor de input, vl1, Catalunya & Bikkel. Ik zal de Korg en Roland multitracks zeker beschouwen, maar wat Bikkel zegt doet mij ook denken, om een meer modulair systeem op te bouwen. Ik heb wel een beperkt budget en moet een tussenweg vinden tussen de juiste gear kiezen, en zo vlug mogelijk kunnen beginnen met muziek opnemen.

Een modulair systeem zou voorbeeld zijn:

1 of 2 Mackie CR1604
Lexicon reverb
adats.

ik denk dat dit het classieke systeem is. Een digitale multitrack recorder zou de Mackies, + adats vervangen.
Ik kan altijd hoge qualiteits EQ, Reverb bakken, mic pre, etc aanvullen later, maar op deze manier, zo vlug mogelijk kunnen starten met productie.

Ik ga nu mijn gedachten verfrissen en ook wat lectuur doornemen met de nieuwe kennis die ik met jullie hulp heb verworven.

Ik wil zo vlug mogelijk muziek kunnen maken om hogere zelfvertrouwen te creeren over het feit dat ik een carriere wil of kan id muziek of niet. Muziek productie via electronische apparaten is lang een aantrekking geweest voor mij. , De eerste materialisering ervan was de Yamaha psr eigenlijk van mijn vader, in 1985 aangekocht. In 1996 had ik een Yamaha clavinova, dan de Roland A90EX voor het beter klavier, dan een Kawai K5000S, Korg 05R/W, MPC60 en de Minikorg Univox kunnen kopen. Ik heb alles alleen geen productie materiaal. Daarvoor deze thread :)

Mackie 1602 is een goede keuze. Lekkere sound. Let er wel op dat de oude types een beperkte E.Q hebben.

De 1602 VLZ heeft parametrische E.Q. Dit werkt net iets lekkerder. Kun je de frequentie opzoeken en wegdraaien of opwaarderen. Voor mixen ideaal.

Groet Erik

Re: studio in opbouw inzicht (stap vr stap)

Technisch gezien ben ik niet zo straf ik geef zelf toe

beschouw de volgende equipment en hun specs;

de Akai mpc................................. 8 parts multitimbraal; 8 mono audio outs;

Ik reply alleen effe om vervarring te voorkomen.
MPC is 32-voice polyphony/multibraal. Niet dat jij dat gebruikt, maar anders denkt iemand anders
misschien huh, is de MPC maar maximaal 8.

Re: Re: studio in opbouw inzicht (stap vr stap)

Re: Re: studio in opbouw inzicht (stap vr stap)

Origineel geplaatst door sander
Ik reply alleen effe om vervarring te voorkomen.
MPC is 32-voice polyphony/multibraal. Niet dat jij dat gebruikt, maar anders denkt iemand anders
misschien huh, is de MPC maar maximaal 8.

Hij bedoeld misschien de MPC 60
Die is toch 16 parts multi-timbraal?

Je hebt wel gelijk denk ik, Ik bedoelde de mpc60. Ik zou het kunnen confirmeren maar vind mijn boekje nu niet van Roger Linn. Ik ben nu wel zeker dat het 16 parts is. Sorry voor de verwarring hoor.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Mackie 1602 is een goede keuze. Lekkere sound. Let er wel op dat de oude types een beperkte E.Q hebben.

De 1602 VLZ heeft parametrische E.Q. Dit werkt net iets lekkerder. Kun je de frequentie opzoeken en wegdraaien of opwaarderen. Voor mixen ideaal.

Groet Erik

Ik kende de 1602 niet, wel de 1604, zal eens kijken.

Ik ben nu nog aan't beslissen tussen het type configuratie dat ik voor zal gaan, een mixer + multitrack recorder + outboard reverb of een meer luxueuse multitrack recorder (met ingebouwde mixer), of digitale mixer + multitrack recorder

Mijn argumenten zijn, dat ik zo vlug mogelijk kan beginnen mits beperkt budget, en dat ik meteen iets goed koop en uitbreid later. Dit moet ik nu onderzoeken, wat het beste is.

1604.jpg
+
KPXR4XXXX.jpg
+
sonydres7771.gif

of
kD16XD.jpg

Of dan nog
ddx3216_big-f9fd45099ac20e3bc8522f83669dfd75.jpg
+
KPXR4XXXX.jpg

Ik kende de 1602 niet, wel de 1604, zal eens kijken.

Volgens mij betekent de extensie 02 en 04 het aantal AUXEN (waar je dus een effect doorheen kunt sturen)per kanaal. Dus de 02 heeft er dacht ik 2 en de 04 heeft 4 AUXILLARIES

Groet Erik

Back