Eigen geluiden poll!

Eigen geluiden poll!

• Ik gebruik veelal presets (en pas deze aan)

Stemmen: 37 30,8%
  • Ik maak zelf patches (from scratch) [B]tijdens[/B] het componeren

Stemmen: 47 39,2%
  • Ik maak zelf patches (from scratch) [B]los[/B] van het componeren

Stemmen: 36 30,0%

• Totaal aantal stemmers
    120

druid

Ouwe rot
Ik ben benieuwd of mensen hun eigenen geluiden c.q. patches maken of veelal presets gebruiken.

Geef aan of je:

Vooral presets gebruikt (en aanpast)
Vooral patches zelf maakt tijdens het componeren
Vooral patches zelf maakt los van het componeren

Druid

Ik maak meestal gewoon mijn eigen geluiden, waarmee ik lekker kan knutselen/spelen. Sommige van die geluiden worden dan ook in mijn nummers gebruikt. Maar niet alle geluiden in mijn nummers zijn altijd zelf gemaakt

Het verschilt nogal.

Van de Oberheim Matrix 1000 gebruik ik alleen presets.
Met de JP-8080 en Juno1 maak ik meestal zelf mijn geluiden, omdat dat supersnel gaat.
JV-2080 scroll ik vaak de presets af, en gebruik dat als basis om zelf iets te maken.

Geluiden moeten bij mij in dienst staan van de muziek. Geluiden maken is voor mij geen doel op zich. Als ik genoeg zou hebben aan alleen presets, dan zou ik dat perfect vinden.

Ik gebruik de presets van de Triton meestal als ik gewoon lekker wat wil spelen. Verder doe ik bijna niets anders dan gewoon geluiden maken vanuit het niets, als ik dan op elke synth een leuke sound heb ga ik er wat mee kloten en heel soms ontstaat er dan iets wat op een nummer lijkt:)

Het grootste deel van mijn synths hebben geen eens presets of een geheugen dus moet ik mijn geluiden zelf wel maken:D

Op mijn VA's en M3X (duh :D ) maak ik wel al mijn patches zelf, maar op een synth als CS1x of JV-1010 weer nauwelijks. Toen ik nog Windows 98 gebruikte en mijn geregistreerde CS1x-Editor kon gebruiken, was ik wel vaak aan het experimenteren met geluiden maken met CS1x (die editor werkt niet meer met XP :( ). Maar meestal doe ik dat tijdens het componeerproces idd.

hierzo geen gebruik van presets. Ik programmeer mijn geluiden zowel los van het componeren als tijdens het componeren (die keuzemogelijkheid was er niet helaas). Wat ik stiekem wel eens doen is in Reaktor en/of de Nord Modular een ideetje of concept "lenen"

Tja dat is zowat het plezantste patcheskes maken als ik aan het "componeren" ben........Euhm nee maak van dat componeren maar experimenteren. ;)

trouwens toffe pol !

nummers maken komt bij mij op de eerste plaats en dat wissel ik wel eens af met een middagje freaken met synths. gewoon lekker een middagje knopjes draaien allerlei gekke dingen doen enz, meestal komen er dan wel wat bruiikbare presetjes uit.

Wat ik vaak doe is en preset pakken om je melodietje uit te werken en dan het geluid zo aan te passen dat het goed in de mix past. En dan heb ik het natuurlijk niet alleen over de envelopes die ik aanpas, maar feitelijk is mijn preset gewoon een startplek voor het nieuwe geluid. Vaak eindig ook met een andere golfvorm en andere filter e.d. instellingen.

Maar ik vraag met af of het aanpassen van een preset iets anders is dan vanuit een 'default model'. Want eigenlijk is dat ook een preset (beetje kaal misschien, maar het is er wel een).

Ik heb van die presetdingen, dus ik heb er zo'n 2000 in 2 synths, dus voor bijna alles dat ik wil hebben is wel een enigszins gelijkende preset aanwezig. Aangezien dat bovendien veel sneller werkt en ik meestal op het laatste moment aan mijn settings begin en dan dus haast heb en werken vanuit een preset sneller werkt, zoek ik meestal de preset die het meeste lijkt op het geluid dat ik wil hebben en pas die aan tot-ie precies is zoals ik wil (voor zover me dat lukt... ;) ). Maar werken van scratch is eigenlijk veel leuker (en leerzamer); alleen moet ik daar wel tijd voor hebben, en gelegenheid, want ik werk altijd in de context van een nummer, dus ik moet wel zoiets nodig hebben (zomaar een los geluid maken doe ik eigenlijk nooit; ik zou niet weten wat voor iets het dan zou moeten worden!).

soms maak ik iets from scratch
soms pas ik een preset nauwelijks of een beetje aan
en soms begin ik als basis met een preset en zit ik zoveel te klooien dat het eindresultaat iets heel anders is

Helaas verzand compositie bij mij toch weer in het spelen met sounds. Ik heb 't proces nu nog niet gescheiden - maar moet dat eigenlijk wel doen.

Ik maak ze nu vooral tijdens het maken van een track maar ben pro tools free gaan gebruiken (als midi sequencer) en die lockt m'n midi out voor andere programma's dus kan ik niet meer met midi-ox het computer keyboard gebruiken om als keyboard om m'n patches te triggeren (bij het maken van m'n patches) dus moet ik nu maar de patches los van de compositie maken...

Zo doende was ik benieuwd naar hoe anderen dit doen...

Druid

Mijn edit stap ligt vaak niet in maar achter de synth onafhankelijk van de preset, zijnde een berg parallel-geschakelde en serie-geschakelde digitale en analoge filters en soundsbewerkingsapparatuur (bv. buizen-spul). Het geluid wat daar uitkomt is eigenlijk de "eigen sound" of "ritme" die wordt gecreeerd, en meestal min of meer random tot stand komt.

8>

Ik doe alledrie wel een beetje; Ligt vooral aan welke synth ik gebruik. Mijn rm1x rompler biedt natuurlijk weinig mogelijken anders dan presets te gebruiken, de jx10 heeft een brakke midiimplementatie en kan daarom geen patchdump doen, zodoende is ie helemaal leeg. En verder heb ik 2 synth's zonder geheugen. Ik merk wel dat ik vaak blijf "hangen" als ik eenmaal een patch ga creeeren terwijl ik midden met een nummer bezig ben, dan ga ik meestal tever, en in het begin is de patch dan nog wel iets wat er op leek, maar gaandeweg eindig ik met een of ander a-muzikaal freak geluid, met veel te veel modulatie... tja... als je maar fun hebt :)

Omdat "componeren" bij mij op de eerste plaats komt, volsta ik meestal met het gebruik van presets.
Er zijn er zoveel voorhanden dat er bijna altijd wel iets te vinden is dat overeenkomt met hetgeen ik zoek.
Sounddesign is een leuke bezigheid om er bij te doen.
Het is wel zo dat als ik een bepaalde preset gebruik die op een of andere manier teveel aan iets bekends doet denken of als het een geluid is dat al heel veel gebruikt is, probeer ik het wel zodanig aan te passen dat het toch weer wat "eigens" heeft. Alhoewel, een pianosound blijft uiteindelijk een pianosound.

Eigenlijk ook alle 3, maar het meeste zelf presets gebruiken want het is wel leuk om zelf te bouwen maar dat kost ook tijd.

Je gaat niet voor de lol zomaar even een FM voice zelf vanaf 0 bouwen. ;)

Maar het leuke van die oudere bakken is dat het editten zo lekker snel en makkelijk gaat dus heb je daar eerder iets mee gemaakt.

En op m'n XV5080 heb ik nog nooit zelf een patch gemaakt. Misschien heel erg maar hij heeft al zoveel patches.

Back