Weg uit de hobbykamer...

Lamp

Stamgast
Ik zit er al een tijdje over na te denken om wat meer buiten de deur muziek te maken. Of in ieder geval.. weg uit de hobbykamer. Geen pc, geen bureaustoel, geen sleur (al is dat misschien wat oneerbiedig naar al dat moois wat anderen misschien graag zouden overnemen).

Ben op zoek naar een goede, betaalbare, portable studio. Dus iets in de trant van: MPC1000 & OP-1, of de nieuwe electribe sampler.

Wat zijn op dit moment de beste keuzes hiervoor? Een ipad valt helaas al af, want die heb ik al. En moet eerlijk zeggen dat ik een tablet niet zo fijn vind werken. Ik krijg ook snel de neiging om facebook oid te openen.

Hoop niet dat ik de zoveelste ben die dit topic opent. Kon er zo snel geen gelijke van vinden.

Ik ben fan van de Ninendo DS :)

Workflow is perfect van die dingen door de stylus en touchscreen.
Batterijduur is lang..
En het apparaatje is erg compact..

Zijn coole appjes voor:

• KORG DSN-12

• Korg M01

• Nitrotracker (Fast tracker)

Ben het met Furious5 eens. Ik gebruik zelf ook voornamelijk een Nintendo 3DS XL met Korg DSN-12 en Korg M01D. Daarnaast heb ik wel goede ervaringen met de Korg Volca serie.

Een 3DS lijkt me op zich een prima keuze, al vermoed ik dat het niet veel meer gaat toevoegen dan een ipad. Of heb ik het vreselijk mis? Een Volca-setje zie ik meer zitten eigenlijk :)

Een 3DS lijkt me op zich een prima keuze, al vermoed ik dat het niet veel meer gaat toevoegen dan een ipad. Of heb ik het vreselijk mis? Een Volca-setje zie ik meer zitten eigenlijk :)

al dat compacte spul is leuk :)

Ik had vroeger zo een Yamaha sequencer op batterijen.

Dat is waarschijnlijk iets uit de QY serie geweest. Die hebben op zich wel leuke sounds en mogelijkheden, maar de sequencer loopt in ieder geval op een QY100 verre van strak. De nieuwe Electribe serie heeft exact hetzelfde probleem. Het switchen van patterns veroorzaakt een merkbare vertraging doordat alle data moet worden verwerkt aan het begin van een pattern (noten, effects, etc.).

Ik keek echt uit naar de nieuwe electribes, maar zo te zien hebben ze de plank behoorlijk misgeslagen. Ook jammer dat de bugs er nog steeds niet uit zijn.

Momenteel neig ik sterk naar het kopen van een MPC. Wil wel iets van een apparaat in handen hebben, en niet de hele tijd naar een display kijken (heb een kantoorbaan, dus doe overdag niks anders).

Op -1. Heb ik gehaald met t idee van , meer uit de muziekkamer zijn .
Tot nu bevalt dat zeer goed. Ook al is de op-1 in m'n studiokamer. Ook niet te versmaden.
T is wel een klein scherm maar t is het waard. Of je neemt de pocket operators. Nog kleiner en een stuk goedkoper

Hoe kom je erachter of de midi clock wel strak is ?

Door meerdere patterns te maken en deze te chainen in song mode, of door live te switchen van pattern. Vreemd genoeg is de vertraging in song mode (voorgeprogrammeerd) een stuk erger dan wanneer je live switched van pattern. Met de interne geluiden gaat het al fout, en bij het aansturen van externe MIDI-apparatuur zal het nog merkbaarder zijn.

Het licht allemaal een beetje aan het soort muziek dat je maakt. Bij mij staat mijn stage piano centraal, heb ik wat synths en effecten verbonden en neem ik af en toe iets op. Dat doe ik op ipad of een audio recorder. Als je meer pattern based muziek maakt, dan zijn er allerlei opties. Voordeel van MPC en "ouderwetse" sequencers is dat je niet vastzit aan quantized steps (zoals de Electribe), maar ik vond een MPC toch best lastig, als je alle vrijheden van bijv. Ableton gewend bent. Ik vind Korg Gadget ook wel briljant! En andere apps voor meer lineaire muziek dan pattern based. (Maar je gaf zelf al aan dat je niet zo gek bent op iPad.)

Een octatrack is behoorlijk log en groot. Het lijkt me wel een fantastisch apparaat, ondanks de leercurve. Maar die prijs.. vind dat net iets teveel voor het doel dat het zal dienen.

Ik gebruik sinds kort ook de op-1 en de Nintendo DS met MS20 spulleke. De volca bass vind ik ook wel fijn om mee te pakken. Het is maar wat je wilt bereiken.

En een "ouderwets" workstation met sequencer, toetsen, klanken en drums?
Je hebt die dingen zowel uitgebreid als klein.

Een workstation van klein formaat is er vrijwel niet. Ja, de op-1 uiteraard. Ik neig toch sterk naar een mpc, al maak ik me een beetje zorgen om de leeftijd en de ondersteuning van die dingen. Echt sterke alternatieven zijn er hiervoor niet. Beatthang was een aardige optie geweest als er niet zoveel negatieve reviews van waren.

Back