Nou Raphie je valt in de herhaling dat iets 'beter' klinkt is idd een mening, das smaak.
Analoog is absoluut niet beter er zijn afschuwelijk klinkende analoge zoals bv diy modulars zonder tempco's waar je geen fatsoenlijke melodie uit krijgt. (das idd mijn mening) maar goed daar gaat de discussie niet over, we willen iets "analoog" laten klinken,
Oftewel we zijn een coverband die U2 na willen doen. Alleen hebben we niet het ego en de hypocriete perssonlijkheid van Bono, daarom moeten we dat compenseren met cocaine en lsd. Het komt in de buurt maar zal het altijd 'net niet' halen.
Het probleem met VA's is denk ik processing power. Als je echt een analoog filter wilt emuleren een OSC en de interactie van componenten tot in het kleinste detail dan heeft het datacenter waar ik werk nog niet genoeg power.
Ok das overdreven maar ik bedoel dergelijke complexe modellen vreten wel veel cpu power. In het ontwerp van plugins word daardoor een compromie gemaakt.
Echte Componenten klinken nog altijd beter dan een beetje wiskundige modelling
uhh nou nee, Fm, AM, FFT deze technieken zijn zeer slecht of niet analoog goed uit te voeren.
Mijn conclusie (eindelijk dan): Ik begrijp niet waarom een digitale synth als analoog zou moeten klinken. We horen op cd's toch ook geen kunstmatige crackle? Ik ga mijn digitale foto's toch ook niet bewerken naar sepia kleuren om juist de imperfecties van de productietechnieken van weleer te proberen na te bootsen? Is dat niet raar?
Mijn mening daarop is dat een goede patch, waar modulatie goed word toegepast extra diepte in variatie heeft. Het heeft karacter en klinkt organisch. Ongeacht dit analoog of digitaal betreft. je zou de vraag van de OP ook kunnen veranderen in: is het makelijker om een interessante diep gemoduleerde patch te maken op een analoge synth dan op een digitale?