Vervolg en einde van de Tienminutensoldeercursus.
Ik pakte het experimenteerbordje en bekeek het resultaat. "Hmm, jouw verbindingen zijn wel mooier hoor!", complimenteerde ik mijn gastheer.
"Al doende leert men, torp", antwoordde hij galant. "Hoe meer je het doet, hoe beter. En sneller! Kijk maar," en hij pakte een netjes gesoldeerd printje vol onderdelen. "Dit doe ik in een kwartier!" Ik bewonderde zijn werk. Het zag er professioneel uit. Maar nu wou ik het wel even over andere zaken hebben.
"Hoe zit het nou met die kunst? Doe je er nog wat aan?" Dat bleek niet echt het geval. In het verleden had hij spectaculaire projecten met geluid gedaan onder de noemer "Sonic Arts". Later had hij de kost verdiend als studiebegeleider. Tegenwoordig was hij full-time electronicus. Hij werkte niet alleen voor musici, maar ook voor kunstenaars zoals Christiaan Zwanikken. Voor deze vernuftige fijnmechanicus ontwierp en programmeerde hij besturingssystemen die vervolgens (na een korte soldeercursus) door Zwanikken in elkaar werden gesoldeerd. Tot mijn verrassing las ik op het forum dat hij ook voor kunstenares Yntse Vugts had gewerkt, die ik ooit wegwijs had gemaakt op de Mac maar vooral kende als de ex van een voormalig plaatsgenoot… De wereld is klein.
"Nou, dat biertje hakt er behoorlijk in rond deze tijd!" Ik dommelde een beetje weg.
"Zo zo, je bent niet veel gewend, he?", plaagde hij. "Maar we moeten nog verder, weet je nog? Kabels solderen!" O ja, dat had hij bij mijn binnenkomst inderdaad ook aangekondigd… Met frisse tegenzin zette ik mijn bierblikje weg. Marcmarc zette een flinke bankschroef op tafel, beplakte de bekken met ducttape en klemde er een opengeschroefde jackplug in. Hij vertinde de soldeerpunten en daarna pakte hij een audiokabeltje, knipte een plug af bij ongeveer 15 cm. "Die komt nog wel van pas!", en hij legde de plug terzijde. Het overgebleven deel werd met de bekende ruk met een kniptang ontmanteld. "Dat gaan we aan de plug solderen. Maar eerst even voorsolderen."
"Gebruik je geen striptang?" Ik kwam weer een beetje op stoom.
"Hiervoor is dat niet nodig. Maar ik heb er wel een!" Een professioneel exemplaar kwam op tafel, zo een had ik nog niet eerder gezien.
Zelfstellende striptang.
Hij draaide de manteling en de binnendraad tot twee stevige draadjes, vertinde beiden en daarna soldeerde hij de manteling op de grote voorgesoldeerde plek van de jackplug. "Kijk, de binnenste draad is expres iets te lang, zodat er geen trekkracht op komt."
"O ja, slim!"
Met een tangetje boog hij de draad zo dat hij al op het centrale contact rustte.
"Hoeft hij niet door het gaatje?", vroeg ik.
"Nee joh, gewoon erop." En het was al gesoldeerd. Met een platte tang boog hij de eindklemmetjes om het snoer.
Nu was ik weer aan de beurt. Natuurlijk ging het iets minder soepel dan bij het mede-forumlid, maar ook ik maakte een aardige verbinding. Het grootste verschil was weer de soldeeraanvoer, want er was flink wat soldeer nodig.
De soldeercursus was voorbij. Opgelucht pakte ik de laatste nootjes uit het bakje en dronk mijn blikje leeg. Marcmarc liet me zijn opbergsysteem zien: een mooie houten zetkast waar de laden met loden letters plaats hadden gemaakt voor laden vol weerstanden, condensators, diodes en transistoren. Wat heerlijk overzichtelijk! Maar nog trotser demonstreerde hij zijn zelfbedachte luciferdoosjessysteem waarbij hij de doosjes van de achterkant naar voren duwde. "Wist je dat je vingers vanzelf het juiste doosje vinden? De menselijke motoriek!" En hij liet zien hoe je, zelfs achter je nek, zonder enige oefening de vingers van beide handen tegen elkaar zet.
Ik schoot in mijn jas, en na een laatste bedankje duwde ik de verkeerde deur open. "Nee torp, hier!", zei hij behulpzaam en ik daalde af door het trappenhuis. Bijna acht uur, de tien minuten waren flink uitgelopen. Snel naar huis, en o ja, er moest nog gestemd worden!