Alternatief Novation Ultranova

Zwamy

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben iemand die juist begonnen is met recording en daarom heb ik me ook een synth gekocht. Zelf ben ik nieuw in de 'synthwereld'. Ik heb via via een Novation Ultranova kunnen kopen voor een zeer goede prijs.

Ik begin een beetje te merken dat ik altijd wat vastloop met de Ultanova. Ik heb het gevoel dat hij nog wat te ingewikkeld is voor mij... Een beetje als leren rijden in een Porsche.

Nu vroeg ik me af of er synth's zijn in dezelfde prijscategorie die misschien toch wat makkelijker te gebruiken zijn voor een beginner als ik. Ik weet wel dat er de Mininova en de Mikrokorg zijn, maar daar irriteren die kleine toetsen me nogal.

Waar loop je op vast? Kom je niet uit de menus? Dan kun je kijken naar een Roland GAIA SH-01, lekker veel knoppen.

Als je realistsiche klanken en een groter toetsenbord wilt hebben kun je kijken naar een Korg Kross 61.

Verder staat de tweedehands markt bol van prima synths

Nord Lead 3, makkelijkste synth die ik ooit gehad heb en toch zeer uitgebreid. Geen menu's, maar voor alles een knopje, geweldig.

Ik heb het gevoel dat hij nog wat te ingewikkeld is voor mij... Een beetje als leren rijden in een Porsche.

Gebruik je de editor of doe je alles met de synth zelf?

Overigens is er niks mis met leren rijden in een Porsche, zeker omdat in de synthwereld een Ultranova niet in die vergelijkbare categorie valt - er is nog veel meer en het is veel duurder :D

Nu vroeg ik me af of er synth's zijn in dezelfde prijscategorie die misschien toch wat makkelijker te gebruiken zijn voor een beginner als ik. Ik weet wel dat er de Mininova en de Mikrokorg zijn, maar daar irriteren die kleine toetsen me nogal.

Moet het perse een synth met toetsen zijn? Een tweedehands Nord Rack 2 is niet duur en heel makkelijk onder de knie te krijgen. MIDI van de Ultranova naar de Nord en klaar.

Ik weet wel dat er de Mininova en de Mikrokorg zijn, maar daar irriteren die kleine toetsen me nogal.

Als je al een probleem hebt met de UltraNova, dan heb je aan de MiniNova helemaal een slechte. Volgens mij is die intern hetzelfde als de Ultra, maar de Mini is door het minder aantal knoppen nog ingewikkelder. Het is dan meer een 'presetmachine' geworden bijna. Van die Mikrokorg verwacht ik ongeveer hetzelfde, maar zo'n ding heb ik zelf niet gehad.

Ik heb een UltraNova gehad, en ik heb die ook weg gedaan. Ik snap wel waar elk knopje en functie voor is, maar het gedoe met menu's e.d. irriteerde me, en het heeft een wat 'plastic' gevoel. Later heb ik veel meer plezier gehad van een MiniBrute, maar is een heel ander ding. Wel 1-functie-knopje, lekker hands-on. Maar dit is een analoge monofone synth, je kunt dus geen accoorden spelen zoals op een UltraNova.

Als je met dit soort dingen begint moet je gewoon een beetje ontdekken wat voor jou werkt. En het is niet altijd: hoe meer features hoe beter. En ja, gewoon tweede hands kopen. Die UltraNova van mij was ook niet nieuw, ik heb me er geen buil aan gevallen.

Gewoon een Nord Lead halen. Altijd 2e hands kopen, of je moet geld teveel hebben of perse het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Used gear is gratis als je er zuinig op bent, je verkoopt het gewoon weer voor dezelfde prijs door als je er klaar mee bent.

Eventueel zou je kunnen kijken naar een Super Nova (II) van Novation. Goed te bedienen, goede sound, alleen niet heel stevig gebouwd als je het mij vraagt.

Bedankt voor de vele reacties. Waar ik het inderdaad moeilijk mee heb zijn de menu's. Ik vind er maar geen weg in. Het enige wat ik momenteel gebruik is de filter knop. Dat is ten minste duidelijk :P

Wat ik er wel goed in vind:
- breed gamma aan sounds
- arpeggiator met latch functie
- de chord functie

Als ik dat in een andere synth voor dezelfde prijs zou kunnen vinden. Ben ik al tevreden ;).

Ben een 2dehands Nord Lead 2x tegengekomen voor nog wel een redelijke prijs... Is dat misschien iets?

Ja heerlijke synth ("ja meneer, ik heb 'm zelf ook"). Ook goed om synthese te leren.

Ik begon ooit met een Yamaha DX27 FM met ratios en alhoritmes, daarna CS6x, begreep ook niets van al die menus met PEG FEG AEG. Ik was bijna maar drummer geworden....

Om te beginnen zou mij een synth met een knop per functie icm een of twee goede pedaaltjes erbij ( delay/reverb ) het beste lijken.

Menuutjes op synths is zowiezo al niet zo lekker. Verwarrend voor beginners is het zeker.

Ik heb het geleerd op een Nord Lead 2 met de manual erbij :okdan:

Ik neem aan dat je hem op je audio interface gaat aansluiten, dan kun je reverb en delay toevoegen, want die heeft hij niet.

Ok. Ik denk dat ik dan inderdaad mijn Ultranova eens te koop ga zetten en rustig ga beginnen uitkijken naar een Nord Lead. Al veel YouTube filmpjes bekeken en het lijkt me inderdaad wel wat ik wil. Welke raden jullie aan? Ik zie dat er verschillende versies zijn. Ik neem aan dat de 4 de nieuwste is en de 1, 2, 2x, 3, .... ouder zijn.

Zo complex is de Ultranova toch niet lijkt mij? Sure je kan diep gaan, vooral met de editor er nog eens bij, maar als je aan de oppervlakte blijft is het best te doen.
Je kiest de meeste functies rechtstreeks vanaf het frontpaneel en die wordt opgelicht.
Begin met een kale patch en voeg daar langzaam zaken aan toe. handigste is om daarbij de user manual erbij te pakken. Hier wordt stap voor stap aangegeven hoe wat werkt ook zit er wat basic info in over synthese.

Hier zijn nog een aantal tutorials die je op weg kunnen helpen. :okdan:

Wat Champ zegt zit wel wat in: een gebruikershandleiding lezen of tutorials kijken kan heel verhelderend zijn. Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik dat eerst doen voordat je weer iets nieuws koopt. Dat gezegd hebbende is een Nord Lead een goede synth om synthese op te leren. NL4 en NL A1 zijn de nieuwste versies, maar een tweedehands NL2 of 2X zou ik eerder aanbevelen gezien de prijs.

Wat Champ zegt zit wel wat in: een gebruikershandleiding lezen of tutorials kijken kan heel verhelderend zijn. Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik dat eerst doen voordat je weer iets nieuws koopt. Dat gezegd hebbende is een Nord Lead een goede synth om synthese op te leren. NL4 en NL A1 zijn de nieuwste versies, maar een tweedehands NL2 of 2X zou ik eerder aanbevelen gezien de prijs.

Handleiding heb ik doorgenomen. Ondertussen wel al even geleden, maar ik ben er niet veel wijzer uit geworden... Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van gewoonte. Ben eigenlijk zelf en gitarist die ook nooit met digitale toestanden is begonnen (bv. Axe FX). Gewoon een goed pedaal, met duidelijke knoppen... meer moet dat niet zijn.

Zoals ik al zei, als je een Nord 3 kunt vinden die in je budget past, dan zou ik die nemen.

Het grote voordeel is dat je a.d.h.v. ledjes de standen van de knoppen kunt zien, ideaal. Qua sound ook erg goed.

Zoals ik al zei, als je een Nord 3 kunt vinden die in je budget past, dan zou ik die nemen.

Het grote voordeel is dat je a.d.h.v. ledjes de standen van de knoppen kunt zien, ideaal. Qua sound ook erg goed.

Wat zijn de grote verschillen tussen de 2x en de 3? De 3 ligt wat buiten budget, maar als het echt vele beter is dan de 2x kan ik nog wel even doorsparen. Dus buiten de ledjes? Waarin is de Nord Lead 3 beter dan de 2x?

Wat zijn de grote verschillen tussen de 2x en de 3? De 3 ligt wat buiten budget, maar als het echt vele beter is dan de 2x kan ik nog wel even doorsparen. Dus buiten de ledjes? Waarin is de Nord Lead 3 beter dan de 2x?

3overslaan ,...ander een supernova knoppie voor elke functie , lovelysounds , presets agogoskip machien

alle nords zijn ok 1/2 /2x ...3 was een somber neefjuh gloofk;]nord modulair ookleuk ,
presets swappen , leerje nogwat ook;]

Back